گزارش کانترپوینت از پیشتازی مدیاتک در بازار پردازنده‌های موبایلی با سهم 37 درصدی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/2/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، نسل پنجم 5G ، آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، کوالکام Qualcomm
واحد خبر mobile.ir : حدود دو سال پیش مدیاتک به دلیل عملکرد ضعیف تراشه‌های پرچمدار خود تحت فشار بود و می‌کوشید جایگاه خود را در بازار حفظ کند. سبد محصولات میان‌رده شرکت نیز چندان جالب توجه نبود و مورد استقبال سازندگان قرار نمی‌گرفت. اما با ورود چیپ‌ست‌های سری Helio G90 در جولای 2019 به ناگهان ورق برگشت و اوضاع رو به بهبودی حرکت کرد. تا جایی که کمپانی تایوانی در ابتدای سال 2020 با معرفی اولین تراشه‌های نسل پنجم Dimensity گامی بلند برداشت و اینک از طیف وسیعی از تراشه‌های 5G در بازه‌های قیمتی متنوع رونمایی کرده است. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که رقابت میان کوالکام و این کمپانی بر سر تصاحب بخش بیشتری از بازار، بیش از پیش شدت بگیرد.

همان طور که می‌دانید مدیاتک خیلی زودتر از کوالکام در بخش تراشه‌های پایینرده و میانرده سازگار با 5G وارد شده است. حال آن که شرکت آمریکایی عرضه تراشه میان‌رده Snapdragon 690 5G را از نیمه دوم سال 2020 آغاز کرد و اسنپ‌دراگون 480 نیز به عنوان اولین تجربه 5G کوالکام روی یک چیپ رده پایین در نخستین روزهای سال جاری میلادی به بازار ارائه شده است.

حالا تازه‌ترین گزارش موسسه کانترپوینت در روز دوشنبه 3 می سال جاری میلادی (13 اردیبهشت 1400) نشان می‌دهد که کوالکام و مدیاتک نه تنها به موقعیت رهبری خود در بازار تراشه‌های موبایلی ادامه می‌دهند، بلکه کمپانی تایوانی به دلیل دارا بودن سبد گسترده‌ای از محصولات نسل پنجم، از مزیت رقابتی برخوردار است. البته این مزیت مانع از آن نخواهد شد که کوالکام همچنان در بخش 5G موقعیت پیشروی خود را حفظ کند.

مطابق این گزارش، پویایی رقابت در بازار تراشه‌های موبایلی به سرعت به سود کمپانی‌های بزرگی همچون کوالکام، اپل، مدیاتک و دیگر سازندگان در حال تغییر است. مطابق پیش‌بینی کانترپوینت، از هر 10 گوشی هوشمند 9 اسمارت‌فون به پردازنده‌هایی ساخت کوالکام، اپل یا مدیاتک مجهز خواهند بود و این سه شرکت با قدرت تمام سایر رقبا، از جمله سامسونگ و چیپ‌ست‌های Exynos، را پشت سر خواهند گذاشت.

چشم‌انداز سهم بازار تولیدکنندگان پردازنده و چیپ‌ست‌های موبایلی در سال‌های 2020 و 2021

چشمانداز بازار برای این فروشندگان نه تنها تحت تاثیر وسعت و عمق توانایی‌ها یا طبقهبندی سبد تراشه‌های آن‌ها قرار گرفته، بلکه قابلیت‌های آن‌ها در مسیر تولید نیز بر این روند موثر واقع شده است. تحلیلگران بخشFoundry & Application Processor (AP/SoC) کانترپوینت پیش‌بینی کرده‌اند که عرضه جهانی پردازنده‌های موبایلی و تراشه‌ها در سال جاری میلادی رشد 3 درصدی را در مقایسه با سال 2020 تجربه خواهد کرد. امری که با محدودیت عرضه، رشد سریع تقاضا برای گوشی‌های 5G و پویایی رقابت در این حوزه مرتبط است.

دِیل گای (Dale Gai)، مدیر پژوهشی موسسه در این باره می‌گوید: «هنگامی که پیش‌بینی خود را با توجه به پویایی عرضه و تقاضای فعلی تفکیک می‌کنیم، مدیاتک احتمالاً حرکت خود را که از سه‌ماهه چهارم 2020 آغاز شده، تا 2021 ادامه خواهد داد و 37 درصد از سهم بازار پردازنده‌های موبایلی ارائه‌شده در کل سال را ثبت خواهد کرد. این چشم‌انداز مثبت بالقوه 20 درصدی در تقاضای سالانه حاصل عملکرد رقابتی سبد 5G با اسمارت‌فون‌های کمتر از 150 دلار است که در TSMC و بدون محدودیت در عرضه و افزایش سهم در بخش 4G تولید شده است. به علاوه، مدیاتک در نیمه نخست سال 2021 از محدودیتهای موجود کوالکام در تامین RFIC (آی‌سی‌های فرکانس رادیویی) از کارخانه سامسونگ در شهر آستین تگزاس، PMIC (آی‌سی مدیریت انرژی) و تولید پایین‌تر محصولات 5 نانومتری سود خواهد برد». در واقع، مدیاتک تاکنون از لیتوگرافی 5 نانومتری برای ساخت پردازنده‌های خود استفاده نکرده و پیشرفته‌ترین فناوری این شرکت پروسه ساخت 6 نانومتری است.

از دید گای، کوالکام در نیمه دوم 2021 با قدرت بیشتری باز خواهد گشت. چرا که از ظرفیت تولید بیشتر TSMC برای افزایش سبد محصولات نسل پنجم خود اطمینان پیدا خواهد کرد. به علاوه، برداشتن گامهای اساسی برای بهبود عرضه آی‌سی‌های PMIC و RFIC محدودیت عرضه این محصولات را در ماههای پیشِ رو کاهش خواهد داد و به این ترتیب کوالکام می‌تواند رهبری خود را در بازار تراشه نسل پنجم حفظ کند و سهم 31 درصدی را از این بازار در حال رشد همچنان در اختیار داشته باشد.

چشم‌انداز سهم بازار تولیدکنندگان پردازنده و چیپ‌ست‌های موبایلی 5G در سال‌های 2020 و 2021

مدیر پژوهشی کانترپوینت در ادامه با تأکید بر اهمیت شیوه‌های تولید پیشرو و تأمین ظرفیت این بخش بر این باور است که شیوه‌های تولید پیشتاز شامل فناوری‌های 7، 6 و 5 نانومتری، تقریباً در نیمی از اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در سال 2021 و به طور عمده برای مدلهای سازگار با نسل پنجم حضور خواهند داشت؛ حال آن که دیگر شیوه‌های تولید پیشرفته، از جمله فناوری 11، 12 و 14 نانومتری TSMC و سامسونگ، در سال جاری میلادی، برای تراشه‌های مبتنی بر فناوری 4G LTE به کار گرفته خواهند شد.

پارو شارما (Parv Sharma)، تحلیلگر پژوهشی کانترپوینت نیز با اشاره به بازار روبه‌رشد تراشه‌های مورد استفاده در اسمارت‌فون‌های 5G تأکید می‌کند: «برآورد می‌کنیم که کوالکام در سال 2021 سهم خود را در بازار تراشه‌های 5G با راهحلهای نسل پنجمی در همه رده‌ها[ی محصولات]، از اسنپ‌دراگون سری 8 تا سری 4، به 30 درصد برساند. اگر محموله‌های عرضه‌شده به اپل را نیز با این میزان در نظر بگیریم، سهم کلی بازار تراشه‌های نسل پنجم [کوالکام] در سال جاری به 59 درصد خواهد رسید.» به گفته شارما، اگر کوالکام با محدودیت‌های ناشی از تأمین قطعات اولیه در نیمه نخست سال 2021 مواجه نشود، سهم این شرکت از بازار 5G در شرایط ایده‌آل حتی از این میزان نیز فراتر خواهد رفت. به باور او، همان طور که کوالکام از سه‌ماهه دوم 2021 به سفارش قرص‌های سیلیکونی بر اساس لیتوگرافی 5 و 6 نانومتری TSMC ادامه می‌دهد، به دنبال خروجی عددی پایین‌تر از حد انتظار تراشه‌های اسنپ‌دراگون 888 در ابتدای سال، پیش‌بینی می‌شود که عرضه پردازنده‌های 5G از نیمه دوم سال جاری میلادی رشد خود را از سر گرفته شود.

از نگاه شارما، بهره‌گیری مدیاتک از سبد مقرون‌به‌صرفه تراشه‌های 5G شرکت TSMC، شرایط را به صورتی درآورده که سهم این کمپانی در بازار پردازنده‌های نسل پنجم تقریبا دو برابر شود. مدیاتک در کنار کوالکام نزدیک به دو سوم از تقاضای بازار تراشه‌های اسمارت‌فون‌های 5G را در اختیار دارند، در حالی که فاصله میان این دو به تدریج کمتر می‌شود.

اما در حالی که مدیاتک در بازار می‌درخشد، بازنده بزرگ این رقابت دست کم در سال جاری میلادی، HiSilicon است. شرکتی که تا پیش از این، تراشه‌های پیشرفته Kirin را به بازار عرضه می‌کرد و حالا با محصولات Unisoc تحت فشار قرار گرفته است. در واقع با توجه به تحریم ایالات متحده علیه هواوی، TSMC دیگر قادر به تغذیه زنجیره تامین HiSilicon نیست و در نتیجه، کمپانی Unisoc به عنوان یکی از سازندگان مقرون‌به‌صرفه چینی، رفته‌رفته جایگاه این شرکت را در اختیار می‌گیرد. چنان که این شرکت نوظهور آرام‌آرام در میان برترین تولیدکنندگان جهان قرار می‌گیرد و به باور گروهی از کارشناسان، پس از رونمایی از تراشه‌های نسل پنجم Tanggula بسیاری از تولیدکنندگان به استفاده از قطعات تولیدی این کمپانی روی خواهند آورد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا