گزارش IDC از بازار تبلت در سه‌ماهه نخست 2021- اپل در اوج

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/2/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، کروم بوک Chromebook ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : در شرایطی که بخش بزرگی از جهان همچنان با همه‌گیری COVID-19 رویاروست، فروش تبلت و کروم‌بوک به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد. چنان که بر اساس داده‌های بخش ردیابی فصلی دستگاه‌های رایانش شخصی در موسسه پژوهشی IDC، در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی بازار تبلت‌ با رشد 55.2 درصدی نسبت به سال گذشته و عرضه مجموع 39.9 میلیون واحد، دوران پرفروغی را سپری کرده ‌است. بر اساس این گزارش که در روز پنج‌شنبه 29 آوریل 2021 (9 اردیبهشت 1400) منتشر شده، رشد بازار تبلت از سه‌ماهه سوم سال 2013 که افزایش سالانه 56.9 درصدی را در عرضه تجربه کرده، تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در واقع در حالی که کروم‌بوک و تبلت‌ها هر یک پاسخگوی نیازهای طیف متفاوتی از مشتریان هستند، بازار هر دو بخش شاهد تقاضای بالا بوده‌ است. به گزارش IDC، میزان عرضه کروم‌بوک در فصل منتهی به مارس سال جاری، از 13 میلیون دستگاه فراتر رفته که در مقایسه با 2.8 میلیون واحد عرضه در دوره مشابه سال 2020، جهشی عظیم را نشان می‌دهد.

به گفته آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، یکی از تحلیلگران IDC، با آن که تولید واکسن و بازگشت به دفاتر کار احتمالا گرایش به کار در خانه را کند خواهد کرد، اما هنوز تا بازگشت به شرایط عادی فاصله وجود دارد و از این رو تقاضا برای تبلت، به ویژه دستگاه‌های جداشدنی (detachable)، تا مدتی ادامه خواهد داشت. از دید ناتاراج، توجه فزاینده خریداران به محصولات رقابتی همچون نوت‌بوک‌های سبک و باریک برای کار و سرگرمی و کروم‌بوک‌ها برای آموزش، بازار تبلت‌ را در آینده با رقبای جدی مواجه خواهد ساخت و بار این رقابت بر شانه‌ برندهای بزرگتری همچون اپل، سامسونگ، آمازون و مایکروسافت خواهد بود.

تا پیش از این مدارس در سراسر جهان به دلیل هزینه کم و قابلیت کنترل آسان، به استفاده از دستگاه‌هایی با طراحی و فرم فاکتور تبلت تمایل زیادی داشتند. اما افزایش محبوبیت کروم‌بوک در بازارهایی مانند ایالات متحده، اروپای غربی و اخیراً ژاپن، فضای کمی برای تبلت‌ها باقی گذارده است.

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، یکی از مدیران پژوهشی IDC، در این باره معتقد است که «بی‌تردید کروم‌بوک‌ در بسیاری از بازارهای محصولات آموزشی، جایگزین تبلت شده است. با این حال، قیمت و وابستگی این محصولات به خدمات ابری مانع از این شده که در همه مناطق به عنوان دستگاه اصلی مورد استفاده قرار گیرند. به علاوه، کروم‌بوک‌ها هنوز به معنای دقیق کلمه وارد بازار محصولات غیر تجاری و مصرفی نشده‌اند، زیرا نوت‌بوک‌های رقیب و تبلت‌هایی همچون iPad، دستگاه‌های گلکسی و تبلت‌های Fire همچنان حضور پررنگی در این بازار دارند».

به گزارش IDC، شرکت اپل در نخستین فصل سال جاری میلادی موفق به عرضه 12.7 میلیون دستگاه شده و 31.7 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است؛ رقمی که رشد 64.3 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. گزارش مالی اپل از درآمد 89.6 میلیارد دلاری این شرکت در دوره زمانی ژانویه تا مارس 2021 حکایت دارد و هرچند میزان فروش هر واحد در این گزارش بیان نشده، اما درآمد بخش تبلت‌های iPad با رسیدن به رقم 7.80 میلیارد دلار شاهد رشد چشمگیر 78.7 درصدی بوده است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه اول سال 2021 (عرضه به میلیون عدد)

این کمپانی اخیرا از دو مدل جدید iPad Pro رونمایی کرده که نمونه 12.9 اینچی آن به تراشه M1 و صفحه‌نمایش‌ جدید Liquid Retina XDR مجهزاست. پیش‌سفارش این محصولات از جمعه 30 آوریل آغاز شده و زمان عرضه آنها نیز نیمه دوم ماه می در نظر گرفته شده است.

پس از غول کوپرتینویی، سامسونگ قرار دارد که در سه‌ماهه گذشته 8 میلیون تبلت وارد بازار کرده و رشد سالانه 60.8 درصدی را تجربه کرده است. پس از این دو شرکت، لنوو، آمازون و هواوی رتبه‌های بعدی را از آنِ خود ساخته‌اند و به ترتیب 3.8، 3.5 و 2.7 میلیون دستگاه تبلت به بازار عرضه کرده‌اند. نکته جالب آن که لنوو و آمازون رشد سه رقمی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند به طوری که طبق داده‌های IDC، لنوو 138.1 و آمازون 143 درصد افزایش سالانه را به ثبت رسانده‌اند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده کروم‌بوک در سه‌ماهه اول سال 2021 (عرضه به میلیون عدد)

در بخش کروم‌بوک نیز شرکت HP با عرضه 4.4 میلیون دستگاه در جایگاه نخست قرار دارد و رشد سالانه 633.9 درصدی را تجربه کرده است. سپس لنوو با 3.3، شرکت Acer با 1.9، کمپانی Dell با 1.5 و سامسونگ با ارائه 1 میلیون دستگاه کروم‌بوک جایگاه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند و همگی شاهد افزایش سه‌رقمی نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بوده‌اند.

منبع : IDC