گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2021 – فراتر از پیش‌بینی‌ها با 54 درصد رشد سالیانه

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/2/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز چهارشنبه 28 آوریل 2021 (8 اردیبهشت 1400) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 27 مارچ 2021 منتشر کرد؛ مطابق این گزارش درآمد اپل در این بازه زمانی به 89.6 میلیارد دلار بالغ شده است که 54 درصد رشد سالیانه را نشان می‌دهد. سود عملیاتی و سود خالص اپل نیز در این نوبت به‌ترتیب 27.5 و 23.6 میلیارد دلار اعلام شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل با افزایش 114 و 110 درصدی روبرو شده‌اند. سود تقلیل یافته به‌ازای هر سهم اپل در این بازه زمانی 1.40 دلار اعلام شده و سهم بازارهای جهانی در درآمد اپل در این سه‌ماهه نیز 67 درصد اعلام شده است. سهام اپل پس از این گزارش و در معاملات بعد از ساعات اداری با افزایش 4 درصدی روبرو شد.

درآمد 89 میلیارد دلاری اپل در این نوبت با این‌که از درآمد افسانه‌ای 111 میلیارد دلاری سه‌ماهه پایانی سال 2020 (به‌لطف فصل تعطیلات و استقبال فوق‌العاده از سری آیفون 12) فاصله مشخصی دارد اما رشد 54 درصدی آن نسبت به سه‌ماهه اول سال گذشته از تحول بزرگی در ساختار این شرکت سخن می‌گوید که در کنار باز شدن تمامی 270 فروشگاه‌ فیزیکی این شرکت در آمریکا در سه ماهه دوم، به نوعی می‌توان آن را فاصله گرفتن از دوران رکود کرونا نامید این درآمد از رقم 77.36 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده وال‌استریت نیز فراتر رفته است. یک نکته کلیدی در این میان تأثیر نپذیرفتن خط تولید آیفون‌های اپل از بحرانی جهانی کمبود چیپ‌های پردازشی‌ست که چندی‌ست تمامی برندهای بزرگ را به خود مشغول کرده و با این‌که بالاخره در خط تولید کامپیوترهای مک و iPad، دامن اپل را نیز گرفت اما همچنان گزندی به آیفون‌های این شرکت وارد نکرده است.

تیم کوک (Tim Cook) مدیر عامل اپل نتایج این سه‌ماهه را به‌صورت همزمان بازتابی از نوع کمک‌های صورت گرفته از طرف محصولات اپل برای برآورده ساختن نیازهای کاربران و خوش‌بینی مصرف‌کننده‌گان در رابطه با روزهای بهترِ پیش رو قلمداد کرده و می‌افزاید: «اپل در مقطعی از نوآوری گسترده در مجموعه محصولات ما قرار داشته و ما تمرکز خود را بر چگونگی کمک به تیم‌ها و جوامع در حال کار با آن‌ها برای بیرون آمدن از این [دوران] پاندمی به سمت یک دنیای بهتر حفظ می‌کنیم. آن اطمینان با محصولاتی مثل iMac و iPad Pro کاملا جدید آغاز می‌شود اما به تلاش‌هایی نظیر 8 گیگاوات انرژی پاکیزه جدیدی که ما به آورده شدن آن روی شبکه [برق] کمک کردیم و سرمایه‌گذاری 430 میلیارد دلاری در ایالات متحده [آمریکا] در طی 5 سال آینده، ادامه پیدا می‌کند.»

Tim Cook مدیرعامل اپل

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی اپل نیز ضمن ابراز خوشحالی از نتایج مالی اپل در سه‌ماهه مارچ 2021، از رکورد درآمد در هریک از بخش‌های جغرافیایی این برند، رشد دو رقمی در هریک از دسته‌بندی محصولات و رسیدن تعداد دیوایس‌های اکتیو این شرکت به بالاترین میزان خود در تاریخ سخن گفته و می‌افزاید: «این نتایج به ما امکان تولید جریان نقدی عملیاتی 24 میلیارد دلاری و بازگشت نزدیک به 23 میلیارد دلار به سهام‌داران در طی این سه‌ماهه را داده است. ما به آینده خود اطمینان داشته و به سرمایه‌گذاری قابل‌توجه برای پشتیبانی از نقشه‌های بلند مدت‌مان و غنی‌سازی زندگی مشتریان‌مان ادامه می‌دهیم.»

در بین مناطق جغرافیایی، بازار آمریکا با درآمد 34.30 میلیارد دلاری هنوز بالاترین سهم را از فروش محصولات این شرکت به خود اختصاص می‌دهد. اروپا با درآمد 22.26 میلیارد دلاری، چین با درآمد 17.72 میلیارد دلاری و ژاپن با درآمد 7.74 میلیارد دلاری در مکان‌های بعدی این جدول قرار دارند. حاشیه سود ناخالص اپل در این نوبت 42.5 درصد اعلام شده و این در حالی‌ست که وال‌استریت این رقم را 39.8 درصد پیش‌بینی ‌کرده بود.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 27 مارچ 2021 می‌پردازیم.

آیفون: ادامه موفقیت در سایه اقبال به 5G

آیفون‌های اپل همچنان تأمین‌کننده بالاترین درآمد این شرکت به حساب آمده و در این سه‌ماهه نیز با درآمد 47.938 میلیارد دلاری بیش از 53 درصد از کل درآمد اپل را تأمین می‌کنند. در آمد بخش آیفون در مقایسه با سال گذشته با افزایش 65.5 درصدی روبرو شده که مهم‌ترین دلیل آن را باید به اقبال گسترده عمومی به فناوری 5G در سری جدید آیفون 12 مرتبط دانست. درآمد بخش آیفون‌های اپل البته هنوز با انفجار درآمد 65.6 میلیارد دلاری سه‌ماهه پایانی سال 2020 فاصله دارد که البته علت آن را بیش از همه چیز باید در تقارن ارائه 5G و فصل تعطیلات جست‌وجو کرد.

Apple iPhone 12 Pro

اپل طبق معمول آماری از تعداد آیفون‌ها عرضه شده به بازار در این نوبت ارائه نکرده اما مطابق گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه اول سال 2021، این رقم نزدیک به 55.2 میلیون عدد اعلام شده که نسبت به سال قبل با افزایش 50.4 درصدی روبرو شده است. وال‌استریت نیز پیش از این ارائه 220 میلیون آیفون در سال جاری میلادی را پیش‌بینی کرده که با توجه به داده‌های موسسات آماری، چندان دور از دسترس نیز به‌نظر نمی‌رسد.

آی‌پد: افزایش درآمد، سایه کمبود چیپ‌ست

درآمد اپل در بخش تبلت‌های iPad با رسیدن به رقم 7.80 میلیارد دلاری از افزایش چشمگیر 78.7 درصدی نسبت به سال قبل سخن می‌گوید. بخش آی‌پد اما از جمله نگرانی‌های ناظران و البته سهام‌داران اپل در آینده خواهد بود چرا که این بخش در کنار کامپیوترهای مک از جمله معدود قسمت‌های تأثیر پذیرفته از بجران کمبود چیپ در جهان به حساب آمده و همچنان نمی‌توان در مورد آینده آن حداقل در کوتاه‌مدت اظهارنظر صریحی کرد.

Apple iPad Air 2020

کامپیوترهای مک: اقبال به سیلیکون اپل، ترس از کمبود چیپ

بخش کامپیوترهای مک در حالی‌که در سه‌ماهه اول سال گذشته با درآمد تنها 5.35 میلیارد دلاری با 3 درصد کاهش نسبت به سال پیش از آن روبرو شده بود، در این نوبت با جهشی بزرگ به درآمد فوق‌العاده 9.1 میلیارد دلاری و افزایش سالیانه 70 درصدی دست پیدا کرده است. تسریع این رشد کم‌نظیر از نگاه تیم کوک به معرفی لپ‌تاپ‌های مک با چیپ اختصاصی M1 این شرکت مرتبط است که جایگزین پروسسورهای متداول اینتل شده و دوام باتری بالاتری را به همراه دارد. این بخش نیز همچون تبلت‌های iPad از جمله قسمت‌های‌ست که با بحران جهانی کمبود چیپ روبروست و برخی گزارش‌ها متأثر از این مسئله از به‌تعویق افتادن ارائه بعضی مدل‌های مک سخن می‌گویند.

Apple MacBook Pro

پوشیدنی‌های، Home و لوازم جانبی: افزایش درآمد، کاهش شیب صعودی

بخش پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی اپل که برخی از محبوب‌ترین محصولات این کمپانی و یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها یعنی اپل واچ را در خود جای داده در سال گذشته با رسیدن به فروش 6.28 میلیارد دلاری، ارائه‌کننده بالاترین میزان رشد درآمد در بین محصولات اپل بود. این روند اما امسال تغییر کرده و با این‌که درآمد 7.83 میلیارد دلاری این قسمت هنوز افزایش قابل توجه‌ای را نسبت به سال قبل نشان می‌‌دهد اما رشد 24.7 درصدی آن حالا نسبت به دیگر زیر مجموعه‌های اپل کمترین میزان به حساب می‌آید. وال‌استریت برای این قسمت درآمد 7.79 میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده بود که تفاوت چندانی با نتیحه فعلی اعلام شده ندارد.

Apple HomePod mini

سرویس‌ها و خدمات: ادامه درخششِ دومین منبع درآمد اپل

بخش سرویس‌ها و خدمات شرکت اپل که جدا از زیر مجموعه‌هایی همچون App Store، اپل موزیک، +Apple TV، آی‌کلاد، Apple Pay ،Apple Care و Apple Card، از چندی قبل سرویس Apple One را نیز در بر می‌‌گیرد، در سه‌ماهه اول سال 2021 درآمدی برابر با 16.90 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده که نسبت به درآمد رکوردشکن 13.34 میلیارد دلاری سال قبل در چنین روزی با افزایش 26.6 درصدی روبرو شده است. پیش‌بینی وال‌استریت برای این قسمت 15.57 میلیارد دلار بود که در عمل بیش از 1.3 میلیارد دلار از آن فراتر رفته است. بخش سرویس‌ها و خدمات همچنان دومین منبع درآمد اپل پس از آیفون‌ها محسوب شده و 18.8 درصد درآمد اپل در این نوبت را تأمین می‌کند.

اپل در این نوبت نیز مانند دیگر سه‌ماهه‌های پس از وقوع پاندمی از ارائه پیش‌بینی برای سه‌ماهه آینده (منتهی به ژوئن 2021) خودداری کرده اما سه‌ماهه گذشته موضوع این گزارش در کنار فصل منتهی به دسامبر 2020 دومین سه‌ماهه متوالی با رشد دو رقمی برای تمامی رده‌های محصول اپل به حساب آمده و بدین‌ترتیب با توجه به کاهش تدریجی محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا (حداقل در آمریکا و بخش‌هایی از بازارهای هدف اصلی اپل) می‌توان با دید کاملا مثبتی به آینده این شرکت در فصل بعد نگریست.

منبع : Apple