گزارش Strategy Analytics از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2021 – کم شدن فاصله شیائومی با اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1400/2/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : در سه‌ماهه نخست سال 2020، همزمان با شروع تأثیر همه‌گیری COVID-19 بر تولید و فروش گوشی‌های هوشمند، شاهد رکودی بی‌سابقه در صنعت اسمارت‌فون بودیم. البته در نیمه دوم سال 2020، بازار گوشی‌های هوشمند با شتاب زیادی خود را ریکاوری کرده و ظاهرا این روند در سه‌ماهه نخست سال 2021 نیز ادامه دارد. طبق گزارشی که روز دوشنبه 19 آوریل 2021 (30 فروردین 1400) از سوی Strategy Analytics منتشر شد، عرضه جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2021 با رشد سالانه 24 درصدی به 340 میلیون دستگاه بالغ شد. کارشناسان مؤسسه این رشد را به تقاضا از سوی کاربران صاحب دیوایس‌های قدیمی و همچنین عرضه گسترده گوشی‌های 5G چینی نسبت می‌دهند.

لیندا سوی (Linda Sui)، مدیر ارشد Strategy Analytics، می‌گوید: «بازار اسمارت‌فون چین به پشتوانه موفقیت محصولات 5G در رده قیمت‌های متعدد، سه‌ماهه پرهیجانی داشت.» به گفته وی، طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی، 94 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار اسمارت‌فون چین شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد رشد داشته است.

پنج برند برتر بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2021، در مجموع 76 درصد از بازار را در اختیار داشتند (مقایسه کنید با سهم 71 درصدی پنج برند برتر در سه‌ماهه نخست 2020). به گفته لیندا سوی، طی سه‌ماهه نخست، کمبود چیپ‌ست و محدودیت‌های جانبی مربوط به عرضه نتوانست تأثیر چشمگیری بر عملکرد 5 برند برتر داشته باشد، اما می‌تواند در فصل‌های آتی برای برندهای کوچک‌تر نگران‌کننده باشد.

طبق معمول، کمپانی سامسونگ طی سه‌ماهه اخیر با عرضه 77 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و در دست داشتن 23 درصد از سهم بازار جهانی، در رتبه نخست قرار گرفت. این حجم از عرضه در مقایسه با 58 میلیون اسمارت‌فونی که در سه‌ماهه نخست 2020 از سوی سامسونگ وارد بازار شده بود، از رشدی 32 درصدی حکایت می‌کند. به گفته نیل ماوستن (Neil Mawston)، مدیر اجرایی Strategy Analytics، این رشد در نتیجه عرضه گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه جدید 4G و 5G سامسونگ در سری A و همچنین عرضه سری گلکسی S21 حاصل شده است.

پنج برند برتر ارائه‌کننده گوشی‌ هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2021 (تعداد به میلیون عدد)

کمپانی اپل در فصلی که گذشت 57 میلیون آیفون را وارد بازارهای بین‌المللی کرد و با تصاحب 17 درصد از بازار جهانی، در جایگاه دوم ایستاد. در این سه‌ماهه، عملکرد موفق آیفون‌های نسل پنجمی سری 12، در بسیاری از بازارها در سراسر جهان ادامه یافت. بد نیست بدانید، رشد سالانه آیفون‌های اپل در سه‌ماهه نخست 44 درصد بوده و به این ترتیب، حتی از رشد گلکسی‌های سامسونگ نیز بالاتر بوده است.

شیائومی دومین بار متوالی‌ست که از لحاظ حجم عرضه اسمارت‌فون، رتبه سوم جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. عرضه اسمارت‌فون‌های شیائومی در سه‌ماهه اخیر با رشد خیره‌کننده 80 درصدی به 49 میلیون دستگاه گوشی هوشمند بالغ شد و این شرکت چینی موفق شد سهم خود از بازار جهانی را از 10 درصد (در مدت مشابه سال گذشته) به 15 درصد ارتقا دهد. به گفته یی‌ون وو (Yiwen Wu)، تحلیلگر ارشد Strategy Analytics، طی فصل اخیر شیائومی شتاب قدرتمند خود در بازارهای هند و چین را حفظ کرد و گسترش نفوذ این برند در اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا نیز به ثمر نشست. لازم به ذکر است در حال حاضر فاصله بین اپل و شیائومی بسیار کم (حدود 2 درصد) بوده و به باور برخی کارشناسان، چنانچه شیائومی با همین سرعت به رشد خود ادامه دهد، کسب رتبه دوم جهانی برای این برند چینی دور از دسترس نخواهد بود.

Redmi Note 10 Pro

پس از شیائومی، کمپانی اوپو (بدون در نظر گرفتن زیربرندهای ریل‌می و وان‌پلاس) با عرضه 38 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و در دست داشتن 11 درصد از سهم بازار جهانی، رتبه چهارم را به خود اختصاص می‌دهد. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده اوپو – یعنی ویوو – نیز در فصلی که گذشت 37 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازارهای جهانی کرد و عنوان پنجمی جهان را به دست آورد. بد نیست بدانید، عرضه دیوایس‌های ویوو در فصل اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با 85 درصد رشد همراه بوده که بالاترین میزان رشد سالانه در بین 5 برند برتر دنیا به حساب می‌آید. لازم به ذکر است، سه برند چینی شیائومی، اوپو و ویوو، روی هم رفته 124 میلیون گوشی هوشمند را در فصل اخیر وارد بازار کرده‌اند. به عبارت دیگر، هم‌اکنون 37 درصد از کل بازار جهانی اسمارت‌فون در اختیار این سه برند است.

بدون شک، بزرگ‌ترین بازنده در سه‌ماهه نخست 2021 هواوی‌ است؛ کمپانی بزرگی که در یک سال پیش، از لحاظ حجم عرضه اسمارت‌فون در دنیا مقام دوم را داشت و اکنون در نتیجه تحریم‌های ایالات متحده و محدود کردن دسترسی این شرکت به تکنولوژی‌های آمریکایی، حتی در بین 5 برند برتر هم جایی ندارد. رقبای چینیِ هواوی نیز از این موقعیت استفاده کرده و با تولید گسترده دیوایس‌های 5G جدید، در پی آنند تا سهم از دست رفته هواوی از بازار را مال خود کنند.

منبع : Strategy Analytics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا