بررسی چند تغییر احتمالی در اندروید 12 از روی یک نسخه درزکرده و غیررسمی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/1/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، سیستم عامل Operating System ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : هشتم فوریه 2021 (20 بهمن 1399) بود که با درز کردن چند اسکرین‌شات از محیط اندروید 12، کمی با ویژگی‌های احتمالی این نسخه از اندروید آشنا شدیم. کمی بعد در 18 فوریه (30 بهمن) گوگل رسما نخستین نسخه پیش‌نمایش اندروید 12 (مخصوص توسعه‌دهندگان) را منتشر کرد. اما ظاهرا گوگل هنوز همه آنچه برای اندروید 12 در سر دارد را رو نکرده است. وب‌سایت XDA-developers مدعی شده که به‌تازگی به نسخه منتشرنشده‌ای از اندروید 12 دسترسی پیدا کرده است. این نسخه از یک منبع ناشناس گرفته شده و در مقایسه با نسخه رسمی پیش‌نمایش، کمی ناپایدار به نظر می‌رسد. البته ویژگی‌های متفاوتی در این نسخه به چشم می‌خورد که احتمال دارد به ورژن پایانی راه یابند.

اسکرین‌شات‌ها

سرانجام شاهد قابلیت برداشت اسکرین‌شات اسکرولی در اندروید 12 هستیم که به کاربر اجازه می‌دهد از تمام صفحه، یک اسکرین‌شات بلند و سرتاسری بردارد. از تصاویر منتشر شده، این طور برداشت می‌شود که پس از اقدام کاربر برای گرفتن اسکرین‌شات، یک پنجره جداگانه باز شده و به کاربر این امکان را می‌دهد که تا هر اندازه از صفحه را که مایل است، برای اسکرین‌شات خود کراپ کند.

مالتی‌تسکینگ با تقسیم صفحه نمایش

قابلیت App Pairs که برای اولین بار توسط سامسونگ معرفی شد به کاربر اجازه می‌دهد به طور همزمان 2 اپلیکیشن را با یک میان‌بر باز کند. در نسخه درز کرده، می‌توان با دو ضربه (double tap) روی خط جداکننده دو اپلیکیشن، جای آنها را با هم عوض کرد. جالب است که دکمه "split screen" در قسمت اپلیکیشن‌های اخیرا باز شده، به "pin to top" تغییر نام داده است. با ضربه زدن روی این دکمه، اپلیکیشن کنونی به بالای نمایشگر رفته و 1/4 بالای صفحه را اشغال می‌کند. زمانی که شما روی یکی دیگر از اپلیکیشن‌های اخیرا باز شده ضربه بزنید، آنگاه هر یک از دو اپلیکیشن انتخاب شده، به شکل مساوی نیمی از صفحه را به خود اختصاص می‌دهند.

Google Assistant

تا اندروید 11، کاربر با گفتن عبارت Hey Google یا سوایپ کردن از یکی از گوشه‌های پایین نمایشگر به سمت بالا، می‌توانست Google Assistant را فراخوانی کند. برخی سازندگان نیز دکمه‌ فیزیکی جداگانه‌ای را برای این کار در دیوایس‌های خود تعبیه کرده‌اند. اما گفته می‌شود در نسخه درز کرده، با نگه داشتن دکمه پاور می‌توان دستیار صوتی گوگل را فراخواند (البته این کار قبلا توسط بسیاری از شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون انجام شده بود). ظاهرا در چنین شرایطی، برای دسترسی به منوی power، باید دکمه پاور را چند ثانیه بیشتر نگه داشت.

کاشی تنظیمات سریع

تصاویر منتشر شده توسط XDA-developers نشان می‌دهد دکمه‌های کاشی تنظیمات سریع، هم از لحاظ طراحی و هم از منظر عملکرد، با تغییراتی همراه شده‌اند. در اندروید 11 قابلیتی کاربردی تحت عنوان Device Controls معرفی شد که کنترل‌های خانه هوشمند را در منوی power قرار می‌داد. این قابلیت همچنان در اندروید 12 برقرار است، با این تفاوت که ظاهرا گوگل امکان دسترسی به این کنترل‌ها را از طریق کاشی تنظیمات سریع نیز فراهم کرده است. در نسخه درز کرده، دکمه خاموش کردن دیوایس نیز به کاشی تنظیمات سریع اضافه شده است. ظاهرا این تغییر برای افرادی مناسب است که دوست دارند از دکمه پاور صرفا برای راه‌اندازی Google Assistant استفاده کنند.

مالتی‌تسکینگ در تبلت

بخشی از بهبودهای نسخه درز کرده به تبلت‌ها مربوط می‌شود. در این نسخه، به منظور مدیریت بهترِ اپلیکیشن‌های بازشده و دسترسی آسان‌تر به اپلیکیشن‌های پرکاربرد، یک نوار وظیفه (taskbar) در نظر گرفته شده است. از نکات جالب دیگر آن است که این نسخه از اندروید می‌تواند به شکل همزمان 2 هوم‌اسکرین متفاوت را روی تبلت به نمایش بگذارد.

تغییرات مربوط به طراحی

در تصاویر منتشر شده از سوی XDA-developers، کنترل‌های تنظیم صدا ضخیم‌تر از قبل شده و از لحاظ ظاهری، گردتر شده‌اند. همین تغییر برای کنترل‌های روشنایی (در پنل نوتیفیکیشن‌ها) نیز مشاهده می‌شود. انیمیشن‌هایی که هنگام باز کردن اپلیکیشن‌ها به نمایش در می‌آیند نیز دچار تغییر شده‌اند. نکته جالب دیگر، انیمیشنی‌ست که به هنگام شارژ باتری ظاهر می‌شود. هنگام اتصال گوشی به شارژر، یک انیمیشن موجی شکلِ جدید از پایین نمایشگر شروع شده و به سمت بالا امتداد می‌یابد.

البته اشکالاتی نیز در بخش طراحی دیده می‌شود. به گفته کارشناسان XDA-developers – که اپلیکیشن سایت خود را روی نسخه درز کرده نصب کرده‌‌اند – این ورژن از اندروید 12 در هنگام باز کردن اپلیکیشن XDA به طور خودکار یک "صفحه اسپلش" (splash screen) را ایجاد کرده است. این در حالی‌ست که اپلیکیشن XDA به‌گونه‌ای طراحی شده که در هنگام باز شدن، صفحه اسپلش را به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب، در اینجا کاربر به ناچار دو صفحه اسپلش را خواهد دید. انتظار می‌رود این قبیل باگ‌ها در نسخه نهایی اندروید 12 برطرف شوند. صفحه اسپلش یا splash screen تصویری گرافیکی‌ست که در ابتدای لود شدن برخی برنامه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و معمولا نام و لوگوی برنامه همراه با ورژن آن را در بر دارد.

سایر تغییرات

برخی قابلیت‌های امنیتی در نسخه درز کرده بهبود یافته است. به عنوان مثال، وقتی یک اپلیکیشن بخواهد به داده یا متنی که کپی کرده‌اید (و در حافظه کلیپ‌بورد ذخیره شده) دسترسی پیدا کند، سیستم‌عامل به شما هشدار می‌دهد. از دیگر تغییرات می‌توان به بهبود نوتیفیکیشن‌ها و اجازه دسترسی به موقعیت مکانی اشاره کرد. به همراه این نسخه از اندروید، ایموجی‌های جدیدی نیز (مبتنی بر Unicode Emoji 13.1) معرفی خواهند شد.

انتظار می‌رود گوگل تا پایان آوریل 2021 یک نسخه پیش‌نمایش دیگر از اندروید 12 را برای توسعه‌دهندگان منتشر کند. نسخه نهایی اندروید 12 به احتمال زیاد در سه‌ماهه سوم 2021 عرضه می‌شود، اما طبق رویه هر سال، گوگل یک نسخه پیش‌نمایش از ورژن نهایی را ماه آینده در رویداد Google I/O رونمایی می‌کند. لازم به ذکر است، مواردی که در این مقاله به آن اشاره شد از یک منبع غیر رسمی (وب‌سایت XDA-developers) گرفته شده و ممکن است تمام تغییراتی که در نسخه درز کرده XDA مشاهده شد، به ورژن نهایی اندروید 12 راه پیدا نکند.

منبع : XDA


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا