خروج رسمی ال‌جی از کسب و کار گوشی‌های موبایل: نقطه پایانی برای یک پیشکسوت

نمایش خبر

تاریخ : 1400/1/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ال جی LG
واحد خبر mobile.ir : امکان خروج شرکت ال‌جی از بازار موبایل از مدت‌ها پیش بر سر زبان‌ها بود و حتی برخی گزارش‌ها از تلاش این مجموعه برای یافتن یک خریدار احتمالی سخن می‌گفتند. خبرهای از این دست البته همواره از سوی مدیران این برند به‌شدت تکذیب می‌شد و بدین‌ترتیب اغلب از سطح حدس و گمان‌های غیر رسمی فراتر نمی‌رفت. چند روز پیش در روز اول آوریل 2021، رسانه The Korea Times از تصمیم ال‌جی برای خروج از کسب و کار موبایل خبر داد و انتشار رسمی آن را به ابتدای هفته جاری موکول کرد. این خبر حالا با اعلام ال‌جی جنبه رسمی به‌خود گرفته و مطابق بیانیه منتشر شده در اتاق خبر این برند، ال‌جی تا پایان ماه جولای سال 2021 از کسب و کار موبایل در سطح جهانی خارج می‌شود.

اوضاع نابسامان بخش موبایل ال‌جی بر کسی پوشیده نیست جایی‌که از نزدیک به 5 سال پیش به این سو از سودآوری در این مجموعه خبری نبوده و میزان ضرر و زیان آن هر بار رکورد تازه‌ای را بر جای می‌گذاشت؛ بخش موبایل در طی این سال‌ها در شرایطی ال‌جی را با ضررهای میلیون دلاری روبرو کرده است که سایر زیر مجموعه‌های این کمپانی اغلب شرایط مثبت و امیدوارکننده‌ای را به نمایش گذاشته‌اند؛ برای نمونه می‌توان به گزارش مالی ال‌جی از کل سال 2020 اشاره کرد جایی‌که سود عملیاتی 2.85 میلیارد دلاری در مقابل بیش از 750 میلیون دلار ضرر بخش موبایل قرار گرفته است. بدین‌ترتیب حداقل از روی اعداد و ارقام کنار گذاشتن کسب و کاری تا این اندازه زیان‌ده، ‌امری منطقی و مثبت برای آینده ال‌جی به‌نظر می‌رسد.

در بیانیه ال‌جی در این رابطه این‌گونه آمده است: «تصمیم استراتژیک ال‌جی برای خروج از بخش به‌شدت رقابتی گوشی‌های موبایل این کمپانی را قادر خواهد ساخت تا منابع [خود] را بر نواحی رشدی نظیر اجزای خودروهای برقی، دستگاه‌های متصل، خانه‌های هوشمند، روباتیک، هوش مصنوعی و راه‌کارهای بیزینس به بیزینس و همچنین خدمات و پلتفرم‌ها متمرکز کند.» فروش گوشی‌های فعلی این برند البته ادامه خواهد داشت و به‌گفته ال‌جی پشتیبانی از آن‌ها برای یک دوره زمانی مشخص (که برحسب منطقه متغیر خواهد بود) انجام می‌پذیرد. هنوز وضعیت کارکنان بخش موبایل این شرکت پس از این تصمیم مشخص نشده و در حالی‌که شایعات از توزیع آن‌ها در بخش لوازم خانگی سخن می‌‌گویند ال‌جی تنها به ذکر این نکته که «جزییات مربوط به استخدام و به‌کارگیری در سطح محلی و لوکال مشخص خواهد شد» بسنده کرده است.

خروج ال‌جی از این بازار از تلاش‌های بی‌ ثمر این مجموعه برای رقابت با دیگر سازندگان موبایل به‌خصوص رقبای سرسخت چینی سخن می‌گوید؛ جایی‌که اپل و سامسونگ در بالاترین سطح بازار تقریبا جایی برای دیگر سازندگان باقی نگذاشته‌اند و برندهای چینی به‌خصوص با کم‌رنگ‌تر شدن هر چه بیشتر هواوی در یکی دو سال اخیر بازار گوشی‌های میانی رو به پایین را تقریبا به‌طور کامل به تسخیر خود در آورده‌اند.

دیگر برندهای قدیمی دنیای موبایل نظیر بلک‌بری و نوکیا نیز با مشکلات مشابهی در این زمینه روبرو بوده‌اند و هیچ‌یک از آن‌ها حالا در فرم اولیه خود در بازار حضور ندارند به‌طوری‌که گوشی‌های فعلی نوکیا را شرکت فنلاندی HMD به فروش می‌رساند و حضور بلک‌بری در بازار نیز تا قبل از اتمام همکاری آن با شرکت TCL در سال گذشته به‌لطف این شرکت چینی صورت می‌پذیرفت. در سال 2007 یعنی زمان ارائه اولین آیفون به بازار، شرکت ال‌جی بعد از نوکیا، موتورولا، سامسونگ و سونی‌اریکسون در جایگاه پنجمین سازنده برتر موبایل قرار داشت اما 13 سال بعد در رده‌بندی سازندگان گوشی‌های هوشمند در فصل پایانی سال 2020، نه‌تنها نامی از ال‌جی در بین پنج شرکت برتر دیده نمی‌شود بلکه به‌جز سامسونگ همه دیگر بزرگان این رده نیز یا به‌کل فراموش شده و یا نقش بسیار کوچکی در این بازار ایفا می‌کنند.

ال‌جی اما در طی یکی دو سال گذشته تلاش‌های فراوانی را برای ادامه بقا در این صنعت به‌کار بست که از جمله مهم‌ترین جلوه‌های آن باید به سری Velvet و گوشی چرخان Wing اشاره کرد. ال‌جی همین اواخر در نمایشگاه مجازی CES 2021 نیز اولین گوشی رول شونده دنیا را به نمایش گذاشت که از آن با عنوان طرحی انقلابی در دنیای موبایل یاد می‌شد اما با خروج این شرکت از دنیای موبایل مطمئنا نمی‌توان آینده‌ای را برای این مدل متصور شد. کن هونگ (Ken Hong) سخن‌گوی ال‌جی در گفت‌وگو با CNET در این رابطه می‌گوید: «LG Rollable دیگر بخشی از استراتژی محصول ما در آینده نخواهد بود.»

LG Rollable

ال‌جی در انتهای بیانیه خود از به‌کارگیری تجربه بخش موبایل برای توسعه فناوری‌های مرتبط با این صعنعت همچون 6G سخن گفته و می‌افزاید: «فناوری‌های پایه‌ای توسعه‌یافته ال‌جی در طی دو دهه فعالیت در کسب و کار موبایل همچنین حفظ شده و به محصولات آینده و فعلی [این شرکت] اعمال می‌شود.»

ال‌جی مطمئنا اولین و آخرین برندی نخواهد بود که به‌دلیل بازار به‌شدت رقابتی گوشی‌های موبایل چاره‌ای جز ترک این کسب و کار پیش روی خود ندیده و احتمالا این شرایط به‌زودی برای برندهای نام‌آشنای دیگر (و در صدر آن‌ها سونی و HTC) نیز تکرار خواهد شد.

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا