معرفی رسمی HarmonyOS در ماه آوریل – Mate X2 اولین گوشی دریافت کننده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/1/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : تلاش‌های هواوی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و در صدر آن‌ها ایجاد محدودیت در دسترسی به سیستم‌عامل اندروید از همان آغاز این روند در می 2019 آغاز شد تا جایی‌که چند ماه بعد در میانه تابستان 2019 سیستم‌عامل جدید این شرکت موسوم به HarmonyOS که در چین با نام HongMeng OS شناخته می‌شود رونمایی شد. این پلتفرم در طی یکی دو سال گذشته در نسخه‌های پیش‌نمایش مختلف در دسترس قرار گرفته و حالا خود را برای ارائه نخستین ورژن نهایی آماده می‌کند. طبق اطلاعاتی که از سوی شرکت هواوی منتشر شده است آخرین نسخه بتای سیستم‌عامل HarmonyOS در 31 مارچ یعنی 3 روز دیگر در دسترس قرار گرفته و در ماه آوریل نیز اولین ورژن نهایی و stable منتشر خواهد شد.

این خبر را پیش از این، یو چنگ‌دونگ (Yu Chengdong) مدیرعامل بخش مشتریان گره تجاری هواوی در فوریه گذشته اعلام کرده و از ارائه جانشین اندروید برای اسمارت‌فون‌های هواوی در ماه آوریل خبر داده بود. این نسخه از سیستم‌عامل هارمونی البته حداقل در ابتدا برای گوشی‌های مختلف این کمپانی عرضه نشده و از گوشی پرچمدار تاشوی Mate X2 به‌عنوان اولین دریافت‌کننده آن سخن به میان آمده است. Mate X2 که چندی پیش در فوریه 2021 با سیستم‌عامل اندروید 10 معرفی شده بود حالا ظاهرا این شانس را خواهد داشت که از توان سیستم‌عامل جدید هواوی برخوردار شود. این البته پایان ماجرای HarmonyOS‌ نبوده و به‌گفته مدیران اجرایی شرکت هواوی نزدیک به 90 درصد از گوشی‌های هواوی و البته برند آنر امکان برخورداری از این پلتفرم را خواهند داشت. در لیستی که در این رابطه در نوامبر سال 2020 منتشر شد علاوه بر پرچمداران سری Mate و P معرفی شده در طی چند سال اخیر گوشی‌های پیشرفته سری نوا 8 و نوا 7 همراه با چندین گوشی رده میانی و پیشرفته برند آنر به چشم می‌خورد. تبلت‌ها و حتی ساعت‌های هوشمند نیز از این لیست برکنار نبوده و برای نمونه به Watch GT 2 و Watch GT 2e به‌عنوان دو ساعت هوشمند پشتیبانی‌کننده از HarmonyOS اشاره شده است.

Huawei Mate X2

به‌عنوان خبری دیگر در این رابطه همچنین از گوشی‌های پرچمدار سری P50 به‌عنوان نخستین دستگاه‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض و اصطلاحا out of the box با این سیستم‌عامل معرفی می‌شوند یاد شده است این موضوع البته همچنان از سوی هواوی و منابع خبری وابسته به این شرکت تأیید نشده اما فاصله باقی مانده تا معرفی و حضور این پرچمداران در بازار (که براساس آخرین خبرها از ماه مارچ به ماه می موکول شده است) زمان کافی را در اختیار هواوی برای تنظیمات آخر و ارائه این سیستم‌عامل روی پرچمداران خانواده P50 قرار می‌دهد. هواوی به‌گفته منابع خبری از قصد خود برای نصب سیستم‌عامل هارمونی روی 200 میلیون گوشی در سال 2021 سخن گفته که در صورت عملی شدن گام بزرگی برای کم‌رنگ‌تر کردن شرایط دشوار تحریم این شرکت خواهد بود.

صحبت از Huawei P50 به میان آمد؛ بهتر است کمی در مورد این پرچمدار سخن بگوییم؛ به‌تازگی تصاویر جدید منتسب به این سری در دسترس قرار گرفته که طرح‌های گذشته در مورد محوطه غول‌آسای دوربین در بخش پشتی و حفره پانچی دوربین سلفی در مرکز بالای صفحه‌نمایش را بار دیگر تأیید می‌کنند.

تصویر منتسب به Huawei P50

در نسخه عادی Huawei P50 که تصاویر جدید منتسب به آن به‌تازگی منتشر شد سه لنز دوربین ساده و آن‌چه سنسور زمان پرواز یا ToF به‌نظر می‌رسد قابل مشاهده است. از همین منبع چندی پیش نیز تصاویری در مورد +P50 Pro منتشر شد که از 5 دوربین حاضر در بخش پشتی آن یکی به‌صورت پریسکوپی در بالاترین قسمت جای داشت. نگفته پیداست که طرح‌هایی از این دست البته هنوز به‌صورت کامل و صد در صد مورد تأیید نبوده و برای اطمینان از میزان صحت آن‌ها چاره‌ای جز انتظار برای رونمایی از گوشی‌های نحواهد بود.