معرفی Snapdragon 780G پردازنده 5 نانومتری میان‌رده کوالکام

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/1/6        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 780 جی Snapdragon 780G
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در دسامبر 2019 از چیپ‌ست میان‌رده‌ای به نام Snapdragon 765G رونمایی کرد که یکی از موفق‌ترین پروسسورهای موبایلی این شرکت نام گرفت و با حضور در ده‌ها گوشی‌ مختلف نقش مهمی در فراگیری 5G ایفا کرد. این شرکت در روز پنج‌شنبه 25 مارچ 2021 (5 فروردین 1400) جانشین جدیدی را برای این پروسسور با نام Snapdragon 780G معرفی کرده که همچنان ایده به‌کارگیری برخی از امکانات چیپ‌ست‌های پرچمدار سری 800 را در یک مجموعه اقتصادی‌تر دنبال می‌کند. Snapdragon 780G در بسیاری از موارد از جمله معماری جدید پردازنده، گرافیک، ISP‌ و اتصالات با ارتقاء روبرو شده و می‌توان نسبت به آینده درخشان آن ابراز امیدواری کرد.

کوالکام دیرتر از سایرین در جمع شرکت‌های ارائه‌دهنده پروسسورهای پیشرفته رده میانی حضور پیدا کرده و سامسونگ و مدیاتک ماه‌ها قبل از این شرکت چیپ‌ست‌های Exynos 1080 و Dimensity 1200 را به‌ترتیب در نوامبر 2020 و ژانویه 2021 معرفی کرده‌ بودند. حضور دیرهنگام کوالکام در این عرصه البته به‌معنای عملکرد ضعیف‌تر آن نبوده و هرچند برای مشخص شدن نقاط ضعف و قوت هریک از این رقبا باید عملکرد آن‌ها را در یک دیوایس واقعی مقایسه کرد اما با توجه به سابقه درخشان کوالکام و نیم نگاهی به مشخصات هر سه پردازنده از همین ابتدا می‌توان از شرایط بهتر SD780G در بسیاری از موارد سخن گفت. پیش از هر چیز شاید بهتر باشد نمایی کلی از Snapdragon 780G در مقایسه با Snapdragon 765G را در جدول زیر به تماشا بنشینیم.

پردازنده

در حالی‌که در هر سه نسل پیشین سری 700 کوالکام از هسته‌های نسبتا قدیمی Cortex-A76 استفاده شده بود، Snapdragon 780G بالاخره به سراغ هسته‌های جدیدتر Cortex-A78 رفته و از آن‌ها پشت نام Kryo 670 استفاده کرده است؛ تعداد و نحوه چینش این هسته‌ها نیز از نسل قبلی فاصله گرفته و متفاوت از Snapdragon 765G که در کلاستر اصلی و میانی تنها یک هسته A76 حضور داشت، در Snapdragon 780G درست همانند چیپ‌ست‌های پرچمدار سری 800 از 1 هسته A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز در کلاستر اصلی و 3 هسته مشابه دیگر با فرکانس 2.2 گیگاهرتز در دسته میانی استفاده شده که ترکیب مدرن‌تری به حساب می‌آید. چهار هسته سطح پایین A55 البته با تغییر خاصی روبرو نشده و تنها فرکانس آن‌ها به 1.9 گیگاهرتز رسیده است. کوالکام در توصیف این مجموعه به 40 درصد کارایی بالاتر (احتمالا در مقایسه با Snapdragon 768G) اشاره کرده که مطمئنا دو برابر شدن تعداد هسته‌های قوی‌تر نقشی اساسی در آن ایفا کرده است.

گرافیک

وظیفه پردازش گرافیکی در هر سه عضو قبلی این سری یعنی SD675G ،SD765 و SD768G بر عهده Adreno 620 قرار گرفته بود و تفاوت‌های مابین آن‌ها به مواردی مثل فرکانس پردازنده مربوط می‌شد؛ در Snapdragon 780G با شرایط دگرگونه‌ای روبرو می‌شویم جایی‌که با پرشی بزرگ به Adreno 642 به‌ناگاه به حوزه گرافیک‌های پرچمدار سری 800 وارد می‌شویم. این گرافیک که از 50 درصد بهبود کارایی آن (احتمالا در مقایسه با Snapdragon 768G) سخن به میان آمده همانطور که از نام آن نیز مشخص است به Adreno 640 حاضر در Snapdragon 855 نزدیک است و با وجود اختلاف مشهود نسبت به Adreno 660 حاضر در Snapdragon 888 هنوز کارایی بسیار بالاتری نسبت به تجربه‌های قبلی کوالکام در رده میانی ارائه می‌‌دهد. مجموعه ویژگی‌های مرتبط با بازی یعنی Snapdragon Elite Gaming Features در این‌جا نیز حاضر بوده و از طریق آن ویژگی‌هایی نظیر تجربه روان‌تر بازی (Game Smoother)، لود سریع‌تر (Fast Loader)، مدیریت تأخیر شبکه در هنگام بازی (Game Network Latency Manager)، کاهش جانک (Jank Reducer) و برخی موارد دیگر در دسترس قرار می‌گیرند.

Snapdragon 780G از صفحه‌نمایش‌هایی با وضوح +1080p با نرخ رفرش 144 هرتزی پشتیبانی می‌کند و بدین‌ترتیب برای انجام بازی‌های پیشرفته با نرخ رفرش بالا نیز جذابیت مطلوبی را ارائه خواهد کرد.

پروسسور سیگنال تصویری (ISP)

پروسسور سیگنال تصویری یا ISP از جمله بخش‌های مهم و تعیین‌کننده در ساختار یک چیپ‌ست به‌حساب می‌آید که از آن طریق مواردی مثل حداکثر وضوح دوربین‌های گوشی تعیین می‌شود. در Snapdragon 780G از پروسسور سیگنال تصویری جدید Spectra 570 استفاده شده که امکان دریافت تصویر به‌صورت همزمان از سه دوربین را ارائه می‌کند. وضوح این سه دوربین در حالت تأخیر شاتر صفر (ZSL) می‌تواند به‌صورت همزمان 25 مگاپیکسل باشد یا در یک چینش دوتایی به 64+20 مگاپیکسل برسد. رزولوشن دوربین در حالت تکی همراه با ZSL نیز حداکثر تا 84 مگاپیکسل پشتیبانی می‌شود. این وضوح بدون در نظر گرفتن تأخیر شاتر صفر در حالت تک دوربینی تا 192 مگاپیکسل نیز قابل افزایش است که این یکی تفاوتی با سه پروسسور قبلی این سری ندارد. این چیپ‌ست همچنین با معماری جدیدی برای عکاسی در محیط‌های با نور کم همراه شده که احتمالا تأثیر محسوسی در کیفیت تصویر در مبحث عکس‌برداری پردازشی بر جای می‌گذارد.

Snapdragon 780G در زمینه ویدئو از وضوح 4K در حالت HDR با عمق رنگ 10 بیتی پشتیبانی می‌کند.

هوش مصنوعی و پروسسور سیگنال دیجیتال (DSP)

از دیگر پایه‌های قدرت Snapdragon 780G در مقایسه با دیگر رقبای آن باید به مبحث هوش مصنوعی و پردازنده سیگنال دیجیتال اشاره کرد؛ جایی‌که با به‌کارگیری نسل ششم موتور هوش مصنوعی کوالکام و در طرحی مشابه با Snapdragon 888 شتاب‌دهنده‌های Tensor و موتورهای اجرایی عددی و برداری (scalar and vector execution engines) همگی در یک بلاک مشترک DSP موسوم به Hexagon 770 مجتمع شده و توانی برابر با 12 تریلیون عملیات در هر ثانیه را ارائه می‌کنند. برای مقایسه، کافی‌ست بدانیم که در Snapdragon 768G این عدد برابر با 5.4 تریلیون عملیات در ثانیه بوده و پردازنده جدید Exynos 1080 سامسونگ نیز با 5.7 تریلیون عملیات در هر ثانیه اختلاف بسیار زیادی با Snapdragon 780G دارد. چیپ‌ست جدید کوالکام از این لحاظ به تجربه پرچمداران سری 800 نزدیک شده و برای نمونه اختلاف چندانی با توان 15 تریلیون عملیات در هر ثانیه Snapdragon 870 ندارد.

در همین بخش باید از نسل دوم مجموعه Qualcomm Sensing Hub یاد کرد که به‌گفته شرکت سازنده نقش موثری در کاهش توان مصرفی در هنگام مکالمه صوتی با مکانیزم حذف نویز پس‌زمینه ایفا کرده و از این طریق تجربه تماس با کیفیت‌تری را ارائه می‌دهد.

حافظه رم

Snapdragon 780G در بخش حافظه رم ظاهرا با تغییر خاصی روبرو نشده و‌در غیبت LPDDR5 همچنان از حافظه LPDDR4 با فرکانس 2.1 گیگاهرتز و ظرفیت 16 گیگابایت پشتیبانی می‌کند؛ امری‌که مطمئنا در راستای پایین‌ نگه‌داشتن قیمت تمام‌شده چیپ‌ست برای بازار هدف اصلی آن اتخاذ شده است.

ارتباطات

Snapdragon 780G در زمینه گزینه‌های ارتباطی با حضور سیستم FastConnect 6900 که تا به امروز تنها در پروسسورهای پرچمدار اخیر سری 800 به‌کار گرفته شده‌اند، عملکرد قدرتمندی را به نمایش می‌گذارد. پشتیبانی از وای‌فای 6E با حداکثر سرعت دانلود 3.6 گیگابیت بر ثانیه، بلوتوث 5.2 و LTE Cat.24 با حداکثر سرعت دانلود و آپلود به‌ترتیب 1,200Mbps و 210Mbps دیگر گزینه‌های ارتباطی این چیپ‌ست را تشکیل می‌دهند. یک نکته ظریف در این میان به نوع شبکه 5G مورد پشتیبانی در مودم Snapdragon X53 این چیپ‌ست تعلق دارد که برخلاف سه عضو قبلی این خانواده تنها در حالت sub-6GHz فعال است و پشتیبانی از شبکه سریع‌تر و پیشرفته‌تر mmWave جایی در آن ندارد. حذف mmWave با این‌که در نگاه اول نکته منفی مشهودی را به‌حساب SD780G واریز می‌کند اما از منظری دیگر با توجه به رده قیمتی بازار هدف این چیپ‌ست و محدودیت شبکه mmWave (که در حال حاضر تنها در بعضی کشورها از جمله آمریکا در دسترس قرار دارد)، حضور آن در یک چیپ خوش‌قیمت رده میانی چندان منطقی نیز نبوده و در صورت تمایل به جای‌گذاری mmWave می‌توان از راه‌کارهای پیشرفته‌تری نظیر Snapdragom 870 استفاده کرد. حداکثر سرعت دانلود 5G در Snapdragon 780G برابر با 3.3 گیگابیت بر ثانیه اعلام شده است.

در بخش ارتباطات سیمی مورد پشتیبانی در این چیپ‌ست از استاندارد سرعتی USB 3.1 یاد شده و شارژ سریع نیز حداکثر با استاندارد +Quick Charge 4 صورت می‌پذیرد.

زمان حضور در بازار

Snapdragon 780G به‌گفته شرکت سازنده از سه‌ماهه دوم سال 2021 به بازار عرضه می‌شود و از همین ابتدا با توجه به رشد چشمگیر قیمت گوشی‌های پرچمدار و مشکلات پیش روی کوالکام در تولید چیپ‌ست Snapdragon 888 احتمالا نقش پر رنگی در تأمین نیاز بازار برای گوشی‌های میان‌رده پرچمدار ایفا خواهد کرد.

منبع : Qualcomm