معرفی Huawei Mate 40E – پنجمین و احتمالا آخرین عضو خانواده Mate 40

نمایش خبر

تاریخ : 1399/12/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، کایرین 990 Kirin 990 ، Huawei Mate 40E ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : هواوی در اواخر اکتبر 2020 از سری اسمارت‌فون‌های Mate 40 رونمایی کرد. با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه هواوی، خبرها حاکی از آنند که سری Mate 40 آخرین دیوایس‌های تولیدشده با چیپ‌ست‌های پیشرفته Kirin خواهند بود. در زمان رونمایی از این سری، هواوی 3 اسمارت‌فون Mate 40 Pro Plus ،Mate 40 Pro ،Mate 40 و همچنین نسخه ویژه Mate 40 RS Porsche Design را معرفی کرد. حال پس از گذشت حدود 5 ماه، هواوی تصمیم گرفته تا یک عضو دیگر را نیز به این خانواده اضافه کند. هواوی روز چهارشنبه 10 مارچ 2021 (20 اسفند 1399) از جدیدترین گوشی هوشمند خود با نام Huawei Mate 40E 5G پرده برداشت. در ادامه بیشتر با مشخصات و امکانات این گوشی آشنا می‌شویم.

اسمارت‌فون Mate 40E را می‌توان از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری بین Mate 40 و نسخه پرو جای داد. از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی بین Mate 40E و دیگر اعضای این سری به چشم نخورده و ماژول حلقوی دوربین – که به نوعی امضای سری Mate 40 محسوب می‌شود – در پشت گوشی نمایان است. Mate 40E در ابعاد 8.8×72.5×158.6 میلی‌متر تولید شده و 188 گرم وزن دارد. قاب پشت گوشی ظاهرا شیشه‌ای بوده و داشتن درجه حفاظت IP53 این محصول را در برابر پاشیده شدن آب مقاوم می‌کند.

نمایشگر 6.5 اینچی Mate 40E از نوع OLED است. رزولوشن نمایشگر فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2376 پیکسل) اعلام شده و لبه‌های آن با انحنای 68 درجه حالت خمیده پیدا می‌کنند. طبق ادعای شرکت سازنده، کالیبراسیون رنگی دقیق در نمایشگر موجب می‌شود که رنگ‌ها تا جای ممکن واضح بوده و به دنیای واقعی شباهت داشته باشند. ناگفته نماند، نرخ به‌روزرسانی نمایشگر 90 هرتز و نرخ نمونه‌برداری تاچ آن 240 هرتز عنوان شده است.

هواوی در ساخت Mate 40E از چیپ‌ست Kirin 990E استفاده کرده است. این تراشه – که با لیتوگرافی 7 نانومتری و فرآیند EUV ساخته شده – از 2 هسته 2.86 گیگاهرتزی و 2 هسته 2.36 گیگاهرتزی (هر دو مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A76) و 4 هسته 1.95 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) تشکیل شده است. این چیپ‌ست دارای واحد پردازش عصبی (NPU) اختصاصی است که دارای هسته‌های بزرگ و کوچک بوده و شرکت سازنده از این نوع معماری با عنوان معماری داوینچی یاد می‌کند.

چیپ‌ست Kirin 990E دارای یک پردازنده گرافیکی 14 هسته‌ای به نام Mali-G76 است. طبق ادعای هواوی، توان بالای این پردازنده در رندر کردن و اجرای بازی‌های سنگین، نرخ بالای نمایشگر در به‌روزرسانی و نمونه‌برداری تاچ، اسپیکرهای استریو و نهایتا موتور خطی دینامیکی برای شبیه‌سازی لرزش واقعی، گوشی Mate 40E را به گزینه‌ای مناسب برای بازی تبدیل می‌کند. ناگفته نماند این دیوایس جدید از 8 گیگابایت RAM و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد که با استفاده از کارت حافظه اختصاصی گوشی‌های هواوی – یعنی نانو مموری – می‌توان آن را ارتقا داد.

در پشت دستگاه، یک ماژول حلقوی به چشم می‌خورد که سه دوربین، یک فلش LED و یک سنسور فوکوس لیزری را در خود جای داده است. لوگوی LEICA در مرکز ماژول از همکاری هواوی با این شرکت آلمانی در زمینه اپتیک خبر می‌دهد. دوربین اصلی این گوشی 64 مگاپیکسلی است. این دوربین از فوکوس خودکار بهره‌مند بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.9 است. عضو بعدی این مجموعه، یک دوربین التراواید 16 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 است. به گفته هواوی، این دوربین می‌تواند نقش دوربین ماکرو را نیز ایفا کرده و برای عکاسی از سوژه‌های کوچک تا 2.5 سانتی‌متری آنها نزدیک شود.

در نهایت می‌رسیم به دوربین تله‌فوتوی 8 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4. این دوربین دارای لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) است، اما کارکرد اصلی آن – همان‌طور که از نامش پیداست – به زوم آن مربوط می‌شود. به گفته هواوی، این دوربین می‌تواند امکان زوم اپتیکال تا 3 برابر را برای مجموعه دوربین فراهم کند. البته زوم هیبریدی 5 برابر و زوم دیجیتال 30 برابر نیز در این گوشی پیش‌بینی شده‌ است. ناگفته نماند، در حفره سمت چپ نمایشگر نیز یک دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی تعبیه شده که دارای فوکوس ثابت و گشودگی دیافراگم f/2.4 است.

ظرفیت باتری Mate 40E معادل 4,200 میلی‌آمپر ساعت بوده و از طریق کابل با شارژر 40 واتی شارژ می‌شود. نکته مثبت آن است که شارژ بی‌سیم (با توان 40 وات) و همچنین شارژ معکوس بی‌سیم (ظاهرا با توان 5 وات) نیز در این گوشی پشتیبانی می‌شود. البته لازم به ذکر است که برای بهره‌مندی از شارژ بی‌سیم، کاربر باید پد شارژر Huawei Super Fast Charge Vertical Wireless Charger یا مدل مخصوص اتومبیل آن و یا هر نوع پد شارژر سازگار با این گوشی را جداگانه خریداری کند.

سیستم‌عامل Mate 40E اندروید 10 و رابط کاربری اختصاصی آن EMUI 11.0 است. هواوی امکانات نرم‌افزاری جالبی را در این گوشی تدارک دیده که از آن جمله می‌توان به امکان انتقال سریع فایل‌های بزرگ و زیرنویس کردن ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد. از دیگر مواردی که هوش مصنوعی در این گوشی خود را نشان می‌دهد، امکان کار با گوشی بدون لمس نمایشگر و صرفا با حرکات دست است. البته این قابلیت صرفا به چند مورد – مثل ورق زدن صفحات و یا گشت و گذار در عکس‌های گالری – محدود می‌شود.

Mate 40E یک گوشی نسل پنجمی دو سیم‌کارته بوده و از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) در شبکه 5G پشتیبانی می‌کند. بلوتوث 5.2، وای-فای 6، NFC، جک هدفون، پورت USB-C و پشتیبانی از سامانه‌های ناوبری BeiDou ،Galileo ،GLONASS ،GPS و QZSS از دیگر امکانات ارتباطی Mate 40E به حساب می‌آیند. ناگفته نماند، حسگر اثر انگشت گوشی زیر لایه نمایشگر قرار داشته و علاوه بر آن کاربر می‌تواند گوشی را با استفاده از قابلیت تشخیص چهره نیز قفل‌گشایی کند.

اسمارت‌فون Huawei Mate 40E 5G در رنگ‌های سفید، نقره‌ای و مشکی به تولید می‌رسد. فروش این گوشی در چین از 18 مارچ (28 اسفند) آغاز خواهد شد. مدل پایه این محصول – با 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی – 4,599 یوان چین قیمت‌گذاری شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 705 دلار آمریکا. برای خرید مدل پیشرفته – که 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد – باید 5,099 یوان (785 دلار) هزینه کرد.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا