کانترپوینت اعلام کرد: اوپو برند شماره 1 اسمارت‌فون در چین

نمایش خبر

تاریخ : 1399/12/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : به گزارش موسسه پژوهشی کانترپوینت، اوپو در ژانویه سال جاری میلادی برای نخستین بار به برند شماره 1 اسمارت‌فون در کشور چین تبدیل شده است. بر اساس این گزارش که در روز جمعه 5 مارس سال جاری میلادی (15 اسفند 1399) منتشر شده، سهم بازار اوپو در ژانویه به 21 درصد رسیده است. پس از این کمپانی، دیگر زیرمجموعه BBK Electronics یعنی ویوو با 20 درصد از سهم بازار قرار دارد و هواوی، اپل و شیائومی، هر یک با 16 درصد از سهم بازار چین، به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم جای گرفته‌اند. آمار کانترپوینت نشان می‌دهد که اوپو در ژانویه 2021 موفق شده رشد ماهانه 33 درصدی و سالانه 26 درصدی را تجربه کند.

Oppo Reno5 Pro 5G

وارون میشرا (Varun Mishra)، تحلیلگر ارشد پژوهشی در موسسه کانترپوینت، در خصوص درخشش اوپو می‌گوید: «اوپو با موفقیت توانست خطوط تولید خود را در [سال] 2020 [بهبود و] تغییر موقعیت بخشد. بازسازی برند سری Reno و ارائه دستگاهی با قابلیت‌های بیشتر و قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه قبلی، به اوپو کمک کرد که بخش [گوشی‌های] پیشرفته با قیمت مقرون‌به‌صرفه را [به نام خود] ثبت کند. سری A به عنوان شتاب‌دهنده در بخش [محصولات] میان‌رده، نیز سبد محصولات اوپو را تقویت کرد و این شرکت را قادر ساخت در طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها در چین پاسخگوی تقاضا برای دستگاه‌های 5G باشد». او در ادامه به روند نزولی هواوی هم به عنوان یکی از عوامل موفقیت اوپو اشاره کرده است.

رشد سهم بازار اوپو در چین از جولای 2020 تا ژانویه 2021

دشواری‌های پیش روی هواوی و واگذاری آنر

هواوی همراه با آنر سهم بازار خود را در کشور چین به سبب کمبود قطعات ناشی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و همچنین کاهش عرضه محصولات جدید، به تدریج از دست داده است. موجودی انبار این شرکت در زمینه قطعات کلیدی رو به اتمام است و به این دلیل نمی‌تواند قطعات مورد نیاز برای تولید گوشی‌های نسل پنجم را تهیه کند. به گزارش کانترپوینت، بیش از 65 درصد گوشی‌های فروخته‌شده در چین طی سه‌ماهه چهارم 2020، اسمارت‌فون‌هایی مجهز به فناوری نسل پنجم بوده‌اند.

روند سقوط هواوی در ماه‌های اخیر شدید و پرشتاب‌ بوده است. با آن که این کمپانی 46 درصد از بازار چین را در سه‌ماهه دوم 2020 در اختیار داشت و مرز این کشور، سنگر تسخیرناپذیر غول چینی به شمار می‌آمد، اما روند محبوبیت هواوی به تدریج کاهش یافت و در فصل چهارم 2020 به 30 درصد رسید.

ابرشرکت چینی برای استفاده بیشتر از موجودی قطعات و کنترل چالش‌های پیش روی خود، عمدتاً به تولید گوشی‌های پیشرفته با قیمت بالا روی آورده که حاشیه سود آن‌ها بالاتر اما حجم فروش‌شان پایین‌تر است. اما به نظر می‌رسد این راهبرد عملا به ایجاد شکافی میان عرضه و تقاضا در محصولات رده میانی بازار انجامیده است.

توزیعکنندگان چینی فعالیتهای مشترک با هواوی را به سبب عرضه ناکافی کاهش داده و به دیگر برندها روی آورده‌اند. چنان که رشد اوپو نیز تا حدی تحت تأثیر همین روند بوده و دیگر تولیدکنندگان، از جمله شیائومی و ویوو نیز از کمبود عرضه هواوی سود برده‌اند. در این میان شیائومی بیشترین سود را از ضعف هواوی در حوزه فروش آنلاین از آنِ خود ساخته و سود بخش فروش آفلاین نیز به اوپو و ویوو رسیده است. به علاوه، هواوی در دوران اوج خود بیش از 10 هزار فروشگاه خرده‌فروشی در سراسر چین داشت که این رقم از سه‌ماهه چهارم 2020 در حال کاهش است.

دشواری‌های پیشِ روی هواوی کار را به جایی رساند که ناچار شد در نوامبر سال گذشته میلادی آنر را با مبلغی در حدود 15.2 میلیارد دلار به طور کامل واگذار کند و به این ترتیب، کاهش سهم بازار این کمپانی در چین بیش از پیش تشدید شده است. مطابق نظر تحلیلگران کانترپوینت، روند افت هواوی در سال 2021 نیز ادامه خواهد یافت و چالش‌ تأمین قطعات، سهم بیشتری از بازار این شرکت را در اختیار رقبای چینی قرار خواهد داد. در واقع کمبود چیپ‌ست پردازشی سبب شده است که هواوی در رقابت با دیگر برندها دچار کاستی شود و امید خود را به محصولات پیشرفته‌ای همچون اسمارت‌فون خم‌شونده Mate X2 و سری P50 که در آینده نزدیک عرضه خواهد شد، معطوف سازد.

سری Reno 5- نمونه‌ای از استراتژی موفقِ بازسازی برند

سری جدید Reno 5 (شامل Reno5 Pro ،Reno5 و +Reno5 Pro) پس از بازسازی برند یا rebranding از سوی اوپو، بهترین عملکرد را در میان گوشی‌های سری Reno به نمایش گذاشته است. این سری در مقایسه با خانواده Reno 4 از نظر دوربین، صفحه‌نمایش، چیپ‌ست پردازشی، فناوری شارژ و قابلیت 5G بهبود یافته‌ و با وجود این میزان ارتقاء، نسبت به نسل پیشین 10 درصد پایین‌تر قیمت‌گذاری شده است؛ امری که یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی رشد اوپو و موفقیت آن به شمار می‌آید.

Oppo Reno5 Pro 5G

اوپو با استراتژی ارائه اسمارت‌فون‌هایی با مشخصات پیشرفته‌تر و قیمت کمتر در مقایسه با سری قبلی، توانست خلأیی را پر کند که غیبت هواوی در بخش گوشی‌های میان‌رده ایجاد کرده بود. راهبردی که نشانگر عزم این شرکت برای در اختیار گرفتن بازار محصولات پیشرفته با قیمت مقرون‌به‌صرفه در چین است.

سری A اوپو – تصاحب بازار گوشی‌های 5G مقرون‌به‌صرفه

اسمارت‌فون‌های 5G با قیمت زیر 300 دلار به سرعت راه خود را در بازار فناوری‌های نسل جدید ارتباطی باز کرده‌اند. به گزارش کانترپوینت، نزدیک به یک‌سوم دستگاه‌های نسل پنجم که طی ژانویه سال جاری میلادی در چین به فروش رسیده‌اند، قیمتی زیر 300 دلار داشته‌اند. کمپانی اوپو توانسته با عرضه گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه سری A به این تقاضا پاسخ دهد به طوری که به عنوان نمونه، اسمارت‌فون A72 5G پرفروش‌ترین گوشی 5G در این بخش از نوامبر 2020 تاکنون بوده است. به همین ترتیب، مطابق پیش‌بینی تحلیلگران کانترپوینت، این شرکت می‌تواند به زودی سهم بازار گوشی‌های سری Nova و Enjoy هواوی را از آنِ خود سازد.

Oppo A72 5G

اوپو با عرضه گوشی‌های سری A و Reno توانسته عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون 5G چین در بازه قیمتی زیر 600 دلار را از آنِ خود سازد. با نگاه به آینده، به نظر می‌رسد این کمپانی در سال 2021 سهم بازار خود را نه تنها در چین بلکه در بازار محصولات پیشرفته کشورهای اروپای غربی گسترش دهد. این شرکت در بازارهای نوظهوری مانند آمریکای لاتین و منطقه آسیا-اقیانوسیه نیز بر ارائه گوشی‌های رده پایین تا میانی متمرکز خواهد بود. اوپو چندی پیش با ارائه دستگاه مفهومی Oppo X 2021 از طراحی‌های تازه‌ای مانند نمایشگرهای رول‌شدنی (rollable) نیز رونمایی کرده که به نظر می‌رسد حرف‌هایی زیادی برای گفتن دارند و احتمال دارد شرکت چینی در آینده از این طراحی در گوشی‌های پرچمدار خود استفاده کند.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا