گزارش کانترپوینت از بازار اسمارت‌فون اروپا در سال 2020 – شیائومی برنده و هواوی بازنده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/12/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، ریل‌می Realme ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، وان پلاس OnePlus ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی کانترپوینت در روز جمعه 26 فوریه سال جاری میلادی (8 اسفند 1399) گزارش خود را از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در کشورهای اروپایی در سال 2020 منتشر کرد. سال 2020 دوران پر افت و خیزی برای بازار اسمارت‌فون اروپا بوده و با همه‌گیری COVID-19، هر دو سوی عرضه و تقاضا در این صنعت با چالش مواجه شده است. چنان که از یک سو نگرانی‌های اقتصادی و گسترش بیکاری به صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان انجامید و از سویی نیز در خانه ماندن بسیاری از افراد، آن‌ها را از بازدید فروشگاه‌ها و خرید دستگاه‌های جدید باز داشت.

یان استرای‌جک (Jan Stryjak)، معاون پژوهشی کانترپوینت، ضمن تحلیل شرایط کلی بازار، آوریل 2020 را با کاهش فروش تقریباً 50 درصدی نسبت به مدت مشابه 2019، بدترین ماه سال گذشته میلادی می‌داند. به گفته او، روند نزولی موارد ابتلا به بیماری و کم شدن محدودیت‌ها موجب بهبود اندکی در فصل تابستان شد، اما بازگشت شرایط و افزایش موارد ابتلا در ماه سپتامبر، اِعمال دوباره مقررات قرنطینه را در پی داشت. بازار گوشی‌های هوشمند نیز در پایان سال میلادی گذشته علی‌رغم عملکرد چشمگیر اپل، نزول دوباره را شاهد بود و به این ترتیب بازار اسمارت‌فون اروپا در سال 2020 نسبت به سال پیش از آن 14 درصد افت را تجربه کرد.

تأثیر Covid-19 بر فروش گوشی هوشمند در بازارهای اروپایی از دسامبر 2019 تا دسامبر 2020

از دید استرای‌جک، تحریم‌های آمریکا علیه هواوی نیز در کنار همه‌گیری جهانی کرونا، سبب کاهش توانایی این شرکت برای معرفی محصولات جدید و تولید نمونه‌های موجود در حجم بالا شد. این امر سبب شد که فرصت‌های جدیدی برای برخی تولیدکنندگان ایجاد شود. از این رو 2020 اگر چه سال سختی به حساب می‌آید، اما در کنار بازندگان، برندگانی را نیز به بازار گوشی‌های هوشمند معرفی کرده است.

سهم بازار و رشد فروش گوشی‌های هوشمند در بازارهای اروپایی در کل سال 2020

مطابق آمار کانترپوینت، در سال 2020 سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در اروپا بوده و با وجود کاهش 12 درصدی فروش در مقایسه با سال 2019 توانسته 32 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد. اپل با وجود آن که در چهارمین فصل سال میلادی گذشته، عملکرد درخشانی داشت و از نظر عرضه توانست سامسونگ را پشت سر بگذارد، در مقیاس فروش سالانه به جایگاه دوم بسنده کرد. بر اساس این گزارش، سامسونگ و اپل توانسته‌اند در مجموع 54 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون اروپا را در سال گذشته میلادی از آنِ خود سازند.

سهم بازار و رشد فروش گوشی‌های هوشمند در بازارهای اروپایی در سه ماهه چهارم سال 2020

برندگان بازار اسمارت‌فون در سال 2020

شیائومی

شیائومی در سال 2020 موفق‌ترین کمپانی تولیدکننده گوشی هوشمند در اروپا بود که به خاطر محدودیت‌های پیش رویِ هواوی، به سومین سازنده بزرگ این منطقه تبدیل شد. مطابق گزارش کانترپوینت، شرکت چینی در کل سال 2020 توانسته رشد عرضه‌ای نزدیک به دو برابر را تجربه کند. عملکرد قوی شیائومی در اسپانیا و ایتالیا به افزایش قابل توجه سهم بازار این شرکت در طول سال گذشته انجامید به طوری که به ترتیب 28 و 17 درصد از اسمارت‌فون‌های شیائومی در سه‌ماهه چهارم در این دو کشور به فروش رسیده است. حال، چالش پیش روی شیائومی در سال جدید، تکرار این روند رشد در مناطق دیگر، به ویژه بازارهای سطح ‌بالاتری مانند فرانسه، آلمان و انگلیس خواهد بود. تحلیلگران کانترپوینت بر این باورند که معرفی پرچمدار جدید Mi 11 می‌تواند به این امر کمک کند.

اپل

هرچند اپل در سال 2020 مواردی از افت را تجربه کرده است، اما نباید از موفقیت‌های ابرشرکت آمریکایی چشم پوشید. در این میان، تصمیم به تعویق عرضه آیفون 12 ظاهرا نتیجه‌بخش بوده است. چرا که به آیفون 11 و آیفون SE فرصت داد تا قدرت و ثبات خود را نشان دهند و در بسیاری از بازارها در طول سال گذشته میلادی فروش خوب و مناسبی را به ثبت رسانند. به علاوه، تقاضا برای دستگاه‌های جدید نیز با تعویق در عرضه آن افزایش یافت و هنگامی که سرانجام این گوشی‌ها در ماه اکتبر عرضه شدند، به دلیل انباشت تقاضا، فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کردند. در واقع آیفون 12 موفق‌ترین دستگاه اپل تاکنون در ابتدای عرضه بوده و در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی 30 درصد از کل فروش این شرکت را به خود اختصاص داده‌ است.

اوپو

با آن که اوپو در سال 2018 وارد بازار اروپا شد، اما سال گذشته دورانی بود که اوپو را به بازیگری واقعی و موفق در این منطقه تبدیل کرد. همکاری با بزرگترین گروه‌ اپراتورهای اروپا یعنی شرکت‌های Vodafone ،Orange؛ Telefonica و Deutsche Telekom بدان معنی است که محصولات اوپو در کانال فروش اپراتورهای مهم، در سراسر اروپا، ذخیره می‌شوند. البته فروش اوپو در این منطقه، همچنان متوسط محسوب می‌شود، اما سهم بازار آن در طول سال گذشته دو برابر شده و سه‌ماهه چهارم موفق، این شرکت را برای سال 2021 در موقعیت مطلوبی قرار داده است. این زیرمجموعه BBK Electronics در سال 2020 شاهد رشد سالانه 82 درصدی از نظر میزان فروش بوده و 4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

ریل‌می

برند چینی ریل‌می سریع‌ترین رشد را در منطقه اروپا در سال 2020، به نام خود ثبت کرده و جایگاه هفتم را در اختیار گرفته است. این شرکت موفق شد میزان فروش خود را نسبت به سال پیش به بیش از 10 برابر برساند و با عرضه محصولاتی که نسبت به قیمت، ارزش مطلوبی را در اختیار خریداران قرار می‌دهند، در بازارهای حساس به قیمتی همچون ایتالیا، اسپانیا و اروپای شرقی، موفقیت خیره‌کننده‌ای را به دست آورد. ریل‌می به زودی اسمارت‌فون Realme GT را عرضه می‌کند که فعالان بازار آن را ارزان‌ترین گوشی مجهز به اسنپ‌دراگون 888 به شمار می‌آورند.

بازندگان بازار اسمارت‌فون در سال 2020

هواوی

ناتوانی هواوی در تولید اسمارت‌فون‌های رقابتی، در اثر تحریمهای ایالات متحده، به این معنی است که غول چینی تقریبا بازار گوشی‌های هوشمند اروپا را ترک کرده است. اگر چه این شرکت در ماه می 2020 موفق شد از اپل پیشی بگیرد و پس از سامسونگ دومین فروشنده منطقه شود، اما این امر بیش از همه به سبب عملکرد طیف گوشی‌های رده بالا بوده که بیشترین تأثیر را از همه‌گیری COVID-19 داشته است. ناگفته نماند که تاخیر در عرضه گوشی‌های جدید اپل نیز به سود هواوی بوده است. به گزارش کانترپوینت، میزان فروش گوشی‌های هوشمند توسط هواوی با 43 درصد افت سالانه مواجه شده و از 19 درصد در سال 2019 به 12 درصد در سال گذشته میلادی رسیده است. همچنین سهم بازار این شرکت از 15 درصد در ژانویه 2020 به 5 درصد در دسامبر این سال کاهش یافته و دست کم در حال حاضر دلیل محکمی برای تغییر این مسیر در سال 2021 وجود ندارد.

سامسونگ

سامسونگ نیز در کنار هواوی سال سختی را در اروپا سپری کرده است. با آن که کمپانی کره‌ای رشد اندکی را در این منطقه تجربه کرد، اما این افزایش عمدتا به سبب افت کمتر فروش محصولات این شرکت، نسبت به نزول کلی بازار بوده است. البته شاید سامسونگ به اندازه هواوی افت سهم بازار را تجربه نکرده باشد، اما با چالش‌های مهمی از همه سو مواجه شده است. نخستین چالش آن که پرچمداران سری گلکسی اس‌20 عملکرد چندان موفقی نداشتند و تحت تاثیر مدل‌های میان‌رده این شرکت مانند گلکسی A51 و A71 و همچنین فروش برخی محصولات شرکت‌های اپل و شیائومی (همچون سری Redmi 8/Note 8 وRedmi 9/Note 9) قرار گرفتند. از سوی دیگر با ورود بازیگران جدید به منطقه اروپا، رقابت تولیدکنندگان به اوج خود رسیده است و هر یک می‌کوشند بخشی از سهم بازار پیشین هواوی را از آنِ خود سازند. به علاوه، عرضه آخرین محصول اپل، یعنی آیفون 12 با فناوری نسل پنجم، به معنای پایان انحصار غول کره‌ای بر بازار محصولات پیشرفته سازگار با 5G بود. با این حال انتظار می‌رود که پرچمداران جدید سامسونگ یعنی سری گلکسی اس21، عملکرد بهتری نسبت به گلکسی اس20 داشته باشد و به مدل برتر گوشی‌های اندرویدی رده‌بالا در کشورهای اروپایی تبدیل شود.

البته فصل تعطیلات موفق در اروپا امیدواری به بازارِ سال 2021 را نزد تحلیل‌گران افزایش داده است. چنان که به گفته آنکیت مالهوترا (Ankit Malhotra)، تحلیلگر پژوهشی کانترپوینت، بازار سال دشوار 2020 را با تقاضای بالا برای آیفون مجهز به فناوری 5G در سه‌ماهه چهارم به پایان رساند. او پیشبینی کرده که این روند قدرتمند در سه‌ماهه نخست سال 2021 نیز ادامه یابد، چرا که فروش آیفون 12 به فصل بعدی انتقال یافته و گلکسی اس‌21 سامسونگ نیز عرضه شده است. از این رو ارائه گوشی‌های پرچمدار اپل و سامسونگ در این سه‌ماهه و کاهش نهایی محدودیت و قرنطینه، در کنار انتظار بهبود شرایط اقتصادی، پایه و اساس مطلوبی را برای بازگشت و احیای سریع بازار در سال 2021 ایجاد می‌کند. البته در این میان توسعه فناوری نسل پنجم و عملکرد نام‌های تازه واردی در این زمینه مانند شیائومی، اوپو، وان‌پلاس، ویوو و ریل‌می که همگی در تلاش برای پر کردن خلأ ناشی از غیبت هواوی در بازار اروپا هستند، عاملی است که نباید از نظر دور داشته شود.

منبع : Counterpoint