اظهارات بنیان‌گذار هواوی درباره جنگ تجاری چین و آمریکا – امید به دولت بایدن برای پایان تحریم‌ها؟

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/11/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : چین China ، آمریکا USA ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : رن ژنگفی (Ren Zhengfei)، بنیان‌گذار و مدیرعامل هواوی، روز سه‌شنبه 9 فوریه 2021 (21 بهمن 1399) در یک نشست مطبوعاتی – که در شهر تائی‌یوان، مرکز استان شانچی چین برگزار شد – به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست مطبوعاتی به تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی مربوط می‌شود. رن ژنگفی 76 ساله، با اذعان به اینکه پایان دادن به تحریم‌های موجود برای آمریکا کاری "بسیار دشوار" خواهد بود، دولت جدید ایالات متحده را به اتخاذ سیاستی آزاد در قبال کمپانی‌های چینی ترغیب کرد. جالب است بدانید از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در ماه ژانویه، این نخستین مصاحبه مطبوعاتی رن ژنگفی محسوب می‌شود.

Ren Zhengfei بنیان‌گذار و مدیرعامل هواوی

ظاهرا کمپانی هواوی – بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی و پرفروش‌ترین برند اسمارت‌فون در چین – دوست ندارد قربانی شرایط ژئوپولیتیکی شود. ژنگفی در این نشست مطبوعاتی گفت: «شرکت ما انرژی آن را ندارد که درگیر این گرداب سیاسی شود. ما نهایت سعی خود را به کار می‌گیریم تا محصولات خوبی بسازیم. ما امیدواریم دولت ایالات متحده بتواند سیاست بازتری داشته باشد.» به باور ژنگفی، این سیاست باز به نفع کمپانی‌های آمریکایی بوده و طبیعتا به توسعه اقتصاد ایالات متحده نیز کمک خواهد کرد.

ژنگفی در اینکه تحریم های واشنگتن علیه هواوی به نفع کمپانی‌های آمریکایی باشد ابراز تردید نمود و با لحنی کنایه‌آمیز یادآور شد فشار بریتانیا به آمریکا – که در قرن هیجدهم مستعمره بریتانیا به شمار می‌رفت – موجبات قیام ایالات متحده برای آزادی را فراهم کرد. ژنگفی در ادامه پرسید: «آیا امروز این تحریم‌های آمریکا به عواقب غیرمنتظره‌ای منجر خواهد شد؟» رن ژنگفی در صحبت‌های خود با اشاره به اینکه کمپانی‌های تراشه‌ساز آمریکایی از فروش محصولات خود به هواوی منع شده‌اند، گفت ایالات متحده باید در آینده صنعت تراشه‌سازی خود بیشتر تأمل کند. بد نیست بدانید، اخیرا سهم کمپانی اینتل از بازار کاهش پیدا کرده است. ژنگفی در ادامه خاطرنشان کرد چنان‌چه سهم اینتل از بازار به این روند نزولی ادامه دهد، باید در توانایی آمریکا در حفظ صنعت تراشه‌سازی خود، تردید کرد.

همان طور که می‌دانید، دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ، با اعمال محدودیت هایی علیه هواوی، دسترسی این کمپانی به سخت افزار، نرم‌افزار و سرویس‌هایی را که به نحوی با تکنولوژی آمریکایی در ارتباط بودند مسدود کرده بود. در حال حاضر، برخی از اعضای کنگره آمریکا خواستار آن شده‌اند که دولت بایدن تحریم‌های وضع شده علیه هواوی را حفظ کند. هفته گذشته جینا ریموندو (Gina Raimondo)، گزینه پیشنهادی بایدن برای تصدی پست وزارت بازرگانی، اظهار کرد که دلیلی برای حذف هواوی از لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا نمی‌بیند.

حتی خود رن ژنگفی نیز امید چندانی به پایان یافتن تحریم‌ها ندارد. وی در نشست اخیر گفت: «من نمی‌گویم [برداشتن تحریم‌ها] غیرممکن است، اما کاری بسیار دشوار بوده و لذا اساسا ما چنین انتظاری نداریم.» ژنگفی بر ادامه کار سخت‌کوشانه در هواوی تأکید کرد و یادآور شد، با توجه به در اختیار داشتن منابع مالی فراوان، هواوی این توانایی را دارد که دانشمندان زیادی را به استخدام خود در بیاورد. البته ژنگفی ابراز امیدواری کرد که چنانچه دولت بایدن اجازه بدهد، هواوی مایل است "حجم عظیمی" از تجهیزات و مواد آمریکایی را خریداری کند.

در ادامه، رن ژنگفی پیشنهاد قبلی خود مبنی بر تمایل هواوی برای ارائه تکنولوژی 5G به کمپانی‌های آمریکایی را تکرار کرد و اظهار داشت: «ما قبلا هم گفته‌ایم که تکنولوژی 5G ما می‌تواند تماما منتقل شود. [این انتقال تکنولوژی] نه تنها حق توسعه، بلکه برنامه‌های منبع و کدهای منبع را نیز شامل می‌شود. اگر ایالات متحده خواهان تکنولوژی تراشه‌سازی ما باشد، می‌توانیم آن را انتقال دهیم. ما سر حرف خود هستیم، اما تا کنون هیچ شرکتی برای مذاکره پیش‌قدم نشده است.» البته ژنگفی هنوز بر این مسأله تأکید می‌کند که هواوی هرگز تمام کسب‌وکار محصولات مصرفی خود (شامل اسمارت‌فون‌های این شرکت) را واگذار نخواهد کرد. چندی پیش رویترز به نقل از منابع آگاه از احتمال واگذاری خط تولید گوشی‌های سری P و Mate هواوی خبر داد؛ امری‌‌که هواوی در همان روز تکذیب کرد.

از یک سو، تحریم‌های ایالات متحده و هم‌پیمانانش هواوی را از دست‌یابی به قراردادهای پرسود تأمین تجهیزات شبکه 5G باز داشته است. از سوی دیگر، دسترسی نداشتن به تراشه‌های پیشرفته و محرومیت از سرویس‌های گوگل موجب شد تا رتبه جهانی این شرکت در بین فروشندگان اسمارت‌فون در نیمه دوم سال 2020، از دوم به پنجم تنزل پیدا کند.

با تمام این اوصاف، ظاهرا اثری از نگرانی در گفته‌های ژنگفی دیده نشده و او به کسب‌وکار شبکه هواوی امید فراوانی دارد. وی گفت: «اطمینان من به توانایی هواوی برای بقا بیشتر شده است ... ما به مشتریان‌مان اعتماد بالایی داریم. وی افزود، تجهیزات شبکه نسل پنجم هواوی، چه در حیطه صنعتی (مثل معادن زغال‌سنگ و بنادر دریایی) و چه در محصولات مصرفی (مثل تبلت‌ها و تلویزیون‌های هوشمند) نسبت به سایر تجهیزات شبکه، برتری دارد.

جالب است بدانید بنیان‌گذار و مدیرعامل هواوی، رقیب آمریکایی خود اپل را تحسین کرده و آیفون 12 را "بهترین اسمارت‌فون دنیا" نامیده است. وی افزود: «مشتریان رده‌بالا در اروپا عاشق اپل هستند. از آنجا که هواوی دیگر گوشی‌های پیشرفته‌ای ندارد، گوشی‌های اپل در اثبات اینکه تکنولوژی نسل پنجم هواوی بهترین است، به ما کمک کرده‌اند.»

برخلاف اطمینانی که در سخنان ژنگفی دیده می‌شود، هواوی در وضعیت چندان مطلوبی به سر نبرده و برای بازآفرینی کسب‌وکار راکد خود، راه‌حل‌های مختلفی را امتحان کرده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به واگذاری آنر اشاره کرد. هواوی در نوامبر 2020، کسب‌وکار اسمارت‌فون های آنر را به ارزش 100 میلیارد یوان (حدود 15.2 میلیارد دلار) به کنسرسیومی از نهادهای چینی واگذار کرد. این حرکت باعث شد تا آنر با جدایی از هواوی، بتواند همکاری خود با مایکروسافت، اینتل، کوالکام و تعدادی از دیگر تأمین‌کنندگان بین‌المللی را از سر بگیرد.

البته لازم به ذکر است، هواوی در حوزه‌های جدیدی مثل خودروهای هوشمند نیز ورود کرده و گستره برخی کسب‌وکارهای کنونی خود نظیر سرویس‌های ابری را دو برابر کرده است. هواوی اخیرا در راستای طرح تحول کسب‌وکار، رییس بخش کسب‌وکار محصولات مصرفی خود – یعنی ریچارد یو (Richard Yu) – را به ریاست بخش‌های خودروهای هوشمند، سرویس‌های ابری و هوش مصنوعی منصوب کرد. به اعتقاد ژنگفی، توسعه کسب‌وکار جدید هواوی می‌تواند کاهش درآمد بخش اسمارت‌فون‌های این شرکت در سال جاری میلادی را جبران کند.

بد نیست بدانید، جدای از تحریم‌های ایالات متحده، هواوی با مشکلات دیگری نیز دست به گریبان است. به عنوان مثال، منگ وانژو (Meng Wanzhou)، مدیر ارشد مالی هواوی، هنوز در کانادا بوده و به دلیل درخواست استرداد وی از سوی آمریکا، درگیر یک پرونده قضایی طولانی‌مدت شده است.

علی‌رغم ثروت کلان رن ژنگفی و موفقیت روزافزون شرکتی که تأسیس کرد، رن و خانواده‌اش سال‌ها بود که سعی می‌کردند در رسانه‌ها ظاهر نشوند. این میلیاردر چینی سال گذشته در مصاحبه با نشریه South China Morning Post گفته بود بزرگ‌ترین آرزوی او این است که یک روز به صورت ناشناس در کافه‌ای بنشیند و قهوه بخورد. البته طی چند سال اخیر، تنش‌های فزاینده چین و آمریکا، رن ژنگفی را به یکی از کانون‌های توجه رسانه‌ها مبدل کرده و موجب شده تا وی – به عنوان رهبر کمپانی هواوی – سخنان خود را صریح‌تر به زبان بیاورد.

طبق گزارش خبرگزاری چینی Yicai، درآمد هواوی در سال 2020 بالغ بر 136.7 میلیارد دلار بوده است. درست است که سود سالانه هواوی با افزایش 10 درصدی به 9.9 میلیارد دلار افزایش یافته، اما نرخ رشد سالانه این شرکت به حدود 11 درصد افت کرده است. ناگفته نماند، این دومین سال متوالی‌ست که رشد درآمد هواوی با افت مواجه می‌شود. نرخ رشد سالانه درآمد هواوی در سال‌های 2018 و 2019 به ترتیب 19.5 درصد و 19.1 درصد اعلام شده بود. البته هواوی از اظهارنظر درباره این ارقام خودداری و اعلام کرد که گزارش رسمی خود درباره عملکرد سالانه شرکت را در ماه مارچ منتشر می‌کند.

منبع : SCMP