گزارش مالی کوالکام از سه‌ماهه پایانی سال 2020 : افزایش درآمد در انفجار 5G

نمایش خبر

تاریخ : 1399/11/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کوالکام Qualcomm
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در روز چهارشنبه 3 فوریه 2021 (15 بهمن 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه اول سال مالی 2021 این شرکت پایان یافته در 27 دسامبر 2020 منتشر کرد؛ درآمد و سود خالص کوالکام در این بازه زمانی به 8.226 و 2.510 میلیارد دلار بالغ می‌شود که به‌ترتیب 63 و 118 درصد رشد را تجربه کرده‌اند. در این گزارش عایدی 2.17 دلاری هر سهم کوالکام نیز با رشد 119 درصدی روبرو شده است. سود خالص کوالکام در این نوبت با این‌که از تحلیل 2.09 میلیارد دلاری FactSet فراتر رفته اما اندکی از پیش‌بینی درآمد 8.27 میلیارد دلاری وال‌استریت ضعیف‌تر عمل کرده و در نتیجه ارزش سهام آن در معاملات بعد از ساعات اداری با افت 7.6 درصدی روبرو شده است.

استیو مالنکوف (Steve Mollenkopf) که همچنان با وجود معرفی کریستیانو آمون (Cristiano Amon) به‌عنوان مدیرعامل جدید کوالکام در ژانویه گذشته، هنوز عنوان CEO را تا قبل از پایان ژوئن 2021 در کنار نام خود می‌بیند ضمن استثنایی توصیف کردن فصل مالی گذشته کوالکام و اشاره به دو برابر شدن عایدی سالیانه این مجموعه، آن را به تقاضای قدرتمند 5G در گوشی‌های موبایل و رشد در بخش تجهیزات هم‌جوار اتوموبیل، RF front-end و اینترنت اشیاء مرتبط می‌داند. مالنکوف از جایگاه فعلی کوالکام با ادامه یافتن شیب صعودی فناوری 5G ابراز خرسندی کرده و از گسترش فناوری پایه‌ای این شرکت برای صنایع هم‌جوار سخن می‌گوید.

Cristiano Amon در سمت راست و Steve Mollenkopf در سمت چپ

تنها نگاهی به درآمد و سود اعلام شده از سوی کوالکام به‌روشنی به عملکرد مثبت این مجموعه اشاره دارد جایی‌که تسریع پذیرش 5G در بین گوشی‌های موبایل از یک سو و انفجار بی‌سابقه استفاده از تجهیزات الکترونیکی در زمانه پاندمی کرونا، شرایط مثبتی را برای این شرکت رقم زده‌اند. شرایط کوالکام در این نوبت اما در همه موارد درخشان نبوده و به‌خصوص در صنایع اتوموبیل‌سازی با انتقادهای گسترده‌ای روبروست؛ نتایج مالی کوالکام در حالی منتشر می‌شود که به‌گفته رویترز کمبود چیپ‌های الکترونیکی، کاهش تولید در چندین کارخانه بزرگ از جمله جنرال موتورز را در پی داشته است؛ کوالکام البته به‌صورت مستقیم سازنده چیپ‌های مورد نیاز این کارخانه‌جات به‌حساب نمی‌آید اما این شرکت در حال کار با برخی از همان تأمین‌کنندگان این چیپ‌هاست. مالنکوف مدیرعامل کوالکام در گفت‌وگو با رویترز با اشاره به ادامه این شرایط سخت در نیمه اول سال 2021 می‌گوید: «[صرفا] اگر بتوانیم بیشتر تولید کنیم می‌توانیم آن را بفروشیم.»

دیگر فاکتور نچندان مثبت این گزارش نیز بار دیگر به وال‌استریت و پیش‌بینی‌دیگری در رابطه با شرایط کوالکام بعد از انتقال هواوی به لیست سیاه دولت ایالات متحده تعلق دارد؛ جایی‌که انتقال بخش بزرگی از سهم بازار هواوی (به‌خصوص در رده پریمیوم و پیشرفته) به سازندگانی که از چیپ‌های کوالکام برای ساخت گوشی استفاده می‌کردند، طبیعی به‌نظر می‌رسید اما محقق نشدن این شرایط در عمل به‌گفته رویترز به ناامیدی سرمایه‌گذاران انجامیده است. آکاش پالکیوالا (Akash Palkhiwala) مدیرمالی کوالکام در همین رابطه از دسترسی این مجموعه به 16 درصد بازار که پیش از این برای این شرکت در دسترس نبود سخن می‌گوید و توسعه این شرایط در آینده را کاملا امکان‌پذیر توصیف می‌کند.

زیرمجموعه QCT کوالکام که بخش‌های مربوط به چیپ‌های موبایل، صنایع اتوموبیل و اینترنت اشیاء را در بر می‌گیرد در سه‌ماهه پایانی سال 2020 به درآمد 6.53 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که به رشد سالیانه 81 درصدی اشاره دارد. کوالکام در این بخش از درآمد 4.22 میلیارد دلاری چیپ‌های به‌کار گرفته شده در گوشی‌های هوشمند یاد می‌کند که رشد سالیانه 79 درصدی را به همراه داشته‌ و بخش چیپ‌های RF front-end که در پیوستگی با مودم‌های کوالکام برای 5G به‌کار گرفته می‌شوند نیز با درآمد 1.06 میلیارد دلاری رشد فوق‌العاده 157 درصدی را تجربه کرده‌ است. در کسب و کار QTL که به صدور مجوز برای حقوق ثبت اختراع کوالکام تعلق دارد نیز درآمد این مجموعه در سه‌ماهه چهارم سال گذشته با رشدی 18 درصدی به 1.66 میلیارد دلار بالغ می‌شود.

موفقیت کلی کسب و کار کوالکام در حال حاضر بیش از همه چیز به تعداد گوشی‌های برخوردار از فناوری 5G وابسته است جایی‌که این شرکت از پیش‌بینی خود برای عرضه 450 تا 550 میلیون گوشی 5G در سال مالی 2021 سخن می‌گوید که به رشد تک رقمی بالایی در این بازه زمانی منجر می‌شود. دیگر برگ برنده مهم کوالکام نیز به حضور مودم‌های 5G این شرکت در گوشی‌های جدید سری آیفون 12 اپل تعلق دارد؛ درآمد سرشاری که البته انتشار خبرهای تأیید نشده متعدد پیرامون تلاش اپل برای ساخت مودم مستقل 5G، حیات آن را در آینده نزدیک تهدید می‌کند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا