Canalys اعلام کرد: عرضه تبلت در سه‌ماهه چهارم 2020 به بالاترین میزان خود تاکنون دست یافته است

نمایش خبر

تاریخ : 1399/11/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، کروم بوک Chromebook ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : زمانه غریبی که در آن زندگی می‌کنیم و شرایط خاصی که امروز بر جهان حکمفرماست، مشتریان را بیش از گذشته به خرید رایانه‌های شخصی، نوت‌بوک و تبلت مشتاق ساخته و خریداران در پی آنند که با استفاده از این دستگاه‌ها، آموزش، کار و تفریح را در شرایط قرنطینه و محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری جهانی کرونا به انجام برسانند. در همین راستا، موسسه پژوهشی Canalys در روز پنج‌شنبه 28 ژانویه سال جاری میلادی (9 بهمن 1399) گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی رایانه‌های شخصی (شامل تبلت، نوت‌بوک و PC) در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2020 منتشر کرده است.

مطابق این گزارش، تولیدکنندگان در فصلی که گذشت به بالاترین میزان عرضه تبلت در طول تاریخ فعالیت خود دست یافته و 52.8 میلیون دستگاه تبلت به بازار ارائه کرده‌اند. پژوهشگران Canalys اعلام کرده‌اند که بازار جهانی رایانه‌های شخصی (از جمله تبلت‌ها) سومین فصل متوالی از رشد سالانه را در حالی به پایان رسانده که با 143.7 میلیون واحد عرضه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد رشد داشته است. به این ترتیب، کل عرضه این محصولات در سال 2020 با رشدی 17 درصدی به 458.2 میلیون دستگاه رسیده که بالاترین میزان از سال 2015 تاکنون به شمار می‌رود. در این میان کمپانی لنوو در سه‌ماهه چهارم و کل سال گذشته به ترتیب با ارائه 28.8 میلیون و 87.0 میلیون واحد، عنوان برترین عرضه‌کننده را به خود اختصاص داده است. اپل نیز به پشتوانه عملکرد درخشان آی‌پد با 26.4 میلیون واحد عرضه در فصل اخیر و 81.4 میلیون عرضه سالانه آی‌پد و Mac، فاصله خود را با لنوو کمتر کرده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. پس از این دو، شرکت‌های اچ‌پی، Dell و سامسونگ نیز رتبه‌های سوم تا پنجم را در میان عرضه‌کنندگان برتر بازار به خود اختصاص داده‌اند.

برندهای برتر سازنده PC (از جمله تبلت‌ها) در سال 2020 نسبت به سال 2019 (عرضه به میلیون عدد)

به گزارش Canalys، در سه‌ماهه منتهی به تعطیلات سال جدید میلادی، میزان عرضه تبلت در جهان با 52.8 میلیون واحد به بالاترین سطح تاریخی خود دست یافته و مجموع عرضه سال 2020 را با 160.6 میلیون واحد، 28 درصد بالاتر از مدت مشابه سال پیشین قرار داده است. در این میان کروم‌بوک‌ها نیز رکورد جدیدی را در فصل پایانی 2020 به ثبت رساندند و با افزایشی 287 درصدی نسبت به دوره مشابه سال 2019 رقم عرضه‌ای معادل 11.2 میلیون واحد را محقق ساختند. همچنین مطابق این گزارش در کل سال میلادی گذشته در مجموع 30.7 میلیون دستگاه کروم‌بوک وارد بازار شده است.

برندهای برتر سازنده تبلت در سال 2020 نسبت به سال 2019 (عرضه به میلیون عدد)

برندهای برتر سازنده کروم‌بوک در سال 2020 نسبت به سال 2019 (عرضه به میلیون عدد)

در همین حال اپل هم به سلطه خود در بازار تبلت ادامه داده و با عرضه 19.2 میلیون واحد و افزایش 40 درصدی، بهترین عملکرد آی‌پد را از سه‌ماهه آخر 2014 تا به حال به دست آورده است. سامسونگ هم با ارائه 9.9 میلیون دستگاه تبلت، رشد 41 درصدی را در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2019 تجربه کرده است. پس از این دو کمپانی، شرکت آمازون قرار دارد که فصل تعطیلات فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته و با ارائه 6.5 میلیون دستگاه تبلت، صعودی قابل توجه در بازار این محصولات داشته است. لنوو نیز سریع‌ترین رشد را در میان تولیدکنندگان تبلت داشته و با افزایش 125 درصدی عرضه به فروشندگان واسط (sell-in) به رقم 5.6 میلیون واحد دست یافته است. نکته قابل ذکر آن که در میان پنج عرضه‌کننده برتر، هواوی تنها شرکتی به حساب می‌آید که در سه‌ماهه پایانی 2020، نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش عرضه را تجربه کرده است.

برندهای برتر سازنده تبلت در سه‌ماهه چهارم 2020 نسبت به سه‌ماهه چهارم 2019 (عرضه به میلیون عدد)

ایشان دات (Ishan Dutt)، یکی از تحلیلگران Canalys با اشاره به رشد تقاضا در بازار می‌گوید: «شتاب رشد بازار تبلت نشان می‌دهد كه دسترسی آسان به توان رایانشی اهمیت بسیاری یافته است.» از نگاه دات، تطبیق‌پذیری این دستگاه‌ها، آن‌ها را نه تنها در زمینه شکل، طراحی و قیمت، بلکه از طریق تنوع گزینههای اتصال‌پذیری، به ابزاری ایدهآل در انواع کاربردها، از تبلت‌های ساده‌ (slate) برای یادگیری الکترونیکی و دریافت محتوا تا دستگاه‌های جداشدنی یا detachable برای کاربران حرفه‌ای‌تری بدل ساخته که زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند. در این میان عرضه‌کنندگانی همچون مایکروسافت، Dell و لنوو با بهبود عملکرد و اتصال‌پذیری بهتر به علاقه روزافزون مصرف‌کنندگان به تبلت‌های جداشدنی واکنش نشان داده‌اند و در معرفی محصولات جدید در نمایشگاه CES 2021 روی اتصال‌پذیری و عملکرد بهتر دستگاه‌های خود، برای استفاده در عصری تمرکز کرده‌اند که انعطاف‌پذیری عاملی کلیدی در مدیریت مشاغل محسوب می‌شود. به علاوه، نباید از یاد برد که تبلت‌ها امروزه بخشی مهمی از سبد رایانه‌های شخصی در کمپانی‌هایی مانند اپل و سامسونگ را تشکیل می‌دهند.

در میان فعالان بازار، تولیدکنندگان کروم‌بوک رکورد جدیدی را در سه‌ماهه گذشته به ثبت رسانده‌اند؛ چنان که حجم کل این بازار نسبت به مدت مشابه قبلی چهار برابر شده است. در میان عرضه‌کنندگان این دسته محصولات، اچ‌پی همچنان جایگاه نخست خود را حفظ کرده و با 3.5 میلیون واحد، افزایش سالانه 235 درصدی را محقق ساخته است. پس از این شرکت، لنوو با 2.8 میلیون واحد عرضه و رشد فوق‌العاده 1766 درصدی خود را به رتبه دوم رسانده است. ایسر و Dell نیز با حفظ جایگاه خود، حدود 1.5 میلیون دستگاه کروم‌بوک به بازار ارائه کرده‌اند و سامسونگ هم با پشت سر گذاشته ایسوس و عرضه بیش از 1 میلیون واحد کروم‌بوک، افزایش چشمگیر 630 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال 2019 شاهد بوده است.

برندهای برتر سازنده کروم‌بوک در سه‌ماهه چهارم 2020 نسبت به سه‌ماهه چهارم 2019 (عرضه به میلیون عدد)

راشاب دوشی (Rushabh Doshi)، مدیر تحقیقات موسسه Canalys بر این باور است که تقاضا برای کروم‌بوک‌ها به اوج خود رسیده است. از دید او، با توجه به ادامه یافتن شرایط قرنطینه در بسیاری از کشورها، تسریع طرح‌های آموزش دیجیتال در دستور کار قرار گرفته و مدارس و دانشگاه‌ها به دنبال راه‌های آسان‌تر برای ارائه آموزش هستند. در این شرایط در ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی، گزینه‌های پیشنهادی گوگل برای آموزش نسبت به پلتفرم‌های رقیب محبوبیت بیشتری دارد. از این رو انتظار می‌رود با در نظر گرفتن نسبت دستگاه به دانش‌آموز، تقاضا برای کروم‌بوک به منظور استفاده در حوزه آموزش در سال 2021 همچنان ادامه یابد. البته جدا از مسأله آموزش، تقاضا و اشتیاق زیادی برای استفاده از کروم‌بوک در میان مشتریان تجاری معمول و مصرف‌کنندگان برای اطمینان از ادامه کسب‌وکار و استفاده شخصی با قیمت مقرون‌به‌صرفه نیز دیده می‌شود.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا