افشای جزییات مربوط به تکنولوژی نمایشگر Galaxy S21 Ultra – معادله نور بیشتر و مصرف کمتر؟

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/11/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، OLED ، Samsung Galaxy S21 Ultra 5G ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : از جمله مهم‌ترین نکاتی که سامسونگ در هنگام معرفی Galaxy S21 Ultra به آن اشاره کرد، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی نمایشگر در هر دو رزولوشن FHD و QHD بود. اما مطمئنا غافلگیر می‌شوید اگر بدانید از آن تاریخ (14 ژانویه، 15 دی) تاکنون، سامسونگ یکی از مهم‌ترین جزییات این نمایشگر را پنهان کرده است. طبق خبری که روز دوشنبه 25 ژانویه 2021 (6 بهمن 1399) منتشر شد، سامسونگ در ساخت نمایشگر Galaxy S21 Ultra از تکنولوژی جدیدی استفاده کرده است. پنل‌های OLED این نمایشگر از مواد ارگانیکی تشکیل شده که ضمن روشنایی بیشتر در مقایسه با OLEDهای متعارف، میزان مصرف آن نیز کاهش یافته است.

بر خلاف پنل‌های LCD، در نمایشگرهای OLED نیازی به منبع نور جداگانه نیست، بلکه نور این نمایشگرها در نتیجه عبور دادن مستقیم جریان الکتریکی از میان مجموعه‌ای از مواد ارگانیک (مبتنی بر کربن) حاصل شده و باعث می‌شود این مواد از خود نور ساطع کنند. به همین دلیل است که بازدهی این مواد ارگانیک نقش مهمی در عملکرد نمایشگر (از قبیل طیف رنگی، روشنایی بالا، دامنه دینامیکی بالا، دید مناسب در محیط باز و میزان مصرف) ایفا می‌کنند.

از قرار معلوم، سامسونگ به روشی دست پیدا کرده که در آن الکترون‌ها آسان‌تر و با سرعت بیشتری در عرض لایه‌های ارگانیکِ پنل OLED جریان پیدا می‌کنند. به لطف این پروسه، پنل‌های OLED ضمن تولید نور بیشتر انرژی کمتری مصرف می‌کنند. طبق ادعای سامسونگ، این OLEDهای جدید تا 16 درصد نسبت به OLEDهای معمولی کم‌مصرف‌تر هستند.

می‌دانیم مصرف باتری دیوایس‌های 5G در مقایسه با اسمارت‌فون‌های نسل‌های قبل، بالاتر رفته است. علاوه بر این مصرف – که اقتضای مودم‌های نسل پنجمی به شمار می‌رود – قطعات پیشرفته‌تری که در ساخت گوشی‌های جدید استفاده می‌شود، طبیعتا به انرژی بیشتری نیاز دارند. همچنین، با توجه به اینکه سرعت بالای اتصال 5G، تماشای فیلم و ویدئو را آسان‌تر کرده، صاحبان این گوشی‌ها تمایل بیشتری برای استریم ویدئو پیدا می‌کنند. همه این عوامل دست به دست هم داده و موجب افزایش مصرف باتری شده و کاربران را در تأمین انرژی مورد نیاز گوشی خود دچار مشکل می‌کنند.

Samsung Galaxy S21 Ultra 5G

اولین راه‌کاری که برای حل این مشکل به ذهن می‌رسد، افزایش ظرفیت باتری است. اما کمپانی‌های سازنده در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه بوده و فقط تا حد مشخصی می‌توانند ظرفیت باتری را افزایش دهند. لذا برای افزایش عمر باتری باید به روش‌های دیگر توجه داشت که یکی از آنها کاهش مصرف دیگر اجزای اسمارت‌فون است. به گفته سامسونگ، پنل نمایشگر از جمله اجزای پرمصرف گوشی‌های هوشمند بوده و کاهش در میزان مصرف آن می‌تواند عمر باتری را به شکل چشم‌گیری بهبود ببخشد.

در حال حاضر، کمپانی سامسونگ بسیاری از منابع تکنولوژیک خود را در زمینه تولید مواد ارگانیک با بازدهی بالا برای استفاده در نمایشگر به کار گرفته تا بتواند در این بازار رقابتی، فاصله خود را با رقبا زیاد کند. از این رو، سامسونگ با تعدادی از کمپانی‌های مواد در سراسر جهان همکاری نزدیکی داشته و طی یک دهه اخیر گنجینه استعدادها و توانایی‌های خود در این حوزه را غنی‌تر کرده است. بد نیست بدانید، سامسونگ تا به امروز در زمینه استفاده از مواد ارگانیک برای ساخت نمایشگر، پنج هزار پتنت را به نام خود ثبت کرده است. همچنین، سامسونگ طی سه سال اخیر، هر سال بیش از 370 درخواست پتنت مرتبط با مواد ارگانیک OLED را به مراجع مربوطه ارائه کرده است.