CES 2021: معرفی نسل دوم حسگر اثر انگشت التراسونیک کوالکام

نمایش خبر

تاریخ : 1399/10/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، حسگر اثر انگشت التراسونیک Ultrasonic Fingerprint Sensor ، حسگر اثر انگشت کوالکام Qualcomm Fingerprint Sensors
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در روز دوشنبه 11 ژانویه 2021 در جریان رویداد مجازی CES 2021 از نسل جدید حسگر اثر انگشت فراصوتی خود رونمایی کرد؛ نسل اول این حسگر نخستین بار در تابستان 2017 معرفی شد و از آن پس تقریبا به‌جز سامسونگ (که از آن در پرچمدارانی مثل خانواده Galaxy S20 و Galaxy Note20 Ultra استفاده کرد)، مابقی شرکت‌ها همچنان از نمونه‌های نوری یا اپتیکال بهره گرفته‌اند. حسگرهای اثر انگشت التراسونیک با وجود برتری در زمینه امنیت و نوع استفاده، هنوز در برخی موارد ضعیف‌تر از رقبا عمل می‌کنند که از آن جمله باید به کوچک‌تر بودن اندازه آن‌ها اشاره کرد؛ امری‌که در نسل جدید حسگر اثر انگشت التراوسونیک کوالکام به آن توجه شده است.

نسل اول حسگر اثر انگشت التراسونیک کوالکام موسوم به 3D Sonic Sensor نخستین بار در سال 2018 در سری گلکسی S10 سامسونگ ظاهر شد؛‌ در آن زمان تقریبا تمامی دیگر حسگرهای اثر انگشت درون صفحه‌نمایش از نوع متداول نوری یا اپتیکال بودند که گفته می‌شد در مقایسه با حسگر التراسونیک کوالکام از سرعت و دقت کمتری برخوردارند؛ در عمل اما با ماجرای کاملا متفاوتی روبرو شدیم که به مجموعه‌ای از مشکلات برای گوشی‌های سامسونگ از جمله حساسیت این سنسورها در مقابل محافظ‌های صفحه‌نمایش منجر شد که امکان بازگشایی قفل با هر اثر انگشتی را امکان‌پذیر می‌ساخت. مسائلی از این دست با این‌که در ادامه با ارائه راه‌حل‌هایی از سوی سامسونگ مرتفع شدند اما مزیت اولیه سنسور اثر انگشت التراسونیک را به‌خصوص در مقابل گونه‌های جدیدتر و پر سرعت‌تر حسگرهای نوری کاملا زیر سوال بردند.

+Samsung Galaxy S10

حسگر اثر انگشت التراوسونیک جدید کوالکام به گفته شرکت سازنده در همه موارد نسبت به نسل قبلی با بهبود روبرو شده و در این میان علاوه بر افزایش مساحت فعال، سرعت پردازش و بازگشایی بسیار بالاتری را نیز ارائه می‌دهد. ابعاد این حسگر حالا به 8 میلی‌متر در 8 میلی‌متر افزایش پیدا کرده که در مقایسه با نسل اول این فناوری با ابعاد تنها 4 میلی‌متر در 9 میلی‌متر، 77 درصد مساحت بیشتری را ارائه می‌‌کند. این افزایش مساحت در عمل به معنای یافتن سریع‌تر و دقیق‌تر محل حسگر در مقایسه با گذشته بوده و علاوه بر این اطلاعات بیشتری نیز از سطح انگشت در هر بار اسکن دریافت می‌شود که به‌نوبه خود در افزایش سرعت و دقت بازگشایی تأثیر مشهودی را بر جای خواهد گذاشت. میزان افزایش اطلاعات دریافت شده از سطح انگشت در این سنسور 1.7 برابر بیشتر از نسل قبلی اعلام شده است

با در نظر گرفتن افزایش ابعاد سنسور و پردازش سریع‌تر، به گفته کوالکام فرایند بازگشایی قفل صفحه‌نمایش حالا 50 درصد سریع‌تر شده است. نکته جالب دیگر در این میان به ضخامت این سنسور تعلق دارد که تنها 0.2 میلی‌متر بوده و حالا امکان جای‌گذاری آن در صفحه‌نمایش OLED انعطاف‌پذیر در گوشی‌های تاشو نیز فراهم می‌شود. به‌عنوان یک نکته مثبت دیگر در مورد سنسورهای التراسونیک باید به مزیت شناسایی اثر انگشت حتی زمان خیس بودن دست اشاره کرد که طبیعتا در این نسل جدید نیز پشتیبانی می‌شود و هنوز نکته مثبت مشهودی در مقایسه با سنسورهای عادی اپتیکال به‌ حساب می‌آید.

به‌گفته کوالکام اولین گوشی‌های مجهز به این نوع از حسگر اثر انگشت در اوائل سال 2021 به بازار ارائه می‌شوند و در این میان با وجود آن‌که این شرکت به سازنده و مدل مشخصی اشاره نکرده می‌توان با توجه به سابقه سامسونگ در این زمینه از خانواده Galaxy S21 به‌عنوان کاندیدای اصلی جای‌گذاری این حسگر یاد کرد. در مورد کیفیت و عملکرد این سنسور تا زمان حضور آن در یک دیوایس واقعی نمی‌توان اظهارنظر صریحی نمود اما با توجه به زمان طولانی مابین دو نسل اول و دوم این فناوری احتمالا با تجربه متفاوتی نسبت به قبل روبرو می‌شویم. حسگرهای اثر انگشت به‌خصوص در شرایط فعلی و با ادامه پاندمی کرونا که استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی را به امری الزامی بدل کرده و در عین حال مشکلاتی را برای سیستم‌های تشخیص چهره ایجاد کرده است بار دیگر در کانون توجه سازندگان قرار گرفته و احتمالا در آینده با نوآوری‌های دیگری از این دست حتی در سمت سنسورهای نوری و اپتیکال روبرو خواهیم شد.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا