درخواست پتنت سامسونگ برای انتقال دوربین سلفی به درون نمایشگر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/10/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، دوربین سلفی Selfie Camera ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : اواسط سال 2019 بود که اوپو و شیائومی از اسمارت‌فون‌های پیش‌نمایش خود با دوربین سلفی درون نمایشگر رونمایی کردند. اما در نهایت این ZTE بود که با تولید گوشی هوشمند Axon 20، ایده قرار دادن دوربین جلو درون نمایشگر را واقعیت بخشید. این تکنولوژی به قدری جذاب است که سایر برندها نیز از ایده‌پردازی درباره آن غافل نبوده‌اند. سامسونگ در ماه می سال 2020 درخواست پتنتی را تحت عنوان Display Device به "اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا" (USPTO) ارائه نمود و در آن به شرح ایده جدید خود درباره چگونگی تعبیه دوربین سلفی درون نمایشگر پرداخت. این پتنت در 31 دسامبر 2020 (11 دی 1399) با شماره 20200410921 در USPTO منتشر شد.

اسمارت‌فونی که سامسونگ در این درخواست پتنت از آن صحبت می‌کند، نمایشگری دارد که از دو پنل تشکیل شده است. پنل اول همان نمایشگر اصلی است که در همه گوشی‌ها موجود بوده و چیز جدیدی نیست. اما همه چیز به پنل دوم مربوط می‌شود. این پنل شفافیت بالایی داشته و به این ترتیب می‌تواند نور کافی برای دوربینی که زیر لایه آن قرار گرفته را تأمین کند.

همان طور که در تصاویر منتشر شده به همراه این درخواست مشاهده می‌شود، بسته به محلی که طراح گوشی برای تعبیه دوربین جلو در نظر گرفته، پنل شفاف نمایشگر می‌تواند در سرتاسر عرض نمایشگر در قسمت بالایی و یا در یکی از دو گوشه سمت راست یا چپ در بالا قرار بگیرد. البته در اینجا فقط صحبت از دوربین نیست، بلکه طبق آنچه در متن این درخواست آمده، علاوه بر دوربین، یک فلش و یک سنسور نیز زیر پنل دوم نمایشگر قرار می‌گیرند.

سنسوری که در اینجا از آن یاد شده، ممکن است سنسور مادون قرمز باشد. این سنسور می‌تواند با طول موج اشعه مادون قرمز، نور منعکس شده از سوژه عکاسی را دریافت کند. به این ترتیب، می‌توان بر مبنای شدت نور منعکس شده، فاصله بین گوشی هوشمند و سوژه عکاسی را محاسبه کرد. در نتیجه، سوژه‌های عکاسی (اعم از اجسام و افراد) حتی در شب هنگام و محیط‌های کم‌نور، سریع‌تر تشخیص داده شده و در مجموع، کیفیت عکاسی بالا می‌رود.

دو پنل نمایشگر – که به آنها اشاره شد – به شکل جدایی‌ناپذیری در هم تنیده و یکپارچه شده‌اند و لذا محتوای نمایشی به‌خوبی روی هر دوی آنها توزیع می‌شود. لازم به ذکر است، از آنچه در متن درخواست پتنت سامسونگ آمده، این طور برداشت می‌شود که رزولوشن پنل دوم احتمالا پایین‌تر از رزولوشن نمایشگر اصلی باشد.

جالب است بدانید سامسونگ سال‌هاست که در حال کار کردن روی ایده دوربین درون نمایشگر بوده است. شاهد مثال آنجاست که در متن درخواست پتنت سامسونگ، به یکی دیگر از پتنت‌های این شرکت کره‌ای در سال 2016 اشاره شده که در آن هم سامسونگ به همین موضوع پرداخته بود. البته واضح است که پس از گذشت 4 سال، درخواست پتنت اخیر به جزییات بیشتری اشاره کرده و حداقل روی کاغذ پیشرفته‌تر است.

آنچه درباره ایده جدید سامسونگ مطرح شد، تقریبا مشابه همان طرحی‌ست که کمپانی Visionox آن را در نمایشگر گوشی ZTE Axon 20 پیاده‌سازی کرد. البته آن قسمت از نمایشگر Axon 20 که دوربین در زیر لایه آن قرار گرفته، کمی با بافت سایر قسمت‌های نمایشگر تفاوت دارد و این می‌تواند یک نقص مهم در حوزه زیبایی‌شناسی محسوب شود. نکته دیگر، مسأله شفافیت پنل مذکور و نحوه انتقال نور به دوربین است که اگر مناسب نباشد، قطعا کیفیت تصویر نهایی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. لذا انتظار می‌رود سامسونگ قبل از اینکه بخواهد این تکنولوژی را در اسمارت‌فونی به کار بگیرد، آن را مورد بازبینی قرار داده و بهبود ببخشد، به‌ویژه اگر قرار است دوربین سلفی درون نمایشگر یک گوشی رده‌بالا تعبیه شود.

ZTE Axon 20 5G

گرایش صنعت اسمارت‌فون به سمت قرار دادن دوربین سلفی درون نمایشگر و همچنین درخواست پتنت سامسونگ برای این نوع تکنولوژی نشان می‌دهد این شرکت کره‌ای به احتمال زیاد در آینده نه چندان دور (به احتمال زیاد در نیمه دوم سال 2021) در یکی از دیوایس‌های خود، دوربین سلفی را درون نمایشگر تعبیه خواهد کرد. سری پرچمدار Galaxy S21 هفته آینده معرفی خواهد شد، اما در هر سه عضو این خانواده برای کار گذاشتن دوربین جلو، از حفره درون نمایشگر استفاده شده است.

یکی دیگر از گمانه‌ها، استفاده از دوربین درون نمایشگر Galaxy Z Fold 3 است، اما احتمال ضعیف به نظر می‌رسد، زیرا گوشی‌های تاشدنی ساختار پیچیده‌ای داشته و سامسونگ قبل از آنکه بخواهد این دیوایس‌های پیچیده را درگیر تکنولوژی پیشرفته‌ای مثل دوربین درون نمایشگر کند، از تصمیم خود برای یکپارچه کردن S Pen با Galaxy Z Fold 3 خبر داده است. حرکت منطقی‌تر آن است که سامسونگ ابتدا این تکنولوژی را در یک گوشی میان‌رده – مثل اسمارت‌فون‌های سری A – به کار بگیرد؛ درست مثل Galaxy A8s که سامسونگ با طراحی آن در سال 2018، مفهوم حفره دوربین یا punch-hole را برای اولین بار به صنعت معرفی کرد.

منبع : USPTO