نگاهی نزدیک به مهم‌ترین ترندهای سال 2020 در عرصه اپلیکیشن و بازی موبایل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/10/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : بازی Game ، اپلیکیشن Application ، آمار Statistics ، گوگل پلی Google Play ، فروشگاه برنامه های اپل App Store
واحد خبر mobile.ir : با شیوع همه‌گیری COVD-19، مردم دنیا در سال 2020 شرایطی کاملا متفاوت از سال‌های قبل را تجربه کردند. اما به هر حال زندگی جریان داشته و مردمی که نمی‌توانستند شرایط را تغییر دهند، مجبور شدند خودشان را با این وضعیت جدید تطبیق دهند. تغییر الگوهای زندگی به قدری محسوس است که حتی در انتخاب اپلیکیشن‌های موبایل نیز خود را نشان می‌دهد. گزارشی که اخیرا در وبلاگ Sensor Tower منتشر شد، بهانه‌ای بود تا نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه تغییرات سبک زندگی مردم و علایق آنها در اپلیکیشن‌هایی که روی اسمارت‌فون خود نصب می‌کنند مؤثر است. در این نوشتار مهم‌ترین ترندهای سال 2020 در عرصه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل را مرور می‌کنیم.

1- میزان هزینه کردن کاربران برای اپلیکیشن‌های موبایل از مرز 100 میلیارد دلار عبور کرد

هزینه‌ای که کاربران در سراسر دنیا برای خرید اپلیکیشن در اپ‌استور و گوگل پلی صرف می‌کنند، هر سال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد، اما این هزینه ها در سال 2020 به یک باره اوج گرفت. علت این پدیده آن است که مردم در شرایط قرنطینه برای سرگرمی به سرویس‌های پخش ویدئو و بازی‌های موبایلی و برای امور کاری و تحصیلی به اپلیکیشن‌های ویدئوکنفرانس روی آوردند.

در بازه زمانی 1 ژانویه تا 17 دسامبر 2020 (11 دی 1398 تا 27 آذر 1399) کاربران اندروید و iOS در مجموع حدود 106 میلیارد دلار را صرف خرید اپلیکیشن نموده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019، حدود 30 درصد و نسبت به مجموع هزینه کاربران برای خرید اپلیکیشن‌ در کل سال 2019 (رقمی بالغ بر 85.2 میلیارد دلار) 24 درصد رشد داشته است.

در این میان، 65 درصد از مبلغ یاد شده از سوی کاربران iOS هزینه شده است. به عبارت دیگر، کاربران آیفون و آی‌پد از 1 ژانویه تا 17 دسامبر، بیش از 69 میلیارد دلار صرف خرید اپلیکیشن از اپ استور نموده‌اند. مقایسه این رقم با مبلغ حدود 53 میلیارد دلار در مدت مشابه سال 2019، از رشد تقریبی 30 درصدی حکایت می‌کند. در سوی مقابل، علی‌رغم اینکه کاربران اندروید در اکثریت قرار دارند، سهم گوگل پلی در این بازار حدود 37 میلیارد دلار اعلام شده که البته باز هم نسبت به هزینه کاربران اندروید در مدت مشابه سال قبل (یعنی 28.4 میلیارد دلار) 30 درصد افزایش داشته است.

اگر بخواهیم برنامه‌های موبایل را به دو دسته گیم و اپلیکیشن‌های غیربازی تقسیم کنیم، آنگاه 71.7 درصد از مجموع مبالغی که کاربران برای خرید اپلیکیشن هزینه کرده‌اند، برای خرید بازی‌های موبایل صرف شده است. به عبارت دیگر از مجموع مبلغ 106 میلیارد دلار، 76 میلیارد دلار صرف خرید بازی شده و تنها 30 میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌های غیربازی (که عمدتا به مقوله سرگرمی مربوط می‌شود) هزینه شده است.

2- سال رکوردشکنی تیک-تاک

سال 2020 سال پرماجرایی برای اپلیکیشن تیک-تاک بود؛ سالی که در آن تعداد نصب این اپلیکیشن در سراسر جهان (با احتساب برنامه Douyin برای iOS در کشور چین) تقریبا به رقم 2.6 میلیارد رسید. در سه‌ماهه نخست سال، تیک-تاک 315 میلیون بار در سراسر دنیا نصب شد و از این حیث، رکورد بیشترین نصب در طول یک فصل را از آن خود کرد. لازم به ذکر است، از 1 ژانویه تا 17 دسامبر 2020، اپلیکیشن تیک-تاک حدود 961 میلیون بار در سرتاسر دنیا نصب شده است.

در همین بازه زمانی، کاربران تیک-تاک چیزی حدود 1.2 میلیارد دلار برای این اپلیکیشن هزینه نموده‌اند. مقایسه این رقم با مبلغی که در مدت مشابه سال 2019 برای تیک-تاک هزینه شده بود (یعنی 165.1 میلیون دلار) از رشد خیره‌کننده 627 درصدی خبر می‌دهد. کمپانی چینی Bytedance (که تیک-تاک یکی از محصولات آن به شمار می‌رود) همچنان به نوآوری در حوزه تجارت درون-اپلیکیشنی ادامه داده و با برندهای بزرگی مثل وال‌مارت وارد همکاری شده است. با توجه به تلاش‌های تیک-تاک برای رقابت با Byte و دیگر شبکه‌های اجتماعی صاحب‌نام مثل اینستاگرام و یوتیوب، احتمال دارد در سال 2021 برندهای بیشتری با تیک-تاک قرارداد همکاری ببندند.

3- «الان بخر، بعدا پرداخت کن» روی مسیر پیشرفت

از ژوئن 2020، آمار نصب اپلیکیشن‌های «الان بخر، بعدا پرداخت کن» (یا در اصطلاح BNPL) در ایالات متحده ماه به ماه افزایش یافت و این روند همچنان ادامه دارد. 4 اپلیکیشن برتر این حوزه در آمریکا – یعنی Afterpay ،Affirm ،Klarna و QuadPay – در ماه‌های اکتبر و نوامبر از لحاظ تعداد دانلود ماهانه رکوردشکنی کردند.

ماه گذشته این اپلیکیشن‌ها در مجموع 2.6 میلیون بار از طریق اپ‌استور و گوگل پلی روی گوشی‌های هوشمند کاربران آمریکایی نصب شده‌اند که در مقایسه با 1.1 میلیون بار نصب در نوامبر سال گذشته، 136 درصد رشد را نشان می‌دهد. از 1 ژانویه تا 17 دسامبر 2020، این 4 اپلیکیشن در مجموع 14.7 میلیون دفعه در ایالات متحده نصب شده‌اند و این به معنای رشد سالانه 137 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2019 است که آمار نصب این 4 برنامه تنها 6.2 میلیون بود. به گفته Sensor Tower، تعداد کاربران فعال ماهانه این اپلیکیشن‌ها نیز پیوسته در حال افزایش بوده و در نوامبر 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 162 درصد رشد داشته است.

4- رونق کسب‌وکارها بر بستر موبایل

از ژانویه تا نوامبر 2020، اپلیکیشن‌های حوزه کسب‌وکار حدود 3.6 میلیارد بار در سراسر دنیا از طریق اپ‌استور و گوگل پلی روی اسمارت‌فون‌های کاربران نصب شده‌اند. این رقم در مقایسه با 1.5 میلیارد نصب در مدت مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر شده و به عبارت دقیق‌تر 140 درصد رشد داشته است. عملکرد اصلی سه اپلیکیشن برتر کسب‌وکار، تسهیل ارتباط بین مصرف‌کنندگان است.

برترین اپلیکیشن این حوزه Zoom معرفی شده که به گفته Sensor Tower، از 1 ژانویه تا 17 دسامبر، بیش از 667 میلیون بار در سراسر دنیا نصب شده است. پس از آن، اپلیکیشن‌های Google Meet و Microsoft Teams به ترتیب با 324.5 میلیون و 195.5 میلیون بار نصب در بازه زمانی یاد شده، در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. این ابزارها طی سال 2020 به شکل گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌ و کاربرد آنها فقط به دورکاری محدود نشده، بلکه آموزش از راه دور و حتی معاشرت با دیگر افراد و جامعه‌پذیری را هم در بر می‌گیرد. با توجه به شرایط کنونی، انتظار می‌رود گرایش به استفاده از این اپلیکیشن‌ها در سال 2021 نیز ادامه داشته باشد.

5- سرویس‌های استریم ویدئو، پربیننده‌تر از همیشه

پس از اینکه مردم در سراسر دنیا برای سرگرم کردن خود به گوشی‌ها و تبلت‌ها روی آوردند، بسیاری از سرویس‌های استریم ویدئو برای جلب نظر کاربران رقابت سختی را آغاز کردند. در سال 2020 شاهد راه‌اندازی سرویس‌های سفارشی مثل Quibi و همچنین پلتفرم‌های شبکه-محور مثل Peacock و HBO Max بودیم.

پلتفرم‌های باسابقه نیز برای جذب مخاطبان بیشتر، به بازارهای جدیدتر روی آورده‌اند. به عنوان مثال، بیشترین تعداد دانلود اپلیکیشن Disney+ در یک ماه، در نوامبر 2020 رقم خورد؛ طی این ماه، اپلیکیشن +Disney رکورد بیش از 25 میلیون نصب در سراسر دنیا را شکست که کارشناسان عمده این موفقیت را به راه‌اندازی بازارهای این سرویس در آمریکای لاتین نسبت می‌دهند. Netflix نیز در طول برگزاری رویداد StreamFest در هند، اقدام به ارائه نسخه آزمایشی رایگان به کاربران نمود و همین امر موجب شد تا تعداد نصب Netflix در هند نسبت به سال قبل تا 200 درصد افزایش یابد. با راه‌اندازی سرویس‌های بیشتر در سال 2021 (از جمله +Paramount و Discovery)، رقابت در این بازار مطمئنا داغ‌تر خواهد شد.

6- درآمد بیش از 1 میلیارد دلاری برای 5 بازی برتر سال 2020

همان طور که گفته شد، در سال 2020 کاربران هزینه بیشتری را صرف بازی‌های موبایل نمودند. بدیهی‌ست که درآمدزاترین بازی‌های موبایل، رشد چشم‌گیری را در این مدت تجربه کرده‌اند. طی سال 2020، درآمدزایی پنج عنوان از برترین بازی‌های دنیا از مرز 1 میلیارد دلار عبور کرد. در این میان، بازی PUBG Mobile (محصول شرکت Tencent) با کسب 2.6 میلیارد دلار (64.3 درصد رشد نسبت به درآمد سال 2019) رتبه نخست را در اختیار دارد. درآمد یکی دیگر از بازی‌های کمپانی Tencent، با عنوان Honor of Kings، نیز با رشد سالانه 42.8 درصدی، به حدود 2.5 میلیارد دلار رسید.

پس از دو عنوان یاد شده، دیگر بازی‌هایی که در سال 2020 به درآمد بیش از یک میلیارد دلار دست یافتند، به ترتیب عبارتند از Pokémon Go (محصول Niantic)، Coin Master (محصول Moon Active) و Roblox. بعید نیست یکی دیگر از بازی‌های پرفروش – یعنی Monster Strike محصول Mixi – نیز به جمع پنج بازی فوق بپیوندد، زیرا تا کنون رقم درآمدزایی این بازی 958 میلیون دلار اعلام شده است. اینکه 5 بازی موفق شده‌اند در طول یک سال به درآمد بیشتر از 1 میلیارد دلار دست یابند، در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود، زیرا در سال‌های 2018 و 2019، تنها سه بازی موفق به کسب چنین درآمدی شده بودند.

منبع : SensorTower