مقایسه هواوی Y9a با سامسونگ Galaxy A51 – نبرد میانی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1399/9/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : مقایسه Compare ، هلیو جی 80 Helio G80 ، اکسینوس 9611 Exynos 9611 ، Samsung Galaxy A51 ، Huawei Y9a ، سامسونگ Samsung ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : با پیشرفت همه‌جانبه امکانات گوشی‌های هوشمند، سطح انتظارات از مدل‌های میانی و رده پایین نیز افزایش پیدا کرده و دسترسی به یک صفحه‌نمایش کاملا بزرگ، دوربین با وضوح بالا و باتری حجیم مجهز به شارژ سریع که زمانی تنها مختص گوشی‌های پرچمدار بود حالا به امری عادی و متداول حداقل در بین میان‌رده‌ها بدل شده است. انتخاب‌ها در این رده اما به‌دلیل تعدد و تنوع بالای مدل‌های مشابه کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد و به نگاهی دقیق‌تر و بررسی جزییات نیاز خواهد داشت. در این نوبت دو مدل تقریبا هم‌قیمت در این کلاس یعنی Galaxy A51 از سامسونگ و هواوی Y9a را رو در روی هم قرار دادیم تا در نبردی تن به تن با نقاط قوت و ضعف هریک آشنا شویم.

طراحی و شکل ظاهری

Y9a و A51 را از لحاظ طراحی ظاهری می‌توان در یک زمینه مهم یعنی جنس بدنه در جایگاه مشترکی قرار داد؛ هر دو گوشی از بدنه و فریمی پلاستیکی بهره می‌برند و از این لحاظ برتری خاصی برای هیچ‌یک نمی‌توان قائل شد. این ماجرا در زمینه ابعاد و وزن البته به‌گونه دیگری دنبال می‌شود و با این‌که یکی با ظرفیت بالاتر باتری و دوربین سلفی پنهان‌شونده در بدنه، امکانات بالاتری را در دل خود پنهان کرده اما این همین امکانات به ابعاد و وزن بالاتر منجر شده است؛ طول و عرض Galaxy A51 به‌ترتیب 158.5 و 73.6 میلی‌‌متر است که نسبت به طول و عرض Y9a یعنی 163.5 و 76.5 میلی‌متر مجموعه‌ای کوچک‌تر و کامپکت‌تر را به نمایش می‌گذارد. این ابعاد کمتر البته مستقیما به معنای دسترسی به صفحه‌نمایش کوچک‌تر بوده و انتقاد چندانی از این لحاظ متوجه Y9a نخواهد بود.

اختلاف این دو رقیب در زمینه ضخامت و وزن نیز ادامه پیدا کرده و در حالی‌که A51 با ضخامت 7.9 میلی‌متری تنها 172 گرم وزن دارد، Y9a با ضخامت 8.95 میلی‌متری و وزن 197 گرمی اختلاف‌های بزرگی را به نمایش می‌گذارد. در این میان با وجود آن‌که 25 گرم اضافه وزن Y9a در اثر افزایش ابعاد صفحه‌نمایش و ظرفیت باتری را می‌توان تا حدودی منطقی تلقی کرد اما بیش از 1 میلی‌متر ضخامت بیشتر و نزدیک به 1 میلی‌متر دیگر برجستگی محوطه دوربین در Y9a، چندان ایده‌آل به‌نظر نمی‌رسد.

Y9a و گلکسی A51 هر دو از لحاظ طراحی و شکل ظاهری نمونه‌های جذاب و قابل‌قبولی به نظر می‌رسند و انتخاب طراحی برتر بیش از همه چیز به سلیقه شخصی افراد وابسته است. از جمله نکات مثبت در طراحی A51 باید به سلفی پانچی مرکزی، دوربین‌های نچندان برآمده بخش پشتی و حذف سنسور اثر انگشت از المان‌های فیزیکی و انتقال آن به درون صفحه‌نمایش اشاره کرد و در Y9a نیز بدون شک، حذف ناچ و فول‌اسکرین بودن صفحه‌نمایش، فرم دایره‌ای دوربین‌های بخش پشتی و رنگ‌آمیزی متفاوت آن جلب نظر می‌‌کند. حاشیه‌های پیرامونی صفحه‌نمایش در هر دو گوشی تقریبا یکسان بوده و نزدیک به 4 میلی‌متر در پایین و 2 میلی‌متر در کناره‌ها و بخش بالایی‌ست و خمیدگی لبه‌های کناری بخش پشتی نیز در هر دو مدل تکرار شده است.

صفحه‌نمایش

اندازه صفحه‌نمایش اولین تفاوت مهم این دو رقیب است که 6.5 اینچ در A51 و 6.63 اینچ در Y9a بوده و با توجه به نبود هرگونه ناچ و بریدگی، شرایط در نگاه اول به نفع هواوی به‌نظر می‌رسد.

این برتری البته در عمل چندان برجسته و پر رنگ نبوده و معمولا با عبور از سایز 6.5 اینچ و تا قبل از رسیدن به صفحه‌نمایش‌های 6.8 اینچی و بزرگ‌تر اختلاف خاصی مابین این اندازه‌های نزدیک به هم احساس نمی‌شود. وضوح صفحه‌نمایش در هر دو مدل فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20:9 یا 1080×2400 پیکسل است که تراکمی نزدیک به 397ppi در Y9a و 405ppi در A51 ایجاد می‌کند. صفحه‌نمایش Y9a با فناوری IPS LCD ساخته شده و A51 از فناوری Super AMOLED بهره می‌برد.

هر دو صفحه‌نمایش از لحاظ میزان روشنایی و دقت رنگ در سطح بالایی قرار نداشته و فاصله خود را با بهترین‌های این رده نیز حفظ می‌کند. A51 اما طبق انتظار از لحاظ میزان کنتراست و شفافیت رنگ بر رقیب خود برتری داشته و با این‌که طبق معمول دیگر OLEDهای سامسونگ در این‌جا نیز هنگام مشاهده صفحه‌نمایش از کناره‌ها سایه سبزرنگی روی پنل دیده می‌شود اما برتری‌های غیر قابل انکار پنل‌های OLED از جمله کنتراست بالا و تأثیر معنادار فعال کردن حالت تاریک صفحه‌نمایش بر مصرف باتری، به‌روشنی از جایگاه بهتر A51 نسبت به رقیب آن سخن می‌گوید. A51‌ همچنین به لطف صفحه‌نمایش OLED،‌ اقدام به انتقال سنسور اثر انگشت به‌درون پنل کرده که با آن‌که از لحاظ ظاهری به نفع این مدل تمام شده اما همانطور که در ادامه خواهیم دید در کارایی این حسگر تأثیر منفی بر جای می‌گذارد.

دوربین‌های اصلی

A51 و Y9a از لحاظ تعداد و نوع دوربین‌های حاضر در بخش پشتی با یکدیگر تفاوتی ندارند اما از لحاظ وضوح و دیافراگم لنز با تفاوت‌های بعضا مهمی روبرو می‌شویم. دوربین اصلی Y9a یک نمونه 64 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 است که در حالت پیش‌فرض تصاویری با وضوح 16 مگاپیکسل را برداشت می‌کند. در سوی دیگر در A51 به یک دوربین 48 مگاپیکسلی با f/2.0 بر می‌خوریم که وضوح پیش‌فرض آن طبق انتظار 12 مگاپیکسل خواهد بود. کیفیت تصاویر ایجاد شده در این دو دوربین در نور کامل روز و روشنایی کافی تقریبا در یک سطح قرار داشته و با این‌که کفه‌ ترازو در زمینه رنگ اندکی به سمت Y9a سنگینی می‌کند اما تقریبا در هر دو با جزییات متوسط و نچندان فوق‌العاده‌ای روبرو می‌شویم که با سوییچ به وضوح کامل (64 مگاپیکسل در Y9a و 48 مگاپیکسل در A51) از سطح این جزییات کاسته می‌شود. حالت شب در Y9a با افزایش زمان باز بودن شاتر از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و تجربه بسیار بهتری را نسبت به A51 ارائه می‌دهد.

A51 به یک دوربین التراواید 12 مگاپیکسلی با f/2.2 مجهز است و در Y9a نیز به یک دوربین 8 مگاپیکسلی التراواید با دیافراگم f/2.4 بر می‌خوریم بدین‌ترتیب A51 در این زمینه حداقل روی کاغذ عملکرد بهتری دارد و احتمالا در نور کمتر، جزییات بیشتری را به‌واسطه دیافراگم بازتر برداشت خواهد کرد. در عمل اما در غیبت فوکوس خودکار، انتظار چندانی از این دو دوربین برای ثبت جزییات بالا نمی‌رود و امکان استفاده از آن‌ها در حالت شب نیز وجود ندارد.

سومین دوربین در هر دو رقیب این بررسی برای برداشت ماکرو به‌کار گرفته می‌شود اما همچنان با اختلاف وضوح در این زمینه روبرو می‌شویم و در حالی‌که Y9a به یک واحد 2 مگاپیکسلی f/2.4 مجهز شده، دوربین ماکرو در A51، یک نمونه 5 مگاپیکسلی f/2.2 است. بدین‌ترتیب در این‌جا نیز روی کاغذ شرایط به نفع A51 بوده و هم در وضوح و هم در گشودگی دیافراگم لنز شرایط بهتری را ارائه می‌کند. این دوربین نیز مثل دوربین التراواید فاقد فوکوس خودکار هستند و برای گرفتن عکس از فاصله نزدیک باید سوژه را به‌صورت دستی در محدوده فوکوس ثابت دوربین قرار داد. در این دوربین نیز اختلاف بزرگی مابین دو رقیب نبوده و هر دو جزییات نچندان بالا و دقت رنگ پایینی را ارائه می‌کنند.

ماژول چهار در هر دو گوشی نیز یک سنسور مجزایی برای دریافت عمق میدان و محو کردن پس‌زمینه است که در A51 از وضوح 5 مگاپیکسل و در Y9a مثل دوربین ماکرو، 2 مگاپیکسلی‌ست. گشودگی دیافراگم این سنسور در هر دو گوشی f/2.4 بوده و تفاوتی از این لحاظ مابین آن‌ها دیده نمی‌شود.

دوربین سلفی

یکی از جذابیت‌های طراحی Y9a به دوربین سلفی پاپ‌‌آپ یا کشویی آن تعلق دارد که در بالای گوشی قرار داشته و با فعال کردن دوربین سلفی به‌صورت کشویی از جای خود خارج می‌شود. این دوربین از وضوح 16 مگاپیکسلی برخوردار بوده و گشودگی دیافراگم آن نیز f/2.2 اعلام شده است. در سوی دیگر در A51 از یک دوربین 32 مگاپیکسلی f/2.2 استفاده شده که با‌ این‌که امکان عکاسی با حداکثر وضوح یعنی 32 مگاپیکسل را دارد اما وضوح پیش‌فرض آن با ترکیب پیکسل‌ها با یکدیگر، بسته به حالت تصویر، 8 یا 12 مگاپیکسل خواهد بود. یک برتری محسوس این دوربین نیز به Y9a، پشتییبانی آن از حالت HDR است که جایی در Y9a ندارد. از عملکرد این دو دوربین سلفی در روشنایی مطلوب به‌شرط رعایت فاصله ثابت فوکوس (نزدیک به یک دست) می‌توان تا حدود زیادی رضایت داشت و با این‌که شرایط در این حالت اندکی به نفع A51 است اما Y9a نیز فاصله چندانی از آن ندارد.

سنسور اثر انگشت

یکی از تفاوت‌های مهم A51 و Y9a به نوع سنسور اثر انگشت این دو تعلق دارد که در A51 به‌صورت نوری و درون صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده اما در Y9a از نوع معمول خازنی و روی دکمه پاور کناره دستگاه است. از دقت و سرعت بازگشایی قفل صفحه‌نمایش در Y9a طبق انتظار می‌توان به‌طور کامل رضایت داشت و تفاوتی با تجربه‌های معمول در این زمینه دیده نمی‌شود. در A51 اما شرایط چندان به سطح ایده‌آل نزدیک نیست و با این‌که در محیط‌های داخلی و به‌شرط قرار دادن کامل انگشت روی سنسور، شرایط به سطح قابل‌قبول نزدیک می‌شود اما عملا با لحاظ کردن شرایط مختلف محیطی، سرعت و دقت این سنسور چندان بالا نیست و برای نمونه از سرعت و دقت آن هنگام استفاده در زیر نور مستقیم خورشید تا حدی کاسته می‌شود. علاوه بر این محافظ‌ها و گلس‌های معمول صفحه‌نمایش در عملکرد سنسور اثر انگشت A51،‌ اختلال ایجاد کرده و خود سامسونگ نیز حداقل در هنگام شناساندن یک اثر انگشت جدید، استفاده از اسکرین پروتکت را توصیه نمی‌کند.

پردازنده و حافظه

دیگر تفاوت تعیین‌کننده مابین A51 و Y9a در بخش پردازشی و حافظه دستگاه قرار دارد و در این‌جا نیز انتخاب نمونه برتر چندان آسان نیز به نظر نمی‌رسد؛ در Y9a از پروسسور 12 نانومتری Helio G80 ساخت شرکت مدیاتک استفاده شده و این در حالی‌ست که لیتوگرافی ساخت پروسسور Exynos 9611 حاضر در گلکسی A51 شرایط بهتری داشته و 10 نانومتری‌ست. لیتوگرافی ساخت پیشرفته‌تر با این‌که در مصرف انرژی احتمالا تأثیر مثبتی بر جای می‌گذارد اما تغییری در عملکرد پردازشی گوشی نداشته و نوع هسته‌های حاضر در هر پروسسور در این زمینه تأثیرگذار خواهند بود. در Y9a از دو هسته Arm Cortex-A75 با فرکانس 2 گیگاهرتز و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 استفاده شده که ترکیب مدرن‌تری نسبت به A51‌ با 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی Arm Cortex-A73 و 4 هسته 1.6 گیگاهرتزی A53‌ به حساب می‌آید. این برتری البته با توجه به دو برابر بودن تعداد هسته‌های قوی‌تر در A51 از یک سو و فرکانس بیشتر آن‌ها از سوی دیگر، نسبتا کم‌رنگ بوده و نتایج نزدیک تست‌های پردازشی نیز این واقعیت را تأیید می‌کند.

گرافیک حاضر در پروسسور Helio G80 یک نمونه تنها دو هسته‌ای Mali-G52 است که مقایسه آن با گرافیک سه‌ هسته‌ای Mali-G72 از همین ابتدا حکم به برتری A51 می‌دهد این موضوع در کنار UFS بودن حافظه داخلی A51 و استفاده از حافظه کم‌سرعت eMMC در Y9a بار دیگر برتری رقیب سامسونگی نسبت به رقیب چینی آن را یادآوری می‌کند.

حافظه رم Y9a به‌صورت ثابت 8 گیگابایت است و این در حالی‌ست که A51 در دو نسخه با 6 یا 8 گیگابایت رم ارائه می‌شود که نسخه 8 گیگابایتی، اختلاف قیمتی بیشتری را با Y9a به نمایش می‌گذارد. دیگر نکته باقی‌مانده از این بخش به اسلات حافظه جانبی این دو گوشی تعلق دارد که در A51‌ به‌صورت جداگانه و اختصاصی و از نوع microSD است اما در Y9a نه‌تنها این اسلات با سیم‌کارت دوم مشترک است (و باید از بین سیم‌کارت دوم و کارت حافظه تنها یکی را انتخاب کرد) بلکه از نوع معمول microSD نیز نبوده و NM Card بودن آن و غیبت این کارت از بازار داخلی ایران (حداقل به‌صورت رسمی) عملا به‌معنای پشتیبانی نشدن از کارت حافظه جانبی در Y9a است.

باتری و شارژر

دیگر فاکتور مهم در بررسی این دو رقیب به ظرفیت باتری و توان شارژر آن‌ها تعلق دارد که برنده آن برخلاف بخش پردازشی به‌وضوح مشخص است؛ A51 با یک باتری 4 هزار میلی آمپر ساعتی و یک شارژر تنها 15 واتی ارائه می‌شود که برای شارژ کامل به نزدیک به 113 دقیقه زمان نیاز دارد. در دیگر سو ظرفیت باتری Y9a اندکی بیشتر یعنی 4,200mAh است و شارژر 40 واتی آن نیز پس از گذشت تنها 60 دقیقه باتری گوشی را پر می‌کند. میزان اختلاف در روند شارژ این دو باتری را در نمودار زیر می‌توان به‌روشنی مشاهده کرد.

گزینه‌های ارتباطی

Y9a و A51 در بخش گزینه‌های ارتباطی نیز تفاوت‌های محسوسی را به نمایش می‌گذارند و در این قسمت کفه ترازو تا حدودی به سمت A51 سنگینی می‌کند. حداکثر سرعت ارتباطات 4G در پروسسور Exynos 9611 حاضر در A51 روی کاغذ به 600 مگابیت در ثانیه در دانلود تحت LTE Cat.12‌ می‌رسد حال آن‌که این سرعت در مودم داخلی حاضر در چیپ Helio G80 هواوی Y9a تنها 300 مگابیت بر ثانیه تحت LTE Cat.7 است. هر دو گوشی از وای‌فای ac، مسیریاب‌های تک فرکانس ماهواره‌ای و جک هدست پشتیبانی می‌کنند اما در Y9a از بلوتوث 5.1 و در A51‌ از بلوتوث 5 استفاده شده و در حالی‌که A51 دارای NFC ست در Y9a خبری از این امکان ارتباطی نیست.

سیستم‌عامل – تجربه نرم‌افزاری

هر دو گوشی این رقابت با سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری اختصاصی آن‌ها یعنی One UI‌ برای سامسونگ و EMUI‌ برای هواوی عرضه می‌شوند که با وجود آن‌که تجربه کاربری متفاوتی را عرضه می‌کنند اما عملا قرار دادن یکی از آن‌ها در جایگاه بالاتر نسبت به دیگری بیش از همه چیز به سلیقه و تجربه شخصی وابسته است.

فاکتور مهم و تعیین‌کننده این رقابت بی‌شک غیبت مجموعه گوگل و فروشگاه نرم‌افزاری Google Play از ساختار Y9a است که در نگاه اول محدودیت بزرگی را پیش روی کاربران این گوشی قرار می‌دهد. در عمل اما میزان بزرگی و اهمیت این مسئله به نوع کاربری افراد بستگی مستقیمی داشته و با این‌که رده‌ای مثل کاربران حرفه‌ای بازی (و حتی نیمه‌ حرفه‌ای) از نبود مجموعه گوگل کاملا متضرر می‌شوند این مسئله برای طیف معمول و گسترده‌ای از کاربران با استفاده عادی از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های casual و ساده چندان پر رنگ نبوده و با این‌که گاه و بیگاه جست‌وجو برای یافتن راه‌حلی جهت نصب و اجرای یک برنامه مشخص به نتیجه خاصی ختم نمی‌شود اما غیبت گوگل حداقل برای این دسته از کاربران در همه لحظات احساس نمی‌شود.

در سوی دیگر اما برای حرفه‌ای‌ترهای دنیای موبایل با نیاز مبرم به سینگ اطلاعات با گوگل کروم، دسترسی خارج از مرورگر به جی‌میل، یوتوب، Google Docs و Google Sheet و ذخیره save و اطلاعات بازی در Google Play Games، این غیبت به‌شدت تأثیرگذار خواهد بود.

کلام آخر

با نگاهی به موارد ذکر شده در بالا و در یک نگاه کلی نکات مثبت گلکسی A51 در مقایسه با هواوی Y9a را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

- ابعاد، وزن و ضخامت کمتر

- صفحه‌نمایش Super AMOLED

- دوربین سلفی با پشتیبانی از HDR

- حافظه داخلی UFS

- لیتوگرافی پیشرفته‌تر پردازنده

- گرافیک سریع‌تر

- درگاه microSD اختصاصی

- سرعت بالاتر اتصال 4G و پشتیبانی از NFC

- پشتیبانی از سرویس‌های گوگل و فروشگاه Google Play

در سوی دیگر از جمله موارد برتری Y9a بر گلکسی A51 نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تجربه بصری چشم‌نواز در نسخه‌های آبی و صورتی

- صفحه‌نمایش بزرگ‌تر بدون ناچ و بریدگی با تجربه کامل فول‌اسکرین

- وضوح بالاتر دوربین اصلی و گشودگی بیشتر دیافراگم

- کیفیت بالاتر عکاسی در حالت شب در دوربین اصلی

- ظرفیت بالاتر باتری

- شارژر سریع 40 واتی

- سنسور اثر انگشت سریع‌تر و دقیق‌تر

- بلوتوث نسخه 5.1

- حافظه رم 8 گیگابایتی به‌صورت ثابت



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا