رویترز: دولت آمریکا SMIC را در فهرست سیاه بازرگانی خود قرار می‌دهد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/9/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اس ام آی سی SMIC ، آمریکا USA ، چین China
واحد خبر mobile.ir : خبرگزاری بلومبرگ به تازگی و به نقل از رویترز در گزارشی از آمادگی دولت ترامپ برای افزودن نام دو شرکت SMIC در حوزه نیمه‌رسانا و شرکت نفت‌ و گاز CNOOC چین به فهرست تحریم‌های تجاری ایالات متحده آمریکا خبر داده است. بر اساس تحریم‌های جدید این دو شرکت دسترسی به سرمایه‌گذاری آمریکایی را به سبب آنچه پیوندهای نظامی با دولت پکن نامیده می‌شود، از دست خواهند داد. امری که آشکارا نشانگر آخرین تلاش‌های مدیران ترامپ برای محدود ساختن چین، پیش از تغییر دولت و روی کارآمدن جو بایدن (Joe Biden) به شمار می‌رود.

خبرگزاری رویترز با استناد به یک سند و سه فرد ناشناس آگاه از موضوع، گزارش داده که شرکت Semiconductor Manufacturing International Corp که به اختصار SMIC خوانده می‌شود در کنار کمپانی ملی نفت دریایی چین (CNOOC) و دو شرکت چینی دیگر به زودی در فهرست سیاه تحریم وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرند و به این ترتیب شمار شرکت‌های این فهرست به 35 شرکت می‌رسد.

البته هنوز روشن نیست که این فهرست تازه چه زمانی توسط روزنامه رسمی دولت ایالات متحده موسوم به فدرال رجیستر منتشر خواهند شد و وزارت دفاع آمریکا هم به عنوان عامل شناسایی شرکت‌های همکار با نیروی نظامی چین در این باره اظهار نظری نکرده است. این در حالی است که مطابق گزارش دیگری از رویترز، ترامپ فهرستی متشکل از 89 شرکت چینی فعال در حوزه هوافضا و دیگر زمینه‌های صنعتی را نیز به بهانه ارتباط نظامی با دولت چین در دست آماده‌سازی دارد و در پی مسدود ساختن دسترسی آن‌ها به سرمایه و فناوری آمریکایی است.

به نظر اغلب تحلیل‌گران، این اقدامات که در واپسین روزهای ریاست جمهوری ترامپ صورت می‌گیرد، به هدف دشوارتر ساختن بازگشت روابط آمریکا و چین به پیش از این دوران انجام می‌شود. به علاوه وجود چنین موانعی سبب خواهد شد که دولت بعدی آمریکا از اهرم‌های فشار بیشتری برای چانه‌زنی و کسب امتیاز از پکن برخوردار باشد.

پیش از این نیز دولت ترامپ در ماه میلادی گذشته، طی یک فرمان اجرایی دولت چین را به سبب «سوء استفاده فزاینده» از سرمایه این کشور برای «توسعه و نوسازی دستگاه‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی»، خطری برای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود. بر اساس این فرمان که از 11 ژانویه 2021 (22 دی 1399) اجرایی می‌شود، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و تامین مالی خرید و فروش سهام در 31 شرکت چینی ممنوع خواهد شد؛ شرکت‌هایی که وزارت دفاع آمریکا در ماه ژوئن فهرست آن‌ها را به عنوان همکاران نظامی دولت پکن منتشر ساخته بود.

وزارت خارجه چین در پاسخ، فرمان اجرایی مورد اشاره را «تهمتی شرورانه» علیه یکپارچگی نظامی و مدنی این کشور دانسته و وعده محافظت از کمپانی‌های چینی را داده است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین «این اقدام نه تنها به حقوق و منافع شركت‌های چینی به شدت آسیب می‌رساند، بلكه منافع سرمایهگذاران خارجی از جمله صاحبان سرمایه ایالات متحده را نیز در معرض زیان قرار می‌دهد.»

وزارت بازرگانی آمریکا در سپتامبر امسال نیز محدودیت‌های صادراتی را علیه SMIC وضع کرده بود که مطابق آن، شرکت‌های آمریکایی باید پیش از عرضه محصولات خود به بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چینی، مجوزی را دریافت می‌کردند؛ چرا که از دید اداره صنعت و امنیت این وزارتخانه، ارائه قطعات آمریکایی به SMIC و شرکت‌های تابعه آن با «مخاطره غیر قابل قبول در خصوص کاربردهای نظامی» همراه است.

این فشارها در شرایطی صورت می‌گیرد که SMIC هنوز تا رسیدن به سطح اصلی‌ترین رقیب خود، یعنی شرکت TSMC، به عنوان تامین‌کننده تراشه‌های پیشرفته برای شرکت‌هایی همچون اپل، فاصله زیادی دارد. کمپانی تایوانی که بزرگترین تراشه‌ساز مستقل جهان به حساب می‌آید، فناوری ساخت 5 نانومتری را به مرحله تجاری رسانده و به لحاظ قابلیت‌های فنی، دست کم دو نسل از SMIC جلوتر است.

بر این اساس به نظر می‌رسد که دولت ترامپ در پی دشوارتر ساختن مسیر تکامل فناوری برای SMIC است تا با قطع دسترسی این کمپانی به تجهیزات شرکت‌های آمریکایی، همچون Applied Materials، مانع قدرت یافتن مهم‌ترین تراشه‌ساز چین شود.

منبع : Reuters