گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون غرب اروپا – اوج‌گیری شیائومی و Oppo با استفاده از ضعف هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/9/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC به‌تازگی گزارشی را از وضعیت عرضه گوشی‌های هوشمند در غرب اروپا طی سه‌ماهه سوم سال 2020 منتشر کرد. ظاهرا وضعیت عرضه در این منطقه همچنان تحت تأثیر تعطیلی‌های ناشی از ویروس کرونا قرار دارد. طبق گزارش IDC، از ابتدای جولای تا پایان سپتامبر 2020 در مجموع تعداد 28.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار کشورهای غرب اروپا شده است. مقایسه این رقم با تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه شده در این بازار طی سه ماهه سوم 2019 (یعنی 30.8 میلیون دستگاه)، از افت سالانه 6.5 درصدی حکایت می‌کند. اما نکته جالب گزارش اخیر، عملکرد درخشان برندهای شیائومی و Oppo است که نشان از گسترش نفوذ این برندهای چینی در اروپا دارد.

درست است که برخی از محدودیت‌های کرونا در سرتاسر اروپا در بازه زمانی این گزارش لغو شده بود، اما بازار اسمارت‌فون هنوز تحت تأثیر شرایط اقتصادی نامناسب قرار دارد. در حالی که میزان هزینه کردن مصرف‌کنندگان برای خرید گوشی هوشمند کمی افزایش یافته، فروش اسمارت‌فون به بخش‌های سازمانی و کسب‌وکارها در سه‌ماهه سوم، نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.5 درصد کاهش داشته است. به گفته IDC، علت این پدیده آن است که کسب‌کارها به جای خرید گوشی هوشمند برای محیط کار، به سمت خرید نوت‌بوک گرایش پیدا کرده‌اند.

به گفته فرانسیسکو جرونیمو (Francisco Jeronimo)، معاون IDC در بخش EMEA (اروپا، خاور میانه و آفریقا)، طی سه‌ماهه سوم 2020، بخش مصرفی بازار (در قیاس با بخش تجاری) انعطاف بیشتری از خود نشان داد و کاربران برای خرید گوشی‌های هوشمند جدید به فروشگاه‌ها بازگشتند. درست است که فروش آنلاین در دو فصل اخیر افزایش چشمگیری داشته، اما بازگشایی فروشگاه‌های فیزیکی (به دنبال پایان یافتن محدودیت‌های کرونا)، برای دیوایس‌های جدید از اهمیت بالایی برخوردار بوده، چرا که 4 گوشی از 10 گوشی هوشمند پرفروش سه ماهه سوم 2020، طی سه‌ماهه دوم وارد بازار شده بودند. فقط در فروشگاه‌های فیزیکی است که مصرف‌کننده می‌تواند با تست کردن گوشی‌های جدید، نوآوری‌های سازندگان اسمارت‌فون را از نزدیک لمس کند. اگر امکان تست و کار کردن با گوشی از نزدیک فراهم نباشد، مصرف‌کننده (که ناچارا به خرید آنلاین تن داده است)، ترجیح می‌دهد محصولاتی را خریداری کند که از قبل آنها را می‌شناسد. به این ترتیب، کار برای محصولات و برندهای جدید سخت‌تر خواهد شد.

5 شرکت برتر ارائه‌دهنده گوشی هوشمند در بازار اروپای غربی در سه‌ماهه سوم سال 2020

در ادامه، جزییات مربوط به عملکرد 5 برند برتر بازار اسمارت‌فون غرب اروپا در سه‌ماهه سوم 2020 را مشاهده می‌کنید:

سامسونگ

مثل فصل‌های گذشته، این بار هم سامسونگ بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گوشی هوشمند در منطقه غرب اروپا لقب گرفت. این کمپانی کره‌ای طی فصلی که گذشت 10.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار غرب اروپا نمود و 35.6 درصد از سهم این بازار را نصیب خود کرد. البته لازم به ذکر است در سه‌ماهه سوم 2019 سامسونگ 11 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار این منطقه کرده بود و به این ترتیب، عملکرد سامسونگ در پایان سه‌ماهه سوم 2020 با افت سالانه 6.9 درصدی مواجه شده است. با این حساب، سامسونگ حتی از متوسط بازار هم ضعیف‌تر عمل کرده، اما خبر خوب (حداقل برای سامسونگ) آن است که از رقیب چینی خود – یعنی هواوی – در منطقه غرب اروپا، با فاصله زیادی پیش افتاده است.

اپل

کمپانی اپل با عرضه 8.2 میلیون دستگاه آیفون و کسب 28.5 درصد از سهم بازار غرب اروپا، پس از سامسونگ در رتبه دوم قرار می‌گیرد. برخلاف سامسونگ، عرضه آیفون در این منطقه نه تنها در یک سال اخیر افت نکرده، بلکه با 1.1 درصد رشد همراه بوده است. IDC این رشد را به فروش قدرتمند iPhone SE 2020 و همچنین آیفون‌های سری 11 نسبت می‌دهد. ناگفته نماند، آیفون اس‌ای جدید و آیفون 11، پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های بازار غرب اروپا در فصل اخیر بوده‌اند.

هواوی

تأثیر منفی تحریم‌های ایالات متحده به وضوح در آمارهای مربوط به هواوی دیده می‌شود. این تحریم‌ها در کنار یک دوره کاهش فعالیت‌های اقتصادی در سراسر اروپا، فصل بدی را برای این غول چینی رقم زد. هواوی در سه‌ماهه سوم 2020، تعداد 2.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازار غرب اروپا صادر کرد و در رتبه چهارم قرار گرفت. این در حالی‌ست که در مدت مشابه سال گذشته 6.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون از سوی هواوی وارد بازار این منطقه شده بود که نشان از افت سالانه 58.7 درصدی دارد (یعنی 9 برابر بدتر از متوسط بازار). به همین ترتیب سهم هواوی از بازار غرب اروپا نیز، از 20 درصد به 8.8 درصد تنزل پیدا کرده است.

شیائومی و Oppo

بدون شک شیائومی و Oppo را باید ستارگان بی‌چون‌وچرای فصل اخیر در اروپا دانست. ناکامی هواوی در سه‌ماهه اخیر موجب شد تا این دو برند چینی بتوانند در بازار غرب اروپا عرض اندام کنند. رشد شیائومی و Oppo در این بازار به اندازه‌ای چشم‌گیر است که به گفته برخی کارشناسان، می‌توانند حتی جایگاه سامسونگ و اپل در اروپا را به چالش بکشند. اسمارت‌فون‌های عرضه شده شیائومی به غرب اروپا در تابستان امسال، با رشد قابل توجه 151.6 درصد نسبت به تابستان سال قبل، به 3.7 میلیون دستگاه افزایش یافت و این برند چینی توانست برای نخستین بار، در جایگاه سوم بازار غرب اروپا قرار بگیرد.

ماجرای Oppo شاید جالب‌تر باشد. این برند چینی – که از ورودش به اروپا تنها یک سال می‌گذرد – موفق شد با عرضه 900 هزار دستگاه گوشی هوشمند، عنوان پنجمین فروشنده اسمارت‌فون در غرب اروپا را از آن خود کند. درست است که میزان عرضه Oppo در فصل اخیر هنوز به یک میلیون دستگاه هم نرسیده، اما عظمت کار این برند چینی آنجا مشخص می‌شود که بدانیم در سه‌ماهه سوم سال 2019، تنها 100 هزار دستگاه اسمارت‌فون از سوی Oppo به این بازار صادر شده بود. ارزیابی کارنامه Oppo در عرض این 12 ماه، نشان از رشد خیره‌کننده 566.2 درصدی دارد.

در پایان گفتنی‌ست، 10.4 درصد از مجموع اسمارت‌فون‌هایی که در فصل اخیر وارد بازار غرب اروپا شد (یعنی 3 میلیون دستگاه)، گوشی‌های نسل پنجم بوده‌اند که نسبت به سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، 123.1 درصد رشد داشته است. به گفته صاحب‌نظران، وضعیت بازار اسمارت‌فون غرب اروپا در سه‌ماهه پایانی 2020 با ابهامات فراوانی همراه است. همواره در سه‌ماهه چهارم سال شاهد افزایش فروش هستیم، اما به نظر می‌رسد موج دیگری از خانه‌نشینی و تعطیلی سخت‌گیرانه در انتظار بازارهایی مثل بریتانیا، اسپانیا و فرانسه باشد که مطمئنا فروش گوشی‌های هوشمند را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا