احتمال استفاده از لنز مایع در پرچمدار بعدی شرکت هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/9/10
برچسب‌ها : هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : یکی از نقاط قوت همیشگی گوشی‌های پرچمدار شرکت هواوی در مدل‌های سری P و Mate این شرکت، دوربین‌های قدرتمند و با کیفیتی‌ست که همواره از بالاترین امتیاز در سایت‌های رتبه‌بندی برخوردار می‌شوند. این شرکت طبق خبرهای جدید ظاهرا در حال انجام آخرین مراحل تست و بررسی ویژگی جدیدی به نام liquid lens یا لنز مایع است که در آن سرعت لرزه‌گیری و زمان فوکوس تصویر به‌اندازه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد که می‌توان آن ر با زمان فوکوس و تمرکز در چشم انسان مقایسه نمود. این زمان در تخمین‌های اولیه در حد چندی میلی ثانیه عنوان شده که از نمونه‌های فعلی بسیار سریع‌تر به‌نظر می‌رسد.

در تصاویری که از پتنت ثبت‌شده‌ این فناوری منتشر شده‌اند، می‌توان یک موتور متحرک، محل نصب دوربین و سخت‌افزار الکتریکی مورد نیاز برای حرکت دادن لنز مایع را مشاهده کرد. این پتنت در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹ ثبت شده است.

در توضیح این فناوری این طور آمده که یک «استاتور» (Stator) به کمک یک موتور در راستای محور نوری به حرکت درمی‌آید. این «استاتور» همچنین به کمک یک فنر به لنز مایع نیز متصل است. یک محدودکننده هم وجود دارد که در زمان تغییر محدوده‌ ارتفاع (altitude)، گشودگی فنر متصل را در راستای محور نوری محدود می‌کند.

در اولین برداشت، این فناوری پیچیده به نظر می‌رسد و به صورت منطقی، باید مهندسی پیچیده‌ای هم پشت آن وجود داشته باشد. در نتیجه این سوال مطرح می‌شود که چرا هواوی تصمیم گرفته است از چنین فناوری پیچیده‌ای استفاده کند؟ پاسخ در این است که فناوری لنز مایع هواوی، پایداری تصویر و زمان فوکوس را به میزان قابل توجه‌ای بهبود می‌بخشد. در واقع زمان فوکوس به چند میلی‌ثانیه کاهش پیدا خواهد کرد و تقریبا با زمان فوکوس چشم انسان برابر خواهد بود. از سوی دیگر، فناوی لنز مایع در مقایسه با لنزهای رایج به فضای فیزیکی کمتری برای نصب نیاز دارد و ضرورت وجود یک سنسور TOF اضافه را حذف می‌کند.

گفته می‌شود که این فناوری در ابتدا برای دوربین تله فوتو استفاده خواهد شد؛ بنابراین ماژول دوربین به جای جابه‌جا کردن لنزها، شکل و ظاهر مایع درون آن را با استفاده از تغییر ولتاژ، تغییر می‌دهد تا بتواند نور را به شکل دلخواه از آن عبور دهد. مزیت دیگر این شکل فوکوس نسبت به موتورهای فوکوس فعلی، مقاومت بیشتر در برابر شوک و ضربه است؛ در صورت سقوط گوشی از دست و وارد شدن ضربه شدیدی به آن، نگرانی کمتری بابت آسیب دیدن ماژول دوربین وجود خواهد داشت.

با این‌که هنوز زمان و نحوه اجرای این فناوری در گوشی‌های آینده شرکت هواوی مشخص نیست اما برخی از کارشناسان نسبت به حضور این فناوری در لنز تله‌فتوی گوشی‌های آینده این شرکت ابراز امیدواری کرده‌اند و بعضی منابع خبری نیز سال 2021 را به‌عنوان زمان مشاهده این قابلیت و نسل بعدی سری Mate را به‌عنوان گزینه محتمل برای آغاز جای‌گذاری این امکان معرفی کرده‌اند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا