عرضه نخستین عینک هوشمند فیس‌بوک در قالب پروژه Aria – همکاری‌ با Ray-Ban در سال 2021 میلادی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/6/31        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، فیس بوک Facebook ، عینک هوشمند Smart Glasses
واحد خبر mobile.ir : کمپانی فیس‌بوک به تازگی و در جریان برگزاری کنفرانس Facebook Connect که به صورت مجازی برگزار شد، از پروژه‌ای با نام Project Aria خبر داده که روی ساخت یک دستگاه پوشیدنی واقعیت افزوده تمرکز دارد. دستگاه مبتنی بر پروژه Aria از نظر ظاهری مشابه عینک‌های معمولی بوده و با هدف ایجاد نرم‌افزار (شامل نقشه زنده از فضاهای سه‌بعدی) و سخت‌افزارهای لازم برای ابزارهای آینده AR طراحی شده است. این عینک هوشمند در حال حاضر بیشتر نوعی پلتفرم تحقیقاتی به شمار می‌رود تا آنکه ابزاری برای مصرف‌کنندگان باشد. با این حال رویای دیرینه فیس‌بوک آینده‌ای است که در آن عینک‌های واقعیت افزوده به عنوان جانشینی برای اسمارت‌فون‌ها عمل کنند.

مطابق اعلام شرکت آمریکایی، حسگرهای این عینک هوشمند نه تنها ویدئو و صدای فردی که آن را بر چشم دارد ثبت می‌کند، بلکه موقعیت مکانی او را نیز ردیابی خواهد کرد. این اطلاعات پس از رمزگذاری و ذخیره در فضای جداگانه‌‌ای بارگذاری می‌شوند و برای بررسی نحوه عملکرد AR در دنیای واقعی در اختیار پژوهشگران بخش Reality Labs فیس‌بوک قرار می‌گیرند.

کمپانی آمریکایی در این کنفرانس از رویای خود برای زمانی سخن گفته است که «همه ما از مزایای اتصال‌پذیری بهره‌مند شویم، بدون آن که نیاز باشد برای نگاه کردن به دستگاه، سر و چشم خود را پایین نگه داریم. [...] همچنین دستیار دیجیتال هوشمندی را تصور کنید که بتواند خطرات جاده را شناسایی کند، آمارها را در طول نشست کاری به شما نشان دهد یا حتی شنیدن را در فضایی پرسروصدا آسان‌تر نماید.»

فیس‌بوک سال‌هاست که از برنامه‌های خود برای ساخت دستگاه‌های واقعیت افزوده‌ای سخن گفته که به یک عینک استاندارد شبیه هستند. اواخر سال میلادی گذشته و زمانی که خبرهایی در خصوص توسعه سیستم‌عاملی اختصاصی با تمرکز روی واقعیت مجازی و افزوده از سوی فیس‌بوک منتشر شد، زمزمه‌هایی نیز درباره ارائه عینک‌های AR توسط این شرکت به گوش می‌رسید که بنا بود با مشارکت گروه سازنده عینک‌های Ray-Ban ساخته شود و احتمالا جایگزین گوشی‌های هوشمند کنونی گردد. حالا این کمپانی با مجموعه چندملیتی EssilorLuxottica، صاحب امتیاز برند Ray-Ban، وارد همکاری شده و مشغول طراحی نخستین عینک هوشمندی است که از پاییز سال گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره آن مطرح شده بود.

اندرو باز‌ورث (Andrew Bosworth)، معاون بخش Reality Labs در فیس‌بوک، ضمن اشاره به مسیر طراحی و تولید این محصول گفته است که «ما با اشتیاق در حال کاوش درباره دستگاه‌هایی هستیم که بتوانند راه‌های بهتری برای اتصال با نزدیکان در اختیار افراد قرار دهند. ابزارهای پوشیدنی امکان برآورده ساختن این هدف را دارند. ما در همکاری با EssilorLuxottica شریک تجاری مشتاقی را یافته‌ایم که تخصص و برند جهانی خود را برای تولید نخستین عینک هوشمند شیک و مد روز در اختیار ما قرار داده‌ است.»

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیر عامل فیس‌بوک، در رویداد Facebook Connect زمان عرضه این عینک هوشمند را سال آینده اعلام کرده است. با آن که هنوز مشخص نیست این دستگاه از چه ویژگی‌هایی برخوردار است، فیس‌بوک تایید کرده محصول جدید را نمی‌توان در میان ابزارهای واقعیت افزوده طبقه‌بندی کرد. به علاوه، این دستگاه ظاهرا هیچ گونه نمایشگری را در خود جای نداده است. این امر سبب شده که بسیاری آن را چیزی شبیه عینک‌های Spectacles اسنپ‌چت یا Echo Frames آمازون بدانند.

از دید مدیران فیس‌بوک عینک‌های هوشمندِ مصرفی گامی بلند در پروژه بزرگ واقعیت افزوده شرکت به حساب می‌آیند. این کمپانی اعلام کرده که دستگاه تحقیقاتی مبتنی بر پروژه Aria بناست ابتدا روی شمار محدودی از کارمندان و پیمانکاران شرکت مورد آزمایش قرار گیرد تا مسائل و اشکالات احتمالی مرتبط با حریم خصوصی، ضبط ویدئو و طراحی طی این آزمون مشخص و برطرف گردد.

فیس‌بوک پیش از این و در ابتدای سال جاری میلادی راهنما و تصاویر طرح اولیه دستگاه ترکیبی واقعیت افزوده-مجازی خود را منتشر کرد که احتمالا نسخه‌ای از Project Aria به شمار می‌رود. به علاوه بخش Reality Labs این شرکت نیز در سپتامبر سال میلادی گذشته استارتاپ واسط کاربری عصبی CTRL-Labs را به تملک خود درآورد. فیس‌بوک در ماه‌های اخیر رویکرد شفاف‌تری را درباره محصول نهایی Reality Labs در پیش گرفته است؛ گروهی که در سال 2018 و به هدف کار روی پروژه‌های تجربی شرکت همچون واسط مغزی، طراحی عینک‌های واقعیت افزوده آینده‌نگرانه و دیگر طرح‌هایی تاسیس شد که بر فرایند توسعه و طراحی در Oculus، تیم ویدئوکنفرانس Portal و دیگر گروه ها تأثیرگذار خواهد بود.

شرکت آمریکایی همچنین در رویداد Oculus Connect سال گذشته، جزئیاتی از پروژه Live Maps را منتشر کرد که ظاهرا قرار است به صورت یکپارچه و با تکیه بر ترکیب واقعیت مجازی و دنیای واقعی، افراد را در استفاده از عینک‌های AR در جهان واقعی یاری رساند. به این ترتیب که عینک‌های واقعیت افزوده به‌روزترین داده‌های نقشه سه‌بعدی را دانلود و سپس تنها تغییراتی مانند نام خیابان‌ها یا ظاهر پارکینگ خودروی جدید را ثبت می‌کنند و نقشه سه‌بعدی را با این داده‌ها به‌روزرسانی می‌نمایند.

با اطلاعات کنونی می‌توان پیش‌بینی کرد که عینک هوشمند واقعیت افزوده فیس‌بوک احتمالا شبیه به چشم‌پوش‌هایی خواهد بود که در سال‌های اخیر و با برندهایی مانند North (که اینک متعلق به گوگل است) و Nreal به تولید دستگاه‌های جالب توجه انجامیده‌اند. در عین حال، تمام غول‌های بزرگ فناوری، از جمله آمازون، اپل، گوگل و اینتل، هم‌اینک دستگاه‌هایی همچون عینک‌های هوشمند و واقعیت افزوده را یا در سبد محصول خود دارند یا آن که از تلاش جدی برای تولید محصولی در این رده خبر داده‌اند.

در حقیقت آنچه اکنون و در این مرحله می‌توان به طور قطعی از آن سخن گفت، نه طرح یا محصولی مشخص با قابلیت‌های قابل بررسی، بلکه بلندپروازی‌های مدیر جوان فیس‌بوک برای حضور موثرتر در آینده‌ای است که با واقعیت افزوده و مجازی درهم‌تنیده‌ است؛ بلندپروازی‌هایی که تحقق عملی یا شکست آن‌ها در آینده پیش چشم مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

منبع : Facebook