معرفی هدست واقعیت مجازی Oculus Quest 2 – مشخصات بالاتر، قیمت پایین‌تر

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : فیس بوک Facebook ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، آکیولس Oculus
واحد خبر mobile.ir : اواخر سپتامبر 2018 بود که فیس‌بوک از یک هدست واقعیت مجازی به نام Oculus Quest رونمایی کرد. Oculus Quest نخستین هدست یکپارچه یا all-in-one فیس‌بوک به شمار می‌رود که مثل Oculus Go مستقل است، یعنی برای نمایش محتوا نیازی به وجود گوشی هوشمند یا کامپیوتر ندارد. پس از گذشت حدود دو سال، کمپانی فیس‌بوک اخیرا از نسل جدید این هدست با نام Oculus Quest 2 پرده برداشت. به گفته شرکت سازنده، این هدست جدید نسبت به نسل قبل از آن، کوچک‌تر بوده و ارگونومی بهتری دارد. همچنین، تعداد پیکسل‌های نمایشگر در Oculus Quest 2 تا 50 درصد بیشتر شده و نرخ به‌روزرسانی آن نیز بالاتر رفته، اما قیمت تمام‌شده این محصول از مدل پیشین، کمتر شده است.

لوکاس متنی (Lucas Matney)، کارشناس حوزه IT، معتقد است از آغاز کار فیس‌بوک در زمینه تولید هدست‌های VR تا کنون، Oculus Quest 2 قانع‌کننده‌ترین استدلالی‌ست که این شرکت در این عرصه ارائه نموده است. مثل مدل پیشین، امتیاز اصلی Oculus Quest 2 مستقل بودن آن است. همچنین، سیستم ردیابی Oculus Insight در این هدست جدید نیز برقرار است؛ سیستمی که به موجب آن، هدست می‌تواند بی‌درنگ و بدون وجود هیچ گونه حسگر خارجی، موقعیت کاربر را شناسایی و او را ردیابی کند.

بر خلاف Oculus Quest که از تراشه اسنپ‌دراگون 835 بهره می‌برد، در ساخت Oculus Quest 2 از چیپ‌ست اسنپ‌دراگون XR2 استفاده شده است. این چیپ‌ست به صورت اختصاصی برای استفاده در هدست‌های VR و AR طراحی شده و به گفته فیس‌بوک، توانایی‌های بالاتری در زمینه هوش مصنوعی دارد. 6 گیگابایت RAM نیز در امر پردازش، به کمک این چیپ‌ست می‌آید. رزولوشن نمایشگر برای هر چشم 1832×1920 پیکسل اعلام شده است. به این ترتیب، تعداد پیکسل‌های نمایشگر در مقایسه با هدست قبلی تا 50 درصد بیشتر شده و به گفته فیس‌بوک، این بالاترین وضوحی‌ست که تا به امروز در نمایشگرهای هدست‌های این شرکت به کار گرفته شده است. فیس‌بوک مشخص نکرده که این نمایشگر LCD است یا OLED، اما برخی کارشناسان احتمال LCD بودن آن را بالاتر می‌دانند.

به لطف افزایش قدرت پردازش گرافیکی در این هدست، نمایشگرهای آن از نرخ به‌روزرسانی 90 هرتز پشتیبانی می‌کند (مقایسه کنید با نرخ به‌روزرسانی 72 هرتزی در نمایشگرهای Oculus Quest). در کنار افزایش قدرت گرافیکی، فیس‌بوک به وجود کنترلرهای جدید برای بازی اشاره می‌کند که گویا از ارگونومی بهتری برخوردارند. به‌علاوه، به گفته فیس‌بوک، با بهینه شدن ردیابی در کنترلرها، بازدهی ردیابی بالاتر رفته و عمر باتری در مقایسه با کنترلرهای لمسی Quest چهار برابر شده است.

کاربر با استفاده از Oculus Quest 2 می‌تواند به تمام محتواهای واقعیت مجازی فیس‌بوک دسترسی داشته باشد. این محتوا به‌زودی بازی‌های جدیدی را نیز در بر خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge ،Myst ،Jurassic World Aftermath ،Warhammer 40,000 Battle Sister ،Pistol Whip:2089 ،The Climb 2 ،Rez Infinite و بسیاری بازی‌های دیگر. جالب است بدانید با توجه به سازگاری این هدست جدید با Oculus Link، کاربر می‌تواند بازی‌های واقعیت مجازی کامپیوتر (PC) را نیز روی Quest 2 اجرا کند؛ بازی‌هایی مثل Asgard’s Wrath ،Stormland و Lone Echo و همچنین بازی‌هایی که به زودی وارد بازار می‌شوند، از جمله Lone Echo II و Medal of Honor: Above and Beyond.

فیس‌بوک هدست Quest 2 را باریک‌تر طراحی کرده و وزن آن را تا 10 درصد نسبت به مدل قبلی پایین‌تر آورده تا حمل و پوشیدن آن آسان‌تر باشد. نکته مهم دیگر، توجه به مؤلفه‌ای موسوم به "فاصله بین مردمکی" یا interpupillary distance است. فیس‌بوک مکانیسمی را برای تنظیم فاصله بین مردمکی در Quest 2 در نظر گرفته و سه نوع تنظیمات را برای آن پیش‌بینی کرده تا کاربران بتوانند موقعیت لنز را متناسب با راحتی چشمان خود، تنظیم کنند.

جالب است بدانید، فیس‌بوک چند وسیله جانبی را نیز برای هدست Quest 2 طراحی کرده که در حوزه سربند (head strap) و افزونه رابط صورت (facial interface add-on) قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، سربند Elite Strap مجهز به باتری بوده و ضمن بهبود ارگونومی و افزایش تعادل، می‌تواند مدت زمان بازی را دو برابر کند. همچنین، افزونه Fit Pack با داشتن رابط‌های صورت قابل‌تعویض، برای افرادی که صورت‌های پهن‌تر یا باریک‌تر دارند، مناسب بوده و هدست را قالب صورت آنها می‌کند.

ثبت پیش‌سفارش برای خرید هدست جدید Oculus Quest 2 آغاز شده و فروش این محصول رسما از 13 اکتبر (22 مهر) کلید می‌خورد. جالب است بدانید قیمت این هدست جدید از 299 دلار آغاز می‌شود که 100 دلار کمتر از قیمت پایه Oculus Quest خواهد بود.

منبع : Oculus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا