معرفی Snapdragon 732G چیپ‌ست میان‌رده جدید کوالکام

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 732 جی Snapdragon 732G
واحد خبر mobile.ir : نزدیک به یک سال ونیم پیش بود که شرکت کوالکام در آوریل 2019 از یک چیپ‌ست 8 نانومتری در سری 7 با نام Snapdragon 730 رونمایی کرد که همراه با همتای گمینگ آن یعنی 730G، راه‌حل‌های توانمندی را برای گوشی‌های رده میانی ارائه می‌کردند. این پروسسورها در طی این مدت در اسمارت‌فون‌های موفقی مثل شیائومی Mi Note 10 Pro، پوکو X2 و جدیدتر از همه در Pixel 4a به‌کار گرفته شدند و حالا نسل تازه‌ای از آن‌ها با نام Snpadragon 732G معرفی شده است؛ اسنپ‌دراگون 732G همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد یک نمونه تغییر یافته بزرگ نبوده و تنها با برخی تغییرات و بهبودها در مقایسه با گذشته روبرو شده است.

شرکت کوالکام در توصیف Snapdragon 732G از آن به‌عنوان ارائه‌کننده گیم‌پلی فراگیر با پشتیبانی از هوش مصنوعی سریع‌تر و چالاک‌تر و پرفورمنس تسریع‌شده مشتمل بر CPU‌ و GPU ارتقاء یافته نسبت به گذشته یاد کرده است. کدار کانداپ (Kedar Kondap) معاونت بخش مدیریت محصول در شرکت کوالکام ضمن توصیف SD732G به‌عنوان ارائه‌کننده تجربه گیمینگ قدرنمند، مجهز به هوش مصنوعی پیچیده داخلی (on-device AI) و کارایی سطح بالا، از همکاری با برند POCO برای ارائه اسمارت‌فونی مجهز به Snapdragon 732G سخن گفته است.

ساختار داخلی، نوع پردازنده و گرافیک SD732G در مقایسه با SD730G بدون تغییر بوده و همچنان از همان 2 هسته Kryo 470 از نوع ARM Cortex-A76 و 6 هسته از نوع Cortex-A55 در این مدل استفاده شده و تغییری در نوع گرافیک Adreno 618 آن نیز ایجاد نشده است؛ این البته یک روی این ماجراست و در هر دو بخش پردازشی و گرافیکی با بهبود عملکرد نسبت به گذشته روبرو می‌شویم. حداکثر فرکانس دو هسته سطح بالای Kryo 470 این مجموعه حالا به 2.3 گیگاهرتز رسیده که در مقایسه با 2.2 گیگاهرتز حاضر در SD730G اندکی بهبود را نشان می‌دهد. این تغییر در گرافیک تکرار شده و Adreno 618 حاضر در SD732G نسبت به نسل قبلی این پروسسور حالا با 15 درصد بهبود در رندر گرافیک روبرو شده است.

تغییرات در این پروسسور به این دو مورد محدود نشده و در آن از برخی ویژگی‌های مخصوص بازی کوالکام موسوم به Qualcomm Snapdragon Elite Gaming نیز پشتیبانی می‌شود. SD732G در زمینه هوش مصنوعی نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن داشته و با تجهیز به نسل چهارم Qualcomm AI Engone، از مواردی مثل تعاملات ابتکاری و پیش‌بینی هوشمندانه رویدادها بهره می‌برد که به گفته کوالکام، دو برابر قدرت بیشتری را در مقایسه با نسل قبلی خود ارائه می‌دهد.

مودم Snapdragon X15 LTE این چیپ‌ست از حداکثر سرعت دانلود و آپلود به ترتیب 800 و 150 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و همانطور که به‌راحتی می‌توان حدس زد از اتصال 5G در آن خبری نیست. غیبت 5G از این چیپ‌ست در حالی‌که این قابلیت با معرفی Snapdragon 690 حالا به پروسسورهای سری 6 کوالکام نیز راه پیدا کرده نکته منفی نسبتا عجیبی به نظر می‌رسد. از دیگر مشخصات تکراری این پروسسور باید به پروسسور سیگنال تصویری Spectra 350 اشاره کرد که در حالت تأخیر شاتر صفر یا ZSL، از دوربین تکی با وضوح 36 و دوربین دوگانه با وضوح 22 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. برداشت ویدئوی 4K با 30 فریم در ثانیه و پخش محتوای 4K با حداکثر 60 فریم در ثانیه نیز دیگر موارد قابل اشاره در این قسمت را تشکیل می‌دهند.

دیگر مشخصات SD732G نیز تغییری نسبت به قبل نداشته و در تمامی موارد از گزینه‌های ارتباطی گرفته تا فناوری شارژ سریع در آن بدون تغییر بوده است. نخستین گوشی مجهز به SD732G همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد ظاهرا از طرف برند زیر مجموعه پوکو از شرکت شیائومی ارائه می‌شود جایی‌که سم جیانگ (Sam Jiang)، مدیر محصول برند Poco ضمن ابراز خوشنودی از همکاری با مجموعه کوالکام برای ساخت اولین دستگاه با این چیپ‌ست، از باور خود به ایجاد شدن یک معیار جدید از سوی این دستگاه در رده میانی سخن گفت که رابطه مابین قیمت و امکانات یک گوشی رو دوباره تعریف خواهد کرد.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا