معرفی Fitbit Sense و Versa 3- اسمارت‌واچ‌های جدید فیت‌بیت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/6/7        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، دستبند هوشمند Smart Band ، پوشیدنی Wearable ، فیت‌بیت Fitbit
واحد خبر mobile.ir : فیت‌بیت یکی از شرکت‌های مشهور و معتبر تولید ساعت‌های هوشمند و دست‌بندهای تناسب اندام به شمار می‌رود که تاکنون ابزارهای پوشیدنی‌ پرطرفداری مانند Fitbit Blaze ،Fitbit Versa ،Charge 3 ،Fitbit Ionic و محصولاتی از این دست را وارد بازار کرده است. بر اساس گزارش IDC، این شرکت آمریکایی در سه‌ماهه نخست امسال توانسته جایگاه پنجم را در بازار پوشیدنی‌ها به خود اختصاص دهد. فیت‌بیت در روز سه‌شنبه 25 آگوست سال جاری میلادی (3 شهریور 1399) از افزودن دو ساعت هوشمند جدید با نام‌های Sense و Versa 3 و همچنین دست‌بند تناسب اندام Inspire 2 به سبد محصولات خود خبر داده است.

اسمارت‌واچ Sense پیشرفته‌ترین ساعت هوشمند فیت‌بیت تاکنون به شمار می‌رود که نه تنها از نظر ظاهری بلکه به لحاظ امکانات و حسگرها در ردیف ساعت‌های هوشمند اپل و سامسونگ قرار می‌گیرد. Versa 3 جانشین Versa 2 شده و صرف نظر از برخی قابلیت‌های Sense از نظر طراحی و امکانات شباهت زیادی با این ساعت دارد. در ادامه با محصولات جدید فیت‌بیت بیشتر آشنا می‌شویم.

Fitbit Sense

فیت‌بیت Sense با بدنه‌ای از جنس فولاد ضد رنگ (stainless steel) در دو رنگ سربی و طلایی روشن طراحی شده است و به تناسب رنگ بدنه، بندهای سبک و انعطاف‌پذیری به ترتیب با رنگ‌های مشکی ذغالی (graphite) و سفید (lunar white) برای آن در نظر گرفته شده است. این ساعت هوشمند پرچمدار از یک صفحه‌نمایش مربعی شکل AMOLED با قابلیت همواره روشن یا Always On بهره می‌برد که با پوششی از گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود.

یکی از نقاط قوت ساعت‌های هوشمند فیت‌بیت به باتری‌های قدرتمند آن باز می‌گردد. هر دو ساعت Sense و Vera 3 بر اساس اعلام شرکت سازنده با یک بار شارژ می‌توانند تا بیش از 6 روز و در صورت استفاده از GPS تا 12 ساعت کار کنند و تنها با 12 دقیقه شارژ می‌توان یک روز کامل از این دو اسمارت‌واچ استفاده کرد. به علاوه، شارژ باتری در این دو محصول از طریق شارژی مغناطیسی انجام می‌شود.

اگر چه اسمارت‌واچ‌های جدید فیت‌بیت از نظر ظاهری مشابه یکدیگرند اما Sense به امکانات و سنسورهای پیشرفته‌ای برای ردیابی سلامتی مجهز شده که از میان آنها می‌توان به قابلیت تشخیص استرس اشاره کرد که با توجه به شرایط پرفشار دنیای امروز به نوعی به نیاز کاربران تبدیل شده است. در واقع، Sense نخستین اسمارت‌واچ در دنیا به حساب می‌آید که به حسگر سنجش فعالیت الکتریکی پوست یا EDA (کوتاه‌شده electrodermal activity) برای مدیریت استرس مجهز شده است. کاربر به منظور اندازه‌گیری میزان استرس می‌تواند کف دست خود را بالای نمایشگر ساعت قرار ‌دهد و حسگر EDA با استفاده از یک اپلیکیشن مخصوص سطح استرس را اندازه‌گیری می‌کند و از طریق نمودار نشان می‌دهد. همچنین ابزار مدیریت استرس اپلیکیشن فیت‌بیت می‌تواند بر اساس داده‌های ضربان قلب، خواب و فعالیت، میزان استرس کاربر را در طول شبانه‌روز محاسبه کند و با عددی بین 1 تا 100 نشان ‌دهد. هر چه عدد حاصل به 100 نزدیک‌تر باشد، بدن نشانه‌های فیزیکی کمتری از استرس را نشان می‌دهد و در ادامه توصیه‌هایی همچون انجام تمرین‌های تنفسی، مدیتیشن و ذهن‌آگاهی به منظور کنترل استرس در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

این ساعت با کمک اپلیکیشن اندازه‌گیری و ثبت نوار قلب یا ECG می‌تواند ضربان قلب و تغییرات آن را ثبت و نشانه‌های فیبریلاسیون دهلیزی (atrial fibrillation) را شناسایی کند؛ قابلیتی که Sense را در ردیف ساعت‌های هوشمند اخیر اپل و سامسونگ قرار می‌دهد؛ اگر چه این ویژگی در حال حاضر برای کاربران آمریکایی فعال خواهد بود و هنوز به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا نرسیده است. همچنین سنسور دمای پوست یا Skin Temperature در این ساعت می‌تواند نخستین نشانه‌های تب را در کاربر تشخیص دهد. به علاوه، اسمارت‌واچ Sense قادر خواهد بود با برخورداری از حسگرSpO2 سطح اکسیژن خون کاربر و میزان اشباع آن را اندازه‌گیری نماید.

نکته قابل توجه آن که Sense به ویژگی جالبی مجهز شده که در دوره همه‌گیری کرونا کاربرد دارد. اریک فریدمن (Eric Friedman)، یکی از بنیانگذاران فیت‌بیت و مدیر ارشد فناوری در این شرکت، با اشاره به پژوهشی که با شرکت مشترکان سرویس Fitbit Premium انجام شده می‌گوید: «تاکنون بیش از 100 هزار کاربر فیت‌بیت به این پژوهش پیوسته‌اند و دریافته‌ایم که الگوریتم ما می‌تواند نزدیک به 50 درصد از موارد COVID-19 را یک روز پیش از شروع علائم با دقت 70 درصدی تشخیص دهد.»

هر دو اسمارت‌واچ جدید فیت‌بیت نه تنها از بیش از 20 برنامه تمرینی مختلف پشتیبانی می‌کنند، بلکه با کمک آنها می‌توان چرخه‌های خواب را هم ردیابی کرد. بدنه این دو ساعت تا عمق 50 متری در برابر نفوذ آب مقاوم است، به این ترتیب می‌توانند در استخر و دریا و یا هنگام دوش گرفتن به راحتی مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به مجهز بودن Sense به میکروفن و اسپیکر داخلی، می‌توان در صورت نزدیک بودن گوشی اندرویدی به ساعت، به پیام‌های متنی پاسخ داد و با کمک میکروفن‌ها و اسپیکرهایی که در آنها تعبیه شده، تماس تلفنی برقرار کرد. همچنین فیت‌بیت علاوه بر پشتیبانی از Alexa (دستیار دیجیتال آمازون)، قابلیت کار با Google Assistant را برای این ساعت در نظر گرفته است که امکان اجرای دستورهای صوتی از طریق دستیار دیجیتال را فراهم می‌سازد.

بهره‌گیری از GPS داخلی برای ردیابی فعالیت‌های ورزشی همچون دویدن، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بدون نیاز به گوشی هوشمند، توانایی مانیتور ضربان قلب با استفاده از فناوری PurePluse 2.0، پشتیبانی از سامانه پرداخت Fitbit Pay، نسخه 5 بلوتوث و همچنین NFC برای پرداخت‌های موبایلی از دیگر ویژگی‌های ساعت‌های هوشمند جدید فیت‌بیت به شمار می‌روند.

پیش‌سفارش Sense از همان روز معرفی در وب‌سایت فیت‌بیت امکان‌پذیر شده و قرار است از روز جمعه 25 سپتامبر (4 مهر) با قیمت 329.95 دلار آمریکا عرضه شود. به علاوه، فیت‌بیت به همراه این اسمارت‌واچ نسخه آزمایشی Fitbit Premium را نیز به مدت شش ماه به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Fitbit Versa 3

همان طور که اشاره شد، این اسمارت‌واچ جانشین Versa 2 شده و نه تنها امکاناتی همچون GPS و اسپیکر داخلی به آن افزوده شده بلکه از نظر طراحی و افزوده شدن قابلیت Active Zone Minutes هم ارتقاء یافته است. این ساعت هوشمند از نظر طراحی شباهت بسیاری با Sense دارد با این تفاوت که حسگرهای کمتری برای آن در نظر گرفته شده و به طور مشخص بر ردیابی تندرستی متمرکز است. اسمارت‌واچ Versa 3 در رنگ‌های مشکی با قاب آلومینیومی طلایی، مشکی با قاب آلومینیومی مشکی و صورتی با قاب آلومینیومی طلایی به تولید خواهد رسید. همچنین فیت‌بیت بندهای گوناگونی را برای این ساعت در نظر گرفته که از میان آنها می‌توان به بند اسپرت در چند رنگ مختلف با قیمت 34.95 دلار، بند چرمی با قیمت 49.95 دلار و بند پارچه‌ای در رنگ‌های متنوع با قیمت 34.95 دلار اشاره کرد.

همان طور که می‌دانید در نوامبر 2019 خبرهایی در خصوص پیوستن فیت‌بیت به گوگل منتشر شد که ظاهرا هنوز نهایی نشده است. در همین راستا، Versa 3 نه تنها مانند Versa 2 با دستیار هوشمند الکسای آمازون سازگار است، بلکه از زمستان 2020 از دستیار دیجیتال صوتی Google Assistant هم پشتیبانی خواهد کرد. همچنین امکان گوش دادن به موسیقی از طریق سرویس‌های Deezer ،Pandora و اسپاتیفای در این ساعت هوشمند فراهم شده است.

قیمت این ساعت 100 دلار کمتر از Sense بوده و 229.95 دلار تعیین شده و بناست همچون دیگر ساعت هوشمند فیت‌بیت از روز جمعه 25 سپتامبر (4 مهر) ارائه شود.

فیت‌بیت علاوه بر این دو ساعت از یک دست‌بند تناسب اندام هم با نام Inspire 2 رونمایی کرده و قیمت 99.95 دلار را برای آن در نظر گرفته است. طراحی این محصول در مقایسه با نسخه پیشین بهبود یافته و به صفحه‌نمایش لمسی مجهز شده است. از مهم‌ترین تغییرات این دست‌بند نسبت به Inspire 1 به دوام باتری آن باز می‌گردد که دو برابر شده و به 10 روز افزایش یافته است. این دست‌بند در برابر نفوذ آب مقاوم است و نه تنها فعالیت‌ها و خواب بلکه ضربان قلب کاربر را می‌توان ردیابی کند. بر اساس اعلام فیت‌بیت کاربران با خرید Inspire 2 می‌توانند به مدت یک سال به نسخه trial سرویس Fitbit Premium دسترسی داشته باشند.

منبع : Fitbit