معرفی C-Mask، ماسک هوشمندی که به اسمارت‌فون متصل می‌شود

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کروناویروس Coronavirus ، کووید-19 COVID-19
واحد خبر mobile.ir : انقلاب فناوری پیوسته در حال گسترش مرزهای خویش است. ما در جهان امروز از گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، عینک‌های هوشمند، نمایشگرهای هوشمند، خانه‌های هوشمند و دیگر ابزارهای هوشمندی بهره می‌گیریم که بخش قابل توجهی از وظایف روزمره و مهم را بر عهده می‌گیرند. حال پس از همه‌گیری COVID-19، تاثیر وسیع آن بر مردم جهان و فراگیر شدن استفاده از ماسک، ماسک‌‌های هوشمند نیز به فهرست علایق شرکت‌ها، برای نوآوری‌های جدید، افزوده شده‌اند. به گزارش رویترز، شرکت نوپای ژاپنی Donut Robotics به تازگی ماسک هوشمندی را طراحی کرده است که به طور بی‌سیم و از طریق گوشی هوشمند، به اینترنت متصل می‌شود.

پیش از این نیز شرکت چینی هوامی، یکی از زیرمجموعه‌های شیائومی، از تولید ماسک شفافی با نام Aeri خبر داده بود که با روند تشخیص چهره در اسمارت‌فون‌ها تداخلی ندارد. به گفته مدیران شرکت، این ماسک می‌تواند به طور کامل صورت کاربر را بپوشاند و با استفاده از چراغ‌های فرابنفشی که درون آن تعبیه شده، در مدت 10 دقیقه فیلتر ماسک را ضدعفونی نماید.

ماسک هوشمند شرکت Donut Robotics که c-mask (احتمالا کوتاه‌شده connected mask) نامیده شده، از جنس پلاستیک و به رنگ سفید است و روی ماسک‌های معمولی صورت قرار می‌گیرد. c-mask از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند یا تبلت متصل می‌شود و علاوه بر قابلیت برقراری تماس بدون نیاز به صحبت مستقیم با گوشی و ارسال پیام‌های متنی از طریق تبدیل گفتار به متن، می‌تواند آنها را پس از خرید حق اشتراک از ژاپنی به هشت زبان دیگر ترجمه کند. همچنین از آنجا که شنیدن صدای افراد از پشت ماسک گاه دشوار خواهد بود، قابلیتی برای تقویت صدای کاربر نیز در این ماسک هوشمند در نظر گرفته شده است.

تایسوکه اونو (Taisuke Ono)، مدیر عامل استارتاپ Donut Robotics، درباره این ماسک می‌گوید: «ما سال‌ها برای ساخت یک روبات به سختی کار کرده‌ایم و [اینک] همان فناوری را برای تولید محصولی به کار گرفته‌ایم که بتواند به روند تغییر جامعه در اثر ویروس کرونا پاسخ دهد.»

بر اساس برنامه شرکت، ابتدا در ماه سپتامبر 5 هزار ماسک هوشمند به خریداران ژاپنی تحویل داده خواهد شد و در ادامه، ارسال این محصول به چین، آمریکا و کشورهای اروپایی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

استارتاپ Donut Robotics با ارائه این ماسک هوشمند با قیمتی نزدیک به 40 دلار، طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان را در بازاری هدف گرفته است که تا چند ماه پیش اساسا وجود نداشت. بنا بر گفته‌های مدیر عامل شرکت، یکی از اهداف آن‌ها کسب درآمد از سرویس‌هایی است که از طریق دانلود اپلیکیشن مورد نیاز و پرداخت حق اشتراک آن توسط کاربر ارائه می‌شود.

شرکت ژاپنی در طول یک ماه نمونه اولیه‌ای از ماسک اتصال‌پذیر را با استفاده از نرم‌افزار ترجمه‌ خود تولید کرد که پیش از این برای ربات تولیدی شرکت موسوم به Cinnamon robot توسعه یافته بود. همچنین طراحی ماسک بر اساس مدلی انجام شد که یکی از مهندسان شرکت به نام شونسوکه فوجیبایاشی (Shunsuke Fujibayashi)، چهار سال پیش برای یک پروژه دانشجویی ارائه کرد و در آن برای تفسیر گفتار از نگاشت حرکات عضلات صورت استفاده شده بود.

اونو برای تولید این ماسک 28 میلیون ین (معادل حدود 260 هزار دلار) را با فروش سهام شرکت Donut Robotics از طریق وب‌سایت تأمین مالی جمعیِ ژاپنی Fundinno جذب کرده است. به گفته او «ما ظرف مدت 3 دقیقه به هدف اولیه 7 میلیون ینی خود رسیدیم و افزایش سرمایه را پس از 37 دقیقه و رسیدن به رقم 28 میلیون ین متوقف کردیم.»

مهندسان Donut Robotics ایده ماسک هوشمند را زمانی ابداع کردند که در جست‌وجوی محصولی برای کمک به بقای شرکت در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا بودند. در زمان آغاز COVID-19، استارتاپ Donut Robotics به تازگی قراردادی را برای تامین ربات‌های راهنما و مترجم در فرودگاه بین‌المللی هانه‌دا (Haneda) توکیو منعقد کرده بود که به طور طبیعی در شرایط کاهش سفرهای هوایی، با آینده‌ای مبهم مواجه شده است.

کارکردهای ترجمه و ارسال پیام تنها گام آغازین شرکت ژاپنی در تولید ماسک اتصال‌پذیر یا c-mask به شمار می‌رود. در حال حاضر، این ماسک هوشمند برای یادداشت‌برداری نیز قابل استفاده است، اما مطابق مطالب درج‌شده در وب‌سایت شرکت، هدف بعدی افزودن قابلیت‌های واقعیت افزوده و مجازی به آن خواهد بود. با آنکه اونو از جذابیت c-mask برای کاربران خبر داده است، اما به هر حال میزان موفقیت آن در فروش چندان روشن نیست. یکی از دلایل این ابهام را می‌توان در وضعیت کلی صنعت اسمارت‌فون در پی همه‌گیری COVID-19 جست‌و‌جو کرد. بر اساس گزارشی که گارتنر در ابتدای ژوئن سال جاری میلادی منتشر کرد، فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست 2020 با کاهش 20.2 درصدی، بدترین شرایط بازار را در تاریخ خود تجربه کرده‌ است. به علاوه دستور‌العمل‌های بهداشتی و درمانی هم به افراد توصیه می‌کنند که گوشی‌های خود را در خارج از محیط خانه کمتر به کار برند یا لمس کنند. امری که از یک سو ممکن است موجب کاربرد کمتر اسمارت‌فون‌ها شود و از سوی دیگر، بهره بردن از ابزارهای دیگر، از جمله این ماسک، را برای ارتباط لمسی کمتر با گوشی تشویق کند.

منبع : Donut Robotics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا