معرفی Snapdragon 690 اولین پلتفرم موبایلی 5G سری 6 کوالکام

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/3/28        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اسنپ دراگون 690 Snapdragon 690
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در روز سه‌شنبه 16 ژوئن 2020 (27 خرداد 1399) از پلتفرم موبایلی جدیدی با نام Snapdragon 690 رونمایی کرد که اولین نمونه سری 6 با پشتیبانی از قابلیت ارتباطی 5G بوده و با توجه به رده قیمتی گوشی‌های مجهز به این پلتفرم،‌ گام بلندی در جهت دسترسی گسترده‌تر به شبکه 5G به حساب می‌آید. Snapdragon 690 را باید جانشین Snapdragon 675 دانست که در اکتبر 2018 برای اولین بار با هسته‌های Cortex-A76 به نمایش گذاشته شد. SD690 جدا از مودم 5G در چندین مورد دیگر نیز فراتر از اعضای پیشین سری 6 عمل می‌کند که از آن جمله باید به پشتیبانی از برداشت 4K HDR، وضوح 192 مگاپیکسلی دوربین و نرخ رفرش بالای صفحه‌نمایش اشاره کرد.

برای مشخص شدن میزان تفاوت‌های Snapdragon 690‌ با دیگر اعضای سری 6 کوالکام که در طی یکی دو سال اخیر به بازار عرضه شده‌اند بهتر است در ابتدا نگاهی به جدول زیر بیندازیم؛ جایی‌که تفاوت‌های SD690 با سایر پلتفرم‌های سری 6 را نه‌تنها در بخش ارتباطی بلکه در زمینه پردازشی، گرافیکی و لیتوگرافی ساخت به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

پردازش

Snapdragon 690 با لیتوگرافی 8 نانومتری ساخته شده و این بار نیز مثل SD675 در زمینه انتخاب هسته‌های پردازشی، در سطح بهترین پروسسورهای موجود در بازار عمل می‌کند. پردازش در این چیپ‌ست با دو هسته سطح بالا با فرکانس 2 گیگاهرتز و 6 هسته 1.7 گیگاهرتزی سطح پایین صورت می‌پذیرد که به همین صورت در دو نسل قبلی یعنی Snapdragon 670 و Snapdragon 675 نیز تکرار شده اما با این تفاوت که این بار از هسته‌های سطح بالای Cortex-A77 برای دو هسته قوی‌تر استفاده شده که به گفته شرکت سازنده به 20 درصد توان پردازشی بالاتر در این پروسسور منجر می‌شود. 6 هسته 1.7 گیگاهرتزی A55 در این میان بدون تغییر مانده‌اند.

گرافیک

کوالکام در زمینه گرافیک نیز دست به بهبود گسترده‌ای زده و به‌جای گرافیک نچندان قدرتمند Adreno 612 حاضر در Snapdragon 675 از یک GPU‌ جدید به نام Adreno 619L‌ استفاده کرده که به گفته شرکت سازنده به 60 درصد بهبود پرفورمنس و کارایی منجر می‌شود. توان این گرافیک جدید را در بسیاری از موارد حتی می‌توان با Adreno 620 حاضر در Snapdragon 765G مقایسه کرد و از این لحاظ با توانی فراتر از رویه معمول چیپ‌ست‌های سری 6 روبرو می‌شویم.

حافظه

اسنپ‌دراگون 690 در بخش حافظه، همچنان از مموری‌های LPDDR4X با کانال 16 بیتی دوگانه پشتیبانی می‌کند که با وجود آن‌که در مقایسه با پروسسورهای پیشرفته سری 7 و 8 پهنای باند کمتری را ایجاد می‌کند اما این میزان هنوز برای گوشی‌های حاضر در این رده قیمتی، کاملا مناسب و راضی‌کننده به نظر می‌رسد. حداکثر حافظه رم مورد پشتیبانی در این مجموعه نیز 8 گیگابایت است.

نمایشگر

یکی از تغییرات مهم در Snapdragon 690 که این یکی نیز برای اولین بار در سری 6 رخ می‌دهد، ارتقاء نرخ به‌روزرسانی مورد پشتیبانی این چیپ‌ست برای صفحه‌نمایش گوشی‌های مجهز به این چیپ‌ست است؛ حداکثر وضوح مورد پشتیبانی صفحه‌نمایش گوشی‌های دارای Snapdragon 690 مثل قبل همچنان فول اچ‌دی پلاس اعلام شده اما رفرش ریِت یا نرخ به‌روزرسانی در این صفحه‌نمایش‌ها حالا از 60 هرتز به 120 هرتز ارتقاء یافته است. پشتیبانی از HDR10 و +HDR10 دیگر نکته مثبت در این میان است که در SD675 ‌حضور نداشت و عمق رنگ 10 بیتی و پهنه رنگ Rec2020‌ نیز دیگر نکات قابل اشاره در این بخش را تشکیل می‌دهند. برای مقایسه جالب است بدانید که چیپ‌ست سری 7 جدید Snapdragon 765G با وجود پشتیبانی از وضوح بالاتر QHD+ برای صفحه‌نمایش از نرخ رفرش 120 هرتزی پشتیبانی نکرده و برای دسترسی به این قابلیت در سری 7، باید به سراغ نسخه بهبود یافته این پروسسور یعنی Snapdragon 768G رفت.

پردازنده سیگنال تصویری (ISP)

با اهمیت یافتن دوباره رزولوشن دوربین در گوشی‌های هوشمند حتی در سطح پایین و میانی بازار، نقش ISP یا پردازنده سیگنال تصویری در چیپ‌ست‌های موبایلی بسیار پر رنگ‌تر از گذشته بوده و پشتیبانی از وضوح بالاتر دوربین در حالت‌های تکی و دوگانه، شانس چیپ‌ست را برای استفاده شدن در تعداد بیشتری از گوشی‌های هوشمند افزایش می‌دهد. در Snapdragon 690 از پردازنده سیگنال تصویری Spectra 355L استفاده شده که مثل Snapdragon 675 از دوربین تکی با حداکثر وضوح 192 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند و از این بابت تفاوتی مابین این دو دیده نمی‌شود.

با وارد کردن فاکتورِ تأخیر شاتر صفر یا ZSL این شرایط اندکی تغییر می‌کند و در حالی‌که در Snapdragon 690 در دو حالت تکی و دوگانه به‌ترتیب به رزولوشن‌های 32 و 16 مگاپیکسل می‌توان دست یافت، این مقادیر در Snapdragon 675 به ترتیب 25 و 16 مگاپیکسل بود. به بیان دیگر ISP جدید Spectra 355L حاضر در SD690 نسبت به Spectra 250L حاضر در SD675 تنها وضوح دوربین تکی در حالت ZSL را از 25 به 32 مگاپیکسل ارتقاء داده و در سایر رزولوشن‌ها، تغییری دیده نمی‌شود. وضوح دوربین تکی در حالت MFNR (کاهش نویز مولتی فریم تکنیکی برای گرفتن چندین عکس و ترکیب کردن آن‌ها برای کاهش نویز) نیز در هر دو پروسسور بدون تغییر 48 مگاپیکسل است.

در بخش فیلم‌برداری در زمینه وضوح با تغییر خاصی روبرو نمی‌شویم و حداکثر وضوح برداشت ویدئو همچنان 4K اعلام شده است. اما این بار امکان برداشت ویدئوی 4K HDR نیز وجود دارد که در SD675 غایب بود. در زمینه اسلوموشن حداکثر رزولوشن مورد پشتیبانی در Snapdragon 690 برابر با 720p با 240 فرم در ثانیه است که به همین صورت در Snapdragon 675 نیز حضور داشت با این تفاوت که این بار صحبتی از رزولوشن 1080p با 120 فریم در ثانیه یعنی حداکثر وضوح اسلوموشن SD675، در اینجا صحبتی به میان نیامده است.

هوش مصنوعی

در Snapdragon 690‌ برای اولین بار از نسل پنجم موتور هوش مصنوعی و Hexagon Tensor Accelerator کوالکام بهره گرفته شده که در بسیاری از موارد قابلیت‌های هوشمندانه تازه‌ای را ارائه می‌دهد؛ از جمله این موارد باید به حرکت و اصطلاحا transition یک‌پارچه و روان تصویر در حین جابجایی بین دوربین‌های التراواید، واید و تله‌فتو در رابط کاربری دوربین اشاره کرد که مطابق ویدئوی زیر برخلاف گذشته به صورت پله‌ای و منقطع انجام نشده و کاملا روان و بدون مشکل صورت می‌پذیرد.

بهبود تصویربرداری در شب یکی دیگر از موارد مرتبط با هوش مصنوعی در این مجموعه است که در همکاری کوالکام با شرکت ArcSoft و تکنیک نوردهی طولانی‌مدت شکل گرفته است. محو کردن پس‌زمینه در عکس و ویدئو با کمک موتور پرتره پیشرفته هوش مصنوعی دوربین تکی ArcSoft، یکی دیگر از جنبه‌های مرتبط با AI در Snapdragon 690‌ به حساب می‌آید که جدا از مباحث زیباسازی تصویر، در ارتقاء حریم خصوصی در حین مکالمات ویدئویی نیز نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. این دو مورد را در ویدئوی زیر می‌توان در عمل مشاهده نمود.

+Loom.ai برای ایجاد سطح تازه‌ای از جزییات در آواتارهای سه‌بعدی کاربران و شخصی‌سازی هر چه بیشتر و +Sensory برای تشخیص هوشمندانه نوع صداهای حاضر در محیط، ‌پردازش درون دستگاه و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه مرتبط با هر صدا دیگر موارد قابل اشاره در این بخش را تشکیل می‌دهند.

گزینه‌های ارتباطی

جدا از تمامی موارد اشاره شده در رابطه با Snapdragon 690، مطمئنا مهم‌ترین تغییر و جذاب‌ترین قابلیت حاضر در این پلفترم موبایلی به مودم داخلی 5G آن تعلق دارد که برای اولین بار در یک پروسسور سری 6 به وقوع پیوسته و مطمئنا نقش موثری در افزایش دسترسی کاربران به شبکه 5G در طی ماه‌های آینده ایفا خواهد کرد. کریستیانو امون (Cristiano Amon) ریاست شرکت کوالکام، با اشاره به این‌که در حال حاضر بیش از 375 طراحی 5G با کمک راه‌کارهای نسل پنجمی کوالکام ساخته شده یا در حال توسعه هستند می‌افزاید: «ما محرک وفور 5G در دسته‌بندی‌های متعدد برای در دسترس قرار دادن بیشتر نسل بعدی تجارب دوربین، هوش مصنوعی و بازی هستیم.» به گفته آمون انتقال فناوری 5G به سری 6 پروسسورهای Snapdragon پتانسیل عظیمی برای دستیابی بیش از 2 میلیارد کاربر گوشی‌های هوشمند در سرتاسر جهان به این شبکه ارتباطی نوین را فراهم می‌کند.

مودم ارتباطی Snapdragon X51 حاضر در SD690 به صورت داخلی و اینترنال طراحی شده و از شبکه 5G sub-6GHz پشتیبانی می‌کند؛ این امر البته تلویحه به معنای پشتیبانی نشدن از فناوری پیشرفته‌تر و سریع‌تر mmWave در این چیپ‌ست بوده و ظاهرا هنوز این تکنولوژی در انحصار پروسسورهای گران‌قیمت‌تر سری 7 و 8 کوالکام باقی خواهد ماند. حداکثر سرعت اتصال شبکه 5G در Snapdragon 690‌ با به‌کارگیری طیف 100 مگاهرتزی به 2,500Mbps در دانلود و 660Mbps در آپلود می‌رسد و در شبکه 4G LTE نیز با حداکثر سرعت دانلود و آپلود به ترتیب 1,200Mbps‌ و 210Mbps روبرو می‌شویم.

از جمله دیگر نکات مثبت در رابطه با بخش ارتباطی این پروسسور باید به پشتیبانی آن از وای‌فای 6 یا ax اشاره کرد که از سیستم Qualcomm FastConnect 6200 این شرکت بهره می‌برد. پشتیبانی از NFC، بلوتوث 5.1 با قابلیت aptX و مسیریاب‌های GPS/GLONASS/BeiDou/Galileo/QZSS/NavIC/SBAS با ساپورت فرکانس دوگانه سایر موارد قابل اشاره در بخش ارتباطی این چیپ‌ست را تشکیل می‌دهند.

به گفته کوالکام، مجموعه‌های HMD Global، ال‌جی الکترونیکس، موتورولا، شارپ، TCL و Wingtech از جمله شرکت‌هایی هستند که به صورت OEM یا ODM، اسمارت‌فون‌هایی را با Snapdragon 690 روانه بازار خواهند کرد. لیست تولیدکنندگان اسمارت‌فون مبتنی بر این پروسسور البته به این موارد خلاصه نمی‌شود و احتمالا شرکت‌های دیگری نیز در آینده به این جمع افزوده می‌شود. زمان حضور در بازار Snapdragon 690 به گفته شرکت سازنده نیمه دوم سال جاری میلادی خواهد بود.

منبع : Qualcomm