معرفی FastConnect 6700 و FastConnect 6900 کوالکام- نخستین تراشه‌های مبتنی بر وای‌فای 6E

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/3/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، وای-فای Wi-Fi

واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام در روز پنج‌شنبه 28 می سال 2020(8 خرداد 1399) مجموعه‌ای از محصولات خود را با پشتیبانی از وای‌فای 6E رونمایی کرد. وای‌فای 6E نسل جدید استاندارد وای‌فای است که به لطف دسترسی به طیف گسترده‌ای از امواج رادیویی و استفاده از باند 6 گیگاهرتز می‌تواند سرعت بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد و کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا که به اختصار FCC خوانده می‌شود، مجوز استفاده از آن را ماه میلادی گذشته صادر کرده است. گروهی از این محصولات به منظور استفاده در اسمارت‌فون‌ها ارائه شده که احتمالا در نیمه دوم سال جاری میلادی عرضه می‌شوند و دسته دیگر برای روترها طراحی شده که پیش‌بینی می‌شود به زودی وارد بازار شوند.

introducing qualcomm fastconnect 6900 and 6700 wifi 6e chips

تراشه‌های ارتباطی کوالکام با نام FastConnect معرفی شده‌اند و بناست در آینده با چیپ‌ست‌های اسنپ‌دراگون یکپارچه شوند. این دو زیرسیستم FastConnect 6700 و FastConnect 6900 نام دارند و سرعت اسمی آنها به ترتیب 3 گیگابیت در ثانیه و 3.6 گیگابیت در ثانیه اعلام شده است. در واقع FastConnect 6900 از عملیات باند دوگانه همزمان (یا DBS کوتاه‌شده Dual Band Simultaneous) با 4 استریم پشتیبانی می‌کند که امکان ترکیب اتصال 2x2 با فرکانس 6 گیگاهرتز را با اتصال 2x2 با فرکانس 5 گیگاهرتز فراهم می‌سازد. FastConnect 6700 هم با آن که از حالت DBS بهره نمی‌برد اما به اندازه کافی سریع است و به لحاظ نظری می‌تواند به سرعت 3 گیگابیت در ثانیه دست یابد. در حالی که در وای‌فای 5 گیگاهرتز تنها از 2 کانال پشتیبانی می‌شد، این عدد در محصولات جدید کوالکام به 7 کانال وای‌فای رسیده که از فرکانس 160 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند.

introducing qualcomm fastconnect 6900 and 6700 wifi 6e chips

از دید وی‌کی جونز (VK Jones)، معاون بخش فناوری کوالکام، روند استفاده از چیپ‌های جدید، به ویژه در گوشی‌های پیشرفته، به سرعت روی خواهد داد و تولیدکنندگان از این فناوری بهره خواهند گرفت.

تراشه‌های ارتباطی FastConnect در مورد بلوتوث 5.2 نیز تغییرات بزرگی را رقم می‌زنند؛ جایی‌که مودم‌های جدید کوالکام از پیکربندی آنتن‌های دوگانه بلوتوث برای افزایش سرعت و اطمینان‌پذیری پشتیبانی می‌کنند. به علاوه، انتقال صدای مبتنی بر بلوتوث با کمک فناوری صوتی aptX Adaptive می‌تواند تا پهنای باند 96 کیلوهرتز افزایش یابد که بنا بر ادعای شرکت سازنده کیفیتی معادل هدفون‌های سیم‌دار را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. همچنین باید به تکنولوژی aptX Voice اشاره کرد که پهنای بند 32 کیلوهرتزی را ارائه می‌کند و در مقایسه با صدای HD حال حاضر با پهنای باند 16 کیلوهرتز، عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.

introducing qualcomm fastconnect 6900 and 6700 wifi 6e chips

طیف 6 گیگاهرتزی بزرگ‌ترین طیف استاندارد وای‌فای تاکنون به حساب می‌آید و به‌کارگیری آن می‌تواند نتایج مثبت زیادی را در پی داشته باشد. مطابق اعلام کوالکام با استفاده از وای‌فای 6E ارتباطات با تأخیر بسیار اندک و کمتر از 3 میلی‌ثانیه برقرار می‌شود که مزیتی برای کاربردهای واقعیت مجازی و افزوده به شمار می‌رود. این امر از سویی با استفاده از باند 6 گیگاهرتز بدون تداخل و از سوی دیگر با فناوری‌های توسعه‌یافته کوالکام مرتبط است.

همان طور که اشاره شد، کوالکام برای روترها نیز سری چیپ‌های Networking Pro را معرفی کرده که چهار تراشه 610 به عنوان ساده‌ترین مدل، 810، 1210 در رده میانی و مدل پیشرفته 1610 را شامل می‌شوند. نمونه رده پایین این تراشه‌ها با 6 استریم وای‌فای، می‌تواند به حداکثر سرعت اسمی 5.4 گیگابیت در ثانیه دست یابد و مدل پیشرفته با بهره‌گیری از 16 استریم وای‌فای، قادر خواهد بود به لحاظ نظری به سرعت 10.8 گیگابیت در ثانیه دسترسی داشته باشد. بر اساس اعلام کوالکام، مش روترهای مجهز به این تراشه‌ها، از طیف جدید 6 گیگاهرتزی به عنوان زیرساختی برای اتصال بی‌سیم واحدها استفاده خواهند کرد و طیف 5 گیگاهرتزی برای ارتباط با دستگاه‌ها استفاده باز خواهد بود.

در حال حاضر مشخص نیست که نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌های جدید کوالکام چه زمانی عرضه می‌شوند. شرکت آمریکایی در دسامبر 2019 از پیشرفته‌ترین پلتفرم موبایلی خود یعنی اسنپ‌دراگون 865 پرده برداشته که به زیرسیستم FastConnect 6800 مجهز شده است و از طیف 6 گیگاهرتز پشیتبانی نمی‌کند. کوالکام اعلام کرده که سازندگان اسمارت‌فون می‌توانند یکی از تراشه‌های جدید وای‌فای را برای استفاده در محصولات خود انتخاب کنند. اما مشخص نیست که تولیدکنندگان از این چیپ‌ها استفاده می‌کنند یا در انتظار خواهند ماند تا نسل بعدی پردازند‌ه‌های اسنپ‌دراگون عرضه شود که به طور پیش‌فرض از امواج 6 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند.

introducing qualcomm fastconnect 6900 and 6700 wifi 6e chips

به نظر می‌رسد پیاده‌سازی استاندارد وای‌فای 6E در نقاط مختلف جهان به زمان زیادی نیاز دارد چرا که در مناطقی همچون اروپا پیش از هر چیز باید سازمان‌های نظارتی و تنظیم مقررات اجازه استفاده از این فناوری را صادر کنند. کمپانی آمریکایی قصد دارد نمونه‌هایی از FastConnect 6700 و FastConnect 6900 را تا اواخر سال جاری میلادی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و انتظار می‌رود نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه‌های ارتباطی ا اوایل سال 2021 وارد بازار شوند. 

منبع : Qualcomm