رونمایی مدیاتک از Dimensity 820 – ورژن قدرتمندتر Dimensity 800

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، دایمنسیتی 820 Dimensity 820
واحد خبر mobile.ir : حدود 4 ماه پیش بود که مدیاتک در رویداد CES 2020 از تراشه Dimensity 800 رونمایی کرد. این چیپ‌ست – که هنوز در هیچ دیوایسی به کار گرفته نشده – در رده میانی رو به بالا قرار داشته و می‌توان آن را بین تراشه‌های سری Helio G90 و سری پرچمدار Dimensity 1000 جای داد. مدیاتک روز دوشنبه 18 می 2020 (29 اردیبهشت 1399) از تراشه جدیدی در سری Dimensity 800 پرده برداشت. این چیپ‌ست جدید Dimensity 820 نام داشته و نسخه به‌روزرسانی‌شده Dimensity 800 به شمار می‌رود. بهبود عملکرد CPU، اضافه شدن یک هسته دیگر به GPU، ارتقاء قابلیت‌های تصویربرداری و پشتیبانی از پنل‌های 120 هرتزی، از جمله مهم‌ترین برتری‌های تراشه جدید نسبت به مدل قبلی است.

چیپ‌ست Dimensity 820 با لیتوگرافی 7 نانومتری FinFET شرکت TSMC ساخته شده و معماری CPU آن – که از دو کلاستر 4 هسته‌ای تشکیل شده – تفاوتی با معماری Dimensity 800 ندارد، اما در تراشه جدید، سرعت کلاک هسته‌ها در کلاستر قوی‌تر افزایش یافته و این بزرگ‌ترین مزیت Dimensity 820 نسبت به مدل قبلی محسوب می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، کلاستر قوی‌تر در Dimensity 820 از 4 هسته پردازشی Cortex-A76 تشکیل شده که سرعت کلاک آن با جهشی 30 درصدی در مقایسه با Dimensity 800، به 2.6 گیگاهرتز ارتقاء یافته است (سرعت کلاک کلاستر قوی‌تر در Dimensity 800 برابر با 2 گیگاهرتز بود).

کلاستر ضعیف‌تر در Dimensity 820 نسبت به مدل قبلی تغییری نکرده و از 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 تشکیل شده است. همچنین، دیوایس‌هایی که با استفاده از این تراشه ساخته می‌شوند، می‌توانند تا 16 گیگابایت RAM از نوع LPDDR4x داشته باشند. مدیاتک مشخص نکرده که آیا این افزایش فرکانس، منجر به افزایش مصرف خواهد شد یا خیر؛ ولی به هر حال، همین افزایش فرکانس، تراشه Dimensity 820 را – از لحاظ قدرت محض CPU – یک پله بالاتر از اسنپ‌دراگون 765G قرار می‌دهد. تست بنچمارک Geekbench 4.2، عملکرد CPU تراشه جدید مدیاتک را در بررسی تک‌هسته‌ای 7 درصد و در بررسی چندهسته‌ای 37 درصد بالاتر از اسنپ‌دراگون 765G نشان می‌دهد. همچنین، تست بنچمارک GFXBench Manhattan 3.0 روی GPU در هر دو تراشه، نرخ فریم Dimensity 820 را تا 33 درصد بالاتر اعلام کرد. لازم به ذکر است که هر دوی این تست‌ها از سوی خود شرکت مدیاتک انجام شده و به نمایش گذاشته شده است.

در واحد پردازش گرافیکی Dimensity 820، شاهد به کارگیری ورژن 5 هسته‌ایِ Mali-G57 هستیم، در حالی که در Dimensity 800 نسخه 4 هسته‌ای این GPU استفاده شده بود (البته این احتمال هم وجود دارد که مدیاتک در Dimensity 800 یکی از هسته‌های GPU را غیرفعال کرده باشد). برای بهبود عملکرد گیمینگ، در اینجا نیز از فناوری HyperEngine 2.0 (اختصاصی مدیاتک) بهره گرفته شده است. طبق ادعای شرکت سازنده، این فناوری می‌تواند با ارائه طیفی از بهبودهای نرم‌افزاری، علمکرد گرافیکی GPU را بالا ببرد که از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: توزیع هوشمندانه CPU، GPU و حافظه، بهینه‌سازی تأخیر در شبکه، همزمانی تماس و داده‌ها، HDR ارتقا یافته و ... .

یکی دیگر از پیشرفت‌های این تراشه نسبت به مدل قبلی، پشتیبانی از نرخ به‌روزرسانی بالا برای نمایشگرهاست. در حالی که Dimensity 800 می‌توانست نهایتا از نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی برای نمایشگرهای +FHD پشتیبانی کند، این کمیت در چیپ‌ست Dimensity 820 به 120 هرتز برای نمایشگرهای +FHD افزایش یافته است. نکته دیگر، برخورداری این تراشه جدید از تکنولوژی MiraVision است. به موجب این تکنولوژی، شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون می‌توانند برای بهبود تجربه بصری، قابلیت‌های نرم‌افزاری متنوعی را پیاده‌سازی کنند، از جمله: توانایی ارتقاء محتوای با وضوح پایین به فول اچ‌دی، نگاشت مجدد HDR10، فیلتر نور آبی، کاهش میزان نور برای خوانش بهتر متن در شب و قابلیتی موسوم به ClearMotion که در صورت پشتیبانیِ نمایشگر، می‌تواند محتوای 24 تا 30 فریم در ثانیه را به صورت خودکار به محتوای 60 یا 120 فریم در ثانیه‌ای تبدیل کند.

در تراشه Dimensity 800 نهایتا از دوربین با وضوح 64 مگاپیکسل پشتیبانی می‌شود. اما به لطف ISP ارتقاء یافته در چیپ‌ست جدید – که مدیاتک آن را Imagiq 5.0 می‌نامد – اسمارت‌فون‌های مجهز به Dimensity 820 می‌توانند از 4 دوربین و حداکثر رزولوشن دوربین تکی 80 مگاپیکسل برخوردار شوند. طبق ادعای مدیاتک، Imagiq 5.0 از لرزه‌گیر الکترونیکی در سطح دوربین‌های ورزشی پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از ضبط ویدئوی 4K HDR چند فریمی، اعمالِ بی‌درنگ افکت بوکه روی ویدئو و کاهش نویز بهبودیافته از دیگر قابلیت‌های Imagiq 5.0 محسوب می‌شوند.

مثل دیگر تراشه‌های Dimensity، چیپ‌ست جدید Dimensity 820 نیز با داشتن یک مودم 5G یکپارچه، می‌تواند از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) در شبکه زیر 6 گیگاهرتزی نسل پنجم، پشتیبانی کند. دیوایس‌های مجهز به این تراشه، می‌توانند از دو سیم‌کارت فعال، تجمیع شبکه‌های 5G، به اشتراک‌گذاری طیف پویا (DSS) و VoNR روی هر دو سیم‌کارت برخوردار باشند. ناگفته نماند، Dimensity 820 از اتصال موج میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کند که البته با توجه به قیمت این تراشه و بازارهای هدف مدیاتک، امری معقول به نظر می‌رسد.

ظاهرا شیائومی نخستین برندی‌ست که به استقبال تراشه Dimensity 820 می‌رود. به گفته این شرکت چینی، Redmi 10X یکی از اولین اسمارت‌فون‌هایی خواهد بود که به این چیپ‌ست مجهز می‌شود. البته به گفته برخی منابع، ممکن است در ساخت گوشی‌های Redmi K30i یا Redmi Note 10 نیز از این تراشه استفاده شود.

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا