ممنوعیت‌های جدید وزارت بازرگانی آمریکا علیه هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمریکا USA ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا، روز جمعه 15 می سال جاری میلادی (26 اردیبهشت 1399) از تصویب قوانین تازه‌ای در جهت افزایش تحریم‌ها علیه هواوی خبر داد. بر اساس مقررات جدید، شرکت‌های خارجی سازنده تراشه که در فرآیند طراحی و تولید از فناوری و نرم‌افزارهای آمریکایی استفاده می‌کنند، تنها با گرفتن مجوز از دولت این کشور می‌توانند پردازنده‌های خود را در اختیار هواوی قرار دهند. این خبر در حالی منتشر شده که دقیقا یک سال پیش در چنین روزی، شرکت هواوی و زیرمجموعه‌های آن به اتهام ارتباط این کشور با دولت مرکزی چین، به دستور رییس جمهور آمریکا در فهرست ممنوعیت تجارت وزارت بازرگانی آمریکا (Entity List) قرار گرفتند.

از نگاه ویلبر راس (Wilbur Ross)، وزیر بازرگانی آمریکا، تغییر مقررات مانع دسترسی به آن دسته از فناوری‌های ایالات متحده می‌شود که امنیت ملی و منافع خارجی این کشور را نقض می‌کنند. به گفته او، هواوی و شرکت‌های خارجی وابسته، با وجود آن که سال گذشته در لیست ممنوعیت تجاری وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفتند، از طریق تلاش برای بومی‌سازی توانستند آثار ناشی از این محدودیت‌ها را تضعیف نمایند و البته همچنان به فناوری‌های ایالات متحده آمریکا وابسته‌اند. راس با اشاره به رویکرد هواوی، چنین عملکردی را مغایر رفتار شهروندی مسئولیت‌پذیر در جامعه جهانی خوانده و از اصلاح مقررات مرتبط با این حوزه، برای جلوگیری از دسترسی هواوی و شرکت‌های زیرمجموعه آن، از جمله HiSilicon، به فناوری‌های آمریکایی و استفاده از آنها علیه منافع ملی ایالات متحده خبر داده است. البته دولت آمریکا به تولیدکنندگان تراشه اجازه داده‌ حداکثر تا 120 روز پس از تصویب مقررات جدید، تراشه‌های در حال تولید و سفارش‌های قبلی را به هواوی تحویل دهند.

Wilbur Ross وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا

اگر چه اغلب شرکت‌های بزرگ فناوری همچون اپل و حتی تولیدکنندگان تراشه مانند کوالکام و مدیاتک چیپ‌ست‌های مورد نیاز خود را طراحی می‌کنند، اما تجهیزات و زیرساخت مورد نیاز برای تولید آنها را در اختیار ندارند. اینجاست که سازندگانی مانند TSMC به کمک این غول‌های فناوری می‌آیند و تراشه‌هایی از قبیل A13 Bionic اپل، Kirin 990 هواوی و پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 865 کوالکام را به تولید می‌رسانند. شرکت تایوانی TSMC ظاهرا بزرگ‌ترین کمپانی مستقل سازنده قطعات نیمه‌هادی در جهان به شمار می‌رود و چندی پیش اعلام کرد که به دنبال تأسیس کارخانه‌ای برای تولید تراشه در آریزونای آمریکاست. اجرایی شدن قانون جدید وزارت بازرگانی ایالات متحده می‌تواند مانع فروش چیپ‌ست‌های این شرکت به هواوی شود. البته پیش از این منابع آگاه و نزدیک به هواوی خبر داده بودند که شرکت چینی برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به زنجیره تأمین خود در پی آن است که به تدریج ساخت بخشی از تراشه‌های مورد نیاز را به کمپانی هم‌وطن خود یعنی SMIC واگذار کند؛ شرکتی که پیش از این برای تولید چیپ‌ست میان‌رده Kirin 710A با هواوی همکاری کرده بود. اما SMIC هنوز راه درازی را پیشِ رو دارد تا از نظر فناوری ساخت بتواند با TSMC رقابت کند؛ چرا که این سازنده چینی اخیرا تولید انبوه چیپ‌ست‌های با لیتوگرافی 14 نانومتری را آغاز کرده در حالی که کمپانی تایوانی به دنبال ارائه پردازنده‌هایی با فناوری 5 نانومتری است. پیش از این بنا بود که TSMC نخستین تراشه 5 نانومتری Kirin را حداکثر تا اواخر سال جاری میلادی در اختیار هواوی قرار دهد تا شرکت چینی بتواند آن را در اسمارت‌فون‌های سری Mate 40 مورد استفاده قرار دهد. حال با تغییر قوانین، سازندگانی که به هر شکل از تجهیزات یا فناوری‌های آمریکایی برای تولیدِ چیپ‌ست استفاده می‌کنند، مجبور خواهند بود پیش از عرضه هر نوع تراشه به هواوی یا زیرمجموعه آن HiSilicon، مجوز لازم را از دولت این کشور دریافت کنند.

با قرار گرفتن هواوی و 114 زیر مجموعه وابسته به آن در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا، گوگل نیز بر آن شد که دسترسی این شرکت به خدمات خود را محدود کند. این مسأله البته در داخل چین تاثیر چندانی بر جا نگذاشت، چرا که سرویس‌های گوگل مانند فروشگاه پلی استور، جست‌وجو، جی‌میل و درایو در این کشور ممنوع هستند؛ اما بر فروش تجهیزات هواوی در خارج از چین تاثیرگذار بوده ‌است. البته غول چینی با ارائه اکوسیستم اختصاصی موبایل خود با نام HMS توانسته جایگزینی برای خدمات گوگل ارائه کند و به تدریج جایگاه خود را در بازار جهانی تثبیت نماید. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، هواوی با وجود تحریم‌ها موفق شده در سال میلادی گذشته حدود 238.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازار عرضه کند و رشد سالانه 16 درصدی را تجربه نماید. این شرکت با پشت سر گذاشتن اپل پس از سامسونگ جایگاه دوم برترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون را در سال 2019 به خود اختصاص داده است.

هواوی بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات شبکه و به ویژه فناوری نسل پنجم در جهان است و به دلیل ارتباط با بانک چین، شرایط مالی جذابی را به مشتریان ارائه می‌دهد. دولت آمریکا بارها از هم‌پیمانان خود خواسته که اجازه استفاده از تجهیزات تولیدی این کمپانی را در شبکه‌های 5G ندهند. با این حال، بریتانیا تصمیم گرفته به شرکت چینی اجازه دهد تا بخشی از زیرساخت‌های لازم را برای شبکه نسل پنجم این کشور تامین نماید؛ محصولاتی که بخش عمده آنها در زمان اعلام تحریم‌های آمریکا در حال ساخت بوده‌اند.

دونالد ترامپ اوایل هفته گذشته قانون منع استفاده از تجهیزات شبکه تولیدشده توسط شرکت‌هایی را که تهدیدی برای امنیت ملی در ایالات متحده محسوب می‌شوند، به مدت یک سال تمدید کرد. در فهرست این شرکت‌ها علاوه بر هواوی نام ZTE، دیگر کمپانی‌ چینی هم دیده می‌شود. آمریکا هر دو شرکت‌ را به دلیل روابط با دولت کمونیست چین، عاملی برای تهدید امنیت ملی می‌داند. با این حال، چندین شرکت مخابراتی که در زمینه گسترش شبکه‌های بی‌سیم در مناطق روستایی آمریکا فعالیت می‌کنند اجازه یافته‌ بودند از تجهیزات شبکه هواوی با مجوزی موقت استفاده کنند که زمان آن اخیرا به پایان رسیده است. وزارت بازرگانی ایالات متحده این مجوز را تا ۱۳ اگوست تمدید کرد و البته هشدار داده است که این احتمالا آخرین تمدید زمان این مجوز خواهد بود.

اگر چه آمریکا همواره هواوی را به قرار دادن درِ پشتی پنهان یا backdoor و حفره‌های امنیتی در زیرساخت شبکه تولیدی خود متهم می‌کند، اما این شرکت هر نوع همراهی با دولت چین برای شنود ارتباطات آمریکا و متحدان آن را به شدت رد کرده است. رن ژنگ‌فی (Ren Zhengfei)، بنیانگذار و مدیر عامل هواوی، تاکید دارد که این شرکت هیچ گاه در روند جاسوسی شرکت نکرده است و اجازه نمی‌دهد که هیچ یک از کارکنانش چنین کاری را انجام دهند. به گفته او، هواوی هرگز حفره‌های امنیتی در تجهیزات خود قرار نمی‌دهد و حتی اگر به خاطر قوانین دولت چین مجبور به این کار شود، با قاطعیت آن را رد خواهد کرد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا