معرفی تراشه 7 نانومتری اسنپ‌دراگون 768G نسخه اورکلاک‌شده 765G با توان پردازشی بالاتر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/2/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 768 جی Snapdragon 768G
واحد خبر mobile.ir : در سال‌های اخیر شاهد ظهور انواع گوشی‌های مخصوص بازی از سوی سازندگانی همچون ایسوس، شیائومی و چندین شرکت دیگر بوده‌ایم. آنچه این محصولات را از سایر اسمارت‌فون‌ها متمایز می‌سازد، وجود نمایشگرهایی با نرخ به‌روزرسانی بالا، باتری‌های حجیم و دکمه‌های حساس به فشار (Air Trigger) است. اما به‌کارگیری این ویژگی‌های سطح بالا در گرو استفاده از تراشه‌های پیشرفته است و تولیدکنندگان این حوزه به طور جدی برای تأمین این نیازها می‌کوشند. کوالکام به تازگی تراشه جدیدی با نام اسنپ‌دراگون 768G را به خانواده‌ پردازنده‌های خود افزوده که نسخه اورکلاک‌شده SD765G به حساب می‌آید و از نظر عملکرد CPU و GPU بهبود یافته است.

تاکنون انواع گوناگونی از تراشه‌های اورکلاک‌شده توسط کوالکام تولید شده است که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اسنپ‌دراگون 855 پلاس و اسنپ‌دراگون 765G اشاره کرد. این روند در ابتدا با پردازشگر اورکلاک‌شده اسنپ‌دراگون 845 در ROG Phone نخستین اسمارت‌فون ایسوس برای علاقمندان بازی، آغاز شد. در واقع ایسوس به جای استفاده از نسخه استاندارد SD845 از نسخه تقویت‌شده این پردازنده با حداکثر سرعت کلاک 2.96 گیگاهرتز استفاده کرد که فرکانس آن در مقایسه با نمونه پایه 160 مگاهرتز افزایش یافته بود.

شرکت آمریکایی تراشه 7 نانومتری اسنپ‌دراگون 765G را در دسامبر 2019 در کنار اسنپ‌دراگون 765 و پروسسور پرچمدار اسنپ‌دراگون 865 معرفی کرده بود. پردازنده‌های سری SD765 نخستین چیپ‌ست‌های کوالکام به شمار می‌روند که به مودم 5G داخلی مجهز شده‌‌اند و SD765G نسخه اورکلاک‌شده SD765 محسوب می‌شود. البته همان طور که می‌دانید اسنپ‌دراگون 865 نیز از ارتباطات نسل پنجم پشتیبانی می‌کند اما مودم آن با پردازنده یکپارچه نشده است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان اسنپ‌دراگون 765G با نسخه استاندارد به مجهز بودن SD765G به نمونه‌ای از Adreno 620 باز می‌گردد که بر اساس ادعای شرکت سازنده سبب شده این تراشه در پردازش‌های گرافیکی تا 10 درصد عملکرد بهتری داشته باشد. به همین ترتیب، حالا کوالکام اعلام کرده که در اسنپ‌دراگون 768G نه تنها توان پردازنده گرافیکی بلکه سرعت کلاک هسته‌ها نیز افزایش یافته است. در این پردازنده از یک هسته Kryo 475 (منطبق بر معماری ARM Cortex-A76) در بالاترین سطح استفاده شده که فرکانس 2.8 گیگاهرتزی آن در مقایسه با فرکانس هسته مشابه 2.4 گیگاهرتزی حاضر در اسنپ‌دراگون 765G تا 15 درصد بهبود یافته است. دیگر هسته‌های این پروسسور یعنی 1 هسته 2.2 گیگاهرتزی Kryo 475 (از همین نوع A76) و 6 هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتزی تغییری را نسبت به گذشته نداشته‌اند. در عین حال عملکرد پردازشگر گرافیکی این تراشه یعنیAdreno 620 نیز در مقایسه با SD765G نیز بهبود 15 درصدی را تجربه کرده است. اسنپ‌دراگون 768G از نمایشگرهای با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و نخستین پلتفرم موبایلی سری 700 کوالکام محسوب می‌شود که از قابلیت آپدیت درایور گرافیکی برخوردار است.

پردازنده جدید کوالکام از موتور هوش مصنوعی نسل پنجم کوالکام و قابلیت‌های مجموعه Snapdragon Elite Gaming (برای عملکرد بهتر در زمینه بازی) بهره می‌برد. مودم اسنپ‌دراگون X52 این پردازنده 7 نانومتری هم با تراشه یکپارچه شده و از شبکه‌های 5G مستقل (SA) و غیر مستقل (NSA) در هر دو حالت mmWave و sub-6GHz پشتیبانی می‌کند.

نخستین گوشی‌ هوشمندی که پردازنده جدید کوالکام در آن حضور دارد Redmi K30 5G Racing Edition محصول شیائومی است که همزمان با SD768G رونمایی شد. این اسمارت‌فون نه تنها از مزیت‌های 5G این چیپ‌ست استفاده می‌کند، بلکه به نمایشگر 120 هرتزی و دوربین 64 مگاپیکسل مجهز شده است.

Redmi K30 Racing Edition

بی‌تردید در آینده نزدیک تعداد بیشتری از گوشی‌های هوشمند از قابلیت‌های این تراشه بهره خواهند گرفت؛ چنانکه اکنون نیز این پردازنده در ابتدای فهرست خط تولید محصولات میان‌رده کوالکام قرار دارد. با توجه به این که پردازنده جدید از مودم یکپارچه نسل پنجم بهره می‌برد، باتری کمتری مصرف می‌کند و در مقایسه با SD865 قیمت کمتری خواهد داشت. گرچه در این تراشه از ویژگی‌هایی همچون پردازش تصویر دو گیگاپیکسل در ثانیه و برخی ویژگی‌های سطح بالای دیگر پشتیبانی نمی‌شود، اما به سبب مزیت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، انتظار می‌رود به گزینه جذابی برای اغلب گوشی‌های مخصوص بازی‌ تبدیل شود.

منبع : Qualcomm