معرفی +Dimensity 1000 - تحکیم جایگاه مدیاتک در عرصه تراشه‌های پرچمدار

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/2/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، نسل پنجم 5G ، دیمنسیتی 1000 پلاس
واحد خبر mobile.ir : اواخر نوامبر 2019 بود که مدیاتک از یک چیپ‌ست پرچمدار نسل پنجم با نام Dimensity 1000 رونمایی کرد و آن را کم‌مصرف‌ترین تراشه 5G در دنیا نامید. حال پس از گذشت حدود 6 ماه، در روز پنج‌شنبه 7 می 2020 (18 اردیبهشت 1399)، باخبر شدیم این شرکت تایوانی قصد دارد نسخه به‌روزرسانی شده این تراشه را با نام +Dimensity 1000 روانه بازار کند. مدیاتک می‌خواهد سهم بزرگ‌تری از بازار چیپ‌ست‌های پرچمدار را در دست بگیرد؛ تولید نسخه آپدیت‌شده یک تراشه پرچمدار به فاصله کمتر از 6 ماه، این مطلب را تأیید می‌کند. به باور برخی کارشناسان، اقدام مدیاتک به نوعی برگرفته از کوالکام است که کمی پس از عرضه اسنپ‌دراگون 855، از اسنپ‌دراگون 855 پلاس رونمایی کرد.

این اولین باری نیست که ورژن متفاوتی از Dimensity 1000 به تولید می‌رسد. چندی پیش مدیاتک بی‌سروصدا از تراشه دیگری در این سری با نام Dimensity 1000L رونمایی کرد که البته سرعت کلاک هسته‌های آن نسبت به تراشه اصلی پایین‌تر بود. حال، نظر به اینکه مدیاتک به تعداد، معماری و سرعت هسته‌های +Dimensity 1000 اشاره‌ای نکرده، می‌توانیم با درصد اطمینان بالایی فرض را بر این بگذاریم که ساختار اصلی این تراشه جدید، نسبت به Dimensity 1000 تغییری نداشته و از 4 هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex A77 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex A55، در کنار واحد پردازش گرافیکی Mal-G77، تشکیل شده است. اما با توجه به پسوند پلاس این تراشه، باید قابلیت‌های جدیدی را از آن انتظار داشته باشیم، که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

ارتباطات 5G با مصرف کمتر

مثل Dimensity 1000، این تراشه جدید نیز با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شده و از همان مودم 5G بهره‌ می‌برد. اما مدیاتک در معرفی +Dimensity 1000، به قابلیت جدیدی تحت عنوان "5G UltraSave" اشاره می‌کند؛ مکانیسمی برای صرفه‌جویی در مصرف که به منظور به حداکثر رساندن عمر باتری، می‌تواند به شکل پویا، پیکربندی مصرفیِ مودم و فرکانس عملیاتی آن را بر اساس شرایط شبکه و فعالیت‌های کاربر تنظیم کرده و بین حالت‌های متفاوت مصرف انرژی جابه‌جا شود. مودم به کاررفته در تراشه، توانایی پشتیبانی همزمان از دو سیم‌کارت نسل پنجم را دارد، اما بسته به کیفیت اتصال، می‌تواند به حالت 4G برگردد.

پشتیبانی از نمایشگر 144 هرتزی

شاید مهم‌ترین برتری +Dimensity 1000 نسبت به مدل قبلی، پشتیبانی از نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی در نمایشگرها باشد. در مقام مقایسه، باید بگوییم که نرخ به‌روزرسانی پشتیبانی شده در Dimensity 1000، برای نمایشگرهای +FHD معادل 120 هرتز و برای نمایشگرهای +QHD برابر با 90 هرتز است. به گفته مدیاتک، نرخ پاسخ 144 هرتزی در مقایسه با نرخ پاسخ 60 هرتزی در اکثر اسمارت‌فون‌های بازار، 2.4 برابر سریع‌تر بوده و برای پخش ویدئوها و اجرای بازی‌هایی با نرخ فریم بالا، ایده‌آل است.

HyperEngine 2.0

تکنولوژی پرکاربردی که مدیاتک از آن با عنوان HyperEngine 2.0 یاد می‌کند، کارکردهای گوناگونی داشته و به قول شرکت سازنده، می‌تواند اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه را برای اجرای بازی بهینه‌سازی کند. یکی از مهم‌ترین اجزای این تکنولوژی، موتور مدیریت منابع (Resource Management Engine) نام دارد. به گفته مدیاتک، این قسمت می‌تواند با مدیریت هوشمند CPU، GPU و منابع حافظه، تجربه یک بازی روان با حداقل مصرف انرژی را برای کاربر به ارمغان بیاورد.

به لطف وجود موتور شبکه یا Networking Engine، امکان هم‌زمانیِ تماس و داده‌ها فراهم شده و به این ترتیب، اتصال داده‌ها حتی در صورت دریافت تماس، مختل نمی‌شود. همچنین، جابه‌جایی هوشمند بین شبکه‌های 5G و 4G (بنا بر آنچه کارکرد ایجاب می‌کند)، ضمن حفظ تجربه کاربری، میزان مصرف را نیز به حداقل می‌رساند.

یکی دیگر از اجزای این تکنولوژی، Rapid Response Engine (موتور پاسخ سریع) نام گرفته که طبق ادعای مدیاتک می‌تواند تجربه بازی بدون لَگ را برای کاربر فراهم کند. قابلیتی موسوم به "همزیستی چندجانبه"، با حذف هرگونه مداخله، انتقال همزمان بلوتوث/وای-فای را تضمین کرده و با حذف لگ، میزان تأخیر را به شکل مؤثری پایین می‌آورد.

MiraVision

مدیاتک در معرفی این چیپ‌ست جدید، از یک موتور کیفیت تصویر تحت عنوان تکنولوژی MiraVision نام می‌برد. این موتور اختصاصی، در کنار قدرت پردازشی APU 3.0، تراشه +Dimensity 1000 را قادر می‌سازد تا بتواند کنتراست، شارپ‌نس و سطوح رنگی در هر فریم را تنظیم کرده و به این ترتیب، کیفیت تصویر در ویدئوها و استریم‌های 4K را ارتقا دهد. طبق ادعای شرکت سازنده، تنظیماتی که موتور کیفیت تصویر MiraVision بر دامنه دینامیکی و جزییات ویدئوها و استریم‌های 4K اعمال می‌کند، کیفیت تصویر را حتی از از +HDR10 هم بالاتر می‌برد. ارتقای هوشمند کیفیت ویدئوهای 4K از SDR به HDR نیز از دیگر قابلیت‌های تکنولوژی MiraVision عنوان شده است.

در پایان لازم به ذکر است، برند iQOO (زیر مجموعه Vivo) از تولید گوشی هوشمند جدیدی خبر داده که قرار است در ساخت آن از تراشه +Dimensity 1000 استفاده شود. هرچند که هنوز از مشخصات و زمان عرضه این گوشی به بازار اطلاعاتی در دسترس نیست، اما با توجه به حضور تراشه جدید مدیاتک در این گوشی، می‌توانیم ارتباطات نسل پنجم و نمایشگر با نرخ به‌روزرسانی 144 هرتز را در این اسمارت‌فون، تضمین شده بدانیم. به گفته برخی تحلیلگران، با توجه به برتری‌های +Dimensity 1000 نسبت به مدل قبلی، احتمال دارد مدیاتک تولید تراشه Dimensity 1000 را متوقف کند.

منبع : MediaTek