گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه پایانی و کل سال 2019- افزایش درآمد بخش موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : سامسونگ در روز 30 ژانویه 2020 (10 بهمن 1398) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به دسامبر و کل سال 2019 منتشر کرد. در حالی که عملکرد مالی فصل چهارم سال 2019 اپل از رکوردی در درآمدزایی حکایت دارد، کمپانی کره‌ای نه تنها در سه‌ماهه پایانی بلکه در کل سال 2019 نیز در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشده و در مجموع نتایج رضایت‌بخشی را به دست نیاورده است. درآمد سامسونگ در سال میلادی گذشته 230.40 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 192.6 میلیارد دلار) گزارش شده که در مقایسه با سال 2018 افت 5.5 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سود عملیاتی شرکت‌ هم با کاهش سالانه 52.8 درصدی به 27.77 تریلیون وان (حدود 23.21 میلیارد دلار) رسیده است.

بر اساس این گزارش، درآمد سامسونگ در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019، برابر با 59.88 تریلیون وان (حدود 50 میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تنها 1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. به علاوه، سود عملیاتی فصل اخیر شرکت کره‌ای به سبب ادامه کاهش قیمت تراشه‌های حافظه (یکی از بزرگ‌ترین منبع درآمدزایی سامسونگ در سال‌های اخیر) و کاهش تقاضا برای پنل‌های نمایشگر با 34 درصد کاهش سالانه به 7.16 تریلیون وان (حدود 6 میلیارد دلار) رسیده است. البته افزایش تقاضا برای حافظه‌های مورد استفاده در سرورها و نیز آنچه سامسونگ فروش «قوی» اسمارت‌فون‌های پرچمدار می‌داند، تا حدودی باعث جبران کاهش درآمد و سود سالانه شده است.

در حالی که غول کره‌ای سه‌ماهه مطلوبی را پشت سر نگذاشته، تقاضای زیاد برای اسمارت‌فون‌های سری آیفون 11، ایربادهای بی‌سیم Airpods Pro و سرویس‌هایی همچون اپ استور سبب شده که درآمد اپل در سه‌ماهه پایانی 2019 با چیزی نزدیک به 9 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 91.82 میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین بر اساس گزارش Strategy Analytics، اپل با عرضه 70.7 میلیون دستگاه آیفون در دسامبر 2019 برترین تولیدکننده اسمارت‌فون لقب گرفته است. نیل ماوستن (Neil Mawston)، یکی از تحلیلگران این موسسه، کاهش قیمت آیفون 11 و افزایش تقاضا در منطقه آسیا و آمریکای شمالی را از جمله عوامل احیای اپل در فصل گذشته بر می‌شمارد.

در ادامه جزئیات مربوط به عملکرد بخش‌های مختلف سامسونگ را در فصل اخیر مرور می‌کنیم.

فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

مجموع درآمد سامسونگ در کسب‌وکار فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه طی فصل اخیر با 7 درصد رشد سالانه به 24.95 تریلیون وان (حدود 21 میلیارد دلار) رسیده است. سود عملیاتی شرکت نیز در همین دوره، 2.52 تریلیون وان (حدود 2.1 میلیارد دلار) گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از رشد قابل توجه 67 درصدی حکایت دارد.

سامسونگ افزایش درآمد این بخش را به فروش بالای اسمارت‌فون‌های پرچمدار سری گلکسی و نیز تغییرات تولید به منظور ارتقاء سودآوری در آن دسته از اسمارت‌فون‌های شرکت نسبت می‌دهد که برای عرضه در بازارهای انبوه به تولید می‌رسند. از سوی دیگر در حالی که تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های سامسونگ در سه‌ماهه پایانی 2019 به سبب فصل تعطیلات افزایش یافته، اما سود این بخش در مقایسه با فصل سوم با کاهش مواجه شده که سامسونگ دلیل آن را محو شدن تدریجی اثر ارائه گوشی پرچمدار جدید (مانند سری گلکسی نوت10 که در آگوست 2019 عرضه شد) عنوان کرده است. در واقع این گوشی با گذشت چندین ماه از معرفی، دیگر ظاهرا جذابیت اولیه را برای کاربران ندارد و در نتیجه میزان عرضه و سود حاصل از آن کاهش می‌یابد. البته شرکت با استفاده موثر از هزینه‌های بازاریابی در فصل تعطیلات و سودآوری گوشی‌های عمده‌ای مانند سری گلکسی A توانسته افت سود در فصل اخیر را کنترل کند.

بر اساس این گزارش، درآمد سالانه بخش IM با رشدی در حدود 6.5 درصد از 100.68 تریلیون وان در سال 2018 به 107.27 تریلیون وان (حدود 89.6 میلیارد دلار) در سال میلادی گذشته افزایش یافته است. با این حال، سود عملیاتی این بخش از سامسونگ به 9.27 تریلیون وان (نزدیک به 7.74 میلیارد دلار) کاهش یافته که در مقایسه با سال 2018 افت 8.8 درصدی را نشان می‌دهد.

راهکارهای ابزاری (Device Solutions)

درآمد و سود سامسونگ در کسب‌وکار راهکارهای ابزاری، شامل پنل‌های نمایشگر و نیمه‌رساناها، در سه‌ماهه پایانی و کل سال 2019 با افت شدیدی مواجه شده است. درآمد و سود عملیاتی این بخش در فصل گذشته به ترتیب با کاهش چشمگیر 11 و 57 درصدی به 24.74 و 3.66 تریلیون وان رسیده است. وضعیت این قسمت برای کل سال 2019 هم تعریفی ندارد، به طوری که درآمد آن با افت 19.4 درصدی نسبت به سال 2018 به 95.52 تریلیون وان (79.8 میلیارد دلار) کاهش یافته و به همین ترتیب سود عملیاتی نیز با 67 درصد کاهش، 15.58 تریلیون وان (13.02 میلیارد دلار) اعلام شده است.

سامسونگ یکی از عوامل کاهش درآمد این بخش را تقاضای ضعیف برای نمایشگر اسمارت‌فون‌های پیشرفته و همچنین ضررهای زیاد در تجارت صفحه‌نمایش‌‌های بزرگ به سبب کاهش مداوم قیمت پنل ال‌سی‌دی می‌داند.

شرکت‌ کره‌ای در کسب‌وکار حافظه نیز کاهش سود سالانه را تجربه کرده است؛ چرا که قیمت حافظه‌های DRAM علی‌رغم افزایش عرضه به روند نزولی خود ادامه داده است. با این حال، درآمد سه‌ماهه پایانی 2019 این بخش از راهکارهای ابزاری به سبب افزایش تقاضا از سوی مراکز داده و نیز کاهش قیمت، در مقایسه با فصل سوم با رشد روبه‌رو شده است. همچنین سامسونگ اعلام کرده که سود بخش چیپ‌های منطقی به سبب افزایش تقاضا برای حسگرهای تصویری با وضوح بالا و تراشه‌های HPC (پردازش با عملکرد بالا) نسبت به سال گذشته ارتقاء یافته است.

لوازم الکترونیکی مصرفی (CE)

کسب‌وکار کالاهای الکترونیکی مصرفی افزایش درآمد و سود عملیاتی را نه تنها در سه‌ماهه چهارم بلکه در کل سال 2019 تجربه کرده است. بر اساس داده‌های منتشرشده، درآمد و سود عملیاتی این بخش در سال 2019 به ترتیب با 6 و 29 درصد رشد به 44.76 تریلیون وان (حدود 37.41 میلیارد دلار) و 2.61 تریلیون وان (2.18 میلیارد دلار) رسیده که مهم‌ترین دلیل آن افزایش فروش محصولات پیشرفته مانند تلویزیون‌های QLED و ارائه لوازم خانگی جدید عنوان شده است.

در بخش لوازم الکترونیکی مصرفی، سامسونگ به دنبال افزاش فروش تلویزیون‌های QLED 8K و عرضه لوازم خانگی جدیدی همچون یخچال‌های دارای قابلیت سفارشی‌سازی موسوم به Bespoke است.

یخچال‌های قابل سفارشی‌سازی Bespoke سامسونگ

سامسونگ در گزارش خود ابراز امیدواری کرده که عملکرد همه کسب‌وکارهای شرکت در سال 2020 با بهبود مواجه شوند، اما در عین حال ادامه بی‌ثباتی احتمالی در کسب‌وکار جهانی را به عنوان عامل محدودکننده رشد، از نظر دور نداشته است. غول کره‌ای پیش‌بینی کرده که در سه‌ماهه نخست 2020 نوسانات فصلی احتمالا باعث فروش ضعیف در بخش تراشه‌های حافظه، پنل‌های OLED و لوازم الکترونیکی مصرفی خواهد شد. در عین حال، در کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر نیز به سبب کاهش تقاضا، چشم‌انداز مثبتی دیده نمی‌شود، اما شرکت امیدوار است که تقاضا برای نمایشگرهای OLED و خم‌شونده بهبود یابد. از دید سامسونگ در بخش موبایل هم میزان سود در نخستین فصل 2020 نسبت به سه‌ماهه چهارم 2019 ثابت خواهد بود؛ اگر چه عرضه اسمارت‌فون‌های پرچمدار سری گلکسی S20 و گوشی‌های تاشو باعث افزایش فروش خواهد شد اما طبیعتا هزینه‌های بازاریابی بیشتری را نیز طلب می‌کند.

سامسونگ پیش‌بینی کرده است که در سال 2020 با معرفی چیپ‌ست‌های قوی‌تر، تراشه‌های پیشرفته حافظه و افزایش تعداد دوربین در گوشی‌های هوشمند، رقابت میان شرکت‌های سازنده تشدید شود و در عین حال امید دارد که با افزایش محصولات سازگار با 5G و طرح‌های جدید برای گوشی‌های تاشو بتواند از سایر شرکت‌های این حوزه متمایز شود.

مطابق این گزارش، سامسونگ احتمال داده که به لطف افزایش تقاضا از سوی مراکز داده و پذیرش گسترده‌تر تکنولوژی 5G، شرایط حاکم بر بازار تراشه‌های حافظه به تدریج بهبود یابد، اما در خصوص سرعت واقعی گسترش فناوری نسل پنجم و تأثیرات آن بر میزان تقاضا و قیمت تراشه‌های حافظه DRAM با قطعیت اظهار نظر نکرده است. شرکت کره‌ای انتظار دارد موجودی انبارها در نیمه اول سال 2020 به سطح سال‌های گذشته باز گردد و تمرکز آن روی تولید تراشه‌های نسل جدید همچون DRAMهای تولیدشده با فرآیند 1Z-nm و نسل ششم حافظه‌های V-NAND خواهد بود.

به علاوه، بخش System LSI سامسونگ در پی آن است که در سال جاری میلادی تراشه‌های سازگار با فناوری 5G و حسگرهای تصویری با رزولوشن بالا را ارائه دهد. همچنین کسب‌وکار نیمه‌رساناهای شرکت قصد دارد تولید تراشه‌های یکپارچه 5G و نیز پروسسورهای با لیتوگرافی ساخت 5 و 7 نانومتری را افزایش دهد و در عین حال روی توسعه نسل جدید معماری 3 نانومتری با فناوری GAA کار ‌کند.

هزینه‌های سرمایه‌ای سامسونگ الکترونیکس در سال 2019 در مجموع بالغ بر 26.9 تریلیون وان کره گزارش شده که از این میزان 22.6 تریلیون وان برای نیمه‌رساناها و 2.2 تریلیون وان برای نمایشگرها هزینه شده است. همچنین خالی از لطف نیست که بدانید قیمت سهام سامسونگ،‌ طبق برخی گزارش‌ها پس از انتشار این گزارش با 2.88 درصد کاهش به 57,400 وان (حدود 48 دلار) رسید.

در پایان گفتنی است که سامسونگ مطابق رویه سال‌های گذشته، در روز 11 فوریه سال جاری میلادی (22 بهمن 1398) رویدادUnpacked را در شهر سان‌فرانسیسکو با هدف معرفی جدیدترین پرچمدارهای سری گلکسی S20 (ظاهرا شامل گلکسی S20، گلکسی +S20، گلکسی S20 Ultra) و نیز اسمارت‌فونی خم‌شونده با نام احتمالی Z Flip (مشابه گوشی تاشوی RAZR 2019 موتورولا) برگزار خواهد کرد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا