همکاری هواوی و TomTom به منظور ارائه جایگزینی برای سرویس نقشه گوگل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/11/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : مسیریابی ، نقشه ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : به گزارش خبرگزاری رویترز، هواوی گام جدیدی را برای استقلال از خدمات گوگل برداشته و در پی استفاده از اپلیکیشن نقشه دیگری برآمده است. این گزارش که در روز جمعه 17 ژانویه سال جاری میلادی (27 دی 1397) منتشر شده، از توافق‌نامه‌ای حکایت دارد که میان هواوی و کمپانی هلندی TomTom، برای استفاده از سرویس نقشه، اطلاعات ترافیکی و جهت‌یابی این شرکت در اسمارت‌فون‌های هواوی منعقد شده است. به گفته رمکو میرسترا (Remco Meerstra)، سخنگوی TomTom، این قرارداد چندی پیش منعقد شده، اما تا کنون به صورت رسمی اعلام نشده بود. او از بیان جزئیات بیشتر در زمینه این توافق خودداری کرده است.

قرار گرفتن هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا یا Entity List به عنوان بخشی از جنگ تجاری با چین، نوعی توفیق اجباری را برای هواوی به همراه آورده و این شرکت را بر آن داشته است که سیستم‌‌عامل و ابزارهای اختصاصی را برای گوشی‌های هوشمند خود توسعه دهد. البته به سبب منع استفاده از خدمات گوگل در چین، تحریم آمریکا بر عملکرد هواوی درون مرزهای این کشور تأثیر چندانی نداشته است، اما به نظر می‌رسد در سطح جهانی و با حضور مشتریانی که کاربر این خدمات هستند، هواوی مسیر دشواری را در پیش رو خواهد داشت.

کمپانی TomTom، یکی از نام‌های مطرح در زمینه مسیریابی، که ظاهرا پیش از این به فروش دستگاه‌های سخت‌افزاری می‌پرداخته، در سال‌های اخیر، طراحی و عرضه نرم‌افزار را مورد توجه قرار داده است. چنان که سال گذشته، بخش تله‌ماتیک خود (شامل ابزارهای ارسال، دریافت، ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای ناوبری خودرو) را به شرکت ژاپنی Bridgestone فروخته تا بتواند روی کسب‌وکار نقشه دیجیتال تمرکز بیشتری داشته باشد.

معامله با TomTom موفقیت قابل توجهی برای هواوی به شمار می‌رود و این شرکت را بیش از پیش در برابر آثار تحریم‌های تجاری ایالات متحده ایمن می‌سازد. تحریم‌هایی که از ماه می سال گذشته میلادی و به بهانه نگرانی‌های امنیت ملی، توسط دولت آمریکا علیه هواوی اعمال شده و شرکت‌های آمریکایی را بدون اخذ مجوزهای خاص، از همکاری و تجارت با کمپانی چینی باز می‌دارد. توافق مورد اشاره تنها مورد از تلاش پیگیر هواوی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا نیست. هواوی مدتی پس از اعلام قرار گرفتن در لیست سیاه ایالات متحده، از پلتفرم اختصاصی خود برای جایگزینی اندروید رونمایی کرد. این سیستم‌عامل متن باز (open source) که Harmony OS نام دارد، ظاهرا قرار است به تدریج و ظرف چند سال آینده جای اندروید را در طیف وسیعی از دستگاه‌‌های شرکت از جمله تلویزیون‌های هوشمند، اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و ابزارهای اینترنت اشیاء بگیرد. همچنین در آگوست سال گذشته میلادی، اخباری درباره طراحی سرویس اختصاصی نقشه هواوی با نام Map Kit منتشر شد؛ برنامه‌ای که ظاهرا از گزارش‌های ترافیکی آنی و ویژگی‌های واقعیت افزوده پشتیبانی خواهد کرد. بر این اساس، شاید بتوان توافق با شرکت هلندی TomTom را در راستای همین اپلیکیشن ارزیابی کرد.

هواوی همچنین نسخه‌ای مشابه با فروشگاه گوگل‌پلی را نیز طراحی کرده که App Gallery نام دارد و امکان دانلود برنامه‌های کاربردی را روی گوشی‌های هواوی فراهم می‌سازد. شرکت چینی در نخستین کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی در انگلستان و ایرلند نیز از سرمایه‌گذاری 20 میلیون پوندی (حدود 25.9 میلیون دلاری) خود با هدف تشویق توسعه‌دهندگان دو کشور در تولید اپلیکیشن برای این فروشگاه خبر داده بود.

در حالی که گوشی‌های جدید هواوی همچنان با تکیه بر اندروید 10 قابل استفاده هستند، نبود دسترسی به برنامه‌ها و خدمات گوگل (از جمله گوگل پلی) عرضه اسمارت‌فون‌های کمپانی را در مناطقی همچون اروپا و استرالیا، با دشواری مواجه ساخته است. از میان خدمات گوگل که هواوی از دسترسی به آنها محروم شده است، سرویس نقشه احتمالا آسان‌ترین مورد برای جایگزینی است. شرکت‌های متعددی در سطح جهان به تولید ابزارهای جهت‌یابی و نقشه مشغول هستند و می‌توانند خارج از کنترل دولت ایالات متحده، جایگزین‌های مطلوبی را به شرکت چینی پیشنهاد نمایند. البته نباید از یاد برد که مزیت‌های Google Maps، از جمله حجم عظیم داده‌، یکپارچگی دقیق و عمیق با اندروید و امکان همکاری با کسب‌وکارهای مختلف همچنان قابل چشم‌پوشی نیست.

انتظار طبیعی آن است که هواوی در کنار سیستم‌عامل و سرویس‌های نقشه، به دنبال خدمات دیگری همچون موتور جست‌وجو، جی‌میل و مرورگر اختصاصی باشد. ضمن آنکه ویژگی‌های کلیدی مانند Play Protect و داشبوردها و کنسول‌های اختصاصی برای توسعه‌دهندگان نیز در روند جایگزینی گوگل جایگاه ویژه‌ای دارند. هواوی پیشتر وعده داده بود که خدمات ویژه اکوسیستم Huawei Mobile Services را به هدف تأمین چنین نیازهایی، تا پایان سال 2019 راه‌اندازی خواهد کرد. حال با توجه به محقق نشدن این زمان‌بندی، ممکن است ارائه این بسته خدماتی با رونمایی از محصول جدید شرکت یعنی اسمارت‌فون P40، در ماه مارس سال جاری میلادی، همراه شود.

چندان روشن نیست که آیا هواوی در آینده همچنان در فهرست شرکت‌های ممنوعه دولت آمریکا باقی خواهد ماند یا تصمیمات پیش‌بینی‌ناپذیر رییس جمهور ایالات متحده آن را از این فهرست خارج خواهد ساخت. آنچه روشن است، موضوع هواوی به عنوان بخشی از نخستین دور توافق تجاری میان آمریکا و چین که در روزهای اخیر امضا شده، مورد توجه طرفین قرار نگرفته است. وزیر خزانه‌داری آمریکا، مسئله شرکت چینی را بیشتر مرتبط با امنیت ملی و نه موضوعی تجاری می‌داند؛ امری که به معنای ضرورت مذاکره‌ای جداگانه برای تعیین سرنوشت هواوی در آمریکا است. مدیران ارشد دولت آمریکا اخیرا نسبت به استفاده از فناوری نسل پنجم هواوی، به وزیران بریتانیایی نیز هشدار داده‌اند؛ با این استدلال که چنین کاربردی، امنیت اطلاعات را در کشورهای آن سوی اقیانوس اطلس به خطر خواهد انداخت. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که نخست وزیر بریتانیا احتمالا این توصیه را نادیده می‌گیرد و فناوری 5G هواوی را مورد تایید قرار خواهد داد.

منبع : Reuters