سیزده‌سالگی ایرانسل: افق تحول از اپراتور دیتا به اپراتور دیجیتال

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/29        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ایرانسل Irancell ، شبکه تلفن همراه Mobile Network
واحد خبر mobile.ir : صبح امروز دوشنبه 29 مهر 1398 به مناسبت سیزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراهِ ایرانسل، مراسمی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل ساختمان مرکزی این اپراتور در تهران برگزار شد. در این رویداد بیژن عباسی آرند،‌ مدیرعامل و باقر صمدی معاونت دیجیتال شرکت ایرانسل به ایراد سخنانی پرداخته و ضمن ارائه گزارشی پیرامون تحولات مرتبط با این اپراتور در سالیان گذشته، به تشریح برنامه‌های پیش روی ایرانسل برای ادامه موفقیت در بازار تلفن همراه کشور پرداختند. اپراتور ایرانسل در زمستان 1382 به عنوان برنده مزایده اپراتوری تلفن همراه اعلام شد و در پاییز 1384 پروانه شبکه خدمات ارتباط سیار به این شرکت تعلق گرفت.

شرکت ایرانسل سرانجام در مدت کوتاهی پس از دریافت پروانه فعالیت، در 6 شهریور 1385 به صورت آزمایشی و در 29 مهر 1385 به صورت رسمی کار خود را در شهرهای تهران، مشهد و تبریز آغاز نمود.

در ابتدای این مراسم بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل به ارائه گزارشی از عملکرد این اپراتور در زمینه‌های مختلف پرداخت؛ به گفته مدیرعامل این شرکت، ایرانسل در حال حاضر 43 درصد از سهم بازار ایران را به خود اختصاص داده و پس از همراه اول با سهم 53 درصدی و با اختلاف فراوان با رایتل با سهم 5 درصدی در مقام دوم جای می‌گیرد.

ایرانسل در زمینه زیرساخت شبکه در سه نسل مختلف 2.75G، 3G و 4G به ترتیب در حال حاضر 50، 27 و 18 میلیون مشترک دیتا را زیر پوشش خود داشته و بیش از نیم میلیون مشترک نیز از شبکه نسل 4.5 ثابت (TD-LTE) آن که در 195 شهر، بهره‌مند می‌شوند.

شبکه نسل دو، سه و چهار این اپراتور در بخش پوشش روستایی، به ترتیب در 1,287، 1,975 و 1,007 روستا حضور داشته که مجموع این تعداد با رومینگ با شبکه همراه اول به 12,495 روستا با جمعیتی بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر افزایش پیدا می‌کند. این رومینگ با شبکه های‌وب نیز برقرار بوده که در آن تعداد روستاها و افراد تحت پوشش به ترتیب به 4,789 و بیش از 966 هزار نفر می‌رسد. ایرانسل همچنین تعداد مشترکان نسل چهار روستایی خود را 7.7 میلیون نفر اعلام کرده است.

عباسی آرند در ادامه سخنان خود از توسعه زیرساخت ارتباطی بین‌المللی در این اپراتور سخن گفت؛ جایی‌که با عقد قرارداد با 322 اپراتور خارجی، در حال حاضر امکان دریافت خدمات رومینگ ایرانسل در 144 کشور برقرار بوده و رومینگ‌های دیتا و 4G و رومینگ سیم‌کارت اعتباری نیز برای اولین بار در ایرانسل اجرایی شده است.

به گفته مدیر عامل ایرانسل ترافیک روزانه دیتای همراه در شبکه این اپراتور از شهریور 93 تا مهر 98 به 150 برابر افزایش پیدا کرده و در زمینه سرانه دیتای همراه مشترکان ایرانسل نیز با رشدی 30 برابری روبرو می‌شویم. این حجم عظیم افزایش مصرف با تجربه 100 برابر افزایش سرعت از سوی کاربران همراه شده و میزان تأخیر در شبکه نیز تا 20 برابر کاهش یافته است.

بخش دیگری از سخنان مدیرعامل ایرانسل به برنامه‌های این شرکت در زمینه اینترنت اشیاء باند باریک (NB-IoT) تعلق دارد که نقشی اساسی در آینده در جهت هوشمندسازی صنایع ایفا خواهد کرد. عباسی آرند در این زمینه به ایجاد پوشش NB-IoT در بیش از 20 مرکز استان اشاره می‌کند که از آن جمله می‌توان به پوشش جنگل گلستان به منظور مشارکت و حمایت از پروژه ملی تشخیص حریق و حوادت طبیعی در جنگل‌ها، انعقاد قرارداد پیاده‌سازی 500 سنسور پارکینگ حاشیه‌ای در شهر مشهد و تست موفقیت‌آمیز سرویس روشنایی هوشمند معابر اشاره کرد. این شرکت همچنین با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت سازنده کنتور گاز، پایلوت خوانش کنتورهای هوشمند گاز در شهر همدان را نیز آغاز کرده است.

مدیرعامل ایرانسل در پخش اپراتورهای مجازی یا MVNOها از انعقاد قرارداد با 5 اپراتور ثابت جهت توانمندسازی شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت و راه‌اندازی و تحویل بیش از 40 هزار اشتراک اینترنت بر بستر شبکه TD-LTE خبر داد؛ بهره‌برداری از اپراتور هوشمند پلیس و انعقاد قرارداد با دو اپراتوری مجازی موبایل از دیگر دستاوردهای ایرانسل در این زمینه به حساب می‌آید.

عباسی آرند در بخش دیگری از سخنان خود به درآمدهای دولت از این اپراتور از گذشته تا به امروز اشاره کرد که شامل 321 هزار میلیارد ریال در قالب پرداخت مستقیم ایرانسل به دولت و 420 هزار میلیارد ریال درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم دولت از این اپراتور می‌شود.

دستاوردهای این اپراتور در زمینه ایجاد اشتغال به گفته مدیرعامل ایرانسل شامل ایجاد 2,337 شغل مستقیم در تهران و شهرستان‌ها در شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، 57,043 شغل غیر مستقیم در زنجیره ارزش صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در حدود 1.5 میلیون شغال غیر مستقیم در شرکت‌های گروه اسنپ می‌شوند. پایان‌بخش سخنان مدیرعامل ایرانسل به برنامه این شرکت برای گذار از اپراتور دیتا به اپراتور دیجیتال تعلق داشت؛ جایی‌که عباسی آرند از برنامه‌های متنوع در نظر گرفته شده در این زمینه برای مخاطبان گسترده این اپراتور سخن گفت.

باقر صمدی معاونت دیجیتال شرکت ایرانسل سخنران بعدی این مراسم بود که ضمن اشاره مجدد به هدف ایرانسل برای تبدیل شدن به اپراتور اول دیجیتال کشور؛ پیش‌نیاز این تبدیل را همکاری و ارتباط با شرکای مختلف دانست.

در این دیدگاه به گفته صمدی، ایرانسل به «بهترین شریک برای تأمین‌کنندگان سرویس دیجیتال در کشور» و مجموعه‌هایی مثل استارت‌‌‌آپ‌ها، دانشگاه‌ها، موسسات مالی پرداخت و دولت تبدیل شده و سرویس‌های جامعی را در اختیار سمت دیگر این ماجرا یعنی مشتریان و افرادی مثل کودکان و نوجوانان، دانشجویان، صاحبان کسب و کار و طرفداران ورزشی قرار خواهد داد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا