معرفی Exodus 1s دومین اسمارت‌فون مبتنی بر بلاک‌چین از شرکت HTC

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/28        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : بلاک‌چین Blockchain ، گوشی هوشمند Smartphone ، اسنپ دراگون 435 ، ارز رمزگذاری شده Cryptocurrency ، بیت‌کوین Bitcoin ، HTC Exodus 1s ، اچ تی سی HTC
واحد خبر mobile.ir : اوضاع نابسامان شرکت HTC و سریال تکراری زیان‌دهی اسمارت‌فون‌های این شرکت که در گزارش‌های مالی آن منعکس می‌شود، در طی چندین سال گذشته ضررهای هنگفتی را به این برند وارد کرده اما HTC به تلاش‌های خود برای یافتن راه‌حلی برای برون‌رفت از این بحران و بازگشت به روزهای اوج خود ادامه‌ داده و در برخی حوزه‌ها از جمله عینک‌های VR به موفقیت‌ نیز دست یافته است. گوشی‌های مبتنی بر بلاک‌چین یکی از حوزه‌های جدید و دست‌نخورده در صنعت اسمارت‌فون است که HTC سال گذشته با معرفی گوشی قدرتمند Exodus 1‌ به آن وارد شد. این شرکت حالا اسمارت‌فون نسل بعدی این رده را با نام Exodus 1s‌ معرفی کرده که مشخصات کاملا پایین‌تری نسبت به قبل دارد.

پیش از آن‌که به مشخصات فنی Exodus 1s و قابلیت‌های آن در رابطه با کریپتوکارنسی‌ها بپردازیم بهتر است در ابتدا با یکی از مفاهیم مهم در این زمینه که نقشی اساسی در کارکرد ارز-رمزها ایفا می‌کند، آشنا شویم. بیت‌کوین به عنوان یک شبکه نقطه به نقطه یا P2P غیر متمرکز به حجم عظیمی از ماشین‌ها و دستگاه‌های متصل برای اعتبارسنجی و تصدیق هر تراکنش و اعلام پیام در سرتاسر این شبکه نیاز دارد؛ این انتقال یا پخش پیام در این مجموعه با استفاده از گره‌ها یا nodes انجام می‌شود که اولین پله از فرایند تراکنش و تأیید نهایی یک بلاک را تشکیل می‌دهند. شبکه بیت‌کوین جدا از ایجاد بستری برای تراکنش‌ها، در زمینه امنیت نیز باید در سطح بالایی بگیرد بدین‌منظور با انتخاب nodeهای تصادفی از مشکلاتی مثل عرضه تکراری توکن‌های دیجیتال (double spending) جلوگیری می‌شود. تعدد این node‌ها در ارتقاء امنیت نقشی اساسی ایفا می‌کنند و هریک کل یک بلاک بیت‌کوین را در اختیار دارند.

Exodus 1s اولین گوشی هوشمند در جهان با قابلیت full node و حاوی یک بلاک بیت‌کوین کامل است که تجربه‌ای بدون نیاز به کسب اعتماد (trustless experience) را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. مزیت اصلی full node بودن در این شبکه به تضمین امنیت و خصوصی بودن کامل تراکنش‌ها باز می‌گردد؛ امری‌که HTC بیش از دیگران به آن واقف است. فیل چن (Phil Chen) مدیرعامل غیر متمرکز (decentralized CEO) شرکت HTC ضمن اشاره به سری Exodus به عنوان ابزاری جهت قدرت‌بخشیدن به کاربران می‌گوید: «ما به کاربران امکان در اختیار داشتن کلیدهای خودشان را دادیم و حالا با اجازه دادن به کاربران برای اجرای node کامل خود یک پله [در این زمینه] جلوتر رفته‌ایم.» وی در ادامه می‌افزاید: full nodes مهم‌ترین جزء در طبیعت انعطاف‌پذیر شبکه بیت‌کوین بوده و با تسهیل موانع پیش روی این کار، منجر به ورود همه اشخاص در اجرای یک node، (در قالب یک کامپیوتر و در مورد ما یک موبایل) می‌شود. در این شرایط کاربران بیشتری در شبکه جهانی بیت‌کوین، تراکنش‌ها و بلاک‌ها را در هر کجا ترویج می‌کنند؛ امری‌که پایه و اساس تعریف یک سیستم مالی peer-to-peer به حساب می‌آید.

اطلاعات متناظر به full node در Exodus 1 در کارت حافظه microSD دستگاه ذخیره می‌شود که البته باید با ظرفیت حداقل 400 گیگابایت به صورت جداگانه تهیه شود. Exodus 1s درست مثل همتای پیشین خود به کیف پول سخت‌افزاری رمزگذاری شده Zion مجهز است که کلیدهای شما را در فضای محصور امنیتی چیپ Snapdragon محفوظ نگه می‌دارد. برای امنیت بیشتر همچنین یک محیط نرم‌افزاری امن با نام Trusted Execution Environment یا TEE در نظر گرفته شده که نرم‌افزار کیف پول Zion در آن اجرا شده و بدین‌ترتیب داده‌های کاربران از حملات نرم‌افزاری در امان خواهند بود.

در این میان باید به برخی محدودیت‌ها نیز در این زمینه اشاره کرد که نخستین مورد آن به خود بیت‌کوین باز می‌گردد که تنها node‌ای‌ست که در حال حاضر امکان اجرا به صورت لوکال و داخلی را دارد. مشکل دیگر به پردازنده نچندان قدرتمند این مدل تعلق دارد که با سرعت پایین خود چندان مناسب این امر به نظر نمی‌رسد. مسئله مصرف انرژی و باتری ضعیف دستگاه نیز مشکل دیگری را به این محدودیت‌ها می‌افزاید.

Exodus 1s جدا از موارد اشاره شده گوشی متوسط رو به پایینی‌ست که از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری به میزان زیادی به Desire 12s شباهت دارد. صفحه‌نمایش LCD گوشی، 5.7 اینچی با وضوح +HD و نسبت تصویر 18:9 است که حاشیه‌های ضخیمی در بالا و پایین آن به چشم می‌خورد. پردازش در این مدل با چیپ‌ست 3 ساله Snapdragon 435 با لیتوگرافی 28 نانومتری صورت می‌پذیرد که حالا در گوشی‌های ارزان‌قیمتی که حوالی 100 تا 120 دلار قیمت دارند نیز به‌کار گرفته نمی‌شود برای نمونه می‌توان به اسمارت‌فون جدیدا معرفی شده Redmi 8A با قیمتی حول و حوش 100 دلار اشاره کرد که به پروسسور 12 نانومتری Snapdragon 439 مجهز شده است. رم گوشی 4 گیگابایت بوده و 64 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء دارد.

Exodus 1s همانطور که از یک گوشی رده پایین انتظار داریم تنها به یک دوربین در بخش پشتی و یک دوربین دیگر بر بالای صفحه‌نمایش مجهز است و از دوربین‌های چندگانه در آن خبری نیست. تک دوربین بخش پشتی که همراه با فلش LED در یک قاب افقی متمایل به سمت چپ قرار دارد، 13 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار تشخیص فاز است و در جلو نیز با یک نمونه 13 مگاپیکسلی دیگر (فاقد فوکوس خودکار) روبرو می‌شویم.

باتری گوشی 3,075mAh ظرفیت دارد که ظاهرا از طریق درگاه microUSB شارژ می‌شود اگر فکر می‌کنید درگاه اتصالات سیمی قدیمی این گوشی نقطه ضعف بزرگی برای Exodus 1s است پس مطمئنا ورژن سیستم‌عامل دستگاه بیشتر شما را متعجب می‌کند جایی‌که شاید با تنها اسمارت‌فون ساخت سال 2019 روبرو باشیم که با اندروید 8.1 عرضه شده است! سریال ناکامی‌های سخت‌افزاری این گوشی در درگاه سیم‌‌کارت‌های دوگانه آن نیز ادامه می‌یابد که تنها یکی از آن‌ها 4G بوده و دیگری 3G است. سرعت اتصال دانلود 4G در این گوشی به 300Mbps می‌رسد.

قیمت در نظر گرفته شده برای HTC Exodus 1s برابر با 219 یورو است که با وجود اختلاف فراوان نسبت به Exodus 1 هنوز در مقام یک گوشی هوشمند در مقایسه با بسیاری از رقبا در جایگاه کاملا پایین‌تری قرار می‌گیرد؛ امری‌که شاید در فروش این گوشی تأثیر منفی مشهودی برجای بگذارد.

منبع : HTC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا