گزارش مالی هواوی از سه‌ماهه سوم 2019- افزایش درآمد با وجود تحریم‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی هواوی در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی و دومین تولیدکننده برتر اسمارت‌فون در جهان به حساب می‌آید. این شرکت به تازگی و در روز چهارشنبه 16 اکتبر سال جاری میلادی (24 مهر 1398) نتایج مالی حسابرسی‌نشده خود را از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، درآمد شرکت چینی در فصل اخیر نسبت به سال گذشته 27 درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین هواوی از ژانویه تا سپتامبر سال جاری موفق به کسب درآمدی بالغ بر 610.8 میلیارد یوان (با در نظر گرفتن نرخ برابری دلار و یوان در پایان ماه سپتامبر، حدود 85.6 میلیارد دلار) شده که در مقایسه با سال گذشته 24.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آمار منتشرشده از آن حکایت دارد که هواوی در نه ماه گذشته بیش از 185 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار کرده است؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال 2018 از 26 درصد رشد خبر می‌دهد. هواوی در این گزارش اعلام کرده که ضمن حفظ تمرکز روی زیرساخت‌های ICT و دستگاه‌های هوشمند، به افزایش کارایی و کیفیت عملیاتی خود نیز ادامه داده است. امری که بیش از همه به ثبات عملیاتی و سازمانی شرکت کمک کرده و در عین حال سبب تقویت عملکرد کمپانی در سه فصل اخیر شده است. هواوی در این گزارش بدون اشاره به اعداد و ارقام و میزان درآمد هر یک از کسب‌وکارهای شرکت، به بیان اطلاعاتی در مورد عملکرد این بخش‌ها در ماه‌های گذشته پرداخته که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

کسب‌وکار مخابراتی و اپراتورها

در حوزه کسب‌وکار اپراتورها، راه‌اندازی و استقرار تجاری نسل پنجم شبکه‌های همراه در سراسر جهان سرعت گرفته است. در این راستا، هواوی با همکاری اپراتورهای پیشرویی همچون 5G Super Uplink به ارائه راهکارهای نوآورانه و شبکه‌های حمل‌ونقل هوشمند و ساده ادامه داده است. شرکت چینی همچنین از همکاری با شرکای صنعتی خود برای تاسیس اتحادیه‌ای صنعتی و ایجاد پایه‌های اساسی برای شبکه 5G قطعی ( یا 5G deterministic networking) و رشد و توسعه اپراتورها خبر داده است.

هواوی تا به امروز بالغ بر 60 قرارداد تجاری را در زمینه شبکه 5G با اپراتورهای پیشتاز جهان ثبت کرده و بیش از 400 هزار آنتن فعال 5G Massive MIMO را به بازارهای جهانی عرضه کرده است. در کنار این موارد، تولید و تامین قطعات انتقال نوری، ارتباطات داده و محصولات IT ابرشرکت چینی هم رشد پایداری داشته است.

کسب‌وکار سازمانی

در بخش کسب‌وکار سازمانی، هواوی پلتفرم Huawei Horizon Digital را راه‌اندازی کرده است؛ پلتفرمی یکپارچه که بر اساس تجربه این شرکت در زمینه فناوری طراحی و ساخته شده است. هواوی با ارائه این پلتفرم به دنبال همکاری با مشتریان و شرکای خود به منظور ایجاد ساختاری برای جهان دیجیتالی و تحول دیجیتال در صنایع است که میلیاردها دلار ارزش خواهد داشت. این پلتفرم همچنین به بخش‌های دولتی، خدمات عمومی، امور مالی و حمل‌ونقل کمک خواهد کرد تا روند تحول دیجیتال خود را سرعت بخشند.

به گفته هواوی، تا پایان سه‌ماهه سوم 2019، بیش از 700 شهر، 228 شرکت از فهرست پانصد شرکت برتر مجله فورچون و 58 کمپانی از لیست صد شرکت‌ برتر Fortune Global (دربردارنده فهرست 100 کمپانی برتر در ایالات متحده آمریکا) این مجموعه را به عنوان شریک تجاری خود در فرایند تحول دیجیتال برگزیده‌اند.

هواوی در این گزارش از افزایش سرعت توسعه خدمات رایانش ابری خود نیز خبر داده است. در سه‌ماهه سوم سال جاری، هواوی از استراتژی رایانشی جدید خود رونمایی کرد و سریع‌ترین سامانه آموزش هوش مصنوعی در جهان را با نام Atlas 900 منتشر ساخت. نوآوری‌های دیگر شرکت مواردی همچون سرویس HUAWEI CLOUD Ascend AI، یکصد و دوازده سرویس جدید مبتنی بر پردازنده‌های Kunpeng و Ascend و Industrial Intelligent Twins را در بر می‌گیرد. هواوی اعلام کرده که این محصولات به موفقیت عمده‌ای در حوزه‌های دولتی، ISPها، صنعت خودروسازی، خدمات مالی و دیگر صنایع دست یافته‌اند. همچنین ظاهرا تاکنون سه میلیون کاربر و توسعه‌دهنده سازمانی از خدمات ابری هواوی برای توسعه محصولات و راهکارهای خود استفاده کرده‌اند.

کسب‌وکار مصرف‌کنندگان

در بخش کسب‌وکار مصرف‌کنندگان، کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند هواوی رشد پایداری را تجربه کرده است. همان طور که اشاره شد، تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده این شرکت در سه فصل نخست سال 2019 از 185 میلیون دستگاه فراتر رفته و رشد سالانه 26 درصدی را به ثبت رسانده است. کمپانی چینی همچنین از رشدی سریع در سایر کسب‌وکارها از جمله رایانه‌های شخصی، تبلت، پوشیدنی‌ها و محصولات هوشمند صوتی خود سخن می‌گوید.

از مهم‌ترین دستاوردهای هواوی در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر سال جاری میلادی، عرضه تلویزیون هوشمند Vision TV مجهز به ویژگی‌های جالب توجه سخت‌افزاری و نر‌م‌افزاری بوده که بر اساس اعلام شرکت سازنده، تحسین فعالان صنعت و مصرف‌کنندگان را برانگیخته است.

هواوی از توسعه سریع اکوسیستم Huawei Mobile Services خبر داده که در حال حاضر بیش از 170 کشور و منطقه را در کنار 1.07 میلیون نفر توسعه‌دهنده رسمی در جهان تحت پوشش قرار داده است.

همان طور که می‌دانید دولت آمریکا در اواسط ماه می امسال هواوی را متهم کرد که با جاسوسی برای دولت چین امنیت ملی ایالات متحده را به مخاطره انداخته است. البته شرکت چینی بارها این اتهام را بی‌اساس خوانده و هر نوع تهدید امنیتی را در محصولات خود رد کرده است. اما در واکنش به این شرایط، هواوی می‌کوشد تکیه بر فناوری‌های خارجی را کم کند و ماه گذشته از آغاز راه‌اندازی ایستگاه‌های پایه یا base stations فناوری 5G، بدون استفاده از قطعات ساخت آمریکا خبر داده است.

کمپانی چینی در روزهای آغازین ماه آگوست سیستم‌عامل Harmony OS را به عنوان پلتفرمی جایگزین (در صورت محدودیت احتمالی دسترسی به سیستم‌عامل اندروید) معرفی کرد؛ اما کارشناسان هنوز به توانایی این پلتفرم برای جایگزینی با اندروید با دیده تردید می‌نگرند. همچنین اسمارت‌فون‌های اخیر این شرکت یعنی سری Mate 30 بدون برخی سرویس‌های گوگل از جمله Play Store و Play Services ارائه شدند و هواوی به جای این دو سرویس به ترتیب فروشگاه App Gallery و اکوسیستم Huawei Mobile Services را معرفی نمود.

به گفته نیکول پنگ (Nicole Peng)، معاون بخش موبایل در موسسه پژوهشی Canalys، عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی به خارج از مرزهای چین در سه‌ماهه سوم، پس از تجربه‌ای دشوار به سرعت در حال افزایش است؛ هر چند هنوز تا بازگشت به روزهای اوج و دوران پیش از تحریم‌های آمریکا نیاز به زمان دارد. از دید او، با توجه به مواجهه هواوی با فشار شدید در ماه‌های اخیر، نتایج مالی سه‌ماهه سوم حقیقتا قابل توجه هستند. البته نباید از یاد برد که این عرضه چشمگیر عمدتا به سبب محصولاتی بوده که پیش از تحریم‌ها عرضه شده‌اند و چشم‌انداز بلند مدت شرکت در این زمینه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به نظر می‌رسد مدیران هواوی در مجموع از عملکرد کمپانی رضایت دارند چرا که سخنگوی این شرکت طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اعلام کرده که هواوی با ادامه عملکرد قدرتمند خود در سه‌ماهه سوم، اعتماد مشتریان به این کمپانی و فناوری‌ها و خدمات آن را با وجود اقدامات و بهانه‌جویی برخی دولت‌ها، نشان داده است. البته گروهی از تحلیلگران بر این باورند که علاوه بر طرح‌های فروش ویژه، حس میهن‌پرستی چینی‌ها در فروش بالای اسمارت‌فون‌های هواوی در چین بسیار موثر بوده و توانسته کاهش ناشی از عرضه نکردن این محصولات در بازار جهانی را به خوبی جبران کند.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا