گزارش اولیه کانترپوینت از بازار اسمارت‌فون آمریکا در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2019

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/7/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، آمریکا USA ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : موسسه کانترپوینت در روز 9 اکتبر سال جاری میلادی (17 مهر 1398) گزارش اولیه خود را در خصوص بازار اسمارت‌فون آمریکا در سه‌ماهه سوم 2019 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، با آن که میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر در مجموع ضعیف‌تر از بازه زمانی مشابه سال گذشته بوده اما آیفون فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. گزارش کانترپوینت حاکی از آن است که در ماه آگوست، 11.3 میلیون گوشی هوشمند در ایالات متحده به فروش رسیده که نسبت به همین ماه در سال گذشته 4 درصد افت را نشان می‌دهد. همچنین مجموع حجم فروش اسمارت‌فون در دو ماه نخست فصل سوم نیز در مقایسه با جولای و آگوست 2018 از کاهش تقریبی 10 درصدی حکایت دارد.

اپل را بی‌هیچ تردیدی باید ستاره ماه سپتامبر دانست. البته بدون شک این کمپانی به سبب عرضه نکردن اسمارت‌فونی سازگار با فناوری نسل پنجم در نیمه نخست سال 2020 با چالش جدی مواجه خواهد شد. اما به هر حال، سری جدید خانواده iPhone 11 در نخستین هفته‌های فروش خود فراتر از انتظار ظاهر شده و آمار فروش موفقی را ثبت کرده‌اند.

بررسی‌های کارشناسان کانترپوینت نشان می‌دهد که در زمان پیش‌فروش و هفته نخست آغاز فروش رسمی، بیشترین تقاضا مربوط به iPhone 11 Pro Max بوده و پس از آن iPhone 11 Pro با بیشترین میزان تقاضا، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. در نهایت کاربران در طول این دوره از میان سه محصول جدیدی که به تازگی توسط اپل ارائه شده، کمترین تقاضای اولیه را برای iPhone 11 داشته‌اند.

Apple iPhone 11 Pro Max

گزارش کانترپوینت حاکی از آن است که دسترسی‌پذیری iPhone 11 در بالاترین سطح بوده و بسیاری از خرده‌فروشی‌ها شاهد کمبود دو مدل iPhone 11 Pro Max و iPhone 11 Pro بوده‌اند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های پیشِ رو این وضعیت تغییر کند و تقاضا برای مدل مقرون‌به‌صرفه‌تر iPhone 11 افزایش یابد. در سال گذشته نیز روند مشابهی در تغییر تقاضای کاربران دیده می‌شد؛ به طوری‌که در نخستین هفته‌ها پس از عرضه گوشی‌های جدید اپل، بیشترین تقاضا برای آیفون XS و آیفون XS Max ثبت شد. اما پس از مدت کوتاهی ورق به نفع آیفون XR برگشت و این گوشی با اقبال زیادی از سوی کاربران مواجه گشت.

در کنار غول کوپرتینویی، کمپانی کره‌ای سامسونگ نیز بیکار ننشسته و در زمینه‌های گوناگون به فعالیت پرداخته است. عرضه گوشی‌های گلکسی نوت10 و نوت10 پلاس از اواخر آگوست آغاز شده است. در نتیجه فروش این اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه اخیر تنها به ماه سپتامبر محدود شده است، با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که گلکسی نوت10 در مقایسه با گلکسی نوت9 با استقبال کمتری از سوی کاربران مواجه شده است. به علاوه گلکسی نوت10 پلاس هم در نخستین روزهای عرضه، فروش بالاتری را نسبت به گلکسی نوت10 به ثبت رسانده است.

در میان محصولات سامسونگ، اسمارت‌فون گلکسی S10 در این دوره همچنان پرفروش‌ترین پرچمدار اندرویدی در میان اپراتورهای بزرگ آمریکایی باقی مانده است. با این حال آمار کانترپوینت نشان می‌دهد که نرخ فروش این گوشی در ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر رو به کاهش نهاده است. البته فروش مناسب گوشی‌های میان‌رده گلکسی A10e و A20 و A50 تا حدودی به پر شدن شکاف ناشی از کاهش فروش گلکسی S10 یاری رسانده‌ است. همچنین از سبد جدید محصولات سامسونگ نباید غافل شد؛ محصولاتی‌که به عنوان جایگزین سری J ارائه شده‌اند.

Samsung Galaxy A50

با وجود نرخ پایین پذیرش فناوری نسل پنجم، اسمارت‌فون گلکسی S10 5G سامسونگ همچنان عنوان پرفروش‌ترین دستگاه مبتنی بر 5G را در بازار ایالات متحده آمریکا در اختیار دارد. البته فروش این محصول در حجم قابل توجه تنها در اپراتور Verizon صورت گرفته و به همین جهت، مجموع فروش به لحاظ تعداد تغییر قابل توجهی نداشته است. چنان که اپراتور Sprint میزان فروش کمتری در مقایسه با Verizon داشته و AT&T نیز هنوز خارج از مجموعه مشتریان تجاری خود (B2B)، آن هم به صورت محدود، گلکسی S10 5G را به مصرف‌کنندگان عرضه نکرده است. این در حالی است که اپراتور T-Mobile همچنان در انتظار دسترسی به باند فرکانسی 600 مگاهرتز برای حضور در عرصه نسل پنجم است.

Samsung Galaxy S10 5G

مطابق گزارش کانترپوینت، فرایند ادغام اپراتورهای T-Mobile و Sprint با مانع تازه‌ای برخورد کرده و کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) تحقیقاتی را پیرامون استفاده Sprint از خدمات یارانه‌ای Lifeline آغاز کرده است. این خدمات در آمریکا برای استفاده از گوشی‌های موبایل و خدمات اینترنت پرسرعت، به افراد کم‌درآمد یارانه‌ پرداخت می‌کند. کمیسیون ارتباطات فدرال، اپراتور Sprint را متهم کرده که برای 885 هزار مشترکی یارانه دریافت کرده است که از این خدمات استفاده نکرده‌اند؛ امری که از دید FCC سوء استفاده از این امکانات محسوب می‌شود و به طور یقین سبب توقف تایید ادغام دو شرکت تا زمان پایان تحقیقات رسمی خواهد شد.

کانترپوینت در پایان این گزارش پیش‌بینی کرده که با توجه به حجم بالای دستگاه‌های فعال مبتنی بر iOS در ایالات متحده آمریکا و پشتیبانی نکردن این سیستم‌عامل از فناوری نسل پنجم تا سال 2020، استفاده از تکنولوژی 5G، دست کم در آینده نزدیک، چندان چشمگیر نخواهد بود.

منبع : Counterpoint