IFA 2019 – معرفی Motorola One Zoom، دلبر شیشه‌ای با دوربین توانا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/6/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 675 Snapdragon 675 ، ایفا 2019 IFA 2019 ، Motorola One Zoom ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : موتورولا در روز پنجشنبه 5 سپتامبر 2019 (14 شهریور 1398) در جریان نمایشگاه بین‌المللی IFA 2019 (واقع در برلین) یک گوشی هوشمند به نام Motorola One Zoom را رونمایی کرد. این اسمارت‌فون میان‌رده، با وجود بهره‌مندی از مشخصات قابل‌قبول (مثل دوربین چهارگانه، نمایشگر بزرگ و واضح و باتری قدرتمند) قیمت مناسبی داشته و ظاهر بسیار شکیلی دارد. شاید قاب شیشه‌ای پرچمدارهایی مثل Galaxy Note10 و Huawei P30 Pro، با درخشندگی بالای خود ظاهری دلفریب داشته باشند، اما به محض در دست گرفتن گوشی، انبوهی از اثرات انگشت را به خود جذب می‌کنند. اما شیشه مات One Zoom از این اتهام مبراست. در ادامه بیشتر با این گوشی آشنا می‌شویم.

Introducing Motorola One Zoom

گوشی Motorola One Zoom ابعادی برابر با 8.8×75×158 میلی‌متر داشته و وزن آن 190 گرم است. ساختار بدنه این گوشی متشکل از یک فریم فلزی (از جنس آلومینیوم پولیش خورده سری 6000) بوده که در جلو و عقب با شیشه احاطه شده است؛ قاب پشتی از جنس شیشه سه بعدی گوریلا گلس 3 بوده و در جلو شیشه 2.5 بعدی Panda King کار شده که گفته می‌شود با فرآیندهای شیمیایی مقاوم‌سازی شده است. گوشه‌های گرد دستگاه در کنار شیشه مات قاب پشتی، موسوم به ساتینا یا Satin Glass – که لکه و اثر انگشت را نشان نمی‌دهد – ظاهر زیبایی به دستگاه می‌دهند.

لوگوی موتورولا – که علاوه بر حرف M، شکل بال‌های خفاش را هم تداعی می‌کند – در پنل دوربین‌های پشت قرار گرفته است. در مدل‌های قبلی، حسگر اثر انگشت روی لوگو تعبیه می‌شد، اما در Motorola One Zoom، با انتقال حسگر به زیر لایه نمایشگر، لوگوی موتورولا نقش چراغ نوتیفیکیشن را ایفا می‌کند، که باز هم یکی دیگر از جنبه‌های زیبایی این گوشی محسوب می‌شود. ناگفته نماند، گوشی جدید موتورولا در رنگ‌های خاکستری، ارغوانی و برنزی به تولید می‌رسد.

نمایشگر 6.4 اینچی گوشی از نوع OLED است که موتورولا آن را Max Vision می‌نامد. این نمایشگر – با نسبت تصویر 19:9 – رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (معادل 2340×1080 پیکسل) داشته و به گفته شرکت سازنده، 85 درصد از بدنه گوشی را پوشانده است.

Introducing Motorola One Zoom

مثل Moto Z4، در ساخت Motorola One Zoom نیز از چیپ‌ست 11 نانومتری اسنپ‌دراگون 675 استفاده شده است. این تراشه 8 هسته‌ای – که همه هسته‌های آن از نوع Kryo 460 هستند – مشتمل بر 2 هسته پردازشی 2 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A76) و 6 هسته پردازشی 1.7 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex A55) بوده و پردازنده گرافیکی آن Adreno 612 است. 4 گیگابایت حافظه RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای این گوشی در نظر گرفته شده، که با افزودن میکرو اس‌دی می‌توان آن را ارتقا داد.

بدون شک، بارزترین ویژگی Motorola One Zoom در مجموعه دوربین آن است. در پشت دستگاه 4 دوربین، دو به دو در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ دوربین اصلی این مجموعه، 48 مگاپیکسلی بوده و با گشودگی دیافراگم f/1.7 و پیکسل‌هایی به بزرگی 0.8 میکرون، از تکنولوژی Quad Pixel بهره می‌برد. این بدان معناست که به منظور جذب نور بیشتر، هر 4 پیکسل در 1 پیکسل ترکیب شده و خروجی دوربین، عکس‌های 12 مگاپیکسلی باکیفیتی خواهد بود. لرزه‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز از امکانات این دوربین بر شمرده شده‌اند.

Introducing Motorola One Zoom

عضو دیگر این مجموعه، یک دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو است. اهمیت این دوربین به اندازه‌ای‌ست که نام Motorola One Zoom، از این دوربین گرفته شده زیرا از قابلیت زوم اپتیکال تا 3 برابر برخوردار است. برخلاف زوم دیجیتال، زوم اپتیکال می‌تواند جزییات را حتی از فواصل دور و بدون از دست رفتن کیفیت، ثبت کند. گفتنی‌ست، این دوربین 8 مگاپیکسلی هم مثل دوربین اصلی، لرزه‌گیر اپتیکال دارد.

Introducing Motorola One Zoom

دوربین سوم – که به لنز التراواید مجهز شده – سنسوری 16 مگاپیکسلی داشته و میدان دید آن 117 درجه است. در نهایت به دوربین 5 مگاپیکسلی می‌رسیم که برای تشخیص عمق در نظر گرفته شده است. به گفته موتورولا، حتی بعد از برداشت عکس نیز می‌توان میزان تاری پس‌زمینه در پرتره‌ها را تنظیم کرد. لازم به ذکر است، در سمت چپ پنل دوربین‌ها، یک فلش دوگانه ال‌ای‌دی از نوع CCT (دمای هم‌بسته با رنگ) دیده می‌شود.

علاوه بر دیافراگم بازِ دوربین اصلی و تکنولوژی ترکیب پیکسل‌ها، حالتی به نام Night Vision یا دید در شب نیز پیش‌بینی شده تا عکاسی در محیط‌های کم‌نور به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. قابلیت Shot Optimization – با بهره‌گیری از هوش مصنوعی – می‌تواند بسته به سوژه عکاسی، تنظیمات دوربین را روی ایده‌آل‌ترین حالت قرار دهد. یکی دیگر از امکانات نرم‌افزاری دوربین Rule Of Thirds نام دارد. این قابلیت می‌تواند بر مبنای برداشت اولیه عکس توسط کاربر، عکس اختیاریِ دیگری از همان سوژه را – البته با ترکیبی متفاوت و ارتقایافته – ارائه کند. کاربر می‌تواند بین عکس اولیه خود و عکس Rule Of Thirds یکی را انتخاب کند. ناگفته نماند، مجموعه دوربین این گوشی، توانایی ضبط ویدئو با وضوح 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه را داراست.

Introducing Motorola One Zoom

می‌رسیم به دوربین جلوی Motorola One Zoom. دوربین سلفی این گوشی (با گشودگی f/2.0 و پیکسل‌های 0.9 میکرونی) وضوحی برابر با 25 مگاپیکسل داشته و در ناچ Uشکل بالای نمایشگر قرار گرفته است. تکنولوژی Quad Pixel در اینجا نیز حاکم بوده و لذا خروجی این دوربین، سلفی‌هایی باکیفیت و با وضوح 6.25 مگاپیکسل خواهد بود. دوربین جلو فلش جداگانه نداشته و از screen flash بهره‌مند است. می‌توان دوربین جلو را طوری تنظیم کرد که گرفتن سلفی، مشروط به لبخند زدن همه افراد داخل کادر باشد. ناگفته نماند، دوربین جلو می‌تواند با سرعت 30 فریم در ثانیه، ویدئوی 4K ضبط کند.

به گفته موتورولا، باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی این گوشی جدید تا 2 روز دوام دارد. این باتری با فناوری شارژ سریع TurboPower، با شارژر 18 واتی و از طریق پورت USB-C شارژ می‌شود. از لحاظ مقاومت در برابر آب و خاک، Motorola One Zoom گواهینامه IP ندارد، اما به گفته شرکت سازنده، به پوشش نانوی P2i مجهز شده تا در اثر پاشیده شدن آب آسیب نبیند. 3 میکروفون و یک جک هدفون در بدنه دستگاه به چشم می‌خورند.

Motorola One Zoom یک گوشی دوسیم‌کارته است. وای-فای a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه 5.0، سامانه‌های ناوبری Galileo ،GLONASS ،GPS و Beidou (فقط در چین) و NFC از امکانات ارتباطی این گوشی هستند. سیستم‌عامل گوشی اندروید Pie بوده و دستیار Google Assistant آماده سرویس‌دهی است.

Introducing Motorola One Zoom

اسمارت‌فون Motorola One Zoom اولین دیوایسی نیست که به دوربین چهارگانه مجهز شده، اما مطمئنا یکی از ارزان‌ترین آنها به شمار می‌رود. فروش نسخه آنلاک این گوشی از 5 سپتامبر (14 شهریور) از طریق وب‌سایت رسمی موتورولا، به قیمت 449.99 دلار در آمریکا شروع شده است. همزمان با فروش در آمریکا، فروش بین‌المللی این گوشی نیز با قیمت 429 یورو آغاز شده است. به اعتقاد برخی کارشناسان، Motorola One Zoom در مقایسه با گوشی‌هایی مثل Moto Z4 (با قیمت 499 دلار) و Pixel 3a (با قیمت 399 دلار)، به نسبت مشخصاتش ارزش خرید بالاتری دارد.

در پایان، لازم به ذکر است، در کنار رونمایی از Motorola One Zoom، یک اسمارت‌فون مقرون‌به‌صرفه با نام Moto E6 Plus نیز از سوی موتورولا معرفی شد. در این گوشی به جای نمایشگر OLED، یک نمایشگر ال‌سی‌دی (از نوع IPS) به قطر 6.1 اینچ و رزولوشن 750×1560 پیکسل به کار رفته و چیپ‌ست آن Helio P22 (محصول مدیاتک) بوده و در دو پیکربندی 2GB/32GB و 4GB/64GB به تولید می‌رسد. مجموعه دوربین پشت گوشی، با دو دوربین به کار خود خاتمه می‌دهد؛ یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی و یک دوربین تشخیص عمق با وضوح 2 مگاپیکسل که به شکل عمودی در گوشه بالا سمت چپ دستگاه قرار گرفته و یک فلش ال‌ای‌دی نیز در زیر این مجموعه دیده می‌شود. دوربین سلفی داخل ناچ نمایشگر رزولوشنی برابر با 8 مگاپیکسل دارد.

Introducing Moto E6 Plus

برخلاف Motorola One Zoom، به جز شیشه نمایشگر، بدنه تماما از پلاستیک ساخته شده و تراشه NFC را هم باید از فهرست مشخصات حذف کرد. باتری 3,000 میلی‌آمپر ساعتی دستگاه با شارژر 5 واتی و از طریق پورت microUSB شارژ می‌شود. مثل چندین نمونه از مدل‌های موتورولا، حسگر اثر انگشت روی لوگوی این شرکت در پشت گوشی تعبیه شده است. Moto E6 Plus در رنگ‌های زغالی و قرمز به تولید می‌رسد. عرضه این محصول از 5 سپتامبر (14 شهریور) در آمریکای لاتین آغاز شده، در اواخر ماه جاری میلادی وارد اروپا شده و در ماه‌های بعد نیز در منطقه آسیا/اقیانوسیه عرضه می‌شود. قیمت این محصول از 139 یورو آغاز می‌شود.  

منبع : Motorola