Canalys: سلطه بی‌‌چون و چرای اپل در بازار پوشیدنی‌های آمریکای شمالی در سه‌ماهه اخیر

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، کانالیز Canalys ، ساعت هوشمند Smartwatch ، آمریکا USA ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی Canalys در روز پنج‌شنبه 15 آگوست سال جاری میلادی (24 مرداد 1398) گزارش خود را از وضعیت بازار پوشیدنی‌ها در آمریکای شمالی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، ارزش بازار دست‌بندهای پوشیدنی در آمریکای شمالی طی سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 به 2 میلیارد دلار رسیده است. همچنین تعداد دست‌بندهای پوشیدنی عرضه‌شده در این بازه زمانی با 38 درصد افزایش، 7.7 میلیون واحد بوده است. به این ترتیب، بازار آمریکای شمالی به لطف رونق فروش ساعت‌های هوشمند، به ارزشمندترین بازار دست‌بندهای پوشیدنی تبدیل شده، هرچند از نظر تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده پس از چین در جایگاه دوم قرار گرفته است.

Apple Watch Seroes 4

آمار منتشرشده Canalys نشان می‌دهد که در بازه زمانی آوریل تا ژوئن 2019 بیش از 60 درصد ساعت‌های اپل در آمریکای شمالی عرضه شده‌اند. به علاوه، این کمپانی با رشد سالانه 32 درصدی موفق شده در سه‌ماهه اخیر 2.9 میلیون واحد اپل‌ واچ را وارد بازار این منطقه نماید. البته با وجود افزایش عرضه، سهم بازار اپل در مقایسه با 39.5 درصد فصل دوم 2018 به 37.9 درصد کاهش یافته است.

گزارش مالی اپل از سه‌ماهه دوم سال جاری نیز گویای سودآوری چشمگیر پوشیدنی‌ها (شامل پوشیدنی‌‌ها، Home و لوازم جانبی) بوده است؛ به طوری که بالاترین رشد درآمد غول کوپرتینویی را این بخش رقم زده و کارشناسان احتمال می‌دهند که اپل ‌واچ نقش ویژه‌ای در این رشد داشته است.

Canalys North America Wearables Market Report Q2 2019

پنج برند برتر عرضه‌کننده ساعت هوشمند در آمریکای شمالی در سه‌ماهه دوم 2019 (عرضه به میلیون عدد)

پس از اپل، فیت‌بیت قرار دارد که با ارائه 1.9 میلیون دست‌بند و 18 درصد رشد سالانه مکان دوم را به خود اختصاص داده است. کارشناسان Canalys رشد فیت‌بیت با 24.1 درصد از سهم بازار را حاصل ارائه بیشتر دست‌‌بندهای ساده به کانال‌های فروش می‌دانند، اگر چه این کمپانی نتوانسته به اندازه مدت مشابه سال گذشته، اسمارت‌واچ وارد بازار نماید.

در این میان سامسونگ بهترین سود سالانه خود را با عرضه حدود 800 هزار دستگاه در فصل دوم به دست آورده است؛ میزانی که در مقایسه با سه‌ماهه دوم سال 2018 نشان‌دهنده 121 درصد افزایش است. گزارش Canalys نشان می‌دهد که 10.6 درصد از بازار دست‌بندهای پوشیدنی آمریکای شمالی در سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال جاری در اختیار این کمپانی بوده و پس از اپل و فیت‌بیت جایگاه سوم را از آنِ سامسونگ ساخته است.

در نهایت پس از این سه کمپانی، گارمین با 7 درصد و Fossil با 4.1 درصد از سهم بازار، رتبه‌های چهارم و پنجم را به ثبت رسانده‌اند.

یافته‌های این گزارش از آن حکایت دارد که اپل و سامسونگ بیشترین سود را در این منطقه از آن خود ساخته‌اند. وینسنت تیلکه (Vincent Thielke)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، در این زمینه بر این باور است که فروشندگان اسمارت‌واچ به طور فزاینده‌ای به هدف خود نزدیک‌ می‌شوند و نقطه‌ درست قیمتی را می‌یابند که برانگیزاننده تقاضای عمده است. کمپانی سامسونگ با برندسازی ساعت گلکسی واچ جدید و نشان دادن عملکرد قوی به دنبال ترویج خط تولید متمرکز بر تناسب اندام با سری گلکسی واچ اکتیو با قیمت‌هایی در حدود 200 تا 300 دلار است. گرد آوردن قابلیت‌ها در فرم فاکتوری جمع‌وجور با طراحی جذاب اگر چه چالش برانگیز است اما در عین حال نتایج خوبی به دنبال دارد. سامسونگ به تازگی این قابلیت‌ها را با جدیدترین سری واچ اکتیو 2 به نمایش گذاشته است؛ اگر چه دیگر فروشندگان نیز در فاصله کمی از این کمپانی قرار دارند.

Samsung Galaxy Watch Active2

Samsung Galaxy Watch Active2

به نظر می‌رسد بازه قیمتی 200 تا 299 دلار مورد توجه اغلب تولیدکنندگان اسمارت‌واچ در بازار آمریکای شمالی قرار دارد، به طوری که 32 درصد از دست‌بندهای پوشیدنی عرضه‌شده در این منطقه در همین بازه قیمتی قرار می‌گیرند. این در حالی است که 28 درصد این دستگاه‌ها در بازه قیمتی 300 تا 399 دلار در اختیار مصرف‌کنندگان آمریکایی قرار گرفته است.

Canalys North America Wearables Market Report Q2 2019

محدوده قیمت ساعت‌های هوشمند عرضه شده در آمریکای شمالی از سه‌ماهه اول 2017 تا سه‌ماهه دوم 2019

به نظر می‌رسد تلاش‌های فیت‌بیت با Versa Lite به نتیجه مطلوب نرسیده است. تیلکه با اطمینان تأکید کرده است که تقاضا برای اسمارت‌واچ‌های مقرون‌به‌صرفه با ویژگی‌های هوشمند مرتبط با سلامت و سایر زمینه‌ها وجود دارد. اما اشتباه فیت‌بیت در مورد ساعت هوشمند Versa Lite نشان می‌دهد در صورتی که هدف تولید ساعت‌های هوشمند به درستی مشخص نباشد، مصرف‌کنندگان به شدت از اسمارت‌واچ‌های ساده‌شده پرهیز می‌کنند؛ به ویژه اگر آشکار شود که کارایی خود را از دست داده‌اند. گفتنی است که فیت‌بیت پس از Fitbit Versa نمونه ارزان‌تر آن را با نام Versa Lite و حذف برخی قابلیت‌ها به بازار عرضه کرد که مطابق گزارش Canalys با استقبال کاربران آمریکای شمالی مواجه نشده است.

Fitbit Versa Lite

Fitbit Versa Lite

در پایان گزارش Canalys تصریح شده است که مجهز بودن به ارتباطات cellular و ابزارهای سلامتی کارآمد مانند حسگرهای ضربان قلب از جمله عوامل شتاب‌دهنده و کلیدی برای جلب کاربران و رشد بیشتر بازار دست‌بندهای پوشیدنی‌ هستند. به گفته جیسون لا (Jason Low)، تحلیلگر ارشد Canalys، «فروشندگان برای معرفی اتصال LTE برای اسمارت‌واچ‌های خود در حال رقابت هستند و به چالش کشیدن اپل [در این زمینه] به نحو فزاینده‌ای دشوار شده است؛ [شرکتی] که زیربنای مستحکمی را برای دستگاه‌های متصل به ارتباطات cellular خود ایجاد کرده است.» بر اساس این گزارش، اپل آماده است تا جایگاه پیشتاز خود را از طریق روش‌هایی همچون جمع‌آوری داده‌های مرتبط با سلامتی کاربران تقویت کند؛ روشی که می‌تواند روندها و بینش‌های جدیدی را برای مصرف‌کنندگان و اکوسیستم گسترده‌تر بهداشت و درمان آشکار سازد.

جدیدترین ساعت اپل یعنی اپل‌واچ سری 4، که روز 12 سپتامبر 2018 معرفی شد، مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را به کاربران ارائه کرده و به نظر می‌رسد سامسونگ با کپی کردن این ویژگی‌ها، محصول جدید خود یعنی گلکسی ‌واچ اکتیو 2 را طراحی نموده است. یکی از این قابلیت‌ها، امکان اندازه‌گیری و ثبت نوار قلب (ECG) است که در صورت مشاهده ریتم‌های نامنظم و غیر طبیعی قلب که می‌تواند نشانه احتمالی مشکلات قلبی باشد، به کاربر هشدار می‌دهد. ویژگی دیگر این ساعت هوشمند توانایی تشخیص افتادن یا سقوط فرد است. به این ترتیب با وقوع چنین رویدادی، دستیار دیجیتال Siri امکان تماس با سرویس اضطراری و لیست تماس ضروری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به علاوه در صورتی که حسگر ساعت تشخیص دهد که کاربر پس از دریافت notification بی‌حرکت باقی مانده، به طور خودکار تماس اضطراری را برقرار می‌سازد و با ارسال پیام‌هایی به فهرست تماس اضطراری فرد، موقعیت او را اطلاع می‌دهد.  

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا