معرفی سنسور 108 مگاپیکسلی جدید سامسونگ – تعریف تازه‌ای از دوربین 27 مگاپیکسلی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/5/21        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، دوربین Camera ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز دوشنبه 12 آگوست 2019 (21 مرداد 1398) از سنسور دوربین جدیدی برای گوشی‌های موبایل با وضوح 108 مگاپیکل رونمایی کرده است؛ این حسگر که ISOCELL Bright HMX نام دارد نخستین سنسور دوربین در صنعت موبایل با وضوحی بیش از 100 مگاپیکسل است. شرکت سامسونگ در چند ماه اخیر در زمینه ساخت سنسورهای موبایلی با وضوح بالا فعالیت تازه‌ای را آغاز کرده و نزدیک به 3 ماه پیش نیز حسگر 64 مگاپیکسلی ISOCELL Bright GW1 را به معرض نمایش گذاشت. سنسور جدید 108 مگاپیکسلی سامسونگ در همکاری با شرکت شیائومی طراحی شده و ظاهرا قرار است برای اولین در اسمارت‌فونی از این شرکت چینی به بازار عرضه شود.

Introducing Samsung ISOCELL Bright HMX Image Sensor

کمتر از یک هفته پیش بود که شرکت شیائومی از همکاری خود با سامسونگ در استفاده از سنسور 64 مگاپیکسلی GW1 این برند در گوشی همچنان معرفی نشده‌ای از رده Redmi خبر داد و در کنار آن به صورت کاملا سر بسته و مبهم به ارائه اسمارت‌فونی در آینده با دوربین 108 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ، اشاره کرد. این سنسور حالا به صورت رسمی توسط سامسونگ معرفی شده و جزییات بیشتری از آن در دسترس قرار گرفته است.

Introducing Samsung ISOCELL Bright HMX Image Sensor

مسابقه افزایش رزولوشن دوربین‌های موبایلی که از چند سال پیش به این سو با رسیدن با توافق طرفین روی رزولوشن‌های حوالی 12 تا 16 مگاپیکسل متوقف شده بود بار دیگر در سال 2018 با سرعت بیشتری آغاز شده و معرفی سنسور 48 مگاپیکسلی سونی IMX567 در تابستان سال گذشته و پس از چندی، ISOCELL Bright GM1 از سامسونگ جان تازه‌ای به این روند بخشید تا جایی‌که از سال 2018 تا به امروز نزدیک به 56 گوشی مختلف با دوربین 48 مگاپیکسلی به بازار عرضه شده‌اند که سهم سنسورهای سونی از این تعداد بسیار بیشتر از رقیب کره‌ای آن بوده است. نکته جالب‌تر اینکه بیش از یک چهارم این گوشی‌ها یعنی 15 عدد از آن‌ها ساخت شرکت شیائومی‌ست که این واقعیت، به خوبی به اشتیاق بالای این شرکت چینی در جذب مخاطب از این طریق اشاره دارد.

OnePlus 7 Pro, Xiaomi Mi 9 and Oppo Reno 10X Zoom

به ترتیب از چپ به راست OnePlus 7 Pro، شیائومی Mi 9 و Oppo Reno 10X Zoom

البته نگفته پیداست که افزایش وضوح دوربین لزوما ارتباطی با کیفیت سنسور نداشته و عامل تعیین‌کننده اصلی در زمینه کیفیت، به سایز سنسور و ابعاد پیکسل‌ها وابستگی دارد؛ به بیان دیگر با ثابت ماندن ابعاد سنسور و افزایش تعداد پیکسل‌ها در سطح آن، به ناچار راهی به جز کوچک‌تر کردن هرچه بیشتر پیکسل‌ها برای جا گرفتن در این فضای محدود وجود ندارد. درست به همین علت است که اغلب گوشی‌های پرچمدار اصلی بازار از برندهایی مثل سامسونگ، اپل و گوگل تا به این لحظه وارد بازی افزایش مگاپیکسل نشده و برای حفظ ابعاد بالای پیکسل‌ها، رزولوشن دوربین را روی 12 مگاپیکسل ثابت نگه داشته‌اند. ماجرای هواوی در این میان متفاوت از سایرین بوده و با وجود آنکه وضوح دو نسل پرچمداران سری P این شرکت به حوالی 40 مگاپیکسل ارتقاء یافته اما این افزایش همزمان با ارتقاء چشمگیر اندازه سنسور بوده و بدین‌ترتیب سعی در بالا نگه داشتن ابعاد پیکسل‌ها شده است.

Apple iPhone XS Max, Google 3 XL and Samsung Galaxy Note10+

به ترتیب از چپ به راست آیفون XS مکس، Google 3 XL و +Samsung Galaxy Note10

در سنسورهای جدید 48 مگاپیکسلی سونی و سامسونگ اما ابعاد سنسور تنها حوالی 1/2.26 اینچ بوده و بدین‌ترتیب برای جا دادن 48 میلیون پیکسل در این فضای به شدت محدود، ابعاد پیکسل‌ها به تنها 0.8 میکرون کاهش پیدا کرده است. این پیکسل‌های به شدت کوچک، در زمینه دریافت نور ضعیف عمل کرده و بدین‌ترتیب با گرفتن عکس در وضوح کامل 48 مگاپیکسلی نویز مشخصی را به تصویر اعمال می‌کنند. برای حل این مشکل از راه‌کاری به نام ترکیب پیکسل‌ها (pixel binning در سونی و tetracell در سامسونگ) استفاده می‌شود که با ترکیب چهار پیکسل مجاور، یک پیکسل نرم‌افزاری جدید با دو برابر اندازه بزرگ‌تر (1.6 میکرون) ایجاد می‌شود که در نور کم عملکرد بهتری دارد اما وضوح تصویر را به یک‌چهارم (در این مورد به 12 مگاپیکسل) کاهش می‌دهند. به بیان دیگر در حالی‌که هم سازندگان سنسور و هم سازندگان گوشی‌های هوشمند، حسگرها و اسمارت‌فون‌های خود را مجهز به دوربین‌های 48 مگاپیکسلی می‌نامند اما در عمل همه این گوشی‌ها به طور پیش‌فرض با وضوح یک چهارم یعنی 12 مگاپیکسلی عکاسی می‌کنند.

Introducing Samsung ISOCELL Bright HMX Image Sensor

سامسونگ این رویه را در مورد سنسور 64 مگاپیکسلی GW1 خود نیز به کار گرفت با این تفاوت که برای حفظ ابعاد 0.8 میکرونی پیکسل‌ها، سایز سنسور اندکی بیشتر شده و به 1/1.72 اینچ رسید. مکانیزم کار و ترکیب پیکسل‌های جانبی برای تشکیل پیکسل‌های نرم‌افزاری 1.6 میکرونی با کاهش وضوح 16 مگاپیکسل، در این دوربین نیز تکرار شده بود و با وجود الگوریتم remosaic امکان برداشت تصاویر با حداکثر وضوح 64 مگاپیکسی نیز در آن وجود داشت.

در سنسور جدید 108 مگاپیکسلی ISOCELL Bright HMX سامسونگ نیز شرایط به قرار سابق بوده و بار دیگر از همان پیکسل‌های کوچک 0.8 میکرونی با امکان ترکیب با پیکسل‌های مجاور استفاده شده است. این سنسور همانطور که اشاره شد در همکاری مشترک سامسونگ و شیائومی شکل گرفته که ظاهرا می‌توان آن را نخستین همکاری یک شرکت چینی با سامسونگ در ساخت سنسور دوربین نامید. در این رابطه، لین بین (Lin Bin) بنیان‌گذار و ریاست شرکت شیائومی می‌گوید: «برای [ساخت] ISOCELL Bright HMX، شیائومی و سامسونگ از اولین مراحل نظری و مفهومی تا [مرحله] تولید، از نزدیک با هم همکاری کرده‌اند که نتیجه آن یک سنسور تصویری 108 مگاپیکسلی پیشگام است. بسیار خوشحالیم که رزولوشن‌های تصویری که قبلا تنها در برخی دوربین‌های DSLR رده بالا در دسترس بود حالا می‌تواند در گوشی‌های هوشمند به‌کار گرفته شود.» لین بین در پایان سخنان خود نسبت به ایجاد یک تجربه جدید در زمینه دوربین‌های موبایلی و برپایی پلتفرمی جهت ساخت محتوای خلاقانه توسط کاربران در ادامه همکاری با سامسونگ ابراز امیدواری کرد.

یونیگین پارک (Yongin Park) معاونت اجرایی کسب و کار حسگر در سامسونگ الکترونیکس نیز همکاری مشترک دو شرکت را زمینه‌ساز تولید اولین سنسور تصویری موبایل با بیش از 100 میلیون پیکسل دانست که از نگاه وی ارائه‌کننده «بازتولید بی‌نظیر رنگ» و «جزییات خیره‌کننده» همراه با «فناوری‌های پیشرفته Tetracell و ISOCELL Plus» خواهد بود.

Introducing Samsung ISOCELL Bright HMX Image Sensor

ابعاد کلی این سنسور بار دیگر نسبت به گذشته افزایش یافته و برای اولین بار در دنیای موبایل به 1/1.33 اینچ رسیده است که به لطف آن می‌توان همچنان 108 میلیون پیکسل با ابعاد 0.8 میکرون را بر بستر این حسگر جای داد. با ترکیب چهار پیکسل مجاور در این مجموعه مثل قبل قطر پیکسل‌ها به 1.6 میکرون افزایش یافته و عملکرد کلی سنسور در نور کم با ارتقاء چشمگیری روبرو می‌شود. این پروسه البته بدون هزینه نبوده و در طی آن وضوح تصویر به یک چهارم یعنی 27 مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند. از جمله قابلیت‌های جدید این سنسور می‌توان به Smart-ISO اشاره کرده که در آن مکانیزیمی به صورت خودکار با توجه به نور محیط، میزان حساسیت یا عدد ISO را تغییر می‌دهد بدین‌صورت که در محیط‌های با نور کامل، ISO به صورت اتوماتیک به مقادیر پایین سوییچ می‌شود و در نور کم نیز با تنظیم ISO روی مقادیر بالاتر از افزایش میزان نویز جلوگیری به عمل می‌آید.

HMX در زمینه فیلم‌برداری نیز، سنسور توانمندی به نظر می‌رسد جایی‌که برداشت ویدئو بدون از دست رفتن میدان دید تا وضوح 6K یا 3384×6016 پیکسل با 30 فریم در ثانیه در آن پشتیبانی می‌شود. برداشت ویدئو در این وضوح البته جدا از پشتیبانی سنسور به توانایی پروسسور سیگنال تصویری (ISP) چیپ‌ست پردازشی دستگاه نیز وابسته است.

تولید انبوه سنسور 108 مگاپیکسلی جدید سامسونگ از اواخر ماه جاری میلادی آغاز می‌شود و با اینکه هنوز نام اولین گوشی دارای این سنسور مشخص نشده اما با توجه به همکاری شیائومی در این پروژه از یک سو و نزدیک شدن به زمان معرفی پرچمدار بعدی این برند از سوی دیگر، برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از به‌کارگیری این سنسور در Xiaomi Mi Mix 4 حکایت دارند.  

منبع : Samsung