معرفی nubia Z20 – پرچمداری با دو نمایشگر، از زیربرند ZTE

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، چین China ، اسنپ دراگون 855 پلاس snapdragon 855 Plus ، زد تی ای ZTE

واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی ZTE در یک دوره با تحریم‌های فلج‌کننده‌ای از سوی آمریکا مواجه شد. اما ظاهرا اثرات این تحریم‌ها کمتر شده و شرکت به‌خوبی دوره ریکاوری را پشت سر گذاشته است. نوبیا (زیربرند ZTE) در روز پنج‌شنبه 8 آگوست 2019 (17 مرداد 2019) گوشی هوشمند جدیدی را با عنوان nubia Z20 معرفی نمود. از لحاظ مشخصات، این اسمارت‌فون یک پرچمدار واقعی‌ست و به‌خوبی می‌تواند با پرچمدارهای روز دنیا رقابت کند. اما جدا از مشخصات بالا، چیزی که nubia Z20 را از سایر دیوایس‌های هم‌رده خود متمایز می‌کند، وجود یک نمایشگر ثانویه در پشت دستگاه است. این نمایشگر، مزایای فراوانی دارد که شاید مهم‌ترین آنها بی‌نیاز شدن گوشی از دوربین سلفی باشد.

Introducing ZTE Nubia Z20

Nibia Z20 که از لحاظ ظاهری شباهت نزدیکی به نسل پیشین خود یعنی Nubia X دارد، در ابعاد 9×72.26×158.63 میلی‌متر طراحی شده و 186 گرم وزن دارد. بدنه گوشی از یک شاسی فلزی تشکیل شده که دو نمایشگر از جلو و پشت روی آن سوار شده‌اند. نمایشگرها با شیشه‌ای از جنس یاقوت کبود خمیده پوشیده شده‌اند که علاوه بر زیبایی، دوام نمایشگر را هم تضمین می‌کند. به گفته شرکت سازنده، یاقوت کبود حتی روی لنز دوربین‌ها نیز کشیده شده و به این ترتیب، ضمن محافظت از لنزها، عبور نور را هم بهبود می‌بخشد. این گوشی در سه رنگ آبی (Star Blue)، قرمز روشن (Koi Red) و مشکی (Diamond Black) به تولید می‌رسد.

Introducing ZTE Nubia Z20

نمایشگر اصلی این گوشی 6.42 اینچ قطر داشته و رزولوشن فول‌ اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2340 پیکسل) تراکم آن را به 401ppi می‌رساند. این نمایشگر – که نسبت تصویر آن 19.5:9 است – از نوع AMOLED بوده و درجه روشنایی آن 403 نیت اعلام شده است. همانطور که در مقدمه گفته شد، دوربین جلو در این گوشی حذف شده و متعاقبا خبری از ناچ یا حفره سوراخ پانچ در نمایشگر نخواهد بود. شرکت سازنده، نسبت صفحه به بدنه را اعلام نکرده، اما با توجه به خمیدگی‌های طرفین و حاشیه‌های کم در بالا و پایین، به صراحت می‌توان گفت با یک نمایشگر فول-اسکرین سروکار داریم.

Introducing ZTE Nubia Z20

می‌رسیم به قسمت جذاب گوشی، یعنی نمایشگر ثانویه که در پشت دستگاه قرار داشته و با همان تکنولوژی AMOLED ساخته شده است. این نمایشگر 5.1 اینچی، رزولوشنی برابر با 750×1520 پیکسل داشته و تراکم آن 330 پیکسل در اینچ است. با وجود این نمایشگر، دیگر نیازی به دوربین جلو نیست، زیرا کاربر می‌تواند گوشی را برگرداند و با دیدن خود در نمایشگر ثانویه، با استفاده از دوربین اصلی گوشی، سلفی بگیرد. البته کاربرد این نمایشگر فقط به گرفتن سلفی محدود نمی‌شود.

Introducing ZTE Nubia Z20

با استفاده از این نمایشگر ثانویه، در کمترین زمان می‌توانید اپلیکیشن‌ها را بین دو صفحه‌نمایش جابجا کنید. همچنین می‌توان قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" (یا always on display) را به طور همزمان روی هر دو نمایشگر اصلی و ثانویه فعال کرد. البته این کار زمانی مفید است که با محتواهای مختلف انجام شود؛ به عنوان مثال یک نمایشگر ساعت و تقویم را نشان دهد و نمایشگر دیگر وضعیت آب و هوا را. یکی دیگر از امکاناتی که نمایشگر ثانویه در اختیار کاربر می‌گذارد، آن است که وقتی روی نمایشگر اصلی در حال مکالمه، بازی و یا گوش دادن به موسیقی هستید، نمایشگر ثانویه می‌تواند متناسب با فعالیت شما، پترن، افکت‌های ریتمیک و یا نورپردازی را (مطابق با سلیقه شما) پخش کند. جالب است بدانید، اگر برای بازی کردن از نمایشگر پشتی استفاده کنید، می‌توانید برای سهولت در روند بازی، دو دکمه بازیِ مجازی در سمت چپ و راست نمایشگر ایجاد کنید.

Introducing ZTE Nubia Z20

قرار دادن نمایشگر ثانویه در پشت دستگاه، یک ابتکار جالب است. اما بد نیست بدانید این کار سابقه چند ساله دارد. سری اسمارت‌فون‌های روسی YotaPhone (که جدیدترین و شاید آخرین آنها YotaPhone 3 نام دارد) برای اولین بار در سال 2012 با دو نمایشگر معرفی شدند. البته کارکرد نمایشگر ثانویه در آن گوشی‌ها کاملا متفاوت بود و باعث حذف دوربین سلفی نمی‌شد. نمایشگر این گوشی‌ها مجهز به جوهر الکترونیک بود و صرفا برای مطالعه از آنها استفاده می‌شد. اما باید اعتراف کرد که بنیانگذار نمایشگر ثانویه برای حذف دوربین سلفی، خودِ نوبیاست که با عرضه nubia X در نوامبر 2018 این افتخار را به نام خود ثبت نمود و کمی بعد از آن، Vivo نیز طرح مشابهی را در Vivo NEX Dual Display پیاده کرد. البته، به باور برخی کارشناسان، شاید تعبیه نمایشگر ثانویه در پشت دستگاه، مؤثرترین روش برای فول-اسکرین کردن نمایشگر نباشد، اما حداقل فایده این کار، افزودن به زیباییِ دیوایس است.

مدل چیپ‌ست، یکی از مهم‌ترین شروط برای پرچمدار بودن یک اسمارت‌فون است که nubia Z20 این شرط را هم احراز می‌کند. در ساخت این گوشی از جدیدترین و پرسرعت‌ترین تراشه کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 855 پلاس استفاده شده است. یکی از تفاوت‌های این چیپ‌ست 7 نانومتری با مدل قبلی خود (اسنپ‌دراگون 855) آن است که سرعت کلاک قوی‌ترین هسته آن از 2.48 به 2.96 گیگاهرتز افزایش یافته و گفته می‌شود همین امر، تا 4.2 درصد باعث بهبود سرعت شده است. واحد پردازش گرافیکی این تراشه نیز همان Adreno 640 است که البته سرعت آن با بهبود 15 درصدی روبرو شده است.

Introducing ZTE Nubia Z20

nubia Z20 در سه پیکربندی مختلف به تولید می‌رسد؛ مدل پایه آن 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد. در مدل میانی، با همین فضای ذخیره‌سازی، حافظه RAM به 8 گیگابایت ارتقاء می‌یابد. نهایتا به مدل پیشرفته می‌رسیم که 8 گیگابایت RAM و 512 گیگابایت حافظه داخلی دارد (حافظه‌های داخلی از نوع UFS 3.0 است). در حال حاضر، اسمارت‌فون‌هایی با 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، انگشت‌شمارند. ناگفته نماند، ظاهرا این گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند.

در پشت دستگاه یک مجموعه 3 دوربینه مشاهده می‌شود که به شکل افقی در کنار هم قرار گرفته و در دو طرف این مجموعه هم فلش های LED جای گرفته‌اند. دوربین اصلی این مجموعه، 48 مگاپیکسلی بوده و از سنسور IMX586 سونی تشکیل شده است. گشودگی دیافراگم لنز این دوربین f/1.7 است و بزرگی پیکسل‌های 0.8 میکرونی آن در هنگام ترکیب پیکسل‌های جانبی با یکدیگر (با کاهش وضوح به یک‌چهارم) به 1.6 میکرون می‌رسد. به گفته شرکت سازنده، این دوربین به لرزه‌گیر اپتیکال مجهز شده و ادعا می‌شود که دقت ضد لرزش آن 0.00061 درجه است.

Introducing ZTE Nubia Z20

دوربین بعدی – که باز هم محصول سونی است – یک دوربین 16 مگاپیکسلی با لنز سوپرواید بوده که میدان دید آن 122.2 درجه عنوان شده است. در نهایت، به دوربین سوم می‌رسیم که رزولوشن آن 8 مگاپیکسل بوده و از یک لنز تله‌فوتو بهره می‌برد. به کمک این لنز، مجموعه دوربین می‌تواند از زوم اپتیکال (تا 3 برابر) و همچنین زوم دیجیتال (تا 30 برابر) برخوردار شود.

به گفته نوبیا، با تنظیم دوربین در حالت شب، می‌توان در محیط‌های کم‌نور هم عکاسی کرد. با قرار دادن دوربین در حالت حرفه‌ای یا Pro Mode، می‌توانید از سوژه‌های خیلی کوچک نیز عکاسی کرده و طبق ادعای شرکت، تا 2.5 سانتی‌متریِ سوژه، به آن نزدیک شوید. فیلم‌برداری 8K (یا UHD)، فیلم‌برداری10 بیتی HDR10 و همچنین فیلم‌برداری اسلوموشن با سرعت 1920 فریم در ثانیه از دیگر قابلیت‌های پیشرفته این دوربین به شمار می‌روند.

باتری قدرتمندی به ظرفیت 4,000 میلی‌آمپر ساعت برای nubia Z20 در نظر گرفته شده که با تکنولوژی Fast Charge 4.0 و با یک شارژر 27 واتی (از طریق پورت USB Type-C) شارژ می‌شود. به پیشنهاد شرکت، می‌توان برای کاهش مصرف باتری از نمایشگر پشتی استفاده کرد. 2 حسگر اثر انگشت روی لبه‌های سمت راست و چپ دستگاه قرار گرفته است. بنابراین فرقی نمی‌کند از کدام نمایشگر استفاده می‌کنید، زیرا در هر دو صورت می‌توانید گوشی را با سنسور مخصوص آن قفل‌گشایی کنید.

Introducing ZTE Nubia Z20

یکی دیگر از نکات جالب، حساس بودن فریم گوشی به فشار است. با سفارشی کردن نحوه فشار (کوتاه یا بلندمدت) می‌توانید کارهایی مثل فعال کردن نمایشگر یا روشن کردن چراغ قوه را انجام داد.

Introducing ZTE Nubia Z20

سیستم عامل nubia Z20 اندروید Pie است و ساختار منویی آن بر اساس رابط کاربری اختصاصی nubia UI 7.0 توسعه یافته است. دستیار صوتی Maverick Voice 3.0 نیز در این دستگاه فعال است. از امکانات ارتباطی آن می‌توان به بلوتوث نسخه 5.1، وای-فای 802.11 b/g/n/ac و سامانه ناوبری GPS (از نوع دوگانه) اشاره کرد. شرکت سازنده به پشتیبانی از NFC اشاره‌ای نمی‌کند. افزون بر این، ظاهرا این دستگاه از مقاومت در برابر آب هم برخوردار نیست. در صورتی که کاربران انتظار دارند چنین مواردی را در لیست مشخصات پرچمداری در این سطح ببینند.

Introducing ZTE Nubia Z20

در حال حاضر، ثبت پیش‌سفارش برای خرید گوشی هوشمند nubia Z20 در چین آغاز شده است. فروش رسمی این محصول در چین از 16 آگوست (25 مرداد) آغاز شده و عرضه این گوشی در بازارهای بین‌المللی در ماه سپتامبر کلید می‌خورد. آمریکا، انگلستان، کانادا و اروپا از جمله مقصدهای این گوشی خواهند بود. قیمت nubia Z20 در پیکربندی‌های مختلف، به شرح زیر است:

- مدل پایه (6GB/128GB): با قیمت 3,499 یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 497 دلار)

- مدل میانی (8GB/128GB): با قیمت 3,699 یوان (525 دلار)

- مدل پیشرفته (8GB/512GB): با قیمت 4,199 یوان (596 دلار) 

منبع : Nubia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا