معرفی Gen 5 – نسل پنجم ساعت‌های هوشمند Fossil

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable ، اسنپ دراگون ور 3100 Snapdragon Wear 3100

واحد خبر mobile.ir : ساعت‌های هوشمند Fossil از کیفیت خوبی برخوردارند، اما صرف‌نظر از ظاهر زیبا، در مقایسه با سایر ساعت‌های مجهز به Wear OS، چندان شاخص و برجسته نیستند. اما خبر امروز نظرتان را تغییر خواهد داد. کمپانی Fossil در روز دوشنبه 5 آگوست 2019 (14 مرداد 1398) از تولید نسل پنجم ساعت‌های هوشمند خود تحت عنوان Fossil Gen 5 خبر داد. این اسمارت‌واچ با برخورداری از چند ویژگی برجسته – از جمله افزایش عمر باتری – می‌تواند به‌خوبی در بازار ساعت‌های هوشمند رقابت کرده و حتی بر بعضی رقبا ترجیح داده شود. وجود تراشه Snapdragon Wear 3100 و سنسور پیشرفته‌تر برای ردیابی ضربان قلب، از مشخصات مهم این ساعت جدید به شمار می‌روند.

Introducing Fossil Gen 5 Smartwatch

ساعت‌ هوشمند Gen 5 با صفحه‌ای گرد به قطر 44 میلی‌متر ساخته شده است. بدنه ساعت از جنس استیل ضدزنگ بوده و 12 میلی‌متر ضخامت دارد. این ساعت در 6 رنگ مختلف طراحی شده است. 3 رنگ از این 6 رنگ، که Julianna HR نام گرفته‌اند، عمدتا پرزرق‌وبرق بوده و یک حلقه طلایی به دور صفحه آنها دیده می‌شود. اما 3 رنگ دیگر، که شرکت سازنده تحت عنوان Carlyle HR از آنها یاد می‌کند، زمینه کدر و گرفته‌تری دارند. بندهای این ساعت نیز – که فلزی یا سیلیکونی هستند – دارای عرضی معادل 22 میلی‌متر هستند.

Introducing Fossil Gen 5 Smartwatch

نمایشگر 1.28 اینچی این ساعت از نوع AMOLED بوده و تراکم پیکسلی آن 328ppi اعلام شده است. 1 گیگابایت RAM و 8 گیگابایت حافظه داخلی برای ساعت Gen 5 در نظر گرفته شده که در مقایسه با عمده ساعت‌های هم‌رده، می‌توان گفت در اینجا دو برابر شده‌اند.

اواسط سپتامبر 2018 بود که کوالکام از چیپ‌ستی جدید برای دیوایس‌های پوشیدنی با نام Snapdragon Wear 3100 رونمایی کرد. طبق ادعای کوالکام، این تراشه (در مقایسه با SD Wear 2100) می‌تواند عمر باتری و عملکرد کلی ساعت‌های هوشمند را ارتقاء دهد (هرچند ظاهرا آنطور که انتظار می‌رفت، مورد استقبال تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند قرار نگرفته است). کمپانی Fossil در نوامبر سال گذشته، اسمارت‌واچ Fossil Sport را با استفاده از تراشه جدید Snapdragon Wear 3100 به تولید رساند. حال، Gen 5 دومین ساعت این شرکت است که با بهره‌گیری از این چیپ‌ست ساخته می‌شود.

Qualcomm Snapdragon Wear 3100 SoC

با توجه به وجود تراشه SD Wear 3100 می‌توان انتظار داشت که Gen 5 در مقایسه با ساعت‌های مجهز به SD Wear 2100 (که عمدتا عمر باتری در آنها کوتاه است)، باتری بادوام‌تری داشته باشد. اما صرف‌نظر از نوع تراشه و ظرفیت باتری، Fossil راهکاری ابتکاری را برای مدیریت مصرف باتری، تدارک دیده است. کاربر، بسته به نوع نیاز خود، می‌تواند یکی از 4 حالت در نظر گرفته شده را برای میزان مصرف باتری انتخاب کند.

حالت اول Daily Mode نام داشته و همه امکانات و ویژگی‌های ساعت Gen 5 – از جمله نمایشگر همیشه روشن – در اینجا فعال است. باتری در این حالت، یک روز (و نهایتا دو روز) دوام خواهد داشت. با چشم‌پوشی از برخی امکانات، کاربر می‌تواند حالت Extended Mode را انتخاب کند که به گفته Fossil، عمر باتری را تا چند روز افزایش می‌دهد. نکته مثبت آنکه در این حالت، نوتیفیکیشن‌ها و مانیتورینگ ضربان قلب، همچنان فعال هستند. اما اگر در شرایطی هستید که باتری ساعت در حال تمام شدن است، می‌توانید آن را روی حالت Time Only تنظیم کنید. در این حالت، تمام قابلیت‌ها و امکانات این دیوایس هوشمند غیرفعال شده و فقط وقت را به شما نشان می‌دهد. به این ترتیب، مصرف باتری تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. ناگفته نماند، حالتی موسوم به Custom Mode نیز پیش‌بینی شده که در آن، کاربر می‌تواند سطح دلخواه خود از میزان صرفه‌جویی در باتری را به صورت سفارشی تعیین کند.

Introducing Fossil Gen 5 Smartwatch

ساعت هوشمند Gen 5 نخستین مدل شرکت Fossil است که علاوه‌بر میکروفن، به اسپیکر هم مجهز شده است. به این ترتیب، امکان برخورداری از فیدبک شنیداری برای فرمان‌های صوتی – از جمله تعامل بهتر با دستیار دیجیتال Google Assistant – فراهم خواهد بود. اما مهم‌تر آنکه به لطف وجود این اسپیکر، کاربر می‌تواند زمانی که امکان دسترسی به گوشی هوشمندش را ندارد، مستقیما از خود ساعت به تماس‌ها پاسخ دهد.

Introducing Fossil Gen 5 Smartwatch

نکته جالب‌تر آن است که صاحبان آیفون هم می‌توانند از این قابلیت بهره‌مند شوند. به عبارت دقیق‌تر، Gen 5 نخستین ساعت Wear OS است که قابلیت دریافت و پاسخ تماس از آیفون را ارائه می‌کند (این ویژگی قبلا برای گوشی‌های اندرویدی ارائه شده بود). لازم به ذکر است، ساعت‌های Wear OS فراوانی وجود دارند که در صورت زنگ خوردن آیفون، این اتفاق را به کاربر هشدار می‌دهند، اما در هیچ‌کدام از آنها، امکان پاسخ دادن به تماس از روی خود ساعت وجود نداشته است. البته در هنگام عرضه ساعت Gen 5، این ویژگی در دسترس نبوده و به گفته Fossil، این قابلیت با دانلود یک اپلیکیشن اختصاصی – که در پاییز از سوی شرکت سازنده ارائه می‌شود – فعال خواهد شد.

ساعت جدید Fossil تا 3 اتمسفر در برابر آب مقاومت می‌کند. به گفته شرکت سازنده می‌توانید بدون ترس وارد استخر شوید زیرا Gen 5 تا عمق 30 متری در برابر آب مقاوم است.

در ساخت Gen 5 از سنسور ضربان قلب پیشرفته‌تری استفاده شده که از طریق اپلیکیشنی به نام Cardiogram می‌تواند مانیتورینگ ضربان قلب را به‌خوبی انجام دهد. ساعت‌های Wear OS همواره از قابلیت ردیابی ضربان قلب برخوردار بوده‌اند، اما این کار معمولا از طریق Google Fit انجام می‌شد و ظاهرا این پلتفرم در مانیتورینگ جامع و کامل ضربان قلب ضعف‌هایی دارد.

Introducing Fossil Gen 5 Smartwatch

به گفته Fossil، اپلیکیشن Cardiogram با ارائه چارت‌های تعاملی، امکان مقایسه داده‌های شما با سایر کاربران این اپلیکیشن را فراهم کرده و می‌تواند علائمِ مشکلاتی مثل دیابت تشخیص داده نشده، وقفه تنفسی در هنگام خواب، پرفشاری خون و فیبریلاسیون دهلیزی را اعلام کند. بدون شک، این ادعایی بزرگ است و باید منتظر ماند و دید این گفته‌ها تا چه اندازه صحت دارند. لازم به ذکر است، در صورتی که وسیله‌ای پزشکی در بدن کاربر تعبیه شده باشد، به منظور به حداقل رساندن اختلال فرکانس رادیویی، ساعت Gen 5 باید بیش از 20 سانتی‌متر با آن وسیله فاصله داشته باشد.

از دیگر امکانات ساعت جدید Fossil می‌توان به بلوتوث نسخه 4.2، وای-فای 802.11 b/g/n و سامانه ناوبری GPS اشاره کرد. همچنین با توجه به وجود NFC، پرداخت موبایلی از طریق Google Pay امکان‌پذیر شده است. ساعت Gen 5 با دیوایس‌های اندرویدی (اندروید 4.4 و بالاتر) و آی-دیوایس‌های مجهز به iOS 9.3 و بالاتر سازگار خواهد بود. عرضه این ساعت از همان 5 آگوست (14 مرداد) شروع شده و برای خرید آن 295 دلار باید پرداخت.

Introducing Fossil Gen 5 Smartwatch

در پایان، ذکر یک نکته ضروری‌ست؛ اینکه علی‌رغم تمام ویژگی‌های مثبتی که درباره ساعت Gen 5 خواندیم، نباید فراموش کنیم که این دیوایس هرچه باشد یک Wear OS بوده و با ساعت‌های ساخت اپل، سامسونگ و فیت‌بیت فاصله دارد. البته به اعتقاد برخی کارشناسان، در بین تمام ساعت‌هایی که با سیستم‌عامل Wear OS وارد بازار می‌شوند، اسمارت‌واچ‌های Fossil بیش از بقیه به این پلتفرم پایبند بوده‌اند. شاید به همین دلیل بوده که گوگل اخیرا بخشی از تکنولوژی تولید ساعت‌های هوشمند این شرکت – به ارزش 40 میلیون دلار – را خریداری کرد.

شاید یکی از دلایل کم‌فروغ بودن ساعت‌های Wear OS، اصرار در به کارگیری تراشه SD Wear 2100 باشد. همچنین، علی‌رغم امیدهای اولیه، ظاهرا چیپ‌ست SD Wear 3100 نیز نتوانسته نظر تولیدکنندگان را به خود جلب کند. برخی شنیده‌ها حاکی از آنند که کوالکام قصد دارد با طراحی یک تراشه دیگر، به تمام این مشکلات پایان دهد.  

منبع : Fossil


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا