گزارش کانترپوینت از افت 8 درصدی بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سه‌ماهه نخست 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/31        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، وان پلاس OnePlus

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی کانترپوینت در روز دوشنبه 17 ژوئن سال جاری میلادی (27 خرداد) آماری از بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته را در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019 منتشر کرده است. داده‌های حاصل از پژوهش سرویس نظارت بازار (Market Monitor Service) این موسسه در سه‌ماهه نخست سال جاری حکایت از آن دارد که عرضه محصولات اپل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد کاهش‌ یافته و این افت سبب شده که بخش گوشی‌های پیشرفته، که اسمارت‌فون‌هایی با قیمت عمده‌فروشی بیشتر از 400 دلار را در بر می‌گیرد، به طور کلی با 8 درصد کاهش سالانه مواجه گردد.

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report Q1 2019

اپل توانسته است در نخستین فصل سال 2019، معادل ۴۷ درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون‌های پیشرفته را در اختیار داشته باشد. کاهش سهم بازار اپل به طور مستقیم به معنای افزایش سهم رقیب اصلی این شرکت، یعنی سامسونگ بوده است. چنان که در سه‌ماهه اخیر، این کمپانی به تنهایی 25 درصد از بازار گوشی‌های پیشرفته را به خود اختصاص داده که بیشترین سهم سامسونگ از سال گذشته تاکنون به شمار می‌رود. این شرکت کره‌ای برای نخستین بار و بر خلاف گذشته، به جای عرضه دو نمونه از گوشی‌های سری گلکسی S، سه مدل اصلی گلکسی S10، S10+ و S10e را در اختیار مشتریان خود قرار داده که سبب پوشش دامنه قیمتی بیشتر برای دوست‌داران محصولات این کمپانی شده است. همچنین نباید پیشرفته‌ترین گوشی این مجموعه یعنی گلکسی S10 5G را از یاد برد که با برخورداری از فناوری نسل پنجم، به تازگی در چند کشور عرضه شده است و البته با توجه به زمان ارائه، در آمار اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در اولین فصل 2019 قرار نمی‌گیرد.

بر اساس تحلیل کانترپوینت، گرایش کاربران به نگهداری طولانی‌تر گوشی‌های آیفون، عرضه اپل را در این سه‌ماهه تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که چرخه جایگزینی آیفون به طور متوسط از دو سال، به بیش از سه سال افزایش یافته است. از سوی دیگر، تغییرات قابل‌ توجه طراحی در سری محصولات گلکسی S10 سامسونگ و همچنین این نکته که مجموعه گلکسی S10 در مقایسه با خانواده آیفون ارزش بیشتری را نسبت به قیمت ارائه می‌کند، به غول کره‌ای کمک کرده است تا فاصله خود را با اپل در بازار جهانی گوشی‌های پیشرفته کم کند و به حاکم مطلق بازار محصولات پیشرفته در 12 ماه گذشته تبدیل شود.

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report Q1 2019

سهم بازار جهانی برندهای عرضه‌کننده اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سه‌ماه اول سال 2019

صرف نظر از کاهش عرضه اپل، مشکلات موجود در بازار چین نیز به افت بازار جهانی گوشی‌های پیشرفته دامن زده است. بر اساس برآورد کانترپوینت تقریبا نیمی از افت بخش گوشی‌های پیشرفته در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ به دلیل کُندی رشد بازار چین بوده است. با این حال، تحلیل‌گران این موسسه باور دارند که با آغاز روند تجاری‌سازی فناوری نسل پنجم در آینده، بخش گوشی‌های پیشرفته به موازات آن رشد خواهد کرد. چنان که انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، تمام دستگاه‌های مبتنی بر فناوری 5G در بخش گوشی‌های پیشرفته ارائه شوند.

کمپانی هواوی در سه‌ماهه گذشته، به عنوان سومین بازیگر عمده، سهم دو رقمی 16 درصدی را در بازار رقابتی گوشی‌های پیشرفته به خود اختصاص داده است. برخورداری از دوربین‌های پیشرفته و بی‌نقص، استفاده از فن‌آوری هوش مصنوعی و کیفیت ساخت برتر در پرچمداران سری Mate وP سبب رشد هواوی در فصل اخیر شده است. همچنین این شرکت توانسته در بازار چین اپل را وادار به عقب‌نشینی نماید و عنوان نخستین عرضه‌کننده گوشی‌های پیشرفته را در این کشور از آن خود سازد.

اما تحریم تجاری اعمال‌شده توسط ایالات ‌متحده آمریکا، رشد جهانی هواوی را محدود خواهد ساخت. بخش گوشی‌های پیشرفته حدود ۱۸ درصد از عرضه‌های این کمپانی را به خود اختصاص داده است و سودآورترین بخش‌ شرکت چینی محسوب می‌شود، به طوری‌که کاهش فروش در این قسمت، سبب افت قابلیت بازاریابی هواوی و کاهش بودجه‌های سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه در آینده خواهد شد. کانترپوینت پیش‌بینی کرده است که سامسونگ و اپل از این شرایط به نفع خود استفاده می‌‌کنند و تلاش می‌کنند جای خالی هواوی را با ارائه محصولات متنوع پر کنند. در این میان سامسونگ از اپل شانس بیشتری برای موفقیت دارد چرا که به طور همزمان می‌تواند از مشکلات پیش روی هر دو شرکت سود ببرد.

بخش گوشی‌های پیشرفته همچنان مهم‌ترین دشواری پیش روی شرکت‌های OEM در مسیر افزایش نفوذ به شمار می‌رود، زیرا این بخش به قدرت و جایگاه برجسته برند نیاز دارد تا بتواند قیمت‌های بالا را در بازار جهانی هدایت کند؛ امری که شمار اندکی از شرکت‌های OEM از عهده آن بر می‌آیند. در نتیجه، سه فعال اصلی این حوزه، یعنی اپل، سامسونگ و هواوی در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019 در مجموع ۸۸ درصد از سهم بازار گوشی‌های پیشرفته را در اختیار گرفته‌اند.

OnePlus 7 Pro

OnePlus 7 Pro

از میان سازندگانی که برای ورود و حضور موفق در بخش اسمارت‌فون‌های پیشرفته برنامه‌ریزی کرده‌اند، باید به وان‌پلاس اشاره کرد. این شرکت با 2 درصد از سهم بازار و به لطف پرچمدار OnePlus 6T توانسته است موقعیت خود را به عنوان یکی از پنج تولیدکننده برتر جهان در بخش گوشی‌های پیشرفته حفظ نماید. به علاوه، به نظر می‌رسد OnePlus 7 بتواند عملکرد بهتری نسبت به سری 6 داشته باشد و جایگاه وان‌پلاس را تثبیت نماید. این شرکت چینی در اروپای غربی شاهد رشد پیوسته بوده است. همچنین در فصل گذشته جایگاه دومین تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند پیشرفته را در کشور هند از آن خود ساخته است. ناگفته نماند که OnePlus 6T در سه‌ماهه اخیر در این کشور پرفروش‌ترین اسمارت‌فون پیشرفته بوده، عنوانی که این محصول از همان اولین روزهای عرضه به خود اختصاص داده است. نام وان‌پلاس در میان پنج برند برتر آمریکای شمالی در سه‌ماهه نخست 2019 نیز دیده می‌شود. در واقع، این دومین فصل پیاپی محسوب می‌شود که وا‌ن‌پلاس به عنوان یکی از پنج سازنده برتر گوشی‌های هوشمند پیشرفته در سطح جهانی حضور دارد.

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report Q1 2019

 جایگاه برندهای مختلف موبایلی در رده پیشرفته در مناطق مختلف جغرافیائی

از نظر منطقه‌ای، آمریکای شمالی همچنان با 30 درصد بزرگ‌ترین بازار دستگاه‌های پیشرفته به شمار می‌رود و پس از این منطقه، چین با ۲۶ درصد و اروپای غربی با ۱۷ درصد قرار گرفته‌اند. این در حالی است که تولیدکنندگان چینی به شدت در حال تقویت حضور خود در بازار اروپا هستند و این امر سبب تشدید رقابت در بخش گوشی‌های پیشرفته می‌شود. در پایان لازم به ذکر است که کشورهایی همچون کانادا با ۱۴ درصد، روسیه با ۱۵ درصد، مکزیک با ۴۶ درصد و تایلند با ۲۳ درصد افزایش، از جمله بازارهایی هستند که رشد بخش اسمارت‌فون‌های پیشرفته با وجود کاهش عرضه جهانی در آنها مشهود بوده است. 

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا