گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون منطقه EMEA- رکود ادامه دارد

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : صنعت اسمارت‌فون در سال‌های اخیر، به سبب کم شدن تمایل کاربران برای خرید گوشی‌های جدید دچار رکود شده است. این رکود عمدتا از نبود خلاقیت در محصولات و در پی آن، طولانی‌تر شدن چرخه جایگزینی اسمارت‌فون سرچشمه می‌گیرد. گزارش اخیر موسسه پژوهشی IDC نیز که در روز 11 ژوئن (21 خرداد) از وضعیت بازار اسمارت‌فون منطقه EMEA (شامل اروپا، خاور میانه و آفریقا) در سه‌ماهه نخست 2019 منتشر شده است، از ادامه روند کاهشی این بازار حکایت دارد. مطابق گزارش تازه بخش بررسی فصلی بازار گوشی‌های موبایل در IDC، در فصل گذشته در مجموع 83.7 میلیون اسمارت‌فون وارد بازار EMEA شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش 3.3 درصدی را نشان می‌دهد.

IDC EMEA Smartphone Market Report Q1 2019

ارزش خرده‌فروشی پیش از کسر مالیات این گوشی‌ها نیز با افت کم‌سابقه و بیش از 10 درصدی در مقایسه با سه‌ماهه نخست 2018 به 26.780 میلیون دلار رسیده است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که فروش گوشی‌های ساده یا feature phoneها نیز 45.9 میلیون واحد بوده است که بیش از دو سوم آنها در آفریقا عرضه شده‌اند.

رکورد بیشترین افت از نظر حجم عرضه در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019 در میان کشورهای منطقه EMEA متعلق به خاور میانه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 18.8 را نشان می‌دهد. ناگفته نماند که متوسط قیمت فروش هم در این منطقه به شدت کاهش یافته است. در حقیقت، عواملی همچون نوسانات اخیر قیمت نفت سبب شده که بازار اسمارت‌فون در این منطقه، یک‌سوم ارزش خود را از دست بدهد. از سوی دیگر، بازار آفریقا سریع‌ترین رشد را در این میان به خود اختصاص داده و 6 درصد افزایش را تجربه کرده است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی از نظر حجم، تغییرات محدودی روی داده است.

گزارش IDC نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش در اروپای غربی نیز با افت مواجه شده است. اما در اروپای مرکزی و شرقی متوسط قیمت فروش روند ثابتی نسبت به سال گذشته داشته و تقریبا شاهد تغییری نبوده است. البته متوسط قیمت فروش در این مناطق کمی بیش از نصف آن در اروپای غربی است.

IDC EMEA Smartphone Market Report Q1 2019

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در منطقه EMEA در سه‌ماهه اول سال 2019 (عرضه به میلیون عدد)

به گفته مارتا پینتو (Marta Pinto)، مدیر پژوهشی IDC در منطقه EMEA، هواوی با وجود رکود بازار اسمارت‌فون همچنان به رشد خود ادامه داده است. شیائومی نیز عملکرد مثبت و همراه با رشدی داشته و این در حالی است که اپل در یکی از فصل‌های سخت تاریخ خود، در سه‌ماهه گذشته سهم بازاری معادل 23 درصد را در کشورهای اروپایی در اختیار داشته است؛ امری که در پنج سال گذشته موردی مشابه آن نمی‌توان یافت.

سه سازنده برتر چینی از جمله Transsion در آفریقا وضعیت تثبیت‌شده‌ای دارند و 36.8 درصد از سهم کل بازار را از آن خود ساخته‌اند؛ رقمی که نسبت به فصل اول سال 2018، چهار درصد رشد را نشان می‌دهد.

در سه‌ماهه منتهی به مارس امسال، سامسونگ 15.7 میلیون واحد اسمارت‌فون در منطقه EMEA عرضه کرده و 29.47 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است. این کمپانی کره‌ای با وجود افت 6.82 درصدی نسبت به سال گذشته، توانسته همچون چند فصل اخیر رتبه یک بازار را به خود اختصاص دهد. جایگاه دوم از آن هواوی بوده که رشد قابل توجه 66.13 درصدی داشته و 13.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار EMEA ارائه کرده است. همان طور که اشاره شد، سه‌ماهه اخیر را می‌توان بدترین فصل اپل در طول پنج سال گذشته نامید، چرا که میزان عرضه گوشی‌های این شرکت در مقایسه با فصل نخست سال 2018 شاهد 22.73 درصد افت بوده است. به نظر می‌رسد وضعیت اپل تا فصل سوم و عرضه یک گوشی جدید ادامه داشته باشد. در مکان چهارم و پنجم این فهرست شرکت‌های شیائومی و HMD قرار دارند که میزان اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده آنها نسبت به زمان مشابه سال گذشته به ترتیب 33.26 درصد رشد و 32.64 درصد افت را تجربه کرده است.

Huawei P30 Pro

Huawei P30 Pro

پینتو در ادامه می‌افزاید که بازار اسمارت‌فون در فصل‌های اخیر به شیوه‌های نسبتا قابل پیش‌بینی تغییر کرده و از آنجا که مصرف‌کنندگان گوشی‌‌های خود را به مدت طولانی‌تری نگهداری می‌کنند، میزان عرضه کاهش یافته است. به علاوه، جدیدترین دستگاه‌های اپل هم چالش‌هایی را ایجاد نموده‌اند و این در شرایطی است که رقبای چینی در هر سه‌ماهه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند.

سیمون بیکر (Simon Baker)، مدیر برنامه IDC در منطقه EMEA نیز عقیده دارد که در فصل‌های اخیر، اروپا به محل تمرکز سازندگان تبدیل شده که در میان آن‌ها، برخی از سازندگان کوچک‌تر با فشارهای زیادی روبه‌رو بوده‌اند. به نظر می‌رسد که در آینده نیز نمی‌توان روندهای شفافی را انتظار کشید و تحولاتی همچون تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا و قرار گرفتن هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا در روز 16 می، باعث ایجاد تردید و بی‌ثباتی در این صنعت شده است؛ چرا که ژئوپلیتیک جهانی، هرچند بدون ‌ارتباط مستقیم با منطقه EMEA، در ادامه امسال به مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری چینش و سهم بازار تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر، در ماه آوریل سال جاری نخستین شبکه 5G در اروپا، ابتدا در کشور سوییس و بلافاصله پس از آن در شبکه EE بریتانیا و گروه Vodafone راه‌اندازی شد. با این حال، کارشناسان IDC بر این باورند که با وجود هیاهو‌ی قابل توجه درباره بریتانیا به عنوان مقصد بعدی شبکه نسل پنجم، هنوز تا تحقق کامل 5G زمان قابل توجهی در پیش خواهد بود.

IDC EMEA Smartphone Market Report Q1 2019

میزان عرضه اسمارت‌فون برحسب نسل‌های مختلف شبکه تلفن همراه از 2007 تا 2023

موسسه پژوهشی IDC در پایان گزارش خود پیش‌بینی کرده است که پذیرش 5G در اروپا کندتر از شبکه 4G خواهد بود. اگر چه دستگاه‌های پیشرفته نسل پنجم تا پایان سال در اروپا در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت، در دسترس بودن گسترده سرویس‌های 4G، کار اپراتورها را برای متقاعد ساختن کاربران در خصوص لزوم ارتقاء دستگاه‌هایشان دشوار خواهد ساخت. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا