گزارش مالی شیائومی از سه‌ماهه نخست 2019 – فروش موفق در داخل و خارج

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/3/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : کمپانی شیائومی در روز دوشنبه 20 می 2019 (30 اردیبهشت 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه نخست سال 2019 را منتشر کرد. طبق این گزارش، به لطف اجرای مؤثر راهبردی که شیائومی آن را استراتژی دوموتوره "اسمارت‌فون+AIoT" می‌نامد، درآمد شرکت در فصل اخیر، با 27.2 درصد رشد سالانه، به 43.8 میلیارد یوان رسید که با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدودا برابر با 6.33 میلیارد دلار خواهد بود (AIoT ترکیبی از AI و IoT بوده و می‌توان آن را به شکل "هوش مصنوعی اشیا" ترجمه کرد). سود ناخالص شیائومی نیز در فصلی که گذشت، با 21.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 5.2 میلیارد یوان بالغ شد که 3.2 میلیارد یوان از این میزان، سود خالص شیائومی بوده است.

Xiaomi Q1 2019 Financial Results

به گفته لی جان (Lei Jun)، مدیرعامل شیائومی، سه‌ماهه اخیر، نخستین فصل پس از راه‌اندازی استراتژی دو موتوره "اسمارت‌فون+AIoT" و یک سری تغییر و تحولات دیگر در شرکت بوده است. وی می‌افزاید: «طی سال گذشته، ما در استراتژی‌های بنیادی، ساختار مدیریتی، سیستم تحقیق و توسعه تکنولوژی و سیستم توسعه محصولات و برند خود، به پیشرفت‌ها و اصلاحات چشمگیری دست یافتیم.» به گفته لی جان، شیائومی طی 5 سال آتی، 10 میلیارد یوان را برای سرمایه‌گذاری در طرحی موسوم به "All in AIoT" اختصاص داده تا بتواند با استفاده از فرصت‌های توسعه در بخش‌های "هوش مصنوعی" و "اینترنت اشیا"، پیشرفت شرکت در 5 تا 10 سال آینده را تضمین کند.

کمپانی شیائومی در 3 زمینه عمده به فعالیت می‌پردازد که عبارتند از: کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند، اینترنت هوشمند و سبک زندگی و نهایتا خدمات اینترنتی. در ادامه، عملکرد شرکت در هر سه حوزه را تشریح می‌کنیم.

• کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند

طی فصل اخیر، درآمد شیائومی از راه فروش اسمارت‌فون تقریبا به 27 میلیارد یوان رسید که نسبت به درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته، 16.2 درصد رشد داشته و نشان می‌دهد اصلاحات راهبردی شیائومی در این زمینه، در حال نتیجه دادن است. شیائومی با بهبود سبد محصولات و تلاش برای مستقل کردن برند Redmi، توانست راهبرد برندهای چندگانه (multi-brand strategy) را با موفقیت اجرا کند. به این ترتیب که هدف از ایجاد برند Redmi، عرضه گوشی‌های مقرون به صرفه در فروشگاه‌های آنلاین بوده، اما خودِ شیائومی، همچنان روی دست‌یابی به تکنولوژی‌های پیشرفته و ارائه بهترین تجربه کاربری تمرکز خواهد کرد.

Xiaomi Redmi Note 7 Pro

Redmi Note 7 Pro

طبق گزارش اخیر، به لطف بهینه‌سازی سبد محصولات و شناخته شدن اسمارت‌فون‌های جدید شیائومی در بازار، متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند این کمپانی در چین 29.9 درصد و در خارج از چین 12.1 درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) رشد داشته است. طی سه‌ماهه نخست 2019، پرچمدارهای جدیدی از سری‌های Mi 9 و Redmi Note 7 وارد بازار شدند. تا 31 مارچ 2019، عرضه اسمارت‌فون‌های سری Redmi Note 7 از 4 میلیون دستگاه فراتر رفت و تعداد گوشی‌هایی که از سری Mi 9 وارد بازار شد، به بیش از 1.5 میلیون دستگاه رسید. به گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC، شیائومی با عرضه 27.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه نخست 2019، چهارمین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا لقب گرفت.

شیائومی معمولا در بین آقایان طرفداران بیشتری دارد، اما این شرکت تلاش کرده تا توجه مشتریان مؤنث را نیز به خود جلب کند. خرید کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های کمپانی Meitu، برای فروش اسمارت‌فون‌هایی با قابلیت‌های بهتر در زمینه سلفی، از جمله اقدامات شیائومی در این زمینه بوده است.

• اینترنت اشیا و سبک زندگی

میزان درآمد شیائومی از کسب‌وکار اینترنت اشیا و سبک زندگی در فصل اخیر، با 56.5 درصد رشد سالانه، به 12 میلیارد یوان رسید. در بین محصولات این بخش، تلویزیون‌های هوشمند همچنان پیشتاز بوده و برای 2 فصل متوالی، رتبه نخست عرضه را در بازار چین به خود اختصاص داده است. در سه‌ماهه اخیر، عرضه جهانی تلویزیون‌های هوشمند شیائومی، به 2.6 میلیون دستگاه رسید که از رشد چشمگیر 99.8 درصدی حکایت می‌کند. جالب است بدانید، شیائومی در ماه ژانویه اعلام کرد که با خرید 0.48 درصد از سهام شرکت TCL، قصد دارد سیستم‌عامل خود را به تلویزیون‌های این کمپانی بیاورد.

شیائومی بدون ذکر آمار دقیق، به این نکته اشاره کرد که محصولات اکوسیستمی این بخش – مثل دستبند Mi Band، دستگاه تصفیه هوای Mi Air Purifier و اسکوتر برقی Mi Electric Scooter – نیز به رشد مناسبی در فروش دست یافتند. ناگفته نماند، محصولات اینترنت اشیای شیائومی از لحاظ طراحی، برنده 25 جایزه بین‌المللی شده که از مقبولیت گسترده این محصولات در بازار خبر می‌دهد.

Xiaomi Electric Scooter

اسکوتر برقی Mi Electric Scooter

طبق ادعای شیائومی، تا 31 مارچ 2019، تعداد دیوایس‌های اینترنت اشیایی که به پلتفرم IoT شیائومی متصل‌اند (به جز اسمارت‌فون‌ها و لپ‌تاپ‌ها) به حدود 171 میلیون دستگاه بالغ می‌شود که نسبت به فصل قبل 13.7 درصد و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است. همچنین، دستیار هوش مصنوعی شیائومی با داشتن بیش از 45.5 کاربر ماهانه فعال، یکی از پراستفاده‌ترین پلتفرم‌های تعاملی صوتی در چین بوده و باعث شده سازمان‌های بیشتری از این پلتفرم باز استقبال کنند.

• خدمات اینترنتی

کسب‌وکار خدمات اینترنتی شیائومی در سه‌ماهه اول 2019، چیزی حدود 4.3 میلیارد یوان برای این شرکت درآمدزایی داشته است. هرچند این میزان نسبت به درآمد کسب‌وکارهای دیگر شیائومی خیلی کمتر است، اما رشد سالانه 31.8 درصدی خدمات اینترنتی شرکت، از حرکت رو به جلوی این بخش حکایت دارد. درآمد قسمت‌های مختلف کسب‌وکار خدمات اینترنتی شیائومی به شرح زیر است:

- تبلیغات: 2.3 میلیارد یوان (21.8 درصد رشد سالانه)

- بازی: 823.1 میلیون یوان (6.8 درصد رشد سالانه)

- سایر سرویس‌های ارزش افزوده اینترنتی: 1.2 میلیارد یوان (96.4 درصد رشد سالانه)

در مارچ 2019، تعداد کاربران ماهانه فعال MIUI (رابط کاربری اختصاصی شیائومی) با 37.3 درصد رشد به 260.9 میلیون نفر رسید، در حالی که کاربران ماهانه فعال تلویزیون‌های هوشمند و می‌باکس‌ها با رشد 55.1 درصدی به 20.7 میلیون نفر بالغ شد. ناگفته نماند، می‌باکس (Mi Box) نوعی مبدل است که تلویزیون ساده را به تلویزیون هوشمند تبدیل می‌کند.

Xiaomi Mi Box

Mi Box

افزایش حضور شیائومی در بازارهای بین‌المللی

بنا بر آنچه در گزارش اخیر آمده، 16.8 میلیارد از مجموع درآمد شیائومی در فصل اخیر، از فروش در بازارهای بین‌المللی حاصل شده که این میزان نسبت به یک سال قبل، 34.7 درصد رشد داشته است. با این حساب، در شرایطی که بازار جهانی دچار رکود شده و رقیب شیائومی (یعنی هواوی) نیز با تحریم‌های سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، 38 درصد از مجموع درآمد شیائومی از بازارهای بین‌المللی به دست می‌آید که در نوع خود عملکرد درخشانی محسوب می‌شود.

به عنوان نمونه به بازار هند اشاره می‌کنیم که شیائومی در آن جایگاه ویژه‌ای داشته و برای هفتمین فصل متوالی، فروشنده شماره یک این بازار بوده است. 51 درصد از اسمارت‌فون‌های عرضه شده به شکل آنلاین در بازار هند نیز در سال 2018 متعلق به شیائومی بوده و این رتبه نخست برای دهمین فصل متوالی برای این شرکت چینی رقم می‌خورد. ناگفته نماند، سهم شیائومی از بازار آفلاین هند در سه‌ماهه پایانی 2018، بیش از 20 درصد گزارش شده است. به دنبال موفقیت فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت در چین، شیائومی عرضه محصولات اینترنت اشیا و سبک زندگی خود را هم در هند افزایش داده و در چندین رده از محصولات (از جمله تلویزیون‌های هوشمند و پوشیدنی‌ها) پیشتاز بازار هند است.

طبق مؤسسه تحقیقاتی Canalys، شیائومی طی فصل اخیر از لحاظ عرضه اسمارت‌فون، در بیش از 40 کشور و منطقه در دنیا در رتبه پنجم بوده و با حفظ نرخ رشد چشمگیر 115.1 درصد، رتبه چهارم عرضه گوشی هوشمند در اروپای غربی را به خود اختصاص داده است. تعداد فروشگاه‌های رسمی Mi Home در خارج از چین، تا پایان مارچ 2019، به 480 فروشگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 93.5 درصد رشد داشته است (لازم به ذکر است، از این تعداد 79 فروشگاه در هند قرار دارد). در پایان گفتنی‌ست، شیائومی برای ورود به بازارهای آفریقا و آمریکای لاتین نیز برنامه دارد. این شرکت برای فروش محصولاتش در آفریقا، با یک پلتفرم تجارت الکترونیک در این قاره به نام Jumia به توافق رسیده است. 

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا