معرفی هدست واقعیت افزوده Lenovo ThinkReality A6 – رقیبی جدی برای HoloLens

نمایش خبر

تاریخ : 1398/2/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : کمپانی لنوو – که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کامپیوترهای شخصی در دنیا محسوب می‌شود – چند سالی‌ست که علاوه‌ بر PC، به عرصه‌های دیگر نیز ورود کرده و در حال گسترش کسب‌وکار خود در این زمینه‌هاست. در همین راستا، این کمپانی چینی در روز دوشنبه 13 می 2019 (23 اردیبهشت 1398) در جریان کنفرانس Accelerate 2019 – که همه ساله در اورلاندوی فلوریدا برگزار می‌شود – ضمن معرفی پلتفرم ThinkReality، از هدست واقعیت افزوده (AR) خود با نام ThinkReality A6 نیز رونمایی کرد. از شکل و شمایل و توصیف دیوایس و پلتفرم، به نظر می‌رسد که لنوو قصد دارد رقابتی جدی را با HoloLens (محصول مایکروسافت) آغاز کند.

Introducing Lenovo ThinkReality A6 AR Headset

در واقع ThinkReality زیربرند جدید لنوو محسوب می‌شود که وظیفه‌اش ارائه واقعیت افزوده به کاربران سازمانی است. سیستم جدید ThinkReality دو بخش مهم دارد؛ یکی پلتفرم نرم‌افزاری و دیگری هدست واقعیت افزوده. ThinkReality A6 یک هدست 380 گرمی‌ست که علاوه بر دو دوربین با لنز چشم ماهی در جلوی دستگاه و سنسورهای تشخیص عمق، از یک سنسور 13 مگاپیکسلی RGB نیز برخوردار است. به منظور کنترل صوتی، میکروفون‌هایی به صورت آن‌بورد در دستگاه تعبیه شده است. مثل برخی هدست‌های دیگر، ThinkReality A6 نیز با تشخیص اینکه کاربر در آن واحد به کجا نگاه می‌کند، می‌تواند رزولوشن یا جهت‌یابی را بهینه‌سازی کند.

وجود کنترل‌گری با 3 درجه آزادی (3DoF) کاربر را قادر می‌سازد تا بتواند با محیط‌های مجازی تعامل داشته باشد. ظرفیت باتری هدست 6,800 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده که تا 4 ساعت دوام خواهد داشت. امکان استفاده از هدست در هنگام شارژ شدن نیز فراهم است. میدان دید مورب هدست 40 درجه بوده و از دو نمایشگر با وضوح 1080p و نسبت تصویر 16:9 برای هر چشم تشکیل شده است. این رزولوشن، به مراتب از رزولوشن نسل اول HoloLens (1,260×720 پیکسل) بالاتر است، اما در مقایسه با نسل دوم HoloLens (با وضوح 1,440p برای هر چشم) پایین‌تر خواهد بود.

Introducing Lenovo ThinkReality A6 AR Headset

همانطور که گفته شد، وزن هدست ThinkReality A6 برابر با 380 گرم است و از این رو، لنوو آن را یکی از سبک‌ترین هدست‌های AR در این رده می‌داند. البته نباید وزن کم و اندازه کوچک هدست، شما را فریب دهد، زیرا حقیقت آن است که به منظور سبک‌تر شدن و سهمولت کار با هدست A6، لنوو بخشی از سخت‌افزار آن را در قالب جعبه‌ای موسوم به compute box طراحی کرده که به هدست وصل می‌شود. این جعبه – که تقریبا به اندازه یک درایو SSD است – موارد زیر را در خود جای داده است: چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 845 و تجهیزات اپتیک محصول شرکت Lumus که درون یک VPU ساخت اینتل قرار گرفته است. این VPU (واحد پردازنده دید) Movidius نام دارد.

Introducing Lenovo ThinkReality A6 AR Headset

بر خلاف لنوو، مایکروسافت تمام اجزای سخت‌افزاری HoloLens را در خود هدست جای داده است. شاید به نظر برخی‌ها حمل یک وسیله جانبی در کنار هدست چندان جالب نباشد، اما می‌توان این جعبه را به کمر یا بازو بست تا در محل کار، مزاحمتی ایجاد نکند. ناگفته نماند، وجود همین جعبه جنبی‌ست که باعث کاهش وزن هدست شده است. وجود واحد اندازه‌گیری سکون و بارکدخوان نیز از دیگر امکانات ThinkReality A6 به شمار می‌رود.

یکی از ویژگی‌هایی که هدست لنوو را از HoloLens متمایز می‌کند، پلتفرم نرم‌افزاری آن است. سیستم‌عامل این هدست اندروید اوریو است، اما طبق گفته شرکت، پلتفرم نرم‌افزاری ThinkReality به دیوایس یا فضای ابری خاصی محدود نبوده و لذا مشتریان سازمانی با سیستم‌عامل‌ها، سرویس‌های ابری و هدست‌های مختلف می‌توانند از این پلتفرم بهره‌مند شوند. به گفته یکی از سخنگوهای لنوو، هدف از طراحی نرم‌افزار Thinkeality آن بوده که سازمان‌ها و شرکت‌ها بتوانند اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده خود را برای موقعیت‌های مختلفی مثل آموزش یا ساده‌سازی جریان کاری در محیط‌های مختلف، توسعه دهند. همچنین، کسب‌وکارها این اختیار را خواهند داشت که سیستم‌عامل را خودشان انتخاب کرده و به سیستم‌عامل اختصاصی لنوو یا مایکروسافت محدود نباشند. با توجه به آنکه پلتفرم نرم‌افزاری ThinkReality به فضای ابری خاصی وابسته نیست، حتی در سرویس‌هایی مثل Amazon Web Services و Microsoft Azure هم می‌توان با آن کار کرد. از طرفی، وابستگی نداشتن به یک دیوایس خاص، موجب می‌شود که علاوه بر هدست لنوو، کاربر با سایر هدست‌ها (از جمله Oculus Rift) نیز بتواند با این پلتفرم کار کند.

Introducing Lenovo ThinkReality A6 AR Headset

لازم به ذکر است، در حال حاضر اکوسیستم هیچ هدستی به معنای واقعی کلمه باز نبوده و لذا هدست‌های موجود هنوز نمی‌توانند با همه نرم‌افزارهای مختلفی که در عرصه کسب‌وکار استفاده می‌شود، کار کنند. مایکروسافت در هنگام عرضه HoloLens 2 از باز بودن پلتفرم این هدست خبر داد و ادعا نمود که برای "گذار از باغ‌های محصور به باغ‌های اشتراکی"، اپ استور و مدل‌های مرورگر وب از نوع باز خواهند بود، ولی این امر هنوز محقق نشده است. البته اینکه لنوو برای خلق گزینه‌ای جدید به خودی خود، تلاشی نکرده، هوشمندی این شرکت را می‌رساند. اما پیش‌بینی اینکه آیا لنوو می‌تواند در این زمینه با مایکروسافت رقابت کند، دشوار است.

باید بپذیریم که طی چند سال اخیر، واقعیت مجازی و حوزه سخت‌افزاری آن، بیشتر از واقعیت افزوده رشد کرده‌اند، اما بسیاری از افرادی که در کانون واقعیت افزوده مشغول به کارند، می‌دانند که پتانسیل‌های واقعیت افزوده نیز مشابه واقعیت مجازی بوده و ممکن است حتی بیشتر از آن باشد. البته، برخلاف هدست‌های واقعیت مجازی مثل Oculus Rift و HTC Vive – که در بسیاری از موارد برای اهداف سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند – عمده کاربرد هدست‌های واقعیت افزوده به محیط کار مربوط می‌شود. به عنوان مثال، لنوو آموزش صنعتی و تولید را به عنوان مهم‌ترین حوزه‌های کاربرد ThinkReality A6 ذکر می‌کند. همچنین، هدست جدید لنوو می‌تواند ابزار خوبی برای معمارها و هنرمندانی باشد که مایلند کارشان را قبل از ساخت به شکل رندرهای سه بعدی مشاهده کنند.

درباره قیمت و زمان ورود این هدست به بازار، هنوز اطلاعی در دست نیست. 

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا