IDC: رشد 7 درصدی بازار اسمارت‌فون هند در سه‌ماهه نخست 2019 با وجود افت 6 درصدی بازار جهانی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/2/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، هند India ، سامسونگ Samsung ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در روز دوشنبه 13 می سال جاری میلادی (23 اردیبهشت) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون هند در فصل نخست 2019 منتشر کرد. یافته‌های بخش بررسی فصلی بازار موبایل آسیا/اقیانوسیه IDC از شروع خوب بازار هند در سه‌ماهه منتهی به مارس سال جاری خبر می‌دهد، به طوری که مجموع گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در هند طی سه‌ماهه اخیر با 7.1 درصد رشد سالانه به 32.1 میلیون واحد رسیده است. این در حالی است که بر اساس گزارش تازه IDC، بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2019 با 6.6 درصد افت سالانه روبه‌رو شده است.

Redmi Note 7 Pro

Redmi Note 7 Pro

با وجود رشد سالانه بازار گوشی‌های هوشمند در کشور هند، حجم بالای کالاهای موجود باقیمانده از فصل پیش در کانال‌های فروش باعث شده که میزان عرضه این بازار در سه‌ماهه اخیر نسبت به سه‌ماهه چهارم 2018 با 8.4 درصد کاهش مواجه شود.

گزارش IDC نشان می‌دهد که در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019، شیائومی با در دست داشتن 30.6 درصد از سهم بازار در جایگاه نخست و پس از آن سامسونگ با 22.3 درصد از سهم بازار در مکان دوم قرار گرفته است. سه شرکت ویوو با سهم بازار 13 درصدی، اوپو با سهم بازار 7.6 درصدی و در نهایت Realme با 6 درصد از سهم بازار، نیز رتبه‌های سوم تا پنجم را در بازار اسمارت‌فون هند از آنِ خود ساخته‌اند.

به گفته اوپاسانا جاشی (Upasana Joshi)، معاون پژوهشی در IDC هند، با وجود قوانین تازه دولت هند درباره تجارت الکترونیکی، کانال‌های فروش آنلاین سرعت فعالیت خود را مدیریت و در سه‌ماهه نخست 2019، رشد سالانه 19.6 درصدی را ثبت کرده‌اند. به لطف عرضه محصولات جدید و تخفیف‌های گسترده و جذاب از سوی تولیدکنندگانی همچون شیائومی، سامسونگ، Realme و هواوی، آمار فروش آنلاین به 40.2 درصد رسیده است.

IDC India Smartphone Market Report Q1 2019

پنج شرکت برتر ارائه‌کننده اسمارت‌فون در هند در سه‌ماهه اول 2019 (عرضه به میلیون عدد)

عرضه‌های زیاد در جشن‌های فصلی در سه‌ماهه سوم و چهارم 2018 به حجم بالای کالاهای موجود در کانال‌های فروش منجر شده و از این رو در فصل نخست 2019، رشد سالانه در کانال‌های فروش آفلاین تقریبا ثابت و بدون تغییر بوده است. با این حال عرضه محصولات جدید مانند اسمارت‌فون‌های سری A سامسونگ، همچنان ادامه می‌یابد و فعالیت آن دسته از فروشندگانی که بر فروش آنلاین متمرکز هستند، از جمله شیائومی و Realme، به فروشگاه‌های آفلاین گسترده می‌شود.

متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند نیز با 3.3 درصد رشد سالانه به 161 دلار آمریکا رسیده است. این امر می‌تواند به رشد فروش در بخش محصولاتی با قیمت 300 تا 500 دلار نسبت داده شود که 6 درصد کل بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2019 به آنها اختصاص داشته است. به علاوه این بخش با عرضه اسمارت‌فون جدید ویوو V15 Pro از دیگر محدوده‌های قیمتی پیشی گرفته است.

گزارش IDC نشان می‌دهد که سامسونگ در بخش گوشی‌های گران‌قیمت (بالاتر از 500 دلار) اپل را پشت سر گذاشته و پیشتاز بازار بوده است. سهم بازار این کمپانی کره‌ای در اولین سه‌ماهه سال جاری میلادی از محصولات با قیمت بیش از 500 دلار به 36 درصد رسیده که عمدتا به سبب عرضه سری پرچمدار گلکسی S10 بوده است؛ مجموعه‌ای که از سوی کمپین‌های بزرگ بازاریابی پشتیبانی شده است. پس از سامسونگ، وان‌پلاس قرار دارد که با محصول OnePlus 6T در سه‌ماهه اخیر پرفروش‌ترین مدل بازار هند را در میان گوشی‌های با قیمت بالای 500 دلار به خود اختصاص داده است.

IDC India Smartphone Market Report Q1 2019

سهم بازار پنج شرکت برتر ارائه‌کننده اسمارت‌فون در هند در سه‌ماهه اول 2019 

بخش گوشی‌های بدون سیستم‌عامل یا feature phoneها همچنان نیمی از کل عرضه گوشی‌ها را در هند اختیار دارد. بر اساس گزارش IDC، در فصل منتهی به مارس 2019، در مجموع 32.3 میلیون واحد فیچرفون به بازار هند عرضه شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش 42.2 درصدی را نشان می‌دهد. نکته عجیب آن که در بخش فیچرفون‌های مجهز به 4G هم افت چشمگیری دیده می‌شود؛ کاهشی بیش از 50 درصد که به نظر می‌رسد به طور عمده ناشی از موجودی کالای کانال فروش از فصل‌های پیشین بوده است. گفتنی است که این افت در بازار فیچرفون‌های ساده 2G/2.5G نیز، که از ارتباطات پرسرعت موبایلی بهره نمی‌برند، به چشم می‌خورد.

پنج شرکت برتر تولیدکننده اسمارت‌فون در بازار هند در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019 از نگاه IDC عبارتند از:

1- شیائومی

شرکت شیائومی در سه‌ماهه اول سال 2019، با ارائه 9.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و رشد سالانه 8.1 درصدی، پیشتازی خود را در بازار اسمارت‌فون هند حفظ کرده است. این کمپانی چینی درفصل گذشته چند محصول جدید مانند سری Redmi Note 7 و نیز Redmi Go را به بازار عرضه کرده است. شیائومی همچنین در بازار فروش آنلاین نیز تولیدکننده شماره یک بوده و 48.6 درصد از سهم این بازار را در فصل اخیر در دست داشته است.

Redmi Go

2- سامسونگ

کمپانی سامسونگ در نخستین فصل 2019 عملکرد چندان مطلوبی نداشته و با عرضه 7.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به جایگاه دوم این جدول بسنده کرده است. استراتژی فروش این شرکت کره‌ای برای مقابله با سازندگان چینی عرضه انحصاری سری M به صورت آنلاین و فروش سری A بوده است؛ سیاستی که سبب شده سهم فروش آنلاین سامسونگ پس از عرضه گلکسی M20 به حدود 13.5 درصد افزایش یابد. نکته جالب آن که ظاهرا کانال‌های فروش آفلاین نسبت به طرح این شرکت در خصوص متوقف کردن تولید سری J بسیار خوش‌بین هستند و از آن حمایت کرده‌اند.

Samsung Galaxy M20

Samsung Galaxy M20

3- ویوو

شرکت ویوو در سه‌ماهه اخیر 4.2 میلیون واحد گوشی هوشمند به بازار هند عرضه کرده و با داشتن 13 درصد از سهم بازار، همچنان جایگاه سوم خود را حفظ نموده است. گزارش IDC از آن حکایت دارد که میزان اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دو برابر شده است. این افزایش عرضه در درجه اول به سبب ارائه گوشی پرچمدار V15 Pro با دوربین سلفی pop-up و اسمارت‌فون مقرون‌به‌صرفه Y91 بوده است. از سوی دیگر ویوو به سرمایه‌گذاری سنگین در طرح‌های ابتکاری بازاریابی خود ادامه داده، به طوری که در بازی‌های لیگ برتر کریکت هند، همزمان با سه‌ماهه دوم 2019، به ارائه طرح‌ها وحاشیه‌های جذاب کانال فروش پرداخته است.

Vivo V15 Pro

Vivo V15 Pro

4- اوپو

جایگاه چهارم و پنجم برترین سازندگان اسمارت‌فون به اوپو و زیربرند آن یعنی Realme اختصاص یافته است. شرکت چینی اوپو در سه‌ماهه گذشته 2.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار کرده و 7.6 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است. همچنین اوپو با 9.7 درصد رشد سالانه در فصل نخست 2019 توانسته جایگاه چهارم را در اختیار گیرد. این شرکت در اواخر سال 2018، اسمارت‌فون‌ K1 (نخستین مدلی که تنها به صورت آنلاین برای هند عرضه شد) و در مارس 2019، گوشی‌های میان‌رده F11 و F11 Pro را ارائه کرده و در عین حال به فروش اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه سری A هم ادامه داده است.

Oppo F11 Pro

Oppo F11 Pro

5- Realme

شاید کسی فکر نمی‌کرد زیربرندی که تنها یک سال از عمر آن می‌گذرد، بتواند با این سرعت در فهرست سازندگان برتر بازار هند قرار گیرد. داده‌های منتشرشده توسط IDC نشان می‌دهد که Realme با عرضه 1.9 میلیون واحد گوشی هوشمند موفق شده در فصل اخیر در جایگاه پنجمین تولیدکننده برتر بازار هند قرار گیرد. همچنین سری Realme 3 این شرکت بیشترین میزان عرضه را در سه‌ماهه گذشته در اختیار داشته است. به نظر می‌رسد زیربرند Realme که اساسا با هدف تمرکز بر فروش آنلاین معرفی شده، به اهمیت حضور کانال فروش فراگیر و جامع (یا omnichannel) و گسترش سریع به کانال‌های آفلاین پی برده است. در نتیجه، اکنون به طور تقریبی از هر سه اسمارت‌فون Realme، یکی به صورت آفلاین فروخته می‌شود.

Realme 3 Pro

Realme 3 Pro

در پایان این گزارش، ناوکندار سینگ (Navkendar Singh)، مدیر پژوهشی در بخش دستگاه‌های Client و IPDC در IDC هند یادآور شده است که در سال 2019 باید منتظر گسترش سریع کانال‌های فروش آفلاین توسط تولیدکنندگانی باشیم که پیش از این بر عرضه آنلاین متمرکز بوده‌اند. این شرکت‌ها می‌کوشند با این استراتژی، دامنه عرضه خود را در شهرهای کوچک نیز توسعه بخشند. البته این به معنای کاسته شدن از اهمیت کانال‌های آنلاین فروش و کم شدن تمرکز روی آن‌ها نیست و کسب‌وکار اسمارت‌فون‌ همچنان به این شیوه از فروش، با اهمیتی ویژه می‌نگرد.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا