معرفی Exynos i T100 – راه‌کار جدید سامسونگ در زمینه اینترنت اشیا

نمایش خبر

تاریخ : 1398/2/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اکسینوس Exynos ، پردازنده Processor ، اینترنت اشیاء IoT ، سامسونگ اکسینوس آی تی 100 Samsung Exynos i T100 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز سه‌شنبه 7 می 2019 (17 اردیبهشت 1398) راه‌کار جدیدی را در زمینه اینترنت اشیا (IoT) معرفی کرد. این راه‌کار در واقع پردازنده‌ای به نام Exynos i T100 است که به گفته سامسونگ امنیت و اعتبار دیوایس‌هایی که برای ارتباطات کوتاه-برد طراحی شده‌اند را ارتقا خواهد داد. با توجه به اینکه سامسونگ قبل از این، پردازنده‌هایی مثل Exynos i T200 (برای وای-فای) و Exynos i S111 مجهز به مودم LTE (برای ارتباطات دور-برد با پهنای باند باریک) را در زمینه اینترنت اشیا معرفی کرده بود، تولید Exynos i T100 می‌تواند نیازهای گسترده‌تری را در رابطه با ارتباطات دیوایس‌های امروزیِ IoT برطرف کند.

Introducing Samsung Exynos i T100 IoT Processor

پردازنده Exynos i T100 بر مبنای پروسه 28 نانومتری تولید شده و قاعدتا باید کم‌مصرف باشد. این پردازنده به گونه‌ای بهینه شده تا در دیوایس‌های کوتاه-برد اینترنت اشیا (با برد کمتر از 100 متر) که محیط‌های خانگی و تجاری را اتوماتیک کرده و تحت کنترل خود می‌گیرند، به کار گرفته شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این دیوایس‌های کوتاه-برد عبارتند از نورپردازی هوشمند، سیستم امنیت و مانیتورینگ منازل، کنترل دما، نشت‌یابی گاز، حسگر آتش و دیوایس‌های پوشیدنی مخصوص تناسب‌اندام.

به گفته بن هور (Ben Hur)، معاون ارشد بازاریابی بخش System LSI در شرکت سامسونگ، راه‌کارهای کوتاه-برد و کم‌مصرفِ اینترنت اشیا – که انواع محصولات موجود در منازل و ساختمان‌های ما را به هم متصل می‌کنند – زندگی را برای ما آسان‌تر و در عین حال، امن‌تر خواهند نمود. وی می‌افزاید: «Exynos i T100 با چندین پروتکل ارتباطی، به همراه قابلیت‌های قدرتمند امنیتی طراحی شده و به گسترش هرچه بیشتر سرویس‌های IoT در حوزه‌هایی که می‌تواند در زندگی ما سودمند باشد، کمک خواهد کرد.»

Exynos i T100 از پروتکل‌های ارتباطی کوتاه-برد پرطرفدار، بلوتوث 5 (کم‌مصرف) و استاندارد بی‌سیم Zigbee 3.0 پشتیبانی می‌کند. همچنین، ضمن یکپارچه‌سازی پردازنده با حافظه در یک پکیج کوچک تک-تراشه‌ای، Exynos i T100 می‌تواند انعطاف‌پذیری در پروسه توسعه محصولِ سازندگان دیوایس را بالا ببرد. طبق ادعای شرکت سازنده، Exynos i T100 می‌تواند تا حرارت 125 درجه سلسیوس را تحمل کرده و همچنین تا دمای 40 درجه زیر صفر نیز به عملکرد عادی خود ادامه دهد.

Introducing Samsung Exynos i T100 IoT Processor

وقتی صحبت از دیوایس‌های بی‌سیم IoT (که وظیفه اتوماتیک و کنترل کردن محیط را بر عهده دارند) در میان باشد، قابلیت‌های امنیتی قدرتمندی که بتوانند سیستم را در برابر هک شدن‌های احتمالی و دیگر تهدیدها محافظت کنند، یک ضرورت انکارناپذیر خواهند بود. طبق ادعای سامسونگ، به منظور رمزنگاری داده‌ها، Exynos i T100 به یک بلوک سخت‌افزاری SSS (کوتاه‌شده Security Sub-System، به معنای زیرسیستم امنیتی) مجهز شده است. همچنین قابلیتی موسوم به PUF (مخفف Physical Unclonable Function، به معنای عملکرد فیزیکی غیرقابل شبیه‌سازی) در این پردازنده تدارک دیده شده که برای هر چیپ‌ست، هویت منحصر‌به‌فردی را ایجاد می‌کند.

ضریب نفوذ وای-فای در کشور کره جنوبی بسیار بالا بوده و چندی‌ست که کمپانی‌های مخابراتی، شبکه‌های IoT با پهنای باند باریک و همچنین شبکه‌های LTE-M خود را راه‌اندازی کرده‌اند. در این کشور سرویس‌های اینترنت اشیا که از این شبکه‌ها بهره می‌برند، کاربردهای متنوعی دارند، از جمله کنتورهای آب در مناطق سردسیر و حسگرهای آتش در متروها. ناگفته نماند، پردازنده Exynos i T100 در حال حاضر، مرحله نمونه‌گیری را طی می‌کند.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا